Omakotitalo asujat: Pidättekö ovet lukossa päivisin jos olette kotona?
Itsellä on takaovi päivisin lukitsematta ja näköjään päädyn terassiovi ollut jo useamman kuukauden lukitsematta. Ei ole käynyt tietääkseni rosvoja eikä muitakaan kutsumattomia vieraita.
Kommentit (112)
En todellakaan pidä.
Ainoa poikkeus oli toissapäivänä, kun olin juuri tullut suihkusta puolipukeissa ja joku naapurin rouva pokerilla astelee suoraan sisälle tuomaan jotakin mainoslappua. Ketutti ihan saakelisti ja pistin oven lukkoon hänen lähdettyä jos vaikka olisi "unohtanut" jotakin.
Itsellä ei tulisi mieleenikään kävelle jonkun naapurin porstuasta sisälle kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olisin lukkojen takana omassa kodissani?
Tietenkin sen takia ettei kukaan asiaton kulkija tulisi luvatta sisälle kotiisi.
Onko tämä ihan oikeasti noin vaikeaa tajuta?
Olen asunut pääkaupunkiseudulla omakotitalossa kohta 30 vuotta eikä koskaan ole käynyt tuollaista.
Surullista millaisissa peloissa ihmiset täällä elävät, vaikka ei se toisaalta tule yllätyksenäkään.
Vierailija kirjoitti:
Aina auki oltiin kotona tai ei. Piha-alue (6000m2) aidattu kahden laumanvartijakoiran kanssa panssariverkolla ja portti lukossa aina. Hullu pitää olla jos tänne tulee väen väkisin.
Taitavat olla tassuistaan käteviä noi koirat. Pitäisköhän omatkin koittaa opettaa aitaushommiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin sen takia ettei kukaan asiaton kulkija tulisi luvatta sisälle kotiisi.
Olen asunut pääkaupunkiseudulla omakotitalossa kohta 30 vuotta eikä koskaan ole käynyt tuollaista.
Surullista millaisissa peloissa ihmiset täällä elävät, vaikka ei se toisaalta tule yllätyksenäkään.
En mä tuota näe pelossa elämisenä vaan ihan järkevyytenä. Tietysti jos omalla omaisuudella ja omalla koskemattmuudella ei ole väliä niin ei siinä mitään.
Öiksi suljen, muuten ovat auki. Ja näköjään autotallin ovi oli ollut taas koko yön auki.
Laittakaa vastaukseen missä päin Suomea asutte
En lukitse edes kun poistun kotoa. Siellä ei ole mitään vietävää.
No rosvoja varten ei ovia tarvitse lukita. Ehkä vakuutusyhtiötä varten. Lukot on rehellisiä varten. Vai kuvitteleeko joku, kun asuntomurtautujat tulevat, heidän kokeilevan ovenkahvaa, ja jos on lukossa luopuvansa aikeistaan.
Vierailija kirjoitti:
No rosvoja varten ei ovia tarvitse lukita. Ehkä vakuutusyhtiötä varten. Lukot on rehellisiä varten. Vai kuvitteleeko joku, kun asuntomurtautujat tulevat, heidän kokeilevan ovenkahvaa, ja jos on lukossa luopuvansa aikeistaan.
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on monenlaista hiipparia ja joku voi seurata tekemisiäsi. Kun sitten menet puuhailemaan puutarhan sellaiseen nurkkaan josta ei näe takaovelle niin röyhkeä voro ehtii hyvin kerätä arvoesineet mukaansa.
Ovet on lukossa, ettei koira pure sisääntulijaa, kun alkaa olla jo ikää niin ettei kuule välttämättä kun joku tulee pihaan ja varoita haukkumalla. Lisäksi on nauhoittava kameravalvonta, koska pariinkin kertaan käynyt naapurissa varkaita.
Vierailija kirjoitti:
Kissa voi joutua tapetuksi, vaikka olisi omalla pihallaan. Kissat kiinni siis. Etkä voi taata, etteivätkö poistuisi pihalta.
missä ghettotaajamassa sinä oikein asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävää naiiviutta. Naapureissa kävi varkaita, joita koira sitten eteisessä puri, kiljunta vain kuului, jolloin lähtivät karkuun. Meille eivät ole tulleet, kun on isompia koiria.
Tottakai on en halua vieraita eikä tuttuja sisälle asuntooni. Kaikki saavat painua sinne missä pippuri kasvaa.
No en pidä auki. Koirat kyllä on vahdissa, mutta kyllä liikkuu jos jonkunnnäköistä hiipparia näillä main.
Piti hankkia piha porttikin ja hälyytin...Joku huumehörkö kävi öisin kokeilemassa ovia taannoin.
meillä ei ole koskaan ovet kiinni. ei silloinkaan kun lähdemme kotoa. koskaan ei kukaan ole uskaltanut edes tulla pihaan asti. heti hevoset ja kaukkarit siinä odottamassa. meneppäs siitä sitten. ei onnistu ei sitten mitenkään.
Meillä tähän muutettaessa ovet oli päivisin auki. Sitten rupesi nurkissa käymään kummia ja mulla oli vakava fiilis, et joku muu meidän lisäksi pyörii tässä asunnossa. Kummia tapahtui samaan aikaan muidenkin nurkissa, mutta onneksi sittemmin hiljeni. Siitä lähtien on ollut ovet lukossa lähes 24/7. Ei harmita.
Totta hemmetissä pidän. Edes kaksi rotikkaa ei pitänyt entisen neukkulan "myynti"hessuja poissa pihalta :( Kukaan ei yrittänyt sisälle kun olin itse poissa, euskoisin ettei sentään viitsineet kokeilla miten käy.
Meillä laitetaan takaovi pois lukosta oikeastaan vain silloin, jos ollaan pihalla (enimmäkseen kesäisin) tai jos lähdetään lenkille ja joku jää kotiin eikä jakseta ottaa avaimia. Etuovi on käytännössä aina lukossa.
Turussa asutaan ja noin 4 kilometriä torille matkaa. Ovet aina auki jos joku on kotona, yötä päivää viimeiset 10 vuotta.