Mielenkiintoinen elokuva oikeista hätäpuheluista, 4pv aikaa katsoa
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 03:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 02:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:47"]
Samalla kun soitan estän jonkun sairaskohtauksen saaneen saavan apua! Rattijuoppo ajaa kotia ja kukaan ei kuole. Perään edelleen kahta numeroa! Minulle on opettu, ettei 112 soiteta ellei kuolema ole varma!
[/quote]
Jos olisin ollut kuten sinä enkä olisi soittanut hätäkeskukseen äidistäni, joka oli maannut pesuhuoneensa lattialla monta tuntia eikä päässyt ylös, kun pyörrytti aivan kauheasti (tulin paikalle noin kolme tuntia myöhemmin), niin ehkä olisin menettänyt hänet puolitoista vuotta aikaisemmin, kun hän ei ollut kuolemankielissä, mutta itse hän ei ylös päässyt enkä minäkään jaksanut nostaa. Hätäkeskukseen soitin, ambulanssi tuli paikalle, ja viikon sairaalareissu siitä seurasi. Diagnoosina vestibulaarineuroniitti (googlaa, jos kiinnostaa).
Toisen kerran soitin ambulanssin paikalle sitten puolitoista vuotta myöhemmin, vaikka järki sanoi, että kuollut äiti jo oli. Yrittivät elvyttää, mutta turhaahan se oli. Hienoa ja hienovaraista kohtelua sain kuitenkin niin ambulanssimiehistöltä kuin poliiseiltakin. Olen siitä aina kiitollinen.
Ja rattijuoppoko ei tapa ihmisiä vaan ajaa kiltisti kotiinsa? Missä ihmeen pilvimaailmassa sinä oikein elät???
[/quote]
Kuule pikkuneiti. Minä menetin oman äitini kun olin 32 vuotias. Äitini sai sydänkohtauksen 54 vuotiaana kotonaan. En päässyt hätäkeskukseen perille puhelimella, kun jotkut soittivat sinne samaan aikaan rattijuoposta tai kissasta. Kuulutan kahta numeroa!
[/quote]
Häkessä on monta vastaajaa töissä samaan aikaan, eli ei se siitä ole kiinni, että joku soittaa rattijuoposta. Ja toisekseen, jos äitisi kuoli sen yhden puhelun aikana, niin ei se ambulanssi olis ehtinyt paikalle pelastamaan muutenkaan.
Osanottoni äitisi puolesta, mutta nyt haukut kyllä väärää puuta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:12"]
Aikoinaan soitin rattijuoposta 10022 numeroon. Ainakin kyseinen rattijuoppo jäi kiinni. No nykyään en soita kun ei ole numeroa! Koska minusta 112 on sitä varten jos saa sairaskohtauksen ja tarvitsee välitöntä apua. Miksi ei voi olla kahta eri numeroa? Toinen olisi kiireellistä hätää varten ja toinen ei niin kiirellistä.
[/quote]
Rattijuoppo tappaa jonkun viattoman, kun et soita hätänumeroon, koska se ei ole sinusta kiireellistä?
Hmmm. Toivottavasti se viaton ei ole joku läheisesi.
[/quote]
Samalla kun soitan estän jonkun sairaskohtauksen saaneen saavan apua! Rattijuoppo ajaa kotia ja kukaan ei kuole. Perään edelleen kahta numeroa! Minulle on opettu, ettei 112 soiteta ellei kuolema ole varma!
[/quote]
Ja minulle on poliisi neuvonut jossain valistustilaisuudessa, että jos tarvitaan apua, eikä olla varmoja, tarvitaanko apua, soitetaan hätäkeskukseen. Sinne ei tietenkään soiteta, jos on ilmiselvää, että hätä ei ole todellinen (maito lopussa, rahat loppu, tv rikki), mutta jos jonkinlaista apua tarvitaan, hätäkeskuksessa osataan arvioida, tarvitaanko ulkopuolista apua vai ei. Rattijuoposta ilmoittaminen on aivan selvästi hätäkeskukselle kuuluva asia. Et sinä ketään estä saamasta apua, jos soitat oikeasta asiasta hätäkeskukseen, sillä päivystäjiä on paikalla useampia.
Minä olen soittanut hätäkeskukseen useita kertoja. Aina hätäkeskuksessa ei olla osattu toimia järkevästi, mutta apua on aina saatu. Eräällä soitolla hätäkeskus osasi selvittää avun tarpeen yhdellä ainoalla hyvällä kysymyksellä, joka paljasti, että paikalle on syytä lähettää ambulanssi kiireellisenä. Lopulta kaikki oli kunnossa, mutta sairaalan mukaan oli toimittu oikein ja jatkossakin vastaavassa tapauksessa (jos tapahtuu uudestaan) toimitaan samoin.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 03:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 02:59"]
[/quote]
Jos olisin ollut kuten sinä enkä olisi soittanut hätäkeskukseen äidistäni, joka oli maannut pesuhuoneensa lattialla monta tuntia eikä päässyt ylös, kun pyörrytti aivan kauheasti (tulin paikalle noin kolme tuntia myöhemmin), niin ehkä olisin menettänyt hänet puolitoista vuotta aikaisemmin, kun hän ei ollut kuolemankielissä, mutta itse hän ei ylös päässyt enkä minäkään jaksanut nostaa. Hätäkeskukseen soitin, ambulanssi tuli paikalle, ja viikon sairaalareissu siitä seurasi. Diagnoosina vestibulaarineuroniitti (googlaa, jos kiinnostaa).
Toisen kerran soitin ambulanssin paikalle sitten puolitoista vuotta myöhemmin, vaikka järki sanoi, että kuollut äiti jo oli. Yrittivät elvyttää, mutta turhaahan se oli. Hienoa ja hienovaraista kohtelua sain kuitenkin niin ambulanssimiehistöltä kuin poliiseiltakin. Olen siitä aina kiitollinen.
Ja rattijuoppoko ei tapa ihmisiä vaan ajaa kiltisti kotiinsa? Missä ihmeen pilvimaailmassa sinä oikein elät???
[/quote]
Kuule pikkuneiti. Minä menetin oman äitini kun olin 32 vuotias. Äitini sai sydänkohtauksen 54 vuotiaana kotonaan. En päässyt hätäkeskukseen perille puhelimella, kun jotkut soittivat sinne samaan aikaan rattijuoposta tai kissasta. Kuulutan kahta numeroa!
[/quote]
Mistä sinä tiedät, kuinka monta muuta puhelua hätäkeskuksessa oli menossa samaan aikaan? Mistä sinä tiedät, mitä niissä muissa puheluissa puhuttiin? Jos ne olivat turhia puheluita, hätäkeskus osaa kyllä katkaista puhelun, jos samaan aikaan tulee muita puheluita.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 03:43"]
Pikkuneiti? Vuosia takana 48 ja vielä kaksi ja puoli kuukautta päälle. Ollaan tässä nyt sitten vaikka pikkuneitejä. :D :D Kiitos, pitkästä aikaa hyvät naurut. :D
Sorry, et saa kahta numeroasi. Siihen sinun on nyt vain tyydyttävä - tai pistä itse pystyyn neuvontanumero. :)
Mitä vikaa kissoissa? Maailman ihanimpia olentoja ja omistajilleen tärkeitä. Äitikin rakasti kissoja, se sama äiti, joka vestibulaarineuroniittikohtauksen sai.
Hätäkeskuksestako ne kertoivat, että rattijuoppoa metsästivät, kun et saanut ambulanssia? Vai olisiko sittenkin joku ihan apua tarvitseva ollut. Olen pahoillani äitisi puolesta, mutta jos ei sinulla ollut nauhuria äänittämässä hätäkeskuksen sisätiloissa, et voi millään tietää, mitä siellä sinun soittaessasi tapahtui. Ja rattijuopot ihan oikeasti tappavat ihmisiä. Ilmeisesti traumasi saa sinut tässä asiassa käyttäytymään kuin lapsi (jääräpäinen inttäminen), ei niin kuin aivojaan käyttävä aikuinen.
[/quote]
Eli sinun mielestä ihmisen joka juo kaksi tuoppia olutta ja lähtee autolla ajamaan kotia kohti. Takia pitää soittaa 112 ja ruuhkauttaen se kokonaan tai jos näkee jonkun ajavan epävarmasti niin heti soitto tai useita soittoja hätänumeroon? Ihmiset eivät ymmärrä miten ruuhkainen hätäkeskus on ja miten paljon aivan oikeasti turhia soittoja sinne tulee. Minusta pitäisi olla kaksi numeroa toinen todella vakaville ja toinen mahdollisille vaaratilanteille. JA en suosi rattijouppoutta tai minkään huumaavan aineen käyttöä liikenteessä.
Niin pahoittelut puuttumisesta ikääsi.
[/quote]
Arvaapa, mitä tapahtuisi, jos numeroita olisi kaksi. Kaltaisesi ihmiset, jotka eivät uskalla soittaa hätäkeskukseen tarvittaessa, soittaisivat kiireellisissäkin tehtävissä siihen vähemmän kiireelliseen numeroon. Ja toisaalta ne ongelmatapaukset, jotka soittelevat hätäkeskukseen turhista asioista, soittaisivat edelleen siihen kiireelliseen numeroon.
Luuletko, että tavalliset maallikot kykenevät aina tunnistamaan, mikä tilanne vaatii oikeasti kiireellistä apua ja mikä ei. Tunnistavatko maallikot sydänkohtauksen oireet (vaatii kiireellistä apua) vai soitettaisiinko siihen toiseen numeroon, kun vaikka pertti kieltää soittamasta minnekään, kun ei tämä nyt niin vakavaa ole.
Soitin kerran rattijuoposta hätäkeskukseen, vaikka sillä hetkellä hätää ei ollut. Ajattelin, että soittamalla saatan säästää jonkun hengen.
Olen pahoillani jos olen suututtanut teitä. Aihe on vaan arka minulle ja ihmettelen syvästi miten jotkut ihmiset soittelevat 112 numeroon asioista, jotka ei kuulu sinne... Kuten kissa on puussa... naapuri metelöi... kuumetta 38 olen perusterve ihminen ... onko kaupat auki... onko onko onko.....
Kyllä on totta, että se rattijuoppo saattaa tappaa tai vammauttaa jonkun ja hyvä siitä on ilmoittaa.
Mutta edelleen minusta olisi hyvä olla kaksi numeroa.
Edelleen pahoittelut niille joita olen suututtanut. Meitä ihmisiä on monenlaisia ja kirjoitettu teksti ei tuo tarkalleen ilmi mitä ihminen tarkoittaa, asia joka on tunteikas saa sitten kärjistäviä ilmaisuja.
Niin... yhden kerran olen soittanut 112 ja siitä ei ollut apua. Poliisin numeroon silloin kun se oli käytössä olen soittanut rattijuoposta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:59"]
Ääliöitä ihmisiä kun eivät tiedä milloin hätäkeskukseen kuuluu soittaa.
"Voitteko järjestää jonkun liikenteenohjauksen, mulla on leikattu koira takapenkillä!?" No yhyy, hätäkeskus ei ehkä ole oikea paikka soittaa tuollaisesta asiasta.
[/quote]
Eihän hätäkeskukseen uskalla nykyään soittaa yhtään mistään, aina haukutaan että väärään paikkaan soitettu. Tosin mitään muita numeroita ei nykyään ole olemassa, mistä voisi apua saada, joten onko sitten ihme että ihmiset vain kävelevät ohi eivätkä puutu mihinkään.
[/quote]
Tuo on niin totta. Joskus kun olin muksu, niin jatkuvasti toitotettiin, että hätäkeskukseen voi aina soittaa, kun tarvitsee apua. Nyt vain lueskelee lehdistä suivaantuneista hätäkeskuspäivystäjistä, kun joku kehtasi soittaa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:29"]
Turha sinne on muutenkin soitella, ei sieltä apua saa kuitenkaan. Yhden ainoan kerran olen hätänumeroon soittanut. Löin pääni todella pahasti ja kovaa joskus aikoinaan. Soitin hätänumeroon ja puhuin että tarvitsen ambulanssia, koska päähäni sattui todella paljon, huusin kivusta ja olin sekavassa tilassa. Olin varma, että minulla oli vähintään aivotärähdys ja pelkäsin ettei jotain vakavampaa. Sanoi, että ei lähetä ambulanssia tuollaisen takia, käski laittamaan pakastimesta päähän jotain kylmää ja tilaamaan taksin. Olisi varmaan pitänyt olla tajuton, että olisi ambulanssin lähettänyt... :)
No, takaraivossani on vielä vuosien jälkeen jokin ihme kupru muistona tuosta, kun silloin sekavana ja köyhänä opiskelijana tajunnut sitä taksia tilata. Pääasia että hengissä ollaan. En kyllä tiedä mitä sitten vaaditaan että saa hätäkeskuksesta apua, kun tuokaan tilanteeni ei riittänyt.
[/quote]
Eli hätäkeskuksen päätös olla lähettämättä ambulanssia oli ihan oikea kun siinä edelleen tyhjästä valitat. Hiukan kuulostaa olevan liioittelun makua kertomuksessa, ja kyllä ne siellä osaa erottaa känniääliöt oikeasti apua tarvitsevista.
"Voitteko järjestää jonkun liikenteenohjauksen, mulla on leikattu koira takapenkillä!?" No yhyy, hätäkeskus ei ehkä ole oikea paikka soittaa tuollaisesta asiasta.
Hyi miten k-pää tuo yksi häkepäivystäjä. En muista saiko se jonkun tuomion tuosta jutusta?
[/quote]
Eihän hätäkeskukseen uskalla nykyään soittaa yhtään mistään, aina haukutaan että väärään paikkaan soitettu. Tosin mitään muita numeroita ei nykyään ole olemassa, mistä voisi apua saada, joten onko sitten ihme että ihmiset vain kävelevät ohi eivätkä puutu mihinkään.
Turha sinne on muutenkin soitella, ei sieltä apua saa kuitenkaan. Yhden ainoan kerran olen hätänumeroon soittanut. Löin pääni todella pahasti ja kovaa joskus aikoinaan. Soitin hätänumeroon ja puhuin että tarvitsen ambulanssia, koska päähäni sattui todella paljon, huusin kivusta ja olin sekavassa tilassa. Olin varma, että minulla oli vähintään aivotärähdys ja pelkäsin ettei jotain vakavampaa. Sanoi, että ei lähetä ambulanssia tuollaisen takia, käski laittamaan pakastimesta päähän jotain kylmää ja tilaamaan taksin. Olisi varmaan pitänyt olla tajuton, että olisi ambulanssin lähettänyt... :)
No, takaraivossani on vielä vuosien jälkeen jokin ihme kupru muistona tuosta, kun silloin sekavana ja köyhänä opiskelijana tajunnut sitä taksia tilata. Pääasia että hengissä ollaan. En kyllä tiedä mitä sitten vaaditaan että saa hätäkeskuksesta apua, kun tuokaan tilanteeni ei riittänyt.
On eriasia soittaa hätäkeskukseen esimerkiksi silloin kun on huolissaan ihmisestä tai jonkinlainen vaara uhkaa. Se että soitat hätäkeskukseen ketjukolarista aiheutuneesta liikenneruuhkasta, on äärimmäisen typerää. Varsinkin kun tästä kyseisestä onnettomuudesta ilmoitettiin jokaisella radiokanavalla. Olen itse Kuopiosta ja muistan tapauksen hyvin.
[/quote]
Siinähän oli kyse ketjukolarista jonka takia nainen ei päässyt tiellä liikkumaan ja soitti häkeen ilmoittaakseen liikenteenohjaustarpeen.
Liikenteenohjaustarpeesta ei soiteta hätäkeskukseen. Liikenteenohjauksen hoitaa poliisi, joka hälytetään ketjukolaria ilmoittaessa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:40"]
Liikenteenohjaustarpeesta ei soiteta hätäkeskukseen. Liikenteenohjauksen hoitaa poliisi, joka hälytetään ketjukolaria ilmoittaessa.
[/quote]
Niin, ajatella kun jotkut ihmiset eivät omaa tälläistä mahtavaa älykkyyttä niinkuin sinä ja tiedä tätä ihan itsestäänselvää asiaa!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:40"]Liikenteenohjaustarpeesta ei soiteta hätäkeskukseen. Liikenteenohjauksen hoitaa poliisi, joka hälytetään ketjukolaria ilmoittaessa.
[/quote]
Voiko poliisille muka soittaa muuten kuin hätäkeskuksen kautta?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 03:43"]
Pikkuneiti? Vuosia takana 48 ja vielä kaksi ja puoli kuukautta päälle. Ollaan tässä nyt sitten vaikka pikkuneitejä. :D :D Kiitos, pitkästä aikaa hyvät naurut. :D
Sorry, et saa kahta numeroasi. Siihen sinun on nyt vain tyydyttävä - tai pistä itse pystyyn neuvontanumero. :)
Mitä vikaa kissoissa? Maailman ihanimpia olentoja ja omistajilleen tärkeitä. Äitikin rakasti kissoja, se sama äiti, joka vestibulaarineuroniittikohtauksen sai.
Hätäkeskuksestako ne kertoivat, että rattijuoppoa metsästivät, kun et saanut ambulanssia? Vai olisiko sittenkin joku ihan apua tarvitseva ollut. Olen pahoillani äitisi puolesta, mutta jos ei sinulla ollut nauhuria äänittämässä hätäkeskuksen sisätiloissa, et voi millään tietää, mitä siellä sinun soittaessasi tapahtui. Ja rattijuopot ihan oikeasti tappavat ihmisiä. Ilmeisesti traumasi saa sinut tässä asiassa käyttäytymään kuin lapsi (jääräpäinen inttäminen), ei niin kuin aivojaan käyttävä aikuinen.
[/quote]
Eli sinun mielestä ihmisen joka juo kaksi tuoppia olutta ja lähtee autolla ajamaan kotia kohti. Takia pitää soittaa 112 ja ruuhkauttaen se kokonaan tai jos näkee jonkun ajavan epävarmasti niin heti soitto tai useita soittoja hätänumeroon? Ihmiset eivät ymmärrä miten ruuhkainen hätäkeskus on ja miten paljon aivan oikeasti turhia soittoja sinne tulee. Minusta pitäisi olla kaksi numeroa toinen todella vakaville ja toinen mahdollisille vaaratilanteille. JA en suosi rattijouppoutta tai minkään huumaavan aineen käyttöä liikenteessä.
Niin pahoittelut puuttumisesta ikääsi.