Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika haluaa yliopistoon lukemaan matikkaa ja fysiikkaa...

Vierailija
14.11.2020 |

Nyt lukion ekalla.

Mihin sieltä voi valmistua??

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittele ennemmin Aallon teknillistä fysiikkaa ja matematiikkaa. DI:n papereita arvostetaan enemmän, joten työmahdollisuudet ovat laajemmat, vaikka periaatteessa opiskellaan suunnilleen samoja asioita.

Höpö höpö. Ei todellakaan mikään pilipalitekniikka ole sama asia kuin matematiikka ja fysiikka, eikä todellakaan kukaan arvosta pilipali-insinöörin vessapapereita.

Lapseni kirjoitti ylioppilaaksi Olarin lukion matematiikkalinjalta. Hänen luokkakavereistaan ainakin 10 lähti Aaltoon opiskelemaan teknillista fysiikkaa ja matematiikkaa. Sen sijaan kuulemma kukaan ei ollut pyrkimässä ainakaan ensisijaisesti HY:lle opiskelemaan matematiikkaa tai fysiikkaa, koska "Sinne voi vain kävellä suoraan ovesta sisään".

Kyllä sinne aaltookin riitää usein että osaa metrosta jäädä pois Otaniemessä. Ei ehkä käsienheiluttelu pääaine tuta,  mutta just noi jotka vaatii enemmän matikka aja fyssaa.

terkut servin maijan tieltä

Vierailija
42/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rocktähden CVssä näyttää hyvältä naistenlehtien haastattelussa, jos on lukenut joskus yliopistossa vähän matikkaa tai fysiikkaa.

Jykke luki kylläkin kemmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homeiseen kammioon tutkijaksi almurahoilla? Lukis ennemmin proviisoriksi ja pikku munkilla jos pääsee apteekkariksi sitten joskus painamaan fyrkkaa...

Jep, suosittelen tätä myös. Tuttu on nyt apteekkari ja hänellä on ihan järjettömät tulot. 

Niin suosittelette randomisti jotain alaa ihmiselle, jota ette tunne ja joka ei ole edes tämän keskustelun osallinen.

Hassua että AP kuvittelee voivansa vaikuttaa kohta aikuistuvan lapsensa ammattivalintaan, ja vielä hassumpaa että joukko ihmisiä kuvittelee voivansa suositella random av-palstan mamman lapselle (joka ei ole tietoinen koko keskustelusta) alaa koko loppuelämäksi.

Miksei voi suositella? Neuvottiin ala ,jolla mahdollisuudet hyviin ansioihin, mikäli ei apteekkilakia muuteta.  Toki apteekkialalla pitäisi hanskata premmin kemia ja biokemia kuin fysiikka ja matematiikka.

Ensinnäkään se että opiskelet proviisoriksi ei takaa nykylainsäädännön aikana että ikinä pääsisit apteekkariksi. Eli ei todellakaan ole varma tie hyviin tuloihin.

Joo ei se mitenkään varmaa ole, tuppaa apteekkarin pestit kulkemaan yleensä suvussa, varma hillopaikka kun nykylainsäädännöllä on. Mutta jos ensin renkinä hoitaa hommansa hyvin jonkun 5-10v niin jostain kyliltä voi apteekkarin pesti avautua Fimealta hakuun. Proviisori on fm tason koulutuksena mahdollisuus koviin tuloihin, ei tartte edes tohtoriksi välttämättä lukea (tohtorin paprut auttaakyllä Fimean valinnassa)

Tietty jos matikka/fysiikka on se must eikä kemian hommat ni sitten jotain muuta.

Vierailija
44/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen DjaI-jankkaaja täällä sekoilee? :D

Täällä on aika moni eri vastaaja suositellut harkitsemaan DI-opintoja. Minä olen heistä yksi, mutta en ole kirjoittanut läheskään kaikkia näitä viestejä.

Ja olen kirjoittanut asiasta vain siksi, että monesti matematiikasta ja fysiikasta kiinnostunut nuori ei vielä hahmota, että DI-opinnot vastaavat usein paremmin sitä, mistä hän on oikeasti kiinnostunut. Näin varsinkin silloin, jos nuoren lähipiirissä ei ole diplomi-insinöörejä. Ja työllistymisvaihtiehdot DI-tutkinnon jälkeen ovat laajemmat kuin yliopiston matematiikan ja fysiikan opintojen jälkeen.

Olen itsekin niitä, jotka vielä lukion kakkosella aikoivat pyrkiä yliopistoon opiskelemaan matematiikkaa. Vasta 3. vuoden syksyllä erään sattuman kautta tulin edes ajatelleeksi DI-opintoja vaihtoehtona.

Vierailija
45/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen DI-jankkaaja täällä sekoilee? :D

Täällä mitään ole jankattu, täällä on aivan asiallisesti selitetty että fysiikkaa ja matematiikkaa voi opiskella myös teknillisissä korkeakouluissa, ja että tähänkin vaihtoehtoon on hyvä tutustua opiskelualaa miettiessään. On täysin fakta, että diplomi-insinöörit työllistyvät keskimäärin hyvin ja erityisesti teknillisestä fysiikasta valmistuneet (yksi vaikeimmista ja arvostetuimmista opintolinjoista). Tähän keskusteluun tuntuu kyllä osallistuvan paljon jankkaajia, joilla ei taatusti ole matemaattis-luonnontieteellistä koulutusta muualta kuin elämäm kolusta.

Vierailija
46/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

,Lukiossa luetaan aina matematiikkaa ,siitä voi valita  pitkän tai lyhyen  oppimäärän. Eikä siihen tarvitse olla mikään  erikoisen " fiksu ".   IIhan tavalliset ihmiset käyvä  lukiota ja heistä tukee ylioppilaita.

Vierailija
47/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajia tulee suurimmasta osasta ja lukiossa se opettaminen on ihan kivaa, ylä-asteella kaikkea muuta.

Oletko itse opettaja vai onko tämä mutuilua?

T. molemmissa omat plussat ja miinukset

Vierailija
48/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittele ennemmin Aallon teknillistä fysiikkaa ja matematiikkaa. DI:n papereita arvostetaan enemmän, joten työmahdollisuudet ovat laajemmat, vaikka periaatteessa opiskellaan suunnilleen samoja asioita.

Höpö höpö. Ei todellakaan mikään pilipalitekniikka ole sama asia kuin matematiikka ja fysiikka, eikä todellakaan kukaan arvosta pilipali-insinöörin vessapapereita.

Lapseni kirjoitti ylioppilaaksi Olarin lukion matematiikkalinjalta. Hänen luokkakavereistaan ainakin 10 lähti Aaltoon opiskelemaan teknillista fysiikkaa ja matematiikkaa. Sen sijaan kuulemma kukaan ei ollut pyrkimässä ainakaan ensisijaisesti HY:lle opiskelemaan matematiikkaa tai fysiikkaa, koska "Sinne voi vain kävellä suoraan ovesta sisään".

Kyllä sinne aaltookin riitää usein että osaa metrosta jäädä pois Otaniemessä. Ei ehkä käsienheiluttelu pääaine tuta,  mutta just noi jotka vaatii enemmän matikka aja fyssaa.

Kieltämättä viime keväänä Aallon teknilliseen fysiikkaan riitti se, että lisäksi oli pitkästä matematiikasta laudatur sekä lisäksi fysiikasta ja äikästä toisesta laudatur ja toisesta eximia. Mutta viime keväänä otettiinkin koronan takia poikkeuksellisen paljon porukkaa sisään papereilla, joten normaalivuonna raja voi olla korkeammalla.

Vierailija
49/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homeiseen kammioon tutkijaksi almurahoilla? Lukis ennemmin proviisoriksi ja pikku munkilla jos pääsee apteekkariksi sitten joskus painamaan fyrkkaa...

Jep, suosittelen tätä myös. Tuttu on nyt apteekkari ja hänellä on ihan järjettömät tulot. 

Niin suosittelette randomisti jotain alaa ihmiselle, jota ette tunne ja joka ei ole edes tämän keskustelun osallinen.

Hassua että AP kuvittelee voivansa vaikuttaa kohta aikuistuvan lapsensa ammattivalintaan, ja vielä hassumpaa että joukko ihmisiä kuvittelee voivansa suositella random av-palstan mamman lapselle (joka ei ole tietoinen koko keskustelusta) alaa koko loppuelämäksi.

Miksei voi suositella? Neuvottiin ala ,jolla mahdollisuudet hyviin ansioihin, mikäli ei apteekkilakia muuteta.  Toki apteekkialalla pitäisi hanskata premmin kemia ja biokemia kuin fysiikka ja matematiikka.

Mietin tuota alaa aikoinaan, kun olin tosi hyvä kemiassa, fysiikassa ja matematiikassa. Olen kyllä jälkikäteen vähän harmitellut asiaa, mutta toisaalta nyt on hyvä työ myös. 

Vierailija
50/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä viime keväänä Aallon teknilliseen fysiikkaan riitti se, että lisäksi oli pitkästä matematiikasta laudatur sekä lisäksi fysiikasta ja äikästä toisesta laudatur ja toisesta eximia. Mutta viime keväänä otettiinkin koronan takia poikkeuksellisen paljon porukkaa sisään papereilla, joten normaalivuonna raja voi olla korkeammalla.

Vierailija
51/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikalla pääsee vaikka kryptografiksi. Valtiolle pääsee vaikka heti koska firmat vie helposti pätevimmät (lue: palkka on yksityisellä varsin kilpailukkyinen)

Vierailija
52/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

,Lukiossa luetaan aina matematiikkaa ,siitä voi valita  pitkän tai lyhyen  oppimäärän. Eikä siihen tarvitse olla mikään  erikoisen " fiksu ".   IIhan tavalliset ihmiset käyvä  lukiota ja heistä tukee ylioppilaita.

Ei ihan joka tyypillä ahkeruus ja äly riitä suorittamaan ja kirjoittamaan pitkää matematiikkaa ällän tai edes eximia tasolla. Muilla arvosanoilla voi pyyhkiä peffansa, niistä ei ole hyötyä.

Vierailija
53/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään se että opiskelet proviisoriksi ei takaa nykylainsäädännön aikana että ikinä pääsisit apteekkariksi. Eli ei todellakaan ole varma tie hyviin tuloihin.

Joo ei se mitenkään varmaa ole, tuppaa apteekkarin pestit kulkemaan yleensä suvussa, varma hillopaikka kun nykylainsäädännöllä on. Mutta jos ensin renkinä hoitaa hommansa hyvin jonkun 5-10v niin jostain kyliltä voi apteekkarin pesti avautua Fimealta hakuun. Proviisori on fm tason koulutuksena mahdollisuus koviin tuloihin, ei tartte edes tohtoriksi välttämättä lukea (tohtorin paprut auttaakyllä Fimean valinnassa)

Tietty jos matikka/fysiikka on se must eikä kemian hommat ni sitten jotain muuta.

Joo tuttu oli renkinä ja sitten avautui mahdollisuus apteekkarin hommiin ja hyvin on mennyt. 

Vierailija
54/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse FM Helsingin matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta ja meillä oli varsin tarkasti kahden kastin opiskelijoita.

Pienempi osa oli niitä, jotka ovat todella kovan luokan osaajia ja tulivat yliopistoon siksi, että siellä pääsee todistamaan ja käsittämään asiat teorioina. Jos tahtoo tutkijaksi, ura on tuosta suoraan auki. Jos ei tahdo tutkijaksi, työllistyminen on vähän hankalampaa, koska kovalla teoriaosaamisella on aika vähän tarjolla kaupallisia työpaikkoja.

Suurempi osa taas oli niitä, jotka vain ajatuivat sinne, kun ei päässyt muualle/oli lähellä kotia/ei osannut fysiikkaa, että olisi päässyt TKK:lle/ei keksinyt muuta. Jos on hyvä ja ahkera opiskelija, valmistui ja lähti töihin juurikin esim. finanssialalle, tai työllistyi jo opintojen aikana niin hyvin, että opinnot jäivät kandiin, tai ehkä kandintyötä vaille valmiiseen kandiin. Loput keskeyttivät tai sitten lopulta kauhealla tarmolla puursivat jonkun tutkinnonuudistuksen yhteydessä paperit ulos. Sitten saa joka toisessa työhaastattelussa selittää mikä on filosofian maisteri, mitä se osaa ja miten se liittyy haettavaan työpaikkaan.

TL;DR en suosittele tuota tietä, ellei halua nimenomaan teoreetikoksi, jos vain on mahdollista päästä muualle.

Vierailija
55/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihmisen kannata antaa valita itse ilman kenenkään suositteluita. Teinin vanhempi on aivan kujalla elämästä, jos hän alkaa suositella teinilleen jotain, joka kiinnostaa teiniä vähemmän kuin se, mihin hän on ITSE päättäny hakea.

Vierailija
56/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei välttämättä halua opettajaksi tai tutkijaksi, suosittelen ehdottomasti DI-linjaa. Pääaineena voi lukea matematiikkaa tai fysiikkaa, mutta kannattaa olla ainakin yksi tekninen sivuaine.

Esimerkiksi ohjelmistotuotanto, signaalinkäsittely ja vaikkapa sähkötekniikka sopivat hyvin matematiikan kanssa yhteen.

DI-tutkinto avaa ovia monille aloille.

Ja teekkareilla on sitä paitsi parhaat bileet ;-)

Vierailija
57/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihmisen kannata antaa valita itse ilman kenenkään suositteluita. Teinin vanhempi on aivan kujalla elämästä, jos hän alkaa suositella teinilleen jotain, joka kiinnostaa teiniä vähemmän kuin se, mihin hän on ITSE päättäny hakea.

Kyllä minun mielestäni vanhempana voi esitellä eri vaihtoehtoja. Kuten joku kirjoitti, nuori ei välttämättä ole tullut huomanneeksi  kaikkia opiskelumahdollisuuksia missä  hyvää osaamista matematiikassa ja fysiikassa tarvitaan. Toki valinnan viimekädessä tekee nuori itse.

Vierailija
58/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin matikasta ja olen johtajana teollisuudessa.

Suurin osa tietenkin työskentelee opettajina. Yläkoulu, lukio ja korkeakoulut. Koodareina työskentelee myös paljon tuttuja. Pankeissa ja vakuutusyhtiössä on myös hommia, sekä tietenkin tutkijoina. Joku hassu on eksynyt myös lääkefirmaan hommiin, vaikka ne nyt etsii ennemminkin tilastotieteilijöitä.

Jos noista pääsee uloskin, niin voi tehdä mitä vaan. Kyllä kyvyt on osoitettu. Hommia vailla ei ole ketään.

Vierailija
59/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin nuoren pitää saada valita itse, mutta aikuinen voi silti kertoa, mitä muita mahdollisuuksia on nuorta kiinnostavalla alalla. Eivät läheskään kaikki lukiolaiset tiedä, että matematiikkaa ja fysiikkaa voi opiskella myös teknillisessä yliopistossa.

Vierailija
60/92 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällä palstalla on aina niin paljon DI-pakottajia? Toinen ryhmä on KTM:t.