Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymys etävanhemmille...

Vierailija
09.03.2014 |

ovatko lapset teillä virallisten tapaamisaikojen lisäksi ylimääräisiä aikoja ja jos ovat miten paljon? Meillä virallisen sopimuksen mukaan ovat minulla 4 vuorokautta kuukaudessa, mutta nyt viimeaikoina exä(siis yh) ehdotellut enemmän hoitoaikoja. Olen siis etävanhempi eli maksan elatustukea, kuten pitääkin.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:52"]Minä olen työtön etävanhempi, ja kyllä se lasten käyminen syö omaa elintasoa.Asun ahtaasti ja lasten tullessa kylään vielä ahtaammin, joten kyllä siinä erossa häviää ainakin neliöt asunnossa.Silti haluan lasten käyvän kylässä, enkä mitään vaihtaisi toisin, mutta täällä kirjoittelevien lähivanhempien vaatimukset mm.omasta huoneesta hämmentävät.

[/quote]

Jos työttömyys tai pieni koti tekisi vanhemmasta epäkelvon vanhemman, tulisi lisääntymisoikeus antaa vain rikkaille.

Ei lapset tarvitse omaa huonetta, jos sinun kodissasi ei sellaista ole. Lapsesi tarvitsevat sinun seuraasi, koska olet heidän vanhempi. Jos sinulla on niin tiukkaa rahasta, että ruokamenot ovat ongelma, kysy sosiaalitoimistosta apua tai mene leipäjonoon. Mitä vain, kunhan lapsesi kokevat sinun rakastavan heitä. Rakkaus ja huolenpito välittyvät vain viettämällä aikaa heidän kanssaan.

[/quote]

Noh, tyttäreni tuo aina poikaystävänsä mukanaan, joten voit kuvitella että ahdasta on.En halua heitä erottaa, tai sanoa tyttärelle ettei kaverit voi käydä vain tilanpuutteen takia.

Sille joka vertasi lähivanhempaa etään, niin sanomattakin pitäisi olla selvää ettei yhteiskunta tue muutakuin sitä lähivanhempaa esimerkiksi isomman asunnon pitämisessä.Lapsilisä ja elatusmaksut ovat tarkoitettuja lasten kuluihin.

Vierailija
22/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:02"]

ap vastaa: tyypilliseen tapaan av-mammat alkaa syyllistämisen. kysymykseni oli ihan selkeästi vain kylmä ja rationaalinen. ei kyse rahasta vaan siitä, että teen sellaista työtä, joka on hyvin epäsäännöllinen(esim. öiseen aikaan) ja joskus mahdotonta ottaa lasta esim. klo 3 työmaalle, kun hälytys tulee. Kiitos asiallisista vastauksista ja varsinkin klo 6. t.ap

[/quote]

Ap, tämä on ensimmäinen vastaukseni sinulle. Luin aloitusviestisi ja siitä paistoi lähinnä huoli siitä että "joutuisit" pitämään lasta enemmän kuin sovittu ja hyvänen aika sentään, maksat kuitenkin elareita.  Jos olisit kertonut, että sulla on työ, jossa sun pitää olla hälytysvalmiudessa, se muuttaisi viestin antamaa käsitystä. 

Koska emme näe kasvokkain, sun pitää olla tarkkana siitä mitä et kerro. On eria asia sanoa " mutta nyt viimeaikoina exä(siis yh) ehdotellut enemmän hoitoaikoja. Olen siis etävanhempi eli maksan elatustukea, kuten pitääkin."

tai

"nyt viime aikoina exä on ehdotellut enemmän hoitoaikoja (et sä ole hoitaja, sä olet vanhempi). Olen siis etävanhempi mutta mulla on työ jossa voi tulla lähtö töihin vaikka aamuyöllä."

Näet oletettavasti eron. 

Itse oon lähivanhempi ja on aikoja, jolloin lapset kaipaavat isäänsä enemmän. Kyselevät kotona, voisivatko he mennä isälleen silloin ja silloin. Olen itse ehdottanut tuolloin exälle jos voisi ottaa vaikka viikolla yhdeksi ylimääräiseksi illaksi, on saanut ihan itse ehdottaa iltaa, mutta hyvin usein hänelle ei ole käynyt.

Meillä on myös tapaamissopimuksessa määritelty loma-aikoina _minimi_aika, jonka lapset isällään ovat. Tosin eivät ole kertaakaan olleet päivääkään tuosta minimistä yli. Se on harmi, lähinnä lasten kannalta. (Kyseessä ei siis ole mun vapaudenhaluni, mulla on lastenhoitajia kyllä ja vapaa-aikaa kun tarvitsen)

Mä sanoisin että ota vaikka arki-illaksi muutamaksi tunniksi "ylimääräistä" jos ja kun sulla on siihen mahdollisuus. Se tekee lapsille ja sinulle hyvää, olethan sinä lasten vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähivanhempi ja lapseni jo niin iso että päättää milloin menee isälleen. Yleensä viikonloppuisin. Osan lomista viettää myös isällään, siellä pojalla 3 sisarpuolta. Erittäin hyvä' asia koska poikani ainoa lapsi.

Vierailija
24/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:33"]

ja nro 18 ei varmaan koskaan ole ollut työtön, rahaton, sairas? t.ap

[/quote]

No kyllä nimenomaan olen ollut työtön ja köyhä, tälläkin hetkellä opiskelen ja olen se kahden lapsen lähi-yh. Joutunut jopa turvautumaan toimeentulotukeen pari kertaa elämässäni, mutta koskaan ei ole tuntunut pahalta laittaa silti sitä viimestäkin euroa lasten menoihin ja ruokaan. En edes muista koska olen viimeksi käynyt kampaajalla jne, en elele leveästi, makuuhuoneet asunnossa on lapsille käyttöön annettu, itse nukun olohuoneessa jne. Mutta minkään onnellisen elämän este tuo ei koskaan ole ollut kohdallani tai aiheuttanut itsesäälissä rypemistä.

Lasten isä muistaa vieläkin valittaa kuinka epäreilua on elatusmaksuja maksaa, lapsille ei mitään ylimääräistä hanki koskaan jne vaikka tulot on ihan hyvät. Lomat ja menot pitää suunnitella aina niin että ne sopii parhaiten hänen aikatauluihin ja viihdemenoihin. Että siten kyllä on kokemusta ja tuntuu aika tutulta ja turhauttavalta tuo laskelmointi lasten hoitajasta ja siihen kuluvasta rahasta.

Ei ne lapset ikuisesti ole lapsia ja vailla vanhempiensa aikaa.

Vierailija
25/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:23"]

Ja et halua ottaa lapsia enempää ku pitäisi, koska se maksaa sulle rahaa vai?

[/quote]Silloinhan pitäisi elari maksua pienentää jos etävanhempi pitää lapsiaan enemmän aikaa mistä sovittu. Ota lastenvalvojaan yhteyttä.

Vierailija
26/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vastaa vielä: exäni eli siis lasteni yksinhuoltaja ei kovin mielellään päästä kuitenkaan lapsiani minulle ns.kylään. Vain viimeaikoina tullut muutosta, joka johtuu siitä, että tyttöystävän kanssa on kiva olla kahdestaan. Kiitos asiallisista vastauksista, joita tässä ketjussa on ollut yllättävän paljon. t. "se huono ja ongelmainen etä-äiti" eli ap

Vierailija
27/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:33"]

ja nro 18 ei varmaan koskaan ole ollut työtön, rahaton, sairas? t.ap

[/quote]

Mä olen nro 18 kanssa samaa mieltä, tismalleen.

- mulla on kaksi lasta ja olen ollut kaikkia noita luettelemiasi asioita tässä yh-aikana. Työtön ja odottaessani ansiosidonnaisesta päätöstä ruuhkan takia kolme kk, käytin kaikki mahdolliset luottokorttini tappiin. -> hyvin vähän rahaa käytössä kun ansiosidonnainen alkoi juoksemaan. Pääsin töihin, tulotaso nousi ja sain maksettua paremmin luottoja pois ja lopetettua luottoja samaa tahtia kun luotto oli maksettu.

Sitten sairastuin hoitovirheen takia ja olin monta kuukautta sairauslomalla, tipahdin Kelan rahoille -> tulot vain murto-osa siitä, mitä töissä ollessa ja rahaongelmat alkoivat jälleen, sen lisäksi suuri murhe omasta tervehtymisestä takaisin työkuntoon, sairaalakäyntejä, terapiaa, poissaoloa lasten luota. Ja etävanhempi ei auttanut edes sairaalakäyntien aikana, "ei ole mun ongelmani missä lapset nukkuu" oli vastaus siihen ainoaan kertaan kun kysyin hyvissä ajoin jos voisi ottaa lapset siksi yöksi kun itse olen sairaalassa.

Silti prioriteettina numero yksi on aina ollut se, että lapsilla on ruokaa, vaatteita ja harrastuksia joita heillä on ennenkin ollut. Olen itse tinkinyt vaatteista, menoistani, kampaajista. Onneksi on pitkät hiukset niin saa aina ponnarille tms. ei kasva mallista ulos. Se on vaan se, miten on varaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen, kun ne lapset siinä itsellä on, ne menevät luonnollisesti oman itsen edelle hädän hetkellä.

Vierailija
28/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lasten luonapitovähennys on joitain kymppejä kuussa pois elareista, että niinkin 'Ruhtinaallisista' summista puhutaan. Toki se pitäisi aina ottaa huomioon jos tehdään muutoksia sopimuksissa, mutta sanoisin että halvemmallahan sitä pääsee kun maksaa ne elarit, koska se lasten luonapito enemmän kuin 8 päivää kuussa kustantaa kyllä huomattavasti ennemmän kuin sen muutaman kympin.

Tämä oli huomautuksena niille etävanhemmille jotka laskelmoivat että lapsia kannattaa pitää enemmän luona koska siinä säästää elatusnaksuissa.

Vierailija
29/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:11"]

AP vastaa vielä: exäni eli siis lasteni yksinhuoltaja ei kovin mielellään päästä kuitenkaan lapsiani minulle ns.kylään. Vain viimeaikoina tullut muutosta, joka johtuu siitä, että tyttöystävän kanssa on kiva olla kahdestaan. Kiitos asiallisista vastauksista, joita tässä ketjussa on ollut yllättävän paljon. t. "se huono ja ongelmainen etä-äiti" eli ap

[/quote]

Juuri tällaista tarkoitan...lapset eivät voi muuten vain tulla ylimääräistä etälle, vain vain silloin,kun on aikuisen oma etu taustalla. 

T: 20 ja 21

Vierailija
30/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole ostanut uusia vaatteita moneen vuoteen. Kampaajalla kävin viime vuonna(luottokortilla). t.ap      4 vuorokautta kuukaudessa on vähän, mutta aina olleet sen ja mielellään otan ja mielellään tulevat. t.ap

Vierailija
31/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:16"]

Se lasten luonapitovähennys on joitain kymppejä kuussa pois elareista, että niinkin 'Ruhtinaallisista' summista puhutaan. Toki se pitäisi aina ottaa huomioon jos tehdään muutoksia sopimuksissa, mutta sanoisin että halvemmallahan sitä pääsee kun maksaa ne elarit, koska se lasten luonapito enemmän kuin 8 päivää kuussa kustantaa kyllä huomattavasti ennemmän kuin sen muutaman kympin.

Tämä oli huomautuksena niille etävanhemmille jotka laskelmoivat että lapsia kannattaa pitää enemmän luona koska siinä säästää elatusnaksuissa.

[/quote]

Mitään elareita ei tarvitse maksaa, jos lapset ovat puoliksi isällään ja puoliksi äidillään. Lähivanhempi saa jo lapsilisät ja niillä katetaan kyllä mm. vaatemenot. Harrastuksista yms. kannattaa sopia erikseen eli nitäkin kannattaa puolitella, jos ruokkoja ei makseta... Tai jos äiti haluaa kalliin harrastuksen, niin eihän siihen isän tarvitse osallistua, toki lapsen toiveita kuunnellen...

Vierailija
32/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:54"]

[/quote]

Mitään elareita ei tarvitse maksaa, jos lapset ovat puoliksi isällään ja puoliksi äidillään. Lähivanhempi saa jo lapsilisät ja niillä katetaan kyllä mm. vaatemenot. Harrastuksista yms. kannattaa sopia erikseen eli nitäkin kannattaa puolitella, jos ruokkoja ei makseta... Tai jos äiti haluaa kalliin harrastuksen, niin eihän siihen isän tarvitse osallistua, toki lapsen toiveita kuunnellen...

[/quote]

viikko-viikko systeemissä maksetaan hyvin usein elareita jos vanhemmilla on isot tuloerot. Ei se lapsen elatustarve mihinkään häviä erossa ja lapsella on oikeus riittävään elatukseen kummankin vanhemman puolelta. Noissa viikko viikko systeemeissä on sitten muutenkin parempi olla hyvissä väleissä, eikä toisen inistä että se joka saa lapsilisän tulisi hoitaa kaikki vaatehankinnat ja harrastemenot. Aika absurdi ajatuskin jo, ei paljon taida lapsi kiinnostaa sillon.

[/quote]

Ihme ininää ruokoista, jos lapset asuvat 50/50 niin mihin helvettiin niitä elatusmaksuja tarvitaan? Ja jooo, ymmärrän todella suuren tuloerojen tapauksessa, mutta muuten en! Suurin osa tuntemistani yhteishuoltajista siis 50/50 eivät harrasta mitään rahansiirtoja vaan osallistuvat jollakin tavalla esim. harrastuksiin. Kyllä niillä lapsilisillä vaatettaa lapsen enemmän kuin hyvin?

Vierailija
33/33 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:54"]

[/quote]

[/quote]

viikko-viikko systeemissä maksetaan hyvin usein elareita jos vanhemmilla on isot tuloerot. Ei se lapsen elatustarve mihinkään häviä erossa ja lapsella on oikeus riittävään elatukseen kummankin vanhemman puolelta. Noissa viikko viikko systeemeissä on sitten muutenkin parempi olla hyvissä väleissä, eikä toisen inistä että se joka saa lapsilisän tulisi hoitaa kaikki vaatehankinnat ja harrastemenot. Aika absurdi ajatuskin jo, ei paljon taida lapsi kiinnostaa sillon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme