Verisuonia supistava lääke raskaana
Voiko verisuonia supistava lääke raskausaikana aiheuttaa niin pahan hapenpuutteen sikiölle, että se aiheuttaa aivovaurion (esim cp vamman)???
Kommentit (26)
No en menisi sellaista käyttämään ilman lääkärin määräystä. Kyllähän se hapenpuutetta voi tehdä.
Kyse on nyt viikolla 21 otetusta lääkkeestä
Kyse on nyt viikolla 21 otetusta lääkkeestä
Soita huomenna teratologiseen tietopalveluun ja kysy sieltä. Siellä ovat erikoistuneet näihin asioihin, joten osaavat varmasti auttaa. Avoinna arkisin klo 9-12. 09 4717 6500
ja höpö höpö sanon minä tohon teratologiseen. Sieltä ei saa mitään järkevää vastausta. Vastaavat joo mitä papereissa ja netissä lukee, mutta kun kysyy tarkentavia kysymyksiä niin toistelevat vain samaa. Ihan turha koko paska
Tähänkin vastasivat, että ei saa käyttää kun on supistavia vaikutuksia. Mutta kun olet käyttänyt neljänä päivänä niin ei se haittaa mitään, ei ole hätää ja unohda koko juttu, mutta ei saa käyttää. Kun kysyin mitä se aiheuttaa, niin eivät osaakaan enää vastata, että mitä se supistuminen vaikuttaa sikiöön. Että sellainen turhanpäiväinen laitos
Miksi ihmeessä olet mennyt ottamaan tuollaisen lääkkeen selvittämättä etukäteen, voiko siitä olla vaaraa?
Ilmeisesti koska olen niin tyhmä. Mutta enpä voi sille enää mitään
Yleensä neuvolan lääkäri tietää nämäasiat. Ja tarvittaessa hän lähettää äitiyspolin lääkärin potilaaksi jos on sellasia lääkityksiä jotka mahdollisesti ovat riski raskauen aikana.
Ja voitte olla ihan varmoja että kadun mokaani aivan järjettömästi. Mutta nyt pelottaakin sitten kamalasti
Kuinka paljon olet lääkkettä käyttänyt?
yhteensä 6 tablettia... neljänä päivänä, kahtena yhden ja kahtena kaksi pilleriä
Soita huomenna neuvolaan, osaavat varmasti sanoa jotain asiasta.
Ok. Rauhoitu, äläkä käytä lääkkettä enempäää. Mitään niin dramaattista hapenpuuttetta ei ole päässyt tapahtumaan, elimistöllä on omat mekanisminsa huolehtia sikiön riittävästä verenvirtauksesta varsinkin jos muutoin olet perusterve. Kaikki on varmasti ihan hyvin.
Kannattaa ostaa apteekista sellaista nenäsuiketta jota saa käyttää raskauden aikana. Nasolin muistaakseni sopii myös raskaana oleville.
Kiitos vastaaja 18. Uskallanko olla varma asiasta... Joku sanoi minulle että esim tupakka supistaa suonia enemmän ja nekin saavat kuitenkin ihan terveitä lapsia. Mutta silti pelottaa. Mielikuvissa vaan näen kuinka vauva on ollut neljä päivää hapetta. Neuvolasta eivät osaa sanoa oikeastaan mitään... olen jo soittanut sinnekin.
Se kuitenkin on kumma juttu mihin asiaa tutkiessani törmäsin on se että 95%:sti jenkkien turvallisten lääkkeiden listalla raskaana Duactin rinnakkaisvalmiste Sudafed (sis. pseudoefedriiniä) on mainittu. Eli siellä se on ihan yleisesti sallittu lääke raskaana
Ainakin jotkut vs. supistavat aineet voivat aiheuttaa keskenmenon.