Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tällainen ei ole hyväksyttävää?

Vierailija
06.03.2014 |

Kun olin kotiäitinä, tein suurmman osan ruoista itse, myös vauvan soseet. Ruokajuomana oli ja on aina vesi, maitoa saa aamu- ja iltapalalla. Mehut on mummun tekemiä, tai sitten kaupasta tuoremehuja. Leivoin itse sämpylät ja hiivaleivät, ruisleivän ostan kaupasta. Meillä ei lapset syöneet karkkia ennen kuin vasta joskus neljävuotiaana, eikä sipsejä, eikä limsaa. Meillä ei myöskään ole kaapeissa ketsuppia, muroja, nakkeja tai makkaroita, ranskalaisia tai pakastepizzoja. Jne.

Kotiäitinä ulkoilin lasten kanssa paljon, käytin kerhoissa, uimassa, kaupungilla, ystävien luona.. luin heille paljon ja keksittiin vähän väliä jotain mukavaa: retkiä tai majan rakentamista vaikka. 

Pidin myös kiinni omista harrastuksista ja ystävistä. 

Nyt on opiskelemassa ja sama meno jatkuu edelleen. Mutta jotenkin huomaan, ettei meistä niin pidetä. Ja täällä varsinkin ei saisi olla "täydellinen", vaikka siis emme todellakaan ole, tällainen tyyli vain leimataan sellaiseksi. 

Miksi? 

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:15"]

voi voi ap, ei se kaupan tuoremehu ole yhtään sen ihmeelisempää kuin trip-mehu. oikeesti, ei kukaan voi olla tollaselle k-päälle kateellinen, ei kukaan. ja sulla se näyttää olevan vaikea kestää erilaisuutta.

[/quote]

Mietikää nyt itse, mitä kirjoitatte minulle! Minä olen kusipää koska? Miksi minä olen, mutta eivät ne jotka ilkkuvat minulle? 

[/quote]

Koska sä ilmiselvästi pidät niitä muita huonompina ihmisiä, kun antavat lapsilleen ketsuppia ja maitoa. 

[/quote]

En pidä, mutta te pidätte minua huonompana ja outona ja snobina, koska meillä on erilaiset tavat kuin teillä. 

Vierailija
42/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio esimerkiksi on hyvä juttu mutta ruokafanaatikot ärsyttää koska ketsuppi makaronilaatikossa tai murot joskus välipalana ei ole vaarallista ;) Elämä lasten kanssa ei ole pelkkää suorittamista ja pätemistä vaan joskus voi löysätä pipoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:11"]

Varmaan siksi että liikaa hehkutat sitä omaa elämäntapaasi. Koet sen olevan ainoa oikea ja rivien välissä syyllistät niitä muita. Siksi ne ei enää pidä sinusta. Elä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa, ilman että korostat kuinka hyvä ihminen ja äiti olet.

[/quote]

En ole ap, mutta mitä kun ne muut kysyvät esim. siitä karkista? Pitäisikö valehdella? Taitaa aikuiset olla niin karkinhimoisia, että sitä vaan ei voi lapsiltakaan kieltää.

Vierailija
44/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka tuntevat itsensä aidosti rakastettavaksi arvokkaaksi muodostavat tasavertaisia ihmisisuhteita ja osaavat rakastaa ja arvostaa myös toisia. Ihmiset jotka eivät tunne itseään arvokkaaksi kokevat joko ylemmyyden- tai alemmuudentunnetta eivätkä siksi kykene luomaan hyviä ihmissuhteita. Ap:n ongelma taitaa myös olla aggressiivisuus.

Vierailija
45/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisauden vastakohta ei ole tyhmyys vaan fanaattisuus.

Vierailija
46/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy joskus suoraan. Ehkä huomaamatta esität asiasi jotenkin toisten valintoja arvostelevasti.

Vierailija
47/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo, että ehtii ja jaksaa panostaa esimerkiksi ruoan laittoon noin paljon, on vain hienoa. Ehkä olet epävarma ja ylitulkitset muiden kommentteja ja katseita yms.

Vierailija
48/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:13"]

Emme katso televisioita, jos tv ei ole näkyvillä olohuoneessa vaan yhdessä makkareista? Emme tee itse pizzaa tai mitään ruokaa pakastimeen, koska emme osta kaupan valmisruokia? Ketsuppi ei ole sama asia kuin tomaattikastike, ja pastasta on niin monta eri variaatioita, että enpä lähtisi vaikka pinaatti-lohipastaan tunkemaan ketsuppia. Ruoan on tarkoitus maistua sille ruoalle, mausteille, kasviksille, sen ainesosille eikä ketsupille (tai lihaliemikuutioille). Ja koska meillä ei syödä karkkia, se tarkoittaa että emme syö koskaan mitään muutakaan? 

Kumma, millaisia päätelmiä teette yhden tekstin perusteella. Ja olette valmiit tuomitsemaan minut? No, tuomitkaa. Olen yksinäinen enkä saa ystäviä varsinkaan muista äideistä, ilmeisesti siksi että juuri remontoitu koti on snobbailua ja tuoremehu Trip-pillimehun sijasta on todellisuudesta irtaantumista.

Ihan tuntuu siltä, että teidän on vaikea kestää erilaisia ihmisiä? 

Ap

[/quote]

Juurihn kerroit että käyt ystäviesi kanssa ulkona? Mun mielestä olet hysteerinen niuhottaja, ihan jo näiden kirjoitusten perusteella. Niistä näkyy mikä on sulle keskustelun arvoista. Vaikka et itse ymmärtäisi, vauaksessasi m'ärittelit hyvin omaa arvomaailmaasi. Arvotat mainitsemasi asiat tärkeiksi. kakille ei ole mainitsemisen avoinen asia se missä telkkari sijaitsee tai kuinka monta mukia juodaan maitoa tai minkä ikäisenä lapsi syö karkkia. Anteeksi vain, minusta ne ovat aika pienen piirin niuhotusta. Elämän oikeasti tärkeät asiat ovat jossain muualla kuin siinä kuka missä milloin ja miten mehustaa tai paistaa. tai mitä joku ostaa kaupasta. Ihmissuhteissa täysin yhdentekeviä asioita. joten ongelmasi tuskin johtuu siitä mitä keittiössäsi tapahtuu vaan ennemminkin sinusta itsestäsi ja ihmissuhdetaidoistasi. Kovin kärkkäästi täälläkin vastailet, sen sijaan että mietit mitä sulle yritetään sanoa.

[/quote]

Olet ulkokultainen pikkuasioihin keskittyjä. Todennäköisesti elämänhallinnassasi on joku vialla, koska yrität pitää maailmasi täydellisenä pikkuasioiden (ruoka-aineet) kautta.

Et kerro, mitä vaatteita käytetty (ekologisuus, reilukauppa) tai ajatteko autolla, kohteletteko eläimiä hyvin, pidettekö huolta fyysisestä kunnosta, harjoitatteko hyväntekeväisyyttä jne... moni tällaisista asioista vaikuttaa enemmän kuin itse mehustetut mehut.

Vierailija
49/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:12"]Ja mitä tulee harrastamiseen ja touhuamiseen lasten kanssa, niin eikös kaikki hoitovapaalla olevat toimi noin?

[/quote]

Hahhahhaha! Ei todellakaan! Tiedätkö, miten paljon on lapsia virikehoidossa, joilla on pienempi sisarus ja äiti kotona? :D

[/quote]

Niin? Miten se ison lapsen pito tutussa päiväkodissa puolipäiväisenä eroaa esimerkiksi seurakunnan päiväkerhosta, jossa on ihan av-mammojen-hyväksyttyäkin pitää leikki-ikäisiä lapsia?

Toistan: itse tai kukaan tuttavapiirissäni ei toimi toisin. Niin sanottuja virikehoitolapsia on tutkimusten mukaan muttama prosentti päivähoitolapsista, joten eivät hekään nyt ole mitenkään yleinen tapaus, ja heistäkin valtaosalla lienee hyvä, lapsen etuun liittyvä syy olla päiväkodissa.

Ja ne lapset, jotka ovat kotona - totta kai heidän kanssaan leikitään, touhutaan, askarrellaan, luetaan jne. Mitäpä muutakaan!

Joten vaikea kuvitella, että joku pitäisi sellaista toimintaa "täydellisyydentavoitteluna".

26

Vierailija
50/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet kuule aika pinnallinen ihminen :)

Vierailija
51/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:27"]

Varmaan siksi että liikaa hehkutat sitä omaa elämäntapaasi. Koet sen olevan ainoa oikea ja rivien välissä syyllistät niitä muita. Siksi ne ei enää pidä sinusta. Elä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa, ilman että korostat kuinka hyvä ihminen ja äiti olet.

[/quote]

En ole ap, mutta mitä kun ne muut kysyvät esim. siitä karkista? Pitäisikö valehdella? Taitaa aikuiset olla niin karkinhimoisia, että sitä vaan ei voi lapsiltakaan kieltää.

[/quote]

Jos joku oikeasti sattuu kysymään, että syödäänkö teillä karkkeja niin onhan se kohteliasta vastata. Huomaatko kuitenkaan mitään eroa, jos vastaa a) Ei lapset syö vielä karkkia. Eivät vielä osaa edes haluta niitä, mutta toki sekin aika vielä eteen tulee. Tai b) Ei tietenkään. Karkeissa on hirveästi myrkkyjä ja ne ovat epäterveellisiä. En myöskään halua lapsistani lihavia.

On toki monia muitakin tapoja vastata tuollaiseen kysymykseen, mutta varmaan ymmärtänet, että vastaustyylisi vaikuttaa siihen miten toinen asian kokee.

En vieläkään voi uskoa, että joku tosissaan väittäisi, että kaverisuhteet päättyvät siihen kun selviää, että lapset eivät saa karkkia. Vaikuttaa siltä, että ap itse tekee tästä asiasta isomman kuin se onkaan ja sen seuraksena helpommin ajaa toiset luotaan.

Vierailija
52/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: et ole erilainen. Vaan ihan tavallinen. Se, että pidät itseäsi erilaisena ja "täydellisenä" on tässä ongelmana.

Jos joku tuo teille karkkia, niin mikä ongelma siinä on? Pelkäätkö, että lapsesi haluaisivatkin karkkia? Mun mielestä on ihan ok, että vieraille voi olla maitoa, ketsuppia ja karkkia. Tuskin lapsesi niitä haluaisivat kuitenkaan.

Vierailija
53/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:38"]

Ap: et ole erilainen. Vaan ihan tavallinen. Se, että pidät itseäsi erilaisena ja "täydellisenä" on tässä ongelmana.

Jos joku tuo teille karkkia, niin mikä ongelma siinä on? Pelkäätkö, että lapsesi haluaisivatkin karkkia? Mun mielestä on ihan ok, että vieraille voi olla maitoa, ketsuppia ja karkkia. Tuskin lapsesi niitä haluaisivat kuitenkaan.

[/quote]

Miten te voitte lukea näin väärin?! 

Vierailija
54/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ketsuppivastaus. Vrt. "Ei ole ketsuppia" ja "Me emme käytä ketsuppia, koska..."

Vierailija
55/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:40"]

Tai ketsuppivastaus. Vrt. "Ei ole ketsuppia" ja "Me emme käytä ketsuppia, koska..."

[/quote]

Vastasin ihan tavallisella äänellä, että meillä ei ole ketsuppia kun meillä ei ole sille käyttöä. Onko se snobbailua? 

Vierailija
56/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös tuollainen ystävä kuin ap on.

En ole koskaan arvostellut hänen tyyliän elää ja huoltaa perhettään. Jokainen tekee niin kuin itsestä parhaimmalta tuntuu. MUTTA ystäväni tiukka kontrollointi esim. syömisten ja tekemisten suhteen oikeasti ahdistaa minua.

Heidän perheessään (tosin perheen isä lähti kävelemään pari vuotta sitten) kaikki on niin kontrolloitua. Lapset eivät saa tehdä mitään ylimääräistä liikettä esim. ruokapöydässä. Tai kun olimme menossa uimarannalle, niin lapset eivät saaneet juosta metsäpolulla. Hienoahan se tietysti on, että kaikki sujuu kuin oppikirjassa. Mutta minun mies esim. ei tule enää mukaan kyläilemään heille, koska siellä leijjuu ilmassa näkymätön kaiken ahdistava kontrollointi.

Kun olen vienyt lapsille namia tuliaisiksi, niin kaikki takavarikoidaan ja ne annetaan vasta sitten kun äidin mielestä on oikea hetki syödä namia. Vaikka osa lapsista on jo lähes aikuisia.

Tuollainen kaiken perhe-elämän tarkka ohjeistus kertoo yksilön jäykästä persoonasta. Jäykkä persoona harvemmin on kivaa seuraa.

Vierailija
57/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:38"]

[/quote]

Miten te voitte lukea näin väärin?! 

[/quote]

No miten se olisi pitänyt lukea? Ap kysyy, että miksi tällainen ei ole hyväksyttävää. En oikeasti usko, että KUKAAN olisi ap:lle sanonut, että ei olisi hyväksyttävää. Tehköön kukin miten tykkää. Ap vaan haluaisi jotain ihailua ja kehua. Tuo ap:n kuvaama on todellista monissa lapsiperheissä, myös aikuistalouksissa. Muut vaan eivät hae sille mitään hyväksyntää, kuten ap tekee.

Ap myös kauhisteli, että joku oli heille karkkia tuonut. So what? Tarjolle vaan tai kaappiin. Ne voi laittaa vaikka joulupatakeräykseen.

Vierailija
58/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:42"]

[/quote]

Vastasin ihan tavallisella äänellä, että meillä ei ole ketsuppia kun meillä ei ole sille käyttöä. Onko se snobbailua? 

[/quote]

Tyly vastaus, joka sisältää sivumerkityksiä. Miksi katsoit tarpeelliseksi perustella ketsupin puutteen? "Valitettavasti ei löydy, " vastaan minä. 

Vierailija
59/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:42"]

[/quote]

[/quote]

Oli, koska juurihan teillä oli sille käyttöä. Vieraanne sitä pyysi. Vai muutenko vaan kysyi?

Ihan sama, jos ei ole kahviin/teehen palasokeria, vaikka vieras käyttäisi. Tai edes kahvia/teetä, koska itse joisi vain vettä.

Vierailija
60/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote]

Jos joku oikeasti sattuu kysymään, että syödäänkö teillä karkkeja niin onhan se kohteliasta vastata. Huomaatko kuitenkaan mitään eroa, jos vastaa a) Ei lapset syö vielä karkkia. Eivät vielä osaa edes haluta niitä, mutta toki sekin aika vielä eteen tulee. Tai b) Ei tietenkään. Karkeissa on hirveästi myrkkyjä ja ne ovat epäterveellisiä. En myöskään halua lapsistani lihavia.

On toki monia muitakin tapoja vastata tuollaiseen kysymykseen, mutta varmaan ymmärtänet, että vastaustyylisi vaikuttaa siihen miten toinen asian kokee.

En vieläkään voi uskoa, että joku tosissaan väittäisi, että kaverisuhteet päättyvät siihen kun selviää, että lapset eivät saa karkkia. Vaikuttaa siltä, että ap itse tekee tästä asiasta isomman kuin se onkaan ja sen seuraksena helpommin ajaa toiset luotaan.

[/quote]

Mutta ap:hän kertoo vastanneensa näin:  "Vastasin, ihan ilman saarnoja tai syyttäviä äänenpainoja että ei, meillä ei olla vielä päästy karkin makuun. "

Eikös tuo ole ihan sellainen vastaus mitä pidit parempana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi