Miksi viette lapsenne Särkänniemeen katsomaan eläinrääkkäystä?
.. eli miksi haluatte opettaa jälkikasvullenne että älykkäitä eläimiä saa pitää liian pienissä altaissa vain niiden viihdearvon takia?
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:55"]
Ei tarvitse kävellä kaupungilla kovin kauan kun näkee jo eläinrääkkäystä kun joku retuuttaa viatonta luontokappaletta hihnan jatkona. Siinä viaton luontoeläin joutuu seuraamaan ihmistä sinne minne tämä menee ja tukahduttamaan kaikki luonnolliset viettinsä.
Se näyttää aivan kammottavalta ja se näky pitäisi ainakin lapsilta kieltää siinä miten ihmiset kiduttavat viattomia vapaita luontokappaleita.
[/quote]
Ihanko tosissaan vertaat koiraa delfiiniin? Koira on kesy, ihmisen kesyttämä kotieläin. Kautta aikoijen on koirilla ja ihmisillä ollut vastavuoroinen suhde - koira saa ihmiseltä kodin ja ruokaa, ihminen saa koiralta niin seuraa kuin oikeaa hyötyä, vrt. virkakoirat, opaskoirat. Delfiini on täysiverinen VILLIELÄIN, jonka ainut tarkoitus delfinaariossa on viihdyttää ja tuottaa rahaa.
Mun mielestä on käsittämätöntä miten joku haluaa viedä lapsensa katsomaan moista. Villieläimiä ei saa enää käyttää sirkuksissakaan tässä maassa, Särkänniemen touhu on täysin rinnastettavissa.
Suosittelen jokaiselle ajattelevalle yksilölle The Coven ja Blackfishin katsomista. Ehkä sen jälkeen ymmärtää että ne eläimet oikeasti kärsivät. Jotkuthan joutuvat miettimään niin paljon muuta tärkeämpää etteivät moraaliset kysymykset ja eläimien kärsimys kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:47"]Rehellisesti? Minulle on ihan sama, kuinka ne delfiinit siellä oleilevat, kunhan siellä käydessä näyttävät iloisilta ja lapsi tykkää. Minulla on elämässä muutakin, kun miettiä joka ikisen asian eettisyyttä, moraalikysymyksiä ja murehtia parin delfiinin oloja. Jos paikan päällä näyttäisivät kärsiviltä niin silloin voisi nousta mieleen, muttei muuten.
[/quote]
Itse ajattelen samalla tavalla orjistani. Minulla on elämässä muutakin, kun miettiä joka ikisen asian eettisyyttä ja moraalikysymyksiä.
Lopeta nyt saatanan idiootti se koiraspämmäys. Huono vitsi.
Delfiinit Länsirannikolla meren tuntumassa avovesialtaissa sopivassa ilmastossa todellakin kyllä. Delfiinit Suomessa sisällä vesijohtovedestä tehdyssä allasvedessä todellakaan ei.
Normaali lapsi muuten ahdistuu ahdistuneen eläimen näkemisestä. Laittakaa hetkeksi kamera sivuun ja katsokaa lapsenne olemusta ja katsetta siellä huumatun delfiinin satulassa missä lie lihapullarantalomalla olettekaan. Tai pakkohorrostetun krokotiilin Amazonasilla, ei sen puoleen, ei tämä ihan varallisuudesta taida olla kiinni...
Sit katsokaa samaa lasta, kun se tutkii metsässä ketunjälkiä tai antaa talitinti hakea pähkinän kädeltään. Valtava onnentunne.
"Pahuutta ole ole olemassa koska ihmiset tekevät pahoja asioita. Pahuutta on, koska on ihmisiä jotka katsovat vierestä kun pahat asiat tapahtuvat, tekemättä mitään estääkseen ne".
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:00"]Lopeta nyt saatanan idiootti se koiraspämmäys. Huono vitsi.
[/quote]
Ei se voi, muuten se saattais joutua ajattelemaan asioita. Kaikkihan me tiedetään ettei siitä mitään hyvää seuraa.
Teetetäänkö koirillakin jotain temppuja? Eikö ne saa tehdä mitä haluaa?
Mikä sua vaivaa? Puriko koira perseestä aamulla?
Lapsi ei kasva mitenkään kieroon vaikka ei pääsisi näkemään kaikkia eläimiä mitä maailmassa on - oli se sitten susi tai delfiini. Mielestäni paljon arvokkaampaa on opettaa eläinten arvo, delfiinit uivat onnellisena valtameressään ja me ollaan täällä Suomessa, jolloin delfiinejä näkee telkkarissa ja kirjoissa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:02"]"Pahuutta ole ole olemassa koska ihmiset tekevät pahoja asioita. Pahuutta on, koska on ihmisiä jotka katsovat vierestä kun pahat asiat tapahtuvat, tekemättä mitään estääkseen ne".
[/quote]
Juurikin näin. Siteeraisin tätä erästä biisiä, johon samaistun aina kun ajattelen eläinten huonoa kohtelua, ympäristön tilaa tms:
Silmin yhä aremmin
Kun näen paremmin
Mitä näkemättä olla toivoisin
Näkisinpä unta
Niinkuin muukin ihmiskunta
Ja kun herään, asiat ois toisin
Ei se heti aamulla, vaan kaupungilla vapaana ilman rääkkäystä oleva koira kävi takalistoon kiinni.
Muttei se mitään haittaa. Ei koira kärsi siitä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:05"]
Lapsi ei kasva mitenkään kieroon vaikka ei pääsisi näkemään kaikkia eläimiä mitä maailmassa on - oli se sitten susi tai delfiini. Mielestäni paljon arvokkaampaa on opettaa eläinten arvo, delfiinit uivat onnellisena valtameressään ja me ollaan täällä Suomessa, jolloin delfiinejä näkee telkkarissa ja kirjoissa.
[/quote]
Nimenomaan näin ajattelen itsekin. Lapselle metsässä nähty orava on ihan samalla tavalla elämys, kyse on enemmänkin siitä millaisia arvoja haluaa lapsilleen opettaa. Luonto ja eläimet ovat arvokkaita ja ihmeellisiä jo itsessään, ei siihen tarvita sirkustemppuja.
Olen muutaman kerran ihmetellyt särkänniemen asiakaspalautteeseen, että miksi sieltä ei saa myös ostaa delfiinin lihaa.
Minua ärsyttää, miten monilla yksi asia nousee muiden yläpuolelle ja mistään muusta ei sitten enää välitetäkään. Kuinka moni kauhistelijoista esimerkiksi on vegaani? Käytättekö ainoastaan eläimillä testaamattomia tuotteita (paitsi kosmetiikka, myös puhdistusaineet, lääkkeet jne.) Miksi yhtä eläintä suojellaan, mutta toisia saa rääkätä vapaasti?
Toki on parempi tehdä edes vähän kuin ei tehdä mitään, mutta silloin ei mielestäni ole oikeutettu nostamaan itseään muiden yläpuolelle ja arvostelemaan ja haukkumaan toisia.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:11"]Minua ärsyttää, miten monilla yksi asia nousee muiden yläpuolelle ja mistään muusta ei sitten enää välitetäkään. Kuinka moni kauhistelijoista esimerkiksi on vegaani? Käytättekö ainoastaan eläimillä testaamattomia tuotteita (paitsi kosmetiikka, myös puhdistusaineet, lääkkeet jne.) Miksi yhtä eläintä suojellaan, mutta toisia saa rääkätä vapaasti?
Toki on parempi tehdä edes vähän kuin ei tehdä mitään, mutta silloin ei mielestäni ole oikeutettu nostamaan itseään muiden yläpuolelle ja arvostelemaan ja haukkumaan toisia.
[/quote]
Tässä on varmaan vähän sama kuin turkistarhauksessa: turhuus-kärsimys-suhde kasvaa vain sietämättömän korkeaksi.
Itse olen kasvissyöjä ja mietin näitä asioita paljonkin, tämä ei ole "yksi asia muiden yläpuolella". Muutenkaan en oikein ymmärrä tuota asennetta, että jos ei voi olla 100% täydellinen, on turha edes yrittää.
En ole vegaani, meillä syödään mm. poron, metsäkanalintujen ja vesilintujen lihaa, kalaa ja aivan varmasti luomumunia (tuttavan kanalasta). Välillä myös kanaa, joka on peräisin samalta tuttavalta. Kosmetiikkani ostan body Shopista, lääkkeitä en onneksi pahemmin ole tarvinnut, niistäkin kannattaa valita kauemmin markkinoilla olleita. Pyykkini pesen pesupähkinöillä.
Kyse ei ollut tuotantoeläimistä, eikä laajenneta keskustelua sen enempää ko aiheeseen. Kyse oli eläimen käyttämisestä ihmisen VIIHDYTTÄMISEEN. Viihde ja metriaalinen hyöty (esim. ruoka) ovat kuitenkin hieman eri asioita. Olen varmasti paha ihminen kun kuitenkin syön lihaa, toisaalta ainakin oma mieleni on parempi kun voin olla 100% varma siitä että se eläin jota syön on elänyt vapaana luonnossa aina siihen saakka kun minä tai mieheni on sen ampunut.
Mitäs jos joku päättää, että delfiineistä nyt tehdään kotieläimiä?
Samalla tavalla on koirallekin tehty, miksi se on suotavaa?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:11"]
Minua ärsyttää, miten monilla yksi asia nousee muiden yläpuolelle ja mistään muusta ei sitten enää välitetäkään. Kuinka moni kauhistelijoista esimerkiksi on vegaani? Käytättekö ainoastaan eläimillä testaamattomia tuotteita (paitsi kosmetiikka, myös puhdistusaineet, lääkkeet jne.) Miksi yhtä eläintä suojellaan, mutta toisia saa rääkätä vapaasti?
[/quote]
Vastaan omasta puolestani. Kyllä, tiedostan mistä ruokani tulee. Mielestäni tämä ei ole sama asia kuin olla vegaani, sinulla on toki omat periaateesi.
Kuka täällä nostaa itseään muiden yläpuolelle, jaamme näkemyksiä?
Loppuiko orjakauppa aikoinaan niin, että orjuutta vastustavat diplomaattisesti ehdottivat orjallisille että heillä on ehkä eettisesti epäilyttävät toimintatavat, mutta eihän sen niin väliä kun orjuutta vastustavatkaan eivät olleet vegaaneja.
Tämä on kummallisin "argumentti" mihin AINA törmää asioista keskustellessa. Koska et vastusta KAIKKEA, sinulla ei ole oikeutta vastustaa mitään. Mitä ihmettä?
Minkähän takia sinne ei ole muuten enää syntynyt delfiininpoikasia? Onko niille ruvettu antamaan jotain ehkäisyä, tai steriloitu eläimiä? Eikö ne enää itsekään uskoneet onnettomiin selittelyihinsä, että luonnossakin muka lähes 100% syntyneistä delfiininpoikasista kuolee?