Miten erota, kun mies ei suostu eroamaan ja vuokrasopimus on minun nimissä?
Molemmat meistä kai tavallaan haluaisi erota, mutta kun käytännön asiat tulee puheeksi, niin mies ei suostu eroon eli muuttamaan pois. Vuokrasopimus on yksin minun nimissä, sillä asumme asunnossa, jossa olen asunut jo ennen tapaamistamme, mies kyllä kirjoilla täällä. Minulle tämä asunto on todella tärkeä, edullinen vuokra ja hyvä sijainti ja olen laittanut tästä viihtyisän kodin. Miten saan miehen muuttamaan pois, kun hän siitä kieltäytyy? Hän ei suostu tosin siihenkään, että vuokrasopimus siirrettäisiin yksin hänen nimiin ja minä muuttaisin pois (mitä en siis haluaisi, mutta oli pakko sitäkin kysyä).
Kommentit (71)
Alat tuomaan vieraita miehiä sinne asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Alat tuomaan vieraita miehiä sinne asuntoon?
Tiedän kyllä, että monetkaan eivät vaivaudu lukemaan ketjua, mutta että ei vaivaudu lukemaan edes edellistä, samalla sivulla olevaa kommenttia....
Se asunto on ap:n miehen koti. Hänellä on sananvaltaa siihen, ketä sinne saa ja ei saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos ihan oikeasti keskutelisitte asian halki ja niin, että pääsette lopputulokseen joka molemmille sopii.
Onhan tuo ny aivan lapsellista.
Ollaan me keskusteltu monta kertaa. Hän ei halua pohjimmiltaan erota, mutta minä haluan. Hän ei suostu puhumaan käytännön asioista, sanoo vain, että ei aio erota eikä muuttaa ja poistuu paikalta kun puhun. Kun laitan asiasta viestillä, niin ei vastaa viestiin ja sanoo, että ei aio edes lukea viestejä. Ap
Viestissä 6 on kerrottu, kuinka toimia. Jos mies ei lue viestejä, kerrot jonkun läsnäollessa tai vaikka niin että joku on puhelimen päässä samaan aikaan (ei salaa), että haluat hänen lähtevän vuoden loppuun mennessä ja jos hän ei lähde, aiot hakea häätöä, jonka kustannukset tulevat hänen maksettavakseen.
Kannattaa, muuten, tiedostaa, että ei ole itsestäänselvyys, että sinä saat jäädä asuntoon. Käytännössä niin varmasti menee, mutta itsestäänselvyys se ei ole.
Vuokranantajahan päättää, kuka asunnossa asuu. Ja jos vuokrasopimus irtisanotaan niin kumpikaan ei sen jälkeen tuossa asu. On hyvin epätodennäköistä, että vuokranantaja haluaisi tuollaisen miehen vuokralaisekseen, joten asia on erittäin selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä tarvitset nyt jonkun ulkopuolisen sinne paikalle niin kuin on jo neuvottu. Onko sulla vanhemmat, veljeä, siskoa tai kaveria kenet pyydät paikalle heti tänään? Sitten kerrot miehelle että muutettava on. Tai sanot että soitat miehen vanhemmille jos ei ala uskoa.
Jos tämä on perus avta, ei ole ketään joka voisi tulla, miehen vanhemmille ei voi soittaa (heitä ei ole, asuvat 600 km päässä, ei ole numeroa), eikä onnistu mikään.
Itse olisin heti sanonut että jos ei ala liikkua, soitan miehen kaverille, vanhemmille, että nyt tarvitaan muuttoapua. Häpeä tästä olisi pistänyt mieheen ottamaan tosissaan. Ja jos ei virallista kautta ilmotus maistraattiin ja häätö vireille. En luopuisi omasta kodistani.
Miksi ne miehen kaverit ja vanhemmat pitää sotkea ap:n ja miehensä keskinäiseen riitaan? Onko sulla muutenkin tapana sotkea asiaankuulumattomat ihmiset omiin parisuhdeongelmiisi? Mies lienee aikuinen ihminen, eikä hänen vanhemmillaan ole mitään valtaa päättää siitä missä mies asuu. Saman kaverien kanssa. En minä ainakaan tykkäis jos mun kaverin puoliso soittelis mua paikalle häätämään kaveria. Mitä niiden asiat mulle kuuluu.
Koska käyttäisin ihan kaikki keinot jos MUN kodista ei mies suostu låhtemään kun on erottu! Siis jos joku aikuinen mies tosiaan olisi noin idiootti! Ihan sama mitä siinä kukaan ajattelisi ja ehkä häpeä saisi tähän urpoon liikettä ! Kukaan täysjärkinen ei yleensäkkään jäisi toisen asuntoon jos on sanottu että muuta pois, mutta ehkä tämmöiseen häiriintyneeseenkin mieleen menisi sanoma perille kun uhkasi paljastaa tämän hulluuden muille ihmisille.
Niin että sä antaisit asua vaan ? Ei suostu lähtemään, joo elellään tässä sitten loppu elämä.
En antais asua vaan hankkisin häädön viranomaisten kautta. Eikö se ole se normaali tapa hoitaa tämä asia?
Tulee aika varmasti myös vuokranantajan tietoon tuollaiset häätöyritykset ja hän voi haluta irtisanoa molemmat. Helpoimmalla ap pääsee irtisanomalla sopimuksen ja muuttamalla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä tarvitset nyt jonkun ulkopuolisen sinne paikalle niin kuin on jo neuvottu. Onko sulla vanhemmat, veljeä, siskoa tai kaveria kenet pyydät paikalle heti tänään? Sitten kerrot miehelle että muutettava on. Tai sanot että soitat miehen vanhemmille jos ei ala uskoa.
Jos tämä on perus avta, ei ole ketään joka voisi tulla, miehen vanhemmille ei voi soittaa (heitä ei ole, asuvat 600 km päässä, ei ole numeroa), eikä onnistu mikään.
Itse olisin heti sanonut että jos ei ala liikkua, soitan miehen kaverille, vanhemmille, että nyt tarvitaan muuttoapua. Häpeä tästä olisi pistänyt mieheen ottamaan tosissaan. Ja jos ei virallista kautta ilmotus maistraattiin ja häätö vireille. En luopuisi omasta kodistani.
Miksi ne miehen kaverit ja vanhemmat pitää sotkea ap:n ja miehensä keskinäiseen riitaan? Onko sulla muutenkin tapana sotkea asiaankuulumattomat ihmiset omiin parisuhdeongelmiisi? Mies lienee aikuinen ihminen, eikä hänen vanhemmillaan ole mitään valtaa päättää siitä missä mies asuu. Saman kaverien kanssa. En minä ainakaan tykkäis jos mun kaverin puoliso soittelis mua paikalle häätämään kaveria. Mitä niiden asiat mulle kuuluu.
Koska käyttäisin ihan kaikki keinot jos MUN kodista ei mies suostu låhtemään kun on erottu! Siis jos joku aikuinen mies tosiaan olisi noin idiootti! Ihan sama mitä siinä kukaan ajattelisi ja ehkä häpeä saisi tähän urpoon liikettä ! Kukaan täysjärkinen ei yleensäkkään jäisi toisen asuntoon jos on sanottu että muuta pois, mutta ehkä tämmöiseen häiriintyneeseenkin mieleen menisi sanoma perille kun uhkasi paljastaa tämän hulluuden muille ihmisille.
Niin että sä antaisit asua vaan ? Ei suostu lähtemään, joo elellään tässä sitten loppu elämä.
En antais asua vaan hankkisin häädön viranomaisten kautta. Eikö se ole se normaali tapa hoitaa tämä asia?
Ja odottaisin häädön toimeenpanoa vähintään 6kk? Ei vaan ensin yrittäisin kaikin keinoin mitä keksisin. Jos mikään muu ei auttaisi, virallinen häätö niinkuin ekassa viestissä kirjoitan.
Tuossa tilanteessa ei ole mitään normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkaa miehen tavarat tämän ollessa poissa ja vaihdata lukot.
Ei minulla ole oikeutta lukkoja vaihtaa kun tämä on miehen virallinen koti. Ap
Eikä muutenkaan, kun olet vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Siis AP, jos purat vuokrasopimuksen niin miehellä on kaksi vaihtoehtoa
a : hän voi lain mukaan siirtää itselleen vuokrasopimuksen ja jäädä asumaan
b: hän voi muuttaa pois kuukauden vuokrasopimuksen purun jälkeen
Mitään muita vaihtoehtoja ei hänellä siinä tilanteessa ole, jos itse päätät lähteä.
Ap ei voi mitenkään PURKAA vuokrasopimusta. Hän voi IRTISANOA sen. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa, eikä niitä pidä sotkea keskenään.
Erittäin tehokas keino on "pettää" häntä toisen miehen kanssa "yhteisessä" asunnossanne. Vieläpä niin että hups vahingossa jäätte rysän päältä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos ihan oikeasti keskutelisitte asian halki ja niin, että pääsette lopputulokseen joka molemmille sopii.
Onhan tuo ny aivan lapsellista.
Ollaan me keskusteltu monta kertaa. Hän ei halua pohjimmiltaan erota, mutta minä haluan. Hän ei suostu puhumaan käytännön asioista, sanoo vain, että ei aio erota eikä muuttaa ja poistuu paikalta kun puhun. Kun laitan asiasta viestillä, niin ei vastaa viestiin ja sanoo, että ei aio edes lukea viestejä. Ap
Viestissä 6 on kerrottu, kuinka toimia. Jos mies ei lue viestejä, kerrot jonkun läsnäollessa tai vaikka niin että joku on puhelimen päässä samaan aikaan (ei salaa), että haluat hänen lähtevän vuoden loppuun mennessä ja jos hän ei lähde, aiot hakea häätöä, jonka kustannukset tulevat hänen maksettavakseen.
Kannattaa, muuten, tiedostaa, että ei ole itsestäänselvyys, että sinä saat jäädä asuntoon. Käytännössä niin varmasti menee, mutta itsestäänselvyys se ei ole.
Vuokranantajahan päättää, kuka asunnossa asuu. Ja jos vuokrasopimus irtisanotaan niin kumpikaan ei sen jälkeen tuossa asu. On hyvin epätodennäköistä, että vuokranantaja haluaisi tuollaisen miehen vuokralaisekseen, joten asia on erittäin selvä.
Ei mene noin.
Lähtökohtaisesti voidaan katsoa, että erosta huolimatta kummalla tahansa puolisoista on oikeus jäädä yksin asumaan vuokra-asuntoon riippumatta siitä, onko vain toinen puoliso vuokrannut asunnon. Toinen avopuoliso ei voi erotilanteessa omatoimisesti päättää vuokrasuhdetta molempien osalta. Vuokranantajan oikeudet on kuitenkin myös otettava huomioon. Avopuolisot ovat yhdessä vastuussa vuokrasopimuksesta johtuvista velvoitteista riippumatta siitä, onko molemmilla vuokrasopimus vaiko vain toisella puolisolla. Avopuoliso, joka ei ole huoneistoa vuokrannut, vastaa toisen puolison muutettua huoneistosta edelleen vuokrasopimuksesta johtuvien velvollisuuksien täyttämisestä, niin kauan kuin hän asuu vuokra-asunnossa.
Asunnon vuokrannut saa myös ilman vuokranantajan lupaa siirtää vuokraoikeuden huoneistossa asuvalle puolisolleen, jollei vuokranantajalla ole perusteltua syytä vastustaa vuokraoikeuden siirtoa.
Viimeisenä keinona eron jälkeen asumisen järjestämiseksi voidaan kääntyä tuomioistuimen puoleen. Jos avopuolisot ovat vuokranneet huoneiston käytettäväksi heidän yhteisenä asuntonaan, tuomioistuin voi jonkun heistä sitä vaatiessa yhteisen asumisen päätyttyä määrätä huoneistoa eniten tarvitsevan jatkamaan vuokrasuhdetta sekä vapauttaa toisen vuokrasuhteesta taikka vapauttaa molemmat puolisot vuokrasuhteesta.
Ap:n mies asuu asunnossa. Jos sinne tulee joku, jonka hän käskee lähteä pois, eikä lähde, hän voi soittaa poliisit. Ei omassa kodissaan tarvitse sietää ventovieraita ihmisiä, vaikka oma puoliso olisi heidät kutsunut.