Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä mahtaa johtua ruokahysteria?

Vierailija
11.03.2014 |

Mistä johtuu, että nykyään on ainakin keskusteluplstoilla niin paljon näitä, jotka eivät voi koskaan syödä E-koodituotteita tai valkoisia vehnäjauhoja, roiskeläppäpitsaa ja antavat muillekin pyytämättä ruokavalioneuvotaa ilman koulutusta? Onko tuttavapiirissäsi näitä ihmisiä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokseenkin tuntuu, että ruokavaliohysteria on pohjimmiltaan itsensä erityisasemaan nostamista, miltei jotain valaistumista. Toki on hyvä jos on ollut jotain oireita normisuositusruokavaliosta, että löytää sopivamman tavan syödä itsellensä. Mutta se toisten valistaminen ja uhoaminen! H---tin epäsivistynyttä! Ei minulla kiinnosta toisten ruoansulatukset, oireet ja liikkumiset, enkä omistanikaan ystävillenikään puhu. Olen vegaani (eettisistä syistä), jonkun mielestä varmaan ruokahysteerikko, mutta en tyrkytä tai valista syömisistäni kysymättä kenellekään. Toisaalta koen olevani vegaanina jotenkin hyväksyttävämpi vrt. esim. karppaamiseen, johtuen varmaankin eettisistä syistä.

Vierailija
2/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen. En tosin aina ollut, mutta pari vuotta sitten aloin ajatella asiaa pidemmälle. Lisäaineet ovat nimensä mukaisia eivätkä kuulu ihmisen kehoon luonnollisesti. Valkoiset vehnäjauhot olen jättänyt terveyssyistä, ne ovat pelkkää höttöä ja haihtuvaa, johon jää koukkuun. Roiskeläpät... Syökö niitä tosiaan joku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian helppo elämä.

Vierailija
4/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuita esimerkkejä en pidä vielä pahanakaan. Ja samaa mietin minäkin, syökö joku oikeasti niitä roiskeläppiä, no toisaalta työkaveri söi viime viikolla eli kyllä kai sitten. Itse en vain niistä pidä ollenkaan.

Mutta kyllä ankeimpina foobikkoina pidän heitä jotka hysterioi täällä hedelmien sokereista. Mahtaa olla kamalaa olla niin tiukkis. Vaikka niitä muut söisi niin sekään ei tarkoita, että niitä vedetään kilokaupalla ja päivittäin. On se nyt sata kertaa parempi vaihtoehto kuin esim. sokerijugurtti. Ja itse olen ainakin todennut, että appelsiini on todella hyvä nälänpitäjä työpäivänä välipalana ennen kotiin paluuta.

Vierailija
5/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmien määrä on kasvussa nyky-yhteiskunnassa (syitä voi jokainen miettiä), ja monella naispuolisella se ilmenee nykyään ortoreksiana.

Vierailija
6/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 20:24"]

Mielenterveysongelmien määrä on kasvussa nyky-yhteiskunnassa (syitä voi jokainen miettiä), ja monella naispuolisella se ilmenee nykyään ortoreksiana.

[/quote]

Osuitpa naulan kantaan. OT, mutta miksi ne ovat kasvussa?

Vierailija
7/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on varaa valikoida ravintonsa ja myös heittää sitä pois. Syöminen on uusi uskonto.

Vierailija
8/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä roiskeläppiä joskus voi syödä, varsinkin kun pistää aina kaksi päällekkäin.

Vierailija
9/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritus- ja kilpailuyhteiskunta ajaa tähän. Pitää olla hyvä ja paras kaikessa ja parempikin! Ja sen kun postaa faceen, ai jai. Naiset on susia toisilleen..

Vierailija
10/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olisiko jotain yhteyttä elämänhallinnan kanssa..? Voisiko nykyajan kolmekymppisillä olla jotain traumoja 90-luvun lamasta ja nyt vallalla olevasta uhkaavasta talouskriisistä. "Hallitsen ainakin syömistäni ja mitä lapseni syövät."

T.10

Vierailija
11/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin miettinyt syytä siihen. Olisko yleinen epävarmuus yhteiskunnassa aiheuttanut sen, että tuijotetaan kirjaimellisesti omaa napaa jota yritetään itse vielä kontrolloida hallitsemattomassa maailmassa. Mene ja tiedä.

Vierailija
12/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ja ehkä epävarma tilanne heijastuu nykyään noin, tarjotaan mahdollisimman hyvää tekevää ruokaa, kun 90-luvun laman aikaan tarjottiin mahdollisimman hyvää ;)

10

Vierailija
13/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissäni on nyt viimeiset pari vuotta ollut muotia hysterisoitua gluteenista, vaikkei näillä ihmisillä keliakiaa olekaan. Heillä tuntuu olevan kova tarve löytää ulkopuolinen syyllinen kaikenlaisiin elämän epätäydellisyyksiin, ja tällä hetkellä se on gluteeni. Jos väsyttää kun ei nukuttu tarpeeksi, syy on sen että tuli syötyä leipää. Jos on päänsärky sen jälkeen kun on juotu alkoholia, syy on loppuillan hampurilaisessa. Jos viluttaa talvella ohuessa trikoopaidassa, gluteeni on tuhonnut vastustuskyvyn. Vaikka sitä gluteenia koko ajan kuitenkin siellä täällä tulee syötyä, aiheen tiimoilta riittää puuhaa ehkä vähän tylsäänkin elämään.

Vierailija
14/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ihmetyttää eniten näiden ihmisten ristiriitaisuus, mihin katosi kaikki maalaisjärki syömisestä ja missä vaiheessa? Juuri tuon tyylinen muka järkyttynyt ihmettely roiskeläppien suhteen että kuka niitä syö? No jokuhan ne kaikki einekset syö kun niitä kaupoissa on, tappavia ne eivät edelleenkään ole.

Haukutaan vehnäjauho ja vaikkapa valkoinen riisi ja unohdetaan, että on kansoja joiden ruokavaliossa niitä on paljon enemmän kuin meillä ja silti ihmiset ei kuole huonoon ravintoon. Esimerkiksi juuri riisi on monen ruokakulttuurin peruspilari. Ollaan täysin mustavalkoisia ja saarnataan siitä mikä ei sovi itselle unohtaen, että joku muu voi syödä sitä samaa ruoka-ainetta täysin oireetta.

T: yksi ruokafanaatikko joka yrittää pitää jalat maassa

Vierailija
15/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 19:48"] 

ja antavat muillekin pyytämättä ruokavalioneuvotaa ilman koulutusta? 

[/quote]

Mitä koulutusta tarvitaan ruokavalioneuvontaa varten? Eikö ruokailu ja ruokavaliokin ole aika peruskysymyksiä, joita jokainen meistä harrastaa ihan elääkseen? Yleensä ruokailua harrastetaan vähän tiheämmin kuin mitään muuta harrastusta. 

Minulla ainakin tulisi isompiakin ongelmia, jos paneutuisin ruokailuun yhtä vähän kuin uintiin, jonka aktiivi harrastaja olen.

Vierailija
16/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 20:44"]Mun tuttavapiirissäni on nyt viimeiset pari vuotta ollut muotia hysterisoitua gluteenista, vaikkei näillä ihmisillä keliakiaa olekaan. Heillä tuntuu olevan kova tarve löytää ulkopuolinen syyllinen kaikenlaisiin elämän epätäydellisyyksiin, ja tällä hetkellä se on gluteeni. Jos väsyttää kun ei nukuttu tarpeeksi, syy on sen että tuli syötyä leipää. Jos on päänsärky sen jälkeen kun on juotu alkoholia, syy on loppuillan hampurilaisessa. Jos viluttaa talvella ohuessa trikoopaidassa, gluteeni on tuhonnut vastustuskyvyn. Vaikka sitä gluteenia koko ajan kuitenkin siellä täällä tulee syötyä, aiheen tiimoilta riittää puuhaa ehkä vähän tylsäänkin elämään.

[/quote]

Tämä kuulostaa tutulta ja järkevältä! Luulen asian olevan juurikin noin.

Vierailija
17/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eritoten nuoret naiset hurahtavat kaikkiin hysterioihin niin herkästi? Rokotuksia ei voi enää ottaa, hiusvärit aiheuttavat syöpää, kaikki lisäaineet ovat saatanasta (myös sellaiset kauheat epäluonnolliset myrkyt kuten sitruunahappo) jne. Huvittavinta on, että näistä meuhkaajista juuri kukaan ei ymmärrä pätkän vertaa, miten esimerkiksi rokotteet toimivat. Sen vain täytyy olla vaarallista!

Mutta mitä tulee seuraavaksi, kun tämä hömpötys laimenee? Ehkä seuraava trendi voisi olla synteettiset henkisen ja fyysisen suorituskyvyn parantajat, eli nykytermistössä kaikenlainen doping? Kun kerta pitää olla naapuria parempi ja fiinimpi, niin tarvitaan todellista superfoodia!

Vierailija
18/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 20:12"]

Minä olen sellainen. En tosin aina ollut, mutta pari vuotta sitten aloin ajatella asiaa pidemmälle. Lisäaineet ovat nimensä mukaisia eivätkä kuulu ihmisen kehoon luonnollisesti. Valkoiset vehnäjauhot olen jättänyt terveyssyistä, ne ovat pelkkää höttöä ja haihtuvaa, johon jää koukkuun. Roiskeläpät... Syökö niitä tosiaan joku?

[/quote]

Suurin osa lisäaineista on ihan luonnosta peräisin, ne eivät ole sellaista myrkkyä kuin väitätte. Sehän tässä vähän huvittavaa onkin, kun te vouhottajat ette oikeasti edes tiedä mitä ne lisäaineet on.

Vierailija
19/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin syvä epävarmuus asuu meissä. Liekö syy aiemmin mainituissa lamassa ja talouskriisissä, meidän ollessa pieniä vallalla olleesta kasvatustrendistä vai mistä, vai onko aina ollut näin että ihmiset hurahtelevat massoittain eri juttuihin. Toki aiemmin uutistenlukijat ja lehtimiehet ovat enemmän määrittäneet mihin hurahdellaan. Ei ollut internettiä ja someja..

Vierailija
20/46 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 20:46"]

Miksi eritoten nuoret naiset hurahtavat kaikkiin hysterioihin niin herkästi? Rokotuksia ei voi enää ottaa, hiusvärit aiheuttavat syöpää, kaikki lisäaineet ovat saatanasta (myös sellaiset kauheat epäluonnolliset myrkyt kuten sitruunahappo) jne. Huvittavinta on, että näistä meuhkaajista juuri kukaan ei ymmärrä pätkän vertaa, miten esimerkiksi rokotteet toimivat. Sen vain täytyy olla vaarallista!

[/quote]

Tuo rokotejuttu on mennyt mielestäni aivan yli äyräiden. Tyttäremme luokalla 9 tytöstä vain 2 otti rokotuksen, meidän tytär ja hänen kaverinsa ainoat ja he sen jälkeen, kun kerroin omasta syövästäni.

Eikö ihmiset oikeasti ymmärrä mikä on syöpä? Voiko aikuisetkin oikeasti uskoa niitä nettijuttuja? 

Jos sitä HPV-rokotetta on tutkittu 35000:lla rokotetulla ja 20000 kontrolliryhmällä, siitä on kuollut 20 rokotettua ja 17 kontrolliryhmästä, kertoo se jo mielestäni itsessään, ettei rokote ole lisännyt kuolemia. Toki kontrolliryhmästä 5 kuoli liikenneonnettomuuksiin, kun rokotetuista sama määrä ja tuskin se siihen vaikutti, joten on joukossa satunnaisuuttakin, mutta mikä saa ihmiset uskomaan kaikkia kauhutarinoita, kun tuota on oikeasti tutkittu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi