Onko opetussuunnitelman mukaista, että 6.lk:n englannin kokeet arvostellaan 50% mukaan
Aiemmin, 5.lk:n asti englannin kokeet arvosteltu 20% mukaan, nyt 6.lk:n alettua arvosteltu 50% mukaan, eli tulee olla puolet oikein, jotta saa 5-. Oppilaat, jotka ennen ovat saaneet 10-, saavat nyt 8 ja 9 oppilaat 7.
Tuntuu opettajan kiusanteolta, koska on valittanut että on kyseessä hankala luokka.
Kommentit (17)
Ihan oikea tapa arvostella 50 % mukaan. Lapsille tulee selväksi, mitä osaamista oikeasti eri numeroille tarvitaan. Osassa koulussa on käytössä noita liian löperöitä arvosteluja, joilla annetaan lapsille ihan väärä kuva sitä, millainen osaaminen esim. kiitettävään tarvitaan.
Pitäisi arvostella keskihajonnan mukaan siten että vain tietty osa saa kiitettävän ja hylsyn. Loput jakautuisivat mukavasti siihen välille siten että keskimmäisen arvosanan saisi suurin osa.
Alakoulussa ei käytetä 50% arvostelua, vain lukiossa.
Ei ole oikein.
Helsingin Englantilaisessa koulussa tätä harrastivat. Ei sielläkään enää.
Voiko opettaja itse päättää arvosteluprosentin? Eikö alakouluissa ole yhtenäistä linjaa?
Voit kysyä rehtorilta, vaihtuuko linja hänen koulussaan näin radikaalisti kuudennelle mennessä. Ja että olet valmis kysymään sivistysjohtajalta, onko tämä linja yhteinen kaikissa alueen kouluissa. Huom., keskustele asiasta, älä moiti opea. Voit toki sanoa, että et saanut opettajalta tyydyttävää vastausta.
Meillä lapsi 6. luokalla ja yhden aineen kokeet arvostellaan 50% mukaan, ei muita. Vaikuttaa, että opettaja haluaa olla inhottava luokalle, josta ei pidä.
20-30% on alakoulussa normi, yläkoulussa taitaa olla 30-40%.
Opetan alakoulussa ja kyllä opettaja itse päättää prosentit. Yleensä käytän aina samaa taulukkoa ; mutta joskus hiukan vaihteen sitä, jos koe on ollut vaativa / helppo.
Mitään Gaussin käyriä ei käytetä.
Tasapäistävää. Kokeista pitää sitten tehdä niin helppoja, että liki kaikki läpäisee tuon 50 %. Lahjakkaat hukkuu siihen hyvien oppilaiden massaan ja menettävät motivaation. Suomella on muutenkin ongelma erityislahjakkaiden vähyydessä, mikä näkyy mm. mitättömänä nobel-saaliina, vaikka yleisälykkyys keskimäärin korkea.
Mä valitsen 20-30 % välillä alakoululaisille kokeen vaativuudesta riippuen, usein osuu Gaussin käyrään hyvin.
Arvostelu on mennyt pelleilyksi, kun osalla opettajista on ideologia, ettei kenellekään saa tulla paha mieli vaan arvostelun pitää olla kannustavaa, lue numeroilla ei mitään merkitystä ja jokainen läpäisee kokeet, kun niistä tehdään liian helppoja ja arvostellaan löperösti. Yläkoulun lopussa näille pitäisi yhtäkkiä vetää hatusta tarkkojen kriteerien mukaan päättötodistuksen numerot. Tämähän on tärkein syy, miksi ensi vuonna tulee vielä tarkemmat päättöarvioinnin kriteerit eri numeroille eri oppiaineissa sekä alakouluun että yläkouluun.
Erikoista arvostella 50% mukaan peruskoulussa.
Kai se opettaja itse parhaiten tietää, kuinka helpon kokeen hän on laatinut suhteessa siihen, mitä tunneilla on opetettu. Miksi ihmeessä vanhempien pitää mennä siihen väliin sähläämään?
Koe ei ole sama asia kuin arviointi. Arviointia pitää nykyään suorittaa jatkuvasti ja monipuolisesti. Oppilaan työskentely tunnilla ja kotitehtävien kanssa vaikuttavat arviointiin ihan niin kuin kokeissa, sanakokeissa, projekteissa ym. annettu näyttö omasta osaamisen tasosta.
Vaatimustaso riippuu kokeen vaikeudesta, ei vain ikätasosta.
Tavoitteena on myös nostaa vaatimustasoa pikkuhiljaa, jotta yläkouluun siirryttäessä eivät numerot romahda.
Opsin näkee netistä kokonaisuudessaan, kirjoitat vain googleen "Opetussuunnitelma 2014" niin löytyy koko pdf. tiedosto
Porvoossa arvostelu on ankaraa. Oppilaat totutetaan pienestä pitäen lukioon.