Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette siitä, että 11-vuotias on viettänyt jo monta viikkoa välituntinsa yksin, eikä yksikään välituntivalvoja ole puuttunut asiaan?

Vierailija
12.11.2020 |

Onko ihan normaaliakin, ettei opettajat kouluissa puutu lapsen yksinäisyyteen?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajillakin puuttuu sosiaalisia taitoja. Valitettavasti on normaalia.

Vierailija
42/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat ilkeitä eikä sosiaalisesti poikkeavaa haluta mukaan. Lapsi voi olla myös niin ujo, ettei itse uskalla mukaan eikä joka luokalta löydy sellaista kivaa kaveria joka "vetää" kaikki mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsella on ollut ajoittaista yksinäisyysongelmaa, on 11v. Välillä on kavereita, välillä putoaa porukasta pois. Sen ikäisillä tytöillä on aika armotonta se pudotuspeli, on jo teinimäistä toi ei ole cool tyyppistä ajattelua.

Ei ope sille voi kauheasti tehdä paitsi ryhmäyttää tunnilla niin että kaikki tutustuisi kaikkiin. Välkkäpelit on tytön mielestä ollut kivoja yksinäisemmillä kausilla. Olen yrittänyt juttelemalla auttaa. Mene niiden luo jotka myös ovat yksinäisiä. Ainoa vaan että usein nämä yksinäiset eivät pidä toisistaan. Luokalla on ainakin yksi yksinäinen mahdottoman pahasisuinen tyttö joka koko ajan laukoo jotain loukkaavaa.

Usein joku yhteinen juttu yhdistää, tietty kännykkäpeli tai soturikissafanitus. Niistä voi myös kehottaa juttelemaan.Nyt löytyi uusi kaveri luokalta jolla myös on lemmikkejä ja minä huokaisen helpotuksesta että tytöllä on seuraa.

Vierailija
44/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten aikuiset ihmiset, jotka ovat hakeutuneet opettajaksi, kehtaavat toimia näin?

Koska opettajiksi hakeutuu ns kympin tyttöjä ja poikia, ei heillä ole sosiaalisten taitojen, empatiataitojen, ihmisen kohtaamiseen liittyvien taitojen osaamista. He osaa aineita, ei ihmisiä.

Kympin tytöt ja pojat ovat juuri niitä, jotka tulevat ihmisten kanssa parhaiten toimeen.

Sosionomi-opinnoissa asiaa jokunen vuosi sitten käsiteltiin ja itse opettajat ottivat esiin juuri huolen tästä. He olivat huolissaan asiasta. Itse olen oman kouluni lisäksi kasvattanut kaksi lasta ja heidän kertomansa opettajista on karua kuultavaa. On pelottavia, huutajia, kiivaita.. oppilaat eivät uskalla mennä vessaan eikä terkkarille ja ovat vain ilkeyksiä tekevää massaa opeille. Jos koitat selittää sinut tyrmätään.

Omat kokemukset ovat samansuuntaiset; 1 opettaja on jäänyt mieleen joka ei korottanut itseään auktoriteettiasemaan käskyvallalla, huutamalla tai olemalla ilkeähkö. Vain hänelle olisin voinut ehkä kertoa ongelmistani, harmi että ei ollut luokanvalvojani tai opo.

Koulu kaipaa myös muita ammattilaisia kuin opettajat. Nuorisotyötä enemmän kouluihin, tähtäimessä juuri kiusatut, erilaiset ja yksinjäävät.

Vierailija
45/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, mitä itse olen nöhnyt ja kokenut, niin puuttuvat kyllä sillä resurssilla mutä on tarjolla. Usein vain on niin, että välitunnilla kirmaa ulkona useampi sata lasta valvojien määrän ollessa alimitoitettu. Ei tarvita kuin yksi välituntikahakka ja valvojat ovat toisaalle sidotut.

Toisekseen - ei ole yksin opettajien asia puuttua lapsen yksinäisyyteen vaan kyllä sen pitää lähteä alunperinkin kotoa. Vanhempien pitää olla kiinnostuneita lapsensa elämästä ja kaveripiiristä. Ja ennen kaikkea olla pienestä lähtien auttamassa lasta solmimaan kaverisuhteita ja ylläpitämään niitä.

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta toisaalta on kuitenkin muistettava, että ongelmat on ratkaistava siellä, missä ne syntyvät. Koulun pitäisi opettaa muitakin kuin akateemisia taitoja eli ei niitä sosiaalisia taitojakaan voi unohtaa. Tämän lisäksi on muistettava, etteivät ne vanhemmat voi sinne välitunnille tulla. 

Suomessa on alkanut vahvasti lisääntyä tämä puhe kotien vastuusta. Tietnekin, olen sitä mieltä, että vastuu lapsista on ensisijaisesti vanhemmilla. Mutta koko peruskoulun idea oli tasata eroja, jotka nyt kasvaa myös oppimistuloksissa. Ja usein vedotaan vain kohteihin. 

Jos lapsien oppminen riippuu kodista ja sosiaaliset taidot riippu kodista, niin mikä ihme koulun merkitys sitten on? Olla päivähoitopaikka opettajille vai?

Olen kyllä vähän sitä mieltä, että kodeissa pitäisi jo kiinnittää huomio lapsen kaveriasiaan. Onko lapsella pihapiirissä kavereita ja jos ei niin mistä se johtuu? Omaa lastaan voi myös opettaa sosiaalisemmaksi kotona, kerhoissa jne.

Vaatii kyllä vanhemmilta ahkeruutta huolehtia tämä asia kuntoon ennen kouluikää!

Vierailija
46/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu, että ylä ja alapeukkujen lukumäärät näkyvät paljon pienempinä ennenkuin olet itse klikannut jompaa kumpaa? Esim. yhden kommentin kohadalla näkyi 6 yläpeukkua ja sitten kun itse myös yläpeukutin,lukemaksi tuli yhtäkkiä 29?!? Manipuloiko yp näitä???

Vierailija
47/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, mitä itse olen nöhnyt ja kokenut, niin puuttuvat kyllä sillä resurssilla mutä on tarjolla. Usein vain on niin, että välitunnilla kirmaa ulkona useampi sata lasta valvojien määrän ollessa alimitoitettu. Ei tarvita kuin yksi välituntikahakka ja valvojat ovat toisaalle sidotut.

Toisekseen - ei ole yksin opettajien asia puuttua lapsen yksinäisyyteen vaan kyllä sen pitää lähteä alunperinkin kotoa. Vanhempien pitää olla kiinnostuneita lapsensa elämästä ja kaveripiiristä. Ja ennen kaikkea olla pienestä lähtien auttamassa lasta solmimaan kaverisuhteita ja ylläpitämään niitä.

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta toisaalta on kuitenkin muistettava, että ongelmat on ratkaistava siellä, missä ne syntyvät. Koulun pitäisi opettaa muitakin kuin akateemisia taitoja eli ei niitä sosiaalisia taitojakaan voi unohtaa. Tämän lisäksi on muistettava, etteivät ne vanhemmat voi sinne välitunnille tulla. 

Suomessa on alkanut vahvasti lisääntyä tämä puhe kotien vastuusta. Tietnekin, olen sitä mieltä, että vastuu lapsista on ensisijaisesti vanhemmilla. Mutta koko peruskoulun idea oli tasata eroja, jotka nyt kasvaa myös oppimistuloksissa. Ja usein vedotaan vain kohteihin. 

Jos lapsien oppminen riippuu kodista ja sosiaaliset taidot riippu kodista, niin mikä ihme koulun merkitys sitten on? Olla päivähoitopaikka opettajille vai?

Olen kyllä vähän sitä mieltä, että kodeissa pitäisi jo kiinnittää huomio lapsen kaveriasiaan. Onko lapsella pihapiirissä kavereita ja jos ei niin mistä se johtuu? Omaa lastaan voi myös opettaa sosiaalisemmaksi kotona, kerhoissa jne.

Vaatii kyllä vanhemmilta ahkeruutta huolehtia tämä asia kuntoon ennen kouluikää!

Nimenomaan. Osa vanhemmista ulkoistaa ihan kaiken yhteiskunnalle tai lapselle itselleen. Kuten juuri esim. kaveritaitojen kehittymisen ja ystävien hankkimisen.

Lasten kasvatus on raskasta puuhaa, mutta se on ensisijaisesti juuri vanhempien tehtävä.

48/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu tietysti mukulalle olla yksin, mutta ainakaan niissä kouluissa, mitä minä olen käynyt, ei ole ollut sellaista ajatusta, että se olisi aikuisten asia, jos siihen ei liity kiusaamista. Ajatuskin olisi absurdi. "Monesta viikosta" puhumisesta herää mielikuva, että kaveriseuraa on ennen ollut ja tämä tilanne on melko äkillisesti syntynyt, missä taas voi olla hyvinkin kiusaaminen takana, mutta opettajat voivat olla vilpittömän tietämättömiä siitä ja hyvin helposti ovatkin, jos kiusaaminen ilmenee nimenomaan noin, eikä suorana ja avoimena aggressiivisuutena. Sitten taas esimerkiksi kavereiden väliset riidat tai tyytymättömyys seuran laatuun ei ole kiusaamista. (Tyytymättömyydellä tarkoitan kokemusta, että vanhat kaverisuhteet on olleet pinnallisia, teennäisiä, kaverit haluaa tehdä ihan eri asioita kuin itse haluaisi tms.)

Vierailija
49/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvonta on pääasiassa lasten turvallisuuden varmistamista. Siinä kun repii lapsia toistensa päältä ei ehdi huomioimaan noita asioita.

Vierailija
50/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapsella on kavereita ennen kouluikää, ei takaa, että kavereita olisi enää kouluvuosina. Etenkin tuo ikä 11 vuodesta eteenpäin on haastava. Vanhat kaverit eivät enää kelpaa, kun elämään tulee paljon muutoksia. Hyvällä tuurilla voi saada kavereita myöhemmin lukiossa tai sen jälkeen.

Vierailija
51/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Osa vanhemmista ulkoistaa ihan kaiken yhteiskunnalle tai lapselle itselleen. Kuten juuri esim. kaveritaitojen kehittymisen ja ystävien hankkimisen.

Lasten kasvatus on raskasta puuhaa, mutta se on ensisijaisesti juuri vanhempien tehtävä.

Niin. Jos haluaa toimia varman päälle, kannattaa jättää lapset hankkimatta tai lasten synnyttyä jättäytyä kotiin, koska jos käy töissä, ei voi olla aikaa varmistaa, että kaikki sujuu kuten pitää.

Ja siitäkin huolimatta lapsi voi syrjäytyä.

Vierailija
52/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu, että ylä ja alapeukkujen lukumäärät näkyvät paljon pienempinä ennenkuin olet itse klikannut jompaa kumpaa? Esim. yhden kommentin kohadalla näkyi 6 yläpeukkua ja sitten kun itse myös yläpeukutin,lukemaksi tuli yhtäkkiä 29?!? Manipuloiko yp näitä???

Peukut eivät näy reaaliaikaisesti, vasta kun teet jotain - aktivoit sivua - sen hetkinen tilanne ilmeisesti ainakin peukkujen osalta päivittyy.

-ohis-

Vierailija
53/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähipiirissä saman ikäinen, jolla ei ole koulussa kavereita, varsinkaan omalla luokalla. Kiusaamistakin on jonkin verran ja tietenkin ulkopuolelle jättämistä. Mä en omien lapsuuskokemuksien perusteella usko, että opettajan puuttumisella asiaan on kauhean hyviä vaikutuksia. Se saattaa hetkellisesti tuoda rauhan ja lopettaa näkyvimmän kiusaamisen, mutta ulkopuolelle jättämistä se ei todennäköisesti tule pitkässä juoksussa korjaamaan jos se on syystä tai toisesta jo tehty. Lapset ovat yksiä perkeleitä, koska heidän empatiakykynsä ei ole kehittynyt ja ryhmäpaine olla samanlainen kuin muut on liian voimakas.

Vierailija
54/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos poika niin saa mitä ansaitsee.

Tyttö: kriisiapua ja heti!

Loputon naisviha on varmaan mielenkiintoista.

Miten on naisvihaa vaatia puuttumaan asiaan?

Vierailija
55/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen huomannut saman asian monta x ja ihmettelen yp:n näpertelyä!

Vierailija
56/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut viettävät kaikki välitunnit koko kouluajan yksin.

Vierailija
57/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon ikäisen pojan joka ei tee muuta kuin nyhjää äitinsä kanssa kaiken vapaa-ajan. Harrastuksena äidin kanssa kävely iltaisin. Äitinsä taitaa suojella ujoa poikaansa aivan liikaa.

Vierailija
58/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on täysi työ katsoa, että mitä kaikki sata, tai jopa sadat lapset siellä välitunnilla tekevät, ihan varmasti eivät huomaa, jos joku lapsi on päivästä toiseen yksin välitunnilla.

Vierailija
59/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukut eivät näy reaaliaikaisesti, vasta kun teet jotain - aktivoit sivua - sen hetkinen tilanne ilmeisesti ainakin peukkujen osalta päivittyy.

-ohis-

Ja joskus palsta "jumittaa", katoaa toisinaan uusimmat viestitkin minuuteiksi, kunnes lähtee taas toimimaan ja viestit palaa takaisin näkyville ja peukutukset myös, ymmärtääkseni tämä jumitus on käyttäjäkohtaista, eli jumituksen aikana muut saattavat jatkaa kirjoittelua jne. vaikka sivu ei minulle päivitykkään.

Vierailija
60/96 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viides ja kuudes luokka on vaikeita kaverisuhteiden kannalta. Olen itse työskennellyt sen ikäisten kanssa. Osa on vielä leikkiviä lapsia, osalla jo murrosikä päällä ja seurataan teinisarjoja ja haaveillaan seurustelusta. Osa on opettajaakin päätä pidempiä jo. Ei ihme että kaverisuhteet menee uusiksi, eikä niitä aikuinen enää niin helposti ymmärrä tai hallinnoi.

Silti koulun on ehdottomasti tehtävä jotain!

Oma ope voi silmäillä luokassa potentiaalisia kavereita yksinäiselle ja laittaa vaikka ryhmätöihin ja välkkäpeleihin heidän kanssaan. Liikunnassa vaikka pariksi suunnistukseen samanhenkiset lapset. Ja juttelua kaveritaidoista esim.kuraattorin kanssa. Oman lapsen luokka oli niin klikkiytynyt että kuraattori veti ihan kaveritaidoissa heillä opastuksen/ ryhmäytyksen. Se ei kuitenkaan auttanut koska klikit ovat niin vahvoja. Ikävää tuo lasten armottomuus kaveriasioissa.