Voinko vielä jatkaa hoitovapaata?
Olen periaatteessa pitänyt jo työehtosopimuksessa mainitut kaksi pätkää hoitovapaata, sillä, alunperin ilmoitin pitäväni puoli vuotta hoitovapaata äitiysloman perään, jonka jälkeen ilmoitinkin, että tulen vasta ensi vuoden alussa. Hoitovapaa loppuu tosiaan vuoden lopussa, jonka jälkeen mies pitää vielä isyysloman, jonka jälkeen lapsi menee hoitoon.
MUTTA voinko vielä ilmoittaa jatkavani hoitovapaata? Joko suoraan tähän perään (vaikka se 2 kuukauden ilmoitusaika meni jo) tai niin että menisin isyysloman ajaksi töihin ja jäisin sitten hoitovapaalle? Vaikka tosiaan olen jo kaksi "pätkää" pitänyt...
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän sinun irtisanoutua ja alkaa porsimaan täyspäiväisesti? Ei vaikuta että työ sinua kamalasti kiinnostaisi. Joku motivoitunut saisi siitä paikan itselleen.
Millä tavoin sinä olet parantanut Suomen luottoluokitusta?
Vierailija kirjoitti:
Upp! Ja joo, en välttämättä tarvitse mielipiteitä siitä, kannattaako minun mennä töihin vai olla hoitovapaalla.
Ap
Mene töihin, koska seuraava hoitovapaan pätkä kuuluu lapsen isälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin vaan sieltä yhteiskunnan tukia hyväksikäyttämästä!
Taas olet hankkiutunut tiineeksi ettei tarvitsisi töihin mennä ja saat taas kotona makoilla monta vuotta.
Mutta tässä välissä et edes muutamaa kuukautta viitsisi töissä käydä?Sinä taas et saa ketään tiineeksi. Kaikki geenit eivät pääse jatkoon, eikä se ole sattumaa.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa;)
Vierailija kirjoitti:
Taas olet hankkiutunut tiineeksi ettei tarvitsisi töihin mennä ja saat taas kotona makoilla monta vuotta.
Mutta tässä välissä et edes muutamaa kuukautta viitsisi töissä käydä?
Ei näitä lapsia haikarakaan tuo, ja osan meistä täytyy tehdä oma osansa syntyvyyden lisäämiseksi.
Ei välttämättä ole lapsen etu yrittää totutella päiväkotiin vain muutaman kuukauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän sinun irtisanoutua ja alkaa porsimaan täyspäiväisesti? Ei vaikuta että työ sinua kamalasti kiinnostaisi. Joku motivoitunut saisi siitä paikan itselleen.
Kyllä se kiinnostaa, mutta ei muutaman kuukauden takia ensimmäinen ja toisen lapsen välissä. Mieluiten palaan töihin sitten, kun aion siellä oikeasti pidemmän ajan olla. Ja kyllä, minulla on motivoitunut sijainen töissä, joka saa jäädä ihan vakituiseksi palattuani.
Sinulle ei ole oikeutta, mutta työnantaja saattaa suostua. Voi olla, että heillä on jo hyvä sijainen, jonka halutaan jatkavan yli seuraavankin äitiysloman, ja olisi kohtuutonta häntä kohtaan, jos palaisit töihin vain lyhyeksi ajaksi. Toisaalta, työnantaja saattaa päätää myös toisin. Ei sitä kukaan palstalla voi tietää.
Miksei mies jää hoitovapaalle? Ja miksi kyselet näin myöhäisessä vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Upp! Ja joo, en välttämättä tarvitse mielipiteitä siitä, kannattaako minun mennä töihin vai olla hoitovapaalla.
Ap
Eiköhän jokainen perhe tee niin kuin parhaaksi näkee. Me ei todellakaan aleta kitumaan minun palkallani ja kotihoidontuella.
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies jää hoitovapaalle? Ja miksi kyselet näin myöhäisessä vaiheessa?
En kai minä nyt esim. puoli vuotta sitten tiennyt tulevani vihdoin raskaaksi...? Mies on aika paljon paremmin palkattu kuin minä.
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eiköhän jokainen perhe tee niin kuin parhaaksi näkee. Me ei todellakaan aleta kitumaan minun palkallani ja kotihoidontuella.
Ei sun työnantajan tartte sun ehdotuksiin suostua. Ja millä logiikalla kuvittelet, että raskaus antaisi oikeuden jatkaa hoitovapaata? Mikään laki ei sellaista oikeutta anna.
Muutenkin todella lyhytnäköistä kysellä vain pari viikkoa ennen töihin paluuta, ettei tarttiskaan tulla. Ei sitten yhtään aiemmin tullut mieleen? Joka tapauksessa työnantajan ei tartte antaa lisää vapaata ennen seuraavan äitiysvapaan alkua.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei sun työnantajan tartte sun ehdotuksiin suostua. Ja millä logiikalla kuvittelet, että raskaus antaisi oikeuden jatkaa hoitovapaata? Mikään laki ei sellaista oikeutta anna.
Muutenkin todella lyhytnäköistä kysellä vain pari viikkoa ennen töihin paluuta, ettei tarttiskaan tulla. Ei sitten yhtään aiemmin tullut mieleen? Joka tapauksessa työnantajan ei tartte antaa lisää vapaata ennen seuraavan äitiysvapaan alkua.
Mikähän tässä oli syy alapeukkuihin? Ihan yksiselitteisesti aloittaja on jo kaksi ilmoittamaansa hoitovapaapätkää pitänyt. Enempään ei työnantajan tarvitse suostua ihan lain mukaan. Työntekijän uusi raskaus ei ole mikään peruste. Voithan kysyä työnantajalta, mutta mitään velvoitetta tällä ei ole suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässä välissä et edes muutamaa kuukautta viitsisi töissä käydä?Sinä taas et saa ketään tiineeksi. Kaikki geenit eivät pääse jatkoon, eikä se ole sattumaa.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa;)
Mulla on kolme lasta, koiria 0.
:)
Minä mieltäisin asian niin, että olet pitänyt vasta yhden jakson hoitovapaata, jota olet kerran ilmoittamalla pidentänyt, mutta et kahta jaksoa, sillä et ole palannut välissä töihin. Eli eikö sinulla pitäisi olla oikeus vielä toiseen jaksoon esim. sen miehesi isyysloman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikähän tässä oli syy alapeukkuihin? Ihan yksiselitteisesti aloittaja on jo kaksi ilmoittamaansa hoitovapaapätkää pitänyt. Enempään ei työnantajan tarvitse suostua ihan lain mukaan. Työntekijän uusi raskaus ei ole mikään peruste. Voithan kysyä työnantajalta, mutta mitään velvoitetta tällä ei ole suostua.
Näin. En tiedä, mistä syystä aloittaja ei ole ajatellut tätä asiaa ”hieman” aiemmin, jolloin hoitovapaan jatkaminen olisi työnantajallekin pitänyt olla ok, mutta nyt on tilanne tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näin. En tiedä, mistä syystä aloittaja ei ole ajatellut tätä asiaa ”hieman” aiemmin, jolloin hoitovapaan jatkaminen olisi työnantajallekin pitänyt olla ok, mutta nyt on tilanne tämä.
Mitä jos aloittaja on vasta näinä aikoina saanut tietää uudesta raskaudestaan?
kuinka kauan olisit töissä/hoitovapaalla tässä välissä ennen kuin äitiysloma alkaisi? Jos olet 1v äitiys/vanhempainvapaalla ja sitten 2-3v hoitovapaalla niin onko työpaikan säilyminen tärkeää jos olisit palaamassa töihin 3-4v päästä? eli jää hoitovapaalle suostui työnantaja tai ei, sitten lähdet töistä.