Minkälaiset ihmiset ostivat Ladan 1980-luvulla?
Olivatko he yleensä vasemmistolaisia? Olivatko köyhiä, oliko Lada halpa auto? Oliko Lada halveksittu auto Suomessa? Tarvitsiko siinä olla "hälläväliä mitä muut ajattelee"-asenne kun ajoi Ladalla?
Koulukaverini perheellä oli vihreä Lada, ja perheen isä taisi olla vasemmistolainen.
Kommentit (113)
vähemmistökommunistit, nykyiset persut
Ihan tavalliset ihmiset. Yleensä sellaiset, joilla ei ollut varaa ostaa kallista autoa. Ei todellakaan moni Ladan omistaja ollut vasemmistolainen.
Lada oli aika luotettava auto ja toimi hyvin myös kovilla pakkasilla. Se oli myös lämmin ja siinä oli korkea maavara, niin ei jäänyt lumihankeen helposti kiinni.
Ei se mitenkään ihailtu, eikä haluttu auto ollut, mutta hyvä vaihtoehto edulliseen hintaan.
Ne, jotka halusivat velattoman käyttöauton, jolla pääsee paikasta A paikkaan B.
Köyhät. Oli halpa auto vaikka uutena osti. Lämmin ja varmatoiminen kun tekniikkaa ei juuri ollut. Minun eka autoni oli käytetty lada ja sillä ajoin 4 vuotta ja veljeni sen jälkeen vielä 5 vuotta. Sitten myytiin venäjälle se käteisellä. Tiellehän se ei juurikaan jättänyt ja sillä pystyi ajamaan sellasilla vioilla joilla muut autot eivät olisi enää kulkeneet metriäkään.
Kamalahan se oli ajaa, mutta tyhjää parempi.
Tavallisia. Lada oli muuten hyvä auto!
Köyhät duunarit. Siinä ei puoluekanta vaikuttanut vaan hinta ja toimintavarmuus.
Kyllä se joillekin oli selkeästi ideologinen valinta. Lada oli kuitenkin parempi kuin Mosse tai Wartburg. Lujaa laatua LADA.
Minulla oli 90-luvulla Lada Samara. Ostin sen muistaakseni siksi, että se oli halpa. En ole vasemmistolainen enkä oikeistolainen.
Meillä oli kaks uutena ostettua Ladaa, hyväpalkkainen duunari pystyi ostamaan. Toisessa oli jotain pikkuvikaa, se oli vuoden meillä mutta toisella ajettiin useita vuosia.
Teini sai kyllä ahdistusta kun rikkaat penskat puhui Lada-vitsejä mutta sit opetettiin hänelle lisää niitä. Pärjäävä mies kasvoi hänestä.
Köyhät. 70-luvulla Lada oli aika tavallinen auto, varsinkin maalla. 80-luvun auto oli Datsun tai Nissan.
Lada oli kestävä auto. Ja lähti käyntiin vaikka -30 asteessa kuten oli suunniteltukin.
Köyhemmät. Eli ne jotka olivat valinneet köyhyyden rikkauden asemasta. Jota en ymmärrä, kaikillahan on samat mahdollisuudet ottaa vain itseään pillistä kiinni ja nauttia helposta elämästä.
Katsoin äskettäin YouTubesta upean kotimaisen kauhuminisarjan Painajainen, vuodelta 1988. Sen keskushenkilö ajeli Ladalla, vaikka oli ilmeisesti suht varakas. Toisaalta keskushenkilö oli taiteilija, joten ehkä hänen kohdallaan tuo vasemmistolaisuus selitti autovalinnan heh.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kyllä siinä aatteen vahva palo oli.
Tyypillinen duunari demari, köyhä.
Neuvostoliiton ihannoija.
Meillä oli oranssi Lada, asuttiin Espoossa ja ollaan ihan hyvätuloisia.
Hauska auto, lopussa söi öljyä enempi kuin bensaa. Vaihdettiin vihreään Samaraan.
Punainen Lada = vasemmistolainen omistaja. Muunvärinen Lada saattoi olla vain järkivalinta.
Perheet jossa isä oli laitosmies ja äiti siivooja ja lapsia 3-4, Lada oli tilava ja halpa. Toinen ryhmä oli aatteen miehet joilla lapsillakin nimet olivat neuvolähtöisiä mutta suomalaiseen suuhun sopivia. Kolmas ryhmä olivat maalaiset peräkammarin pojat joille tärkeintä oli saada äitimuori kelillä kuin kelillä kylälle asioille.
Korjaustaitoiset, jotka käyttivät rahansa omaisuuteen, eikä autoon.