Miten erota, kun mies ei suostu eroamaan ja vuokrasopimus on minun nimissä?
Molemmat meistä kai tavallaan haluaisi erota, mutta kun käytännön asiat tulee puheeksi, niin mies ei suostu eroon eli muuttamaan pois. Vuokrasopimus on yksin minun nimissä, sillä asumme asunnossa, jossa olen asunut jo ennen tapaamistamme, mies kyllä kirjoilla täällä. Minulle tämä asunto on todella tärkeä, edullinen vuokra ja hyvä sijainti ja olen laittanut tästä viihtyisän kodin. Miten saan miehen muuttamaan pois, kun hän siitä kieltäytyy? Hän ei suostu tosin siihenkään, että vuokrasopimus siirrettäisiin yksin hänen nimiin ja minä muuttaisin pois (mitä en siis haluaisi, mutta oli pakko sitäkin kysyä).
Kommentit (71)
Jos se mies haluaa kostaa sulle niin voi olla että ei palauta omaa avaintaan vuokranantajalle, jolloin vuookranantaja joutuu palkkaamaan lukkosepän vaihtamaan asunnon lukot, ja se palvelu jään sinun maksettavaksi koska olet se virallinen asunnon vuokraaja ja siten myös virallinen kaikkien avaimien haltija. Yhdestä puuttuvasta avaimesta tulee sulle maksettavaa 200-300 euroa rippuen vuokranantajan käytännöistä tuossa tilanteessa.
Käy suutarilla teettämässä kopion(nykyään laillista mut vain suutareilla) omasta avaimestasi varmuuden vuoksi. Tulee halvemmaksi niin.
Kuten täällä on jo pariin otteeseen linkitetty, lukekaa sieltä tiedot!
Vaikka vuokrasopimus on sinun nimissä, ei sillä ole lain edessä mitään väliä koska lain mukaan avopuolisolla on yhtäläiset oikeudet asuntoon, vaikka sopimus on vain yhden nimissä.
Eli mahdollisuuksia on kaksi:
Purat vuokrasopimuksen, ilmoitat asiasta eksälle ja vuokranantajalle. Selvität vuokranantajalle, että muutat yksin pois ja että irtisanominen koskee vain sinua. Mies sitten selvittää omat sotkunsa vuokranantajan kanssa.
Parempi vaihtoehto olisi kuitenkin ilmoittaa tarkasti ja selkeästi miehelle, että ero on lopullinen ja että hän satuttaa sinua kiukuttelemalla. Kyse on kiristyksestä ja henkisestä väkivallasta. Ilmoita suoraan hänelle (kävele perässä jos lähtee menemään), että jos hän vähääkään sinua arvostaa, hän lopettaa kiukuttelun ja aikuisen lailla etsii itselleen uuden kodin.
Tärkeintä on kuitenkin pesäero. Älkää nukkuko samassa sängyssä, mene vaikka kavereille tai sukulaisille yöksi mahdollisimman paljon. Tai laitat miehen nukkumaan sohvalle. Pysy tiukkana tässä. Anna deadline - tulen kahden viikon kuluttua kotiin ja silloin haluan että olet muuttanut pois. Kyllä se eri viimeistään siinä vaiheessa tulee selväksi jos et ouhu hänelle kahteen viikkoon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos se mies haluaa kostaa sulle niin voi olla että ei palauta omaa avaintaan vuokranantajalle, jolloin vuookranantaja joutuu palkkaamaan lukkosepän vaihtamaan asunnon lukot, ja se palvelu jään sinun maksettavaksi koska olet se virallinen asunnon vuokraaja ja siten myös virallinen kaikkien avaimien haltija. Yhdestä puuttuvasta avaimesta tulee sulle maksettavaa 200-300 euroa rippuen vuokranantajan käytännöistä tuossa tilanteessa.
Käy suutarilla teettämässä kopion(nykyään laillista mut vain suutareilla) omasta avaimestasi varmuuden vuoksi. Tulee halvemmaksi niin.
Suutari ei kopioi sitä avaimen kiinnipito-osaa missä yleensä lukee avaimen sarjanumero. Eli alkup. avain pitää esim miehen nukkuessa vaihtaa siihen kopioituun, vuokranantajalle pitää aina palauttaa kaikki alkuperäiset avaimet.
https://www.minilex.fi/a/avoliitto-ero-ja-vuokra-asunto
Tuolla sivulla myös puh numero jossa neuvovat. Kannattaa kuunnella lain asiantuntijoita eikä mammapalstan "kaikkitietäviä"
Itse samassa tilanteessa vaan muutin pois.
Kyllä sä voit itse ottaa ittes kirjoilta pois ilman miestä ja muuttaa pois.
Voit myös feikata miehen nimmarin tai muin keinoin ottaa hänet kirjoilta pois.
Yöllä sitten otat hänen avaimen ja vaihdat sen toiseen saman näköiseen = mies ei pääse sisään. Kokeiltu ja toimii.
T. Hullu akka?
Siis AP, jos purat vuokrasopimuksen niin miehellä on kaksi vaihtoehtoa
a : hän voi lain mukaan siirtää itselleen vuokrasopimuksen ja jäädä asumaan
b: hän voi muuttaa pois kuukauden vuokrasopimuksen purun jälkeen
Mitään muita vaihtoehtoja ei hänellä siinä tilanteessa ole, jos itse päätät lähteä.
Oikeudesta pitää hakea yhteisasumisen purkamista. Samalla oikeus päättää kumpi sen asunnon enemmän tarvii, mies vai sinä. Tämän jälkeen (jos sinä saat jäädä asuntoon) voit hakea häätöä, jonka suorittaa ulosottomies. Omin päin ei kannata miestä alkaa häätää, se ei ole lain mukaista ja siitä voi joutua korvausvastuuseen. Kannattaa pistää tuulemaan sillä noissa prosesseissa kestää. Ei sitä miestä edes ulosottomies tule heti heittämään pihalle. Hälle varataan kohtuullinen aika etsiä uusi asunto.
Sanoisin, että helpommalla ja nopeiten pääset jos lähdet itse.
Tässä yksiselitteisesti kerrottu, että avo/aviomiestä voi potkia pois vaikka vuokrasopimus on vain ap:n nimissä:
Ongelmia syntyy, jos puolisot eivät pääse sopimukseen ja toinen puoliso ei suostu vapaaehtoisesti lähtemään asunnosta. Mahdollista on myös, että kumpikaan puoliso ei halua tai pysty yksin jatkamaan vuokrasuhdetta eron jälkeen.
Avopuolisot voivat asua vuokralla siten, että vuokrasopimus on vain toisen puolison nimissä. Avopuolisolla on nimittäin oikeus muuttaa toisen puolison vuokraamaan asuntoon ilman, että hänen tarvitsee solmia vuokrasopimusta vuokranantajan kanssa. Avopuolisoilla voi olla myös erilliset vuokrasopimukset, yhteinen vuokrasopimus tai puoliso voi olla toisen puolison alivuokralainen. Näihin tilanteisiin sovelletaan normaaleja vuokrasuhdetta koskevia lain säännöksiä koskien esimerkiksi vuokrasopimuksen irtisanomista.
Lähtökohtaisesti voidaan katsoa, että erosta huolimatta kummalla tahansa puolisoista on oikeus jäädä yksin asumaan vuokra-asuntoon riippumatta siitä, onko vain toinen puoliso vuokrannut asunnon. Toinen avopuoliso ei voi erotilanteessa omatoimisesti päättää vuokrasuhdetta molempien osalta. Vuokranantajan oikeudet on kuitenkin myös otettava huomioon. Avopuolisot ovat yhdessä vastuussa vuokrasopimuksesta johtuvista velvoitteista riippumatta siitä, onko molemmilla vuokrasopimus vaiko vain toisella puolisolla. Avopuoliso, joka ei ole huoneistoa vuokrannut, vastaa toisen puolison muutettua huoneistosta edelleen vuokrasopimuksesta johtuvien velvollisuuksien täyttämisestä, niin kauan kuin hän asuu vuokra-asunnossa.
Sä tarvitset nyt jonkun ulkopuolisen sinne paikalle niin kuin on jo neuvottu. Onko sulla vanhemmat, veljeä, siskoa tai kaveria kenet pyydät paikalle heti tänään? Sitten kerrot miehelle että muutettava on. Tai sanot että soitat miehen vanhemmille jos ei ala uskoa.
Jos tämä on perus avta, ei ole ketään joka voisi tulla, miehen vanhemmille ei voi soittaa (heitä ei ole, asuvat 600 km päässä, ei ole numeroa), eikä onnistu mikään.
Itse olisin heti sanonut että jos ei ala liikkua, soitan miehen kaverille, vanhemmille, että nyt tarvitaan muuttoapua. Häpeä tästä olisi pistänyt mieheen ottamaan tosissaan. Ja jos ei virallista kautta ilmotus maistraattiin ja häätö vireille. En luopuisi omasta kodistani.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että aptä ei haittaa jos miehellä on vielä asuntoon avain? Vai meinaatko että poismuuttaessa? Olisipa aika inha temppu tulevalle vuokralaiselle, joka ei tietäisi että jollakin edellisellä vuokralaisella on yhä avain asuntoon.
Tuolla tavalla syyllistyy vähintäänkin varkauteen, miehellä varmaan omaisuutta ja vaatteit kämpän sisällä.
Viesteistä paistaa läpi se että olet tässä tilanteessa aivan liian lepsu miehelle. Paapoot ja annat hänen käyttäytyä huonosti ja kiukutella. Nyt kova kovaa vasten. Jos hän laittaa sormet korviin ja huutaa lälälälälälälälälä kun yrität puhua, niin sitten kirjallisena viesti perille ja samalla vaikka hänen vanhemmille ja kavereille että nyt tarvitset apua tämän miehen häätämisessä.
Ymmärrän että eron jälkeen on haikeaa ja jos on ollut ihan hyvä suhde kuitenkin niin ei ole kuva olla se "pahis", mutta tässä tilanteessa on pakko tai menetät oman kotisi.
Se on itsestään selvää, että miehesi lähtee, jos sinä olet tehnyt vuokrasopimuksen yksin. Puolisosi ei pysty edes autopaikkaa hommaa yksin. Asia olisi ihan eri, jos olisitte yhdessä muuttanut siihen. Tai tehnyt jälkikäteen vuokrasopimuksen, jossa on kummankin nimi.
Sovit vuokraisännän kanssa että irtisanoo asunnon ja kun ex on muuttanut teet uuden vuokrasopimuksen sen kanssa.
1. Kerro, että olette eronneet. Mies ei tule enää sänkyyn nukkumaan, vaan hän menee nukkumaan sohvalle. Kaikki ruuat ostetaan erikseen, et laita miehelle mitään ruokaa ja teet selväksi, että sinun ruokiin tms. ei saa koskea ilman lupaa.
2. Laittaisin häädön vireille, jos mies ei ala aktiivisesti etsimään uutta asuntoa esim. kk sisällä. Älä muuta pois, jos asunto on hyvä! Lähdet vain häätöprosessiin, ja annat miehen nukkua sohvalla sen ajan. Paitsi, jos hän on väkivaltainen/epävakaa hullu lähde mahd. pian ja asunto jää miehelle.
3. Ota mahdollisesti yhteyttä miehen vanhempiin, että voiko hän tulla asumaan kotiin siksi aikaa, kun etsii uutta asuntoa sen vuoksi kun olette eronneet.
4. Tämä menee vähän ikäväksi, mutta jos ei tajua/suostu hyväksymään eroa, niin laittaudut joku ilta ja kerrot että sinulla on treffit. Mene silloin vaikka kaverin kanssa ulos syömään, ja mene kaverille yöksi (tai älä, ihan miten haluat). Tämä tekee erosta vielä konkreettisemman.
5. Ota screenshotteja viestiteistä/keskusteluista miehesi kanssa, joissa käy ilmi että olette eronneet, niin pystyt todistamaan eron ajankohdan.
Vierailija kirjoitti:
Sä tarvitset nyt jonkun ulkopuolisen sinne paikalle niin kuin on jo neuvottu. Onko sulla vanhemmat, veljeä, siskoa tai kaveria kenet pyydät paikalle heti tänään? Sitten kerrot miehelle että muutettava on. Tai sanot että soitat miehen vanhemmille jos ei ala uskoa.
Jos tämä on perus avta, ei ole ketään joka voisi tulla, miehen vanhemmille ei voi soittaa (heitä ei ole, asuvat 600 km päässä, ei ole numeroa), eikä onnistu mikään.
Itse olisin heti sanonut että jos ei ala liikkua, soitan miehen kaverille, vanhemmille, että nyt tarvitaan muuttoapua. Häpeä tästä olisi pistänyt mieheen ottamaan tosissaan. Ja jos ei virallista kautta ilmotus maistraattiin ja häätö vireille. En luopuisi omasta kodistani.
Miksi ne miehen kaverit ja vanhemmat pitää sotkea ap:n ja miehensä keskinäiseen riitaan? Onko sulla muutenkin tapana sotkea asiaankuulumattomat ihmiset omiin parisuhdeongelmiisi? Mies lienee aikuinen ihminen, eikä hänen vanhemmillaan ole mitään valtaa päättää siitä missä mies asuu. Saman kaverien kanssa. En minä ainakaan tykkäis jos mun kaverin puoliso soittelis mua paikalle häätämään kaveria. Mitä niiden asiat mulle kuuluu.
Alat tuomaan baarista yhden illan juttuja kotiin ja panemaan siinä ex-ukkos vieressä sängyllä.
Eiköhän se jossain välissä älyä lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeudesta pitää hakea yhteisasumisen purkamista. Samalla oikeus päättää kumpi sen asunnon enemmän tarvii, mies vai sinä. Tämän jälkeen (jos sinä saat jäädä asuntoon) voit hakea häätöä, jonka suorittaa ulosottomies. Omin päin ei kannata miestä alkaa häätää, se ei ole lain mukaista ja siitä voi joutua korvausvastuuseen. Kannattaa pistää tuulemaan sillä noissa prosesseissa kestää. Ei sitä miestä edes ulosottomies tule heti heittämään pihalle. Hälle varataan kohtuullinen aika etsiä uusi asunto.
Sanoisin, että helpommalla ja nopeiten pääset jos lähdet itse.
Onko muuten niin, että oikeus päättää, eikö vuokranantaja saa päättää, jos on yksityinen. En itse ainakaan haluaisi, että oikeus määräisi myöhemmin muuttaneen masentuneen, mahdollisesti työkyvyttömän henkilön jäävä asuntoon sen alkuperäisen työssäkäyvän ja asiansa hoitavan henkilön sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne miehen kaverit ja vanhemmat pitää sotkea ap:n ja miehensä keskinäiseen riitaan? Onko sulla muutenkin tapana sotkea asiaankuulumattomat ihmiset omiin parisuhdeongelmiisi? Mies lienee aikuinen ihminen, eikä hänen vanhemmillaan ole mitään valtaa päättää siitä missä mies asuu. Saman kaverien kanssa. En minä ainakaan tykkäis jos mun kaverin puoliso soittelis mua paikalle häätämään kaveria. Mitä niiden asiat mulle kuuluu.
Koska käyttäisin ihan kaikki keinot jos MUN kodista ei mies suostu låhtemään kun on erottu! Siis jos joku aikuinen mies tosiaan olisi noin idiootti! Ihan sama mitä siinä kukaan ajattelisi ja ehkä häpeä saisi tähän urpoon liikettä ! Kukaan täysjärkinen ei yleensäkkään jäisi toisen asuntoon jos on sanottu että muuta pois, mutta ehkä tämmöiseen häiriintyneeseenkin mieleen menisi sanoma perille kun uhkasi paljastaa tämän hulluuden muille ihmisille.
Niin että sä antaisit asua vaan ? Ei suostu lähtemään, joo elellään tässä sitten loppu elämä.
A) Kestää puolikin vuotta+ ennen kuin käräjäoikeus käsittelee asiaa, laita häätö vireille heti.
B) Olette eronneet, toteat sen eksällesi selkeästi ja niin selvästi, ettei kuvittele sun muuttavan mielesi.
C) Soitat eksän vanhemmille ja kysyt voisko poikansa muuttaa sinne tilapäisesti. Syynä se, että olette eronneet ja haluat hänen lähtevän sinun vuokrakämpästä välittömästi.
D) Kaveripiirille kerrot erosta ja kyselet olisko kellään asunnottomaksi jäävälle eksällesi huonetta tai kämppää vuokralle.
Mä en jäisi ihmettelemään, joko tyyppi lähtee vapaaehtoisesti tai peer-shamingin avustuksella. Lähtee kuitenkin.