Miksi ulkomailla on huonot karkkivalikoimat?
Kommentit (57)
Käytiin viime kesänä Barcelonassa, siellä ainakin löytyi karkkeja.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:45"]
Lähinnä muita kuin pohjoismaita tarkoitan.Aina löytyy perus marsit,snickersit sun muut,sekä haribo pusseja, jotka loppujen lopuksi maistuu kaikki samalle. ap
[/quote]
Tästä aiheesta tuli viime kesänä ruotsalainen dokkari, ihmettelivät miksei muualla syödä karkkeja. Siinä haastateltiin mm. kreikkalaista joka ei tiennyt kenenkään tuttunsa (aikuisen) syövän karkkeja.
Itse huvikseni yritin samana kesänä Kreikan matkalla löytää karkkeja. Kyllähän siellä oli mutta tosi oudosti maustettuja, mm. kanelin ja kardemumman makuisia.
Joo, ei ole suomalaisen irtokarkin voittanutta! Itselläkin hirveä karkin himo ollut jo pidemmän aikaa. Onhan täälläkin karkkia ( asun siis ulkomailla) mutta ei se ole sama asia, maku on jotain ihan toista ja valikoimat surkeita. Ja sama kaikissa muissa maissa missä olen oleskellut. Voisin vaikka lentää seuraavalla koneella Suomeen, että saisin Makuunin irtiksiä!
Monessa muussa maassa ihmisillla on ruoka-ajat ja ne syovat oikeaa ruokaa. Karkit ovat lahinna pikkulapsille - aikuiset karkkia massyttavat ihmiset eivat ole tavallinen naky. Makeaa syodaan mutta ruoan yhteydessa jalkiruokana, mutta ei massyteta pussikaupalla.
Samaa mäkin oon ihmetellyt, lähinnä Aasiassa tai väli-Amerikassa matkustaessani. Jos jotain karkkeja löytyykin, ne on sellaisia kovia imeskeltäviä.
No Keski-Euroopassa on tapana syödä terveellisesti eikä mässyttää karkkia ja sipsejä illat pitkät.
Ulkomailla on aika laaja käsite. Tarkennatko mitä maata erityisesti tarkoitat?
Missä maassa ja miten niin? Kyllä useimmissa maissa, ainakin länsimaissa, karkkeja on hyvin tarjolla, mutta maku saattaa olla vähän erilainen kuin Suomessa ja esim. salmiakkia ei monessa paikassa ole tapana syödä.
Joo, no yleensä puoli ruokakauppaa ei ole varattu karkeille niinkuin Suomessa mutta mun kokemuksen valikoimat on silti hyvät
Ite asun ulkomailla ja taytyy kyl sanoo, et yks juttu jota Suomesta ikavoin on karkit. :D Toki taallakin on valikoimaa, mut ei ne oo yhta hyvia. Suklaata toki senkin edesta ja vielapa ihan sairaan hyvaa, mut ma kuitenkin oon pohjimmiltani karkki-ihminen. Nyt kun asiaa mietin, niin en oo kyl varmaan koskaan nahny kenenkaan taalla ostavan karkkia. :D
Irtokarkit on melko lailla pohjoismaalainen ilmiö. Monissa maissa makeanhimo taltutetaan leivoksin, ei karkein.
Vierailija kirjoitti:
Monessa muussa maassa ihmisillla on ruoka-ajat ja ne syovat oikeaa ruokaa. Karkit ovat lahinna pikkulapsille - aikuiset karkkia massyttavat ihmiset eivat ole tavallinen naky. Makeaa syodaan mutta ruoan yhteydessa jalkiruokana, mutta ei massyteta pussikaupalla.
Ei niitä karkkejakaan tarvitsi "mässyttää pussikaupalla".
Mä ainakin syön karkkia 10x mieluummin kuin leivoksia.
Kakut ja leivokset on ällöttäviä, karkki hyvää :D
ja joo, matkustaa melkein mihin tahansa Suomen ulkopuolelle, niin karkkitarjonta on surkeaa.
Voiko jostakin tilata irtokarkkeja ulkomaille? Nyt en pitkään aikaan pääse Suomeen..
Keski-Euroopassa aikuiset eivät syö karkkeja. Lisäksi tuolla lapsille opetetaan syömään makeaa kohtuudella, eli esim. jotain makeaa ruuan päälle tai vaikka aamiaiseksi:) Suomessa sen sijaan mässytetään kilo kaupalla jotain epämääräisiä e-koodi pommeja joita kutsutaan karkeiksi.
Oma kokemukseni on neljä maata Keski-Euroopassa. Karkkivalikoimat on kaupassa yleensä tosiaan aika huonot, paitsi suklaan osalta. Haribon viinikumeja löytyy, ja sellaisia kovia paperikarkkeja, mutta siihen se sitten melkein jääkin.
Irtokarkkeja olen löytänyt kaikista maista, joissa olen asunut, mutta yleensä vain pikkukioskeilta, tosi suppealla valikoimalla ja ihan suhteettoman kalliiseen hintaan.