Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erota, kun mies ei suostu eroamaan ja vuokrasopimus on minun nimissä?

Vierailija
13.11.2020 |

Molemmat meistä kai tavallaan haluaisi erota, mutta kun käytännön asiat tulee puheeksi, niin mies ei suostu eroon eli muuttamaan pois. Vuokrasopimus on yksin minun nimissä, sillä asumme asunnossa, jossa olen asunut jo ennen tapaamistamme, mies kyllä kirjoilla täällä. Minulle tämä asunto on todella tärkeä, edullinen vuokra ja hyvä sijainti ja olen laittanut tästä viihtyisän kodin. Miten saan miehen muuttamaan pois, kun hän siitä kieltäytyy? Hän ei suostu tosin siihenkään, että vuokrasopimus siirrettäisiin yksin hänen nimiin ja minä muuttaisin pois (mitä en siis haluaisi, mutta oli pakko sitäkin kysyä).

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita joku iso korsto uhkailemaan miestä, että jos ei muuta niin käy hullusti.

Vierailija
2/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaa miehen tavarat tämän ollessa poissa ja vaihdata lukot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisille ja kysy, mitä he voivat tehdä.

Vierailija
4/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkaa miehen tavarat tämän ollessa poissa ja vaihdata lukot.

Ei minulla ole oikeutta lukkoja vaihtaa kun tämä on miehen virallinen koti. Ap

Vierailija
5/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olet vuokralainen, niin uskoakseni voit yksinkertaisesti ilmoittaa miehelle, että hänen on muutettava. Joku minimiaika siinä oli mikä pitää antaa, jos ihminen on asunut asunnossa ihan virallisesti.

Vierailija
6/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsikö yllyttää rikoksiin.

Kerro miehelle, että avoliittonne on loppu ja haluat hänen muuttavan pois esimerkiksi vuoden loppuun mennessä. Tee se todistettavasti eli esimerkiksi jonkun läsnäollessa tai sellaisella viestillä, mistä jää lukukuittaus todisteeksi, että viesti on mennyt perille. Sano hänelle myös, että mikäli hän ei muuta vapaaehtoisesti, haet hänelle häädön ja siitä seuraa kustannuksia.

Mikäli hän ei muuta vapaaehtoisesti, laitat tammikuun alussa häätöprosessin vireille. Ohjeita löytyy netistä mutta kannattaa selvittää myös mahdollisuus ilmaiseen oikeusapuun.

Sinulla EI ole oikeutta poistaa hänen omaisuuttaan tai vaihdattaa lukkoja. Et voi myöskään kutsua poliisia poistamaan häntä kodista, jossa hän on kirjoilla (paitsi jos hän alkaisi riehua ja vahingoittaa sinua tai hajoittaa omaisuutta ja silloinkin hänet haettaisiin vain putkaan).

Vierailija
7/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet tänään maistraattiin ja poistat miehen kirjoilta asunnosta. Ota vuokrasoppari sinne mukaan ja todista että olet asunnon ainoa vuokralainen.

Vierailija
8/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat nyt että on kk aikaa etsiä asunto. Sitten teet niin kuin 2/3 ehdotti, jos sekään ei auta niin soitat poliisille.

Vierailija
9/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos ihan oikeasti keskutelisitte asian halki ja niin, että pääsette lopputulokseen joka molemmille sopii.

Onhan tuo ny aivan lapsellista.

Vierailija
10/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi tilanne menee jotakuinkin siten että sillä ei ole oikeastaan merkitystä kenen nimissä vuokrasopimus on. Vuokrasopimuksen irtisanomiseenkin tarvitset hyväksynnän toiselta asukkaalta, jos se on kohtuudella saatavissa. Oletan että olette avoliitossa. Lain mukaan avoliitossakin omaisuus jne. jutut ovat tavallaan yhteisiä, joten jos mies ei ole esim. maksanut asumisestaan mitään tai muuten osallistunut kuluihin, voi hän olla sinulle nyt velkaa.

Vierailija
11/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se antaa perusteeksi sille että haluaisi jatkaa kanssasi? Tässä jää nyt liian paljon epäselväksi että voisi kommentoida mitään.

Jos se on mieleltään sekaisin niin ainoa vaihtoeho on että katoat turvakodin avulla ja pistät nimeäsi myöten kaiken vaihtoon.

Jos se taas kuuntelee järkipuhetta niin olette varmaan syvällisesti ja asiallisesti yhdessä punninneet syyt puolesta ja vastaan yhdessä jatkamista? Onko niissä uudelleen keskusteltavaa?

Jos päätit vaan yksipuolisesti kyllästyä eikä kiinnosta edes yrittää niin sitten irtisanot kämpän ja rakennat sen pesän muualle.

Vierailija
12/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olet asunut siellä jo aikasemmin. Mies on muuttanut jälkikäteen. Miehesi on muutettava pois. Olikohan se häätökanne, jonka voit käräjillä käydä tekemässä. Minä pakkasin edellisen kamat ja sanoin, että nyt on aika painua hel vettiin. Jos olisi käyttäytynyt minua kohtaan kunnioittavasti, niin olisin antanut asua kunnes saa oman kodin. Sikailulla on seuraamukset.

Vierailija
13/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä irtisanoa asunnon ja muuttaa pois. Miehen käsissä sitten jatkaako asumista. Asiat sovit vuokranantajan kanssa miten irtisanominen tapahtuu, kun mieskin kirjoilla eikä aio muuttaa pous. Et tarvi miehen lupaa lähtöösi.

Vierailija
14/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän on kirjoilla siellä? Maistraatissako? Ei se velvoita sua pitämään hänet siellä. Jos on kirjoilla taloyhtiössä niin ei muuta kun emailia sitä johtavalle taholle/ihmiselle, jos vain ilmoitat että tästä päivästa alkaen asunnon ainoa asukas on sinä. Sen jälkeen poliisille soitto että asunnossasi on asiaton ihminen joka ei suostu poistumaan

Vierailija
15/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jos ihan oikeasti keskutelisitte asian halki ja niin, että pääsette lopputulokseen joka molemmille sopii.

Ollaan me keskusteltu monta kertaa. Hän ei halua pohjimmiltaan erota, mutta minä haluan. Hän ei suostu puhumaan käytännön asioista, sanoo vain, että ei aio erota eikä muuttaa ja poistuu paikalta kun puhun. Kun laitan asiasta viestillä, niin ei vastaa viestiin ja sanoo, että ei aio edes lukea viestejä. Ap

Vierailija
16/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat nyt että on kk aikaa etsiä asunto. Sitten teet niin kuin 2/3 ehdotti, jos sekään ei auta niin soitat poliisille.

Uskokaa nyt jo, että poliisi ei tule poistamaan ihmistä, joka on kirjoilla asunnossa. Se on ulosotto, joka hoitaa häädön, ja sekin vasta kun on oikeuden päätös.

https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/haato.html

.

Vierailija
17/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän on kirjoilla siellä? Maistraatissako? Ei se velvoita sua pitämään hänet siellä. Jos on kirjoilla taloyhtiössä niin ei muuta kun emailia sitä johtavalle taholle/ihmiselle, jos vain ilmoitat että tästä päivästa alkaen asunnon ainoa asukas on sinä. Sen jälkeen poliisille soitto että asunnossasi on asiaton ihminen joka ei suostu poistumaan

Siis tietenkin kirjoilla olo tarkoittaa, että hän on tehnyt osoitteenmuutoksen silloin viisi vuotta sitten tähän osoitteeseen maistraatin kautta ja samalla ilmoitimme myös taloyhtiöön, jotta laittavat hänen sukunimen oveen. Ap

Vierailija
18/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan me keskusteltu monta kertaa. Hän ei halua pohjimmiltaan erota, mutta minä haluan. Hän ei suostu puhumaan käytännön asioista, sanoo vain, että ei aio erota eikä muuttaa ja poistuu paikalta kun puhun. Kun laitan asiasta viestillä, niin ei vastaa viestiin ja sanoo, että ei aio edes lukea viestejä. Ap

Viestissä 6 on kerrottu, kuinka toimia. Jos mies ei lue viestejä, kerrot jonkun läsnäollessa tai vaikka niin että joku on puhelimen päässä samaan aikaan (ei salaa), että haluat hänen lähtevän vuoden loppuun mennessä ja jos hän ei lähde, aiot hakea häätöä, jonka kustannukset tulevat hänen maksettavakseen.

Kannattaa, muuten, tiedostaa, että ei ole itsestäänselvyys, että sinä saat jäädä asuntoon. Käytännössä niin varmasti menee, mutta itsestäänselvyys se ei ole.

Vierailija
19/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä irtisanoa asunnon ja muuttaa pois. Miehen käsissä sitten jatkaako asumista. Asiat sovit vuokranantajan kanssa miten irtisanominen tapahtuu, kun mieskin kirjoilla eikä aio muuttaa pous. Et tarvi miehen lupaa lähtöösi.

En millään haluaisi luopua tästä asunnosta, koska yhtä hyvää en tule mistään löytämään, en lähellekään. Mutta kai on itse muutettava, jos mies ei muuten lähde. Mutta jos irtisanon vuokrasopimuksen ja muutan pois, mutta mies jää vain asumaan tänne, niin vuokranantaja voi kai vaatia minulta vaikka mitä vahingonkorvauksia, kun asunto ei olekaan tyhjä ja vapaa seuraavalle vuokralaiselle. Ap

Vierailija
20/71 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla pääsee kun muuttaa itse. Ikävä kyllä. Minä jouduin asumaan 1,5 vuotta eksän kanssa, kun hän ei muuttanut pois. Asuimme minun lähisukulaiseltani vuokratussa asunnossa, jossa tästä syystä oli markkinavuokria halvempi vuokra. Minä olisin tietysti voinut muuttaa pois ja jättää sukulaiseni asunnon eksälle, mitä en halunnut tehdä. Onneksi ex sitten lopulta muutti pois.

Mutta tuon kokemuksen jälkeen en enää koskaan halua asua yhdessä kenenkään kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän