Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tällainen ei ole hyväksyttävää?

Vierailija
06.03.2014 |

Kun olin kotiäitinä, tein suurmman osan ruoista itse, myös vauvan soseet. Ruokajuomana oli ja on aina vesi, maitoa saa aamu- ja iltapalalla. Mehut on mummun tekemiä, tai sitten kaupasta tuoremehuja. Leivoin itse sämpylät ja hiivaleivät, ruisleivän ostan kaupasta. Meillä ei lapset syöneet karkkia ennen kuin vasta joskus neljävuotiaana, eikä sipsejä, eikä limsaa. Meillä ei myöskään ole kaapeissa ketsuppia, muroja, nakkeja tai makkaroita, ranskalaisia tai pakastepizzoja. Jne.

Kotiäitinä ulkoilin lasten kanssa paljon, käytin kerhoissa, uimassa, kaupungilla, ystävien luona.. luin heille paljon ja keksittiin vähän väliä jotain mukavaa: retkiä tai majan rakentamista vaikka. 

Pidin myös kiinni omista harrastuksista ja ystävistä. 

Nyt on opiskelemassa ja sama meno jatkuu edelleen. Mutta jotenkin huomaan, ettei meistä niin pidetä. Ja täällä varsinkin ei saisi olla "täydellinen", vaikka siis emme todellakaan ole, tällainen tyyli vain leimataan sellaiseksi. 

Miksi? 

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n perhe syö ravintoloissa ja ulkomailla? 

Vierailija
62/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:40"]

Tai ketsuppivastaus. Vrt. "Ei ole ketsuppia" ja "Me emme käytä ketsuppia, koska..."

[/quote]

Vastasin ihan tavallisella äänellä, että meillä ei ole ketsuppia kun meillä ei ole sille käyttöä. Onko se snobbailua? 

[/quote]

Oli, koska juurihan teillä oli sille käyttöä. Vieraanne sitä pyysi. Vai muutenko vaan kysyi?

Ihan sama, jos ei ole kahviin/teehen palasokeria, vaikka vieras käyttäisi. Tai edes kahvia/teetä, koska itse joisi vain vettä.

[/quote]

Kamalaa, jos pitäisi varustaa täydellinen ruokakaappi kaikkia vieraiden mieltymyksiä varten! Ei onnistu millään.

ei ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:48"]

Tai ketsuppivastaus. Vrt. "Ei ole ketsuppia" ja "Me emme käytä ketsuppia, koska..."

[/quote]

Vastasin ihan tavallisella äänellä, että meillä ei ole ketsuppia kun meillä ei ole sille käyttöä. Onko se snobbailua? 

[/quote]

Tyly vastaus, joka sisältää sivumerkityksiä. Miksi katsoit tarpeelliseksi perustella ketsupin puutteen? "Valitettavasti ei löydy, " vastaan minä. 

[/quote]

Ja sitten joku itkee, kun oli niin lyhytsanainen vastaus. Ei ollut sosiaalisesti taitava äiti!

Vierailija
64/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:55"]

[/quote]

[/quote]

Tyly vastaus, joka sisältää sivumerkityksiä. Miksi katsoit tarpeelliseksi perustella ketsupin puutteen? "Valitettavasti ei löydy, " vastaan minä. 

[/quote]

Ja sitten joku itkee, kun oli niin lyhytsanainen vastaus. Ei ollut sosiaalisesti taitava äiti!

[/quote]

Höpö höpö. Olkinukke...

Vierailija
65/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ap:n lapset ovat? Kirjoitat, että "Meillä ei lapset syöneet karkkia ennen kuin vasta joskus neljävuotiaana". (Oikea kirjoitusasu olisi myös "eivät syöneet"). Tuo karkkiepisodi siis sattui, kun lapset olivat kaikki alle 4-vuotiaita. Minusta on aika jyrkkää kertoilla taaperoajan perusteella, minkälainen perheen täydellisyys on hyvissä ruokatavoissa. Noin pienet ovat vielä ihan ohjailtavissa, mutta kyllä lapset isompina sitten pääsevät synneistäkin käsitykseen. Tulee kaverisynttäreitä, päiväkodin/kerhon retkiä, jonkun huolimattoman sukulaisen juhlia, ulkomaanmatkoja ja karkkimaistiaisi. Silloin ap saa kyllä hakea sen hyväksynnän niiltä lapsiltaan ihan uudestaan.

Vierailija
66/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokapolitiikka ja ulkoilut ym. Ihan samalla lailla, kuin AP:lla,mutta en ole siitä koskaan paikkaa tehnyt, enkä sitä mitenkään erikoisena pitänyt, enkä näinollen koskaan sen vuoksi kokenut jääväni mistään paitsi.

Tosin en ole jäänyt oman erinomaisuuteni norsunluutorniin, vaan koitan ottaa muutkin ihmiset huomioon, siksi meillä kyllä vieraille tarjotaan ketsuppia (sitä syödään itsekin) ja tuliaiskarkit otetaan vastaan. Ei niitä tarvitse lapsille antaa, eikä varsinkaan lahjanantajan mieltä pahoittaa.

Koitapa vähän harjoitella sosiaalisia taitoja ehdottimuutesi sijaan, nuin ehkä kieroonkatsomunenkin loppuu!

Vierailija
67/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ainakaan rassaa ap:n tyyli. Jos joku ehdoin tahdoin haluaa vältellä eineksiä ja puolivalmisteita, ja katsoo, että karkit ja herkut ovat pelsepuubista, niin ihan vapaasti minun puolestani. Meillä on eri säännöt: ruokaa tehdään itse, mutta välillä kauppareissun lomassa saatetaan käydä Mäkkärillä tai pitseriassa, ja karkkipäiväkin meillä on.

Minä pidän meidän järjestelmäämme parempana, koska lapset oppivat, että ruokaan voi ja pitää panostaa, eikä toisaalta epäterveellistä ruokaakaan tarvitse täysin pannaan julistaa. Jossain vaiheessa lapset on kumminkin laskettava ns. pois silmistä, ja silloin voi olla, että karkeista tulee "kielletty hedelmä", jos niitä ei kotona ole koskaan saanut syödä.

Mutta tosiaan, ihan vapaasti saa olla ja toimia toisinkin. En vain jaksaisi alkaa asiasta kinata kenenkään kanssa, joten JOS ap esitelmöi omasta metodistaan ja tuhahtelee muiden tavoille elää, se tietysti alkaisi rassata jossain vaiheessa.

Lasten kanssa me luemme todella paljon, leikimme, rakentelemme majoja sohvaan ja esteratoja pitkin huushollia, askartelemme ja piirrämme päivittäin jne. Mutta sen lisäksi katsomme televisiosta Pikku kakkosta, dvd:ltä piirrettyjä elokuvia, pelaamme jopa tietokoneella pelejä, emmekä pelkästään lautapelejä (niitäkin kyllä pelataan)... päivässä on paljon tunteja, joten ehtiihän sitä. Miten tuotakaan nyt pitäisi täydellisyytenä pitää, minusta se on täysin normaalia ja yleistä perhe-elämää.

SeKIN riippuu siitä, miten asiasta keskustelee. Jos joku kertoo olevansa valvotun yön jälkeen uupunut, siihen ei aleta luettelemaan perään, miten MINÄ sen sijaan olen käynyt uimassa, leiponut leipää ja pullaa ja askarrellut lasten kanssa sitä-ja-tätä. Sen voi kertoa näennäisesti neutraalilla äänensävyllä, mutta se, että asiasta tyrkytetään uupumusta valittavalle äidille anekdoottia on jo itsessään omahyväistä itsensä korottamista.

Joten: ap, minusta teidän elämänne kuulostaa ihan tavalliselta, ei mitenkään erikoiselta. Jos sinua on moitittu "täydelliseksi", kannattaa varmaan tarkkaan miettiä, miten ja missä yhteydessä tuot omaa elämääsi toisille tiettäväksi. Näennäisen neutraalistikin voi asioistaan kertoa niin, että se on todellisuudessa itsekehua. Kuten tästä ketjusta huomaa, moni on aloituksesikin tulkinnut kehuskeluksi, eikä tuo vaikutelma minullekaan ollut kaukana... joten ehkä, ap - EHKÄ sinä kehuskelet huomaamattasi.

Vierailija
68/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:58"]

Minkä ikäisiä ap:n lapset ovat? Kirjoitat, että "Meillä ei lapset syöneet karkkia ennen kuin vasta joskus neljävuotiaana". (Oikea kirjoitusasu olisi myös "eivät syöneet"). Tuo karkkiepisodi siis sattui, kun lapset olivat kaikki alle 4-vuotiaita. Minusta on aika jyrkkää kertoilla taaperoajan perusteella, minkälainen perheen täydellisyys on hyvissä ruokatavoissa. Noin pienet ovat vielä ihan ohjailtavissa, mutta kyllä lapset isompina sitten pääsevät synneistäkin käsitykseen. Tulee kaverisynttäreitä, päiväkodin/kerhon retkiä, jonkun huolimattoman sukulaisen juhlia, ulkomaanmatkoja ja karkkimaistiaisi. Silloin ap saa kyllä hakea sen hyväksynnän niiltä lapsiltaan ihan uudestaan.

[/quote]

Minä kyllä ymmärsin, että ap kertoo ajasta sen jälkeen kun ovat olleet 4-vuotiaita. "Ei syöneet ennen kuin vasta joskus 4-vuotiaana" - siis ovat syöneet 4-vuotispäivän jälkeen! Tämähän on ihan selvä.

Muuten, luin juuri että lapsille annetaan päiväkodissa makeita välipaloja terveellisten sijaan. Miksiköhän näin on? Siitä oli kaupungissamme iso juttu, ja kun oma lapseni menee hoitoon, aion kyllä yrittää vaikuttaa asiaan. Tuskin kuitenkaan onnistun.

Vierailija
69/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan tulee sellainen olo, että ap haluaisi olla kovin erikoinen ja hyvä ihminen, ja sen vuoksi kuvittelee nuo omituiset katseet ja suurentelee mielessään asiaa. Nuo elämäntavat itsessään ei nyt niin kummallisilta vaikuta, etten usko että ihmisten reaktiot olisi ihan niin voimakkaita kuin ap väittää.

Vierailija
70/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Höpö höpö. Olkinukke...

[/quote]

Minusta on kauniimpaa perustella esim. tämä ketsuppiasia kuin vain töksäyttää. Jos nyt niin hirveästi täytyy koko ajan sanojaan miettiä. Itse en kyllä enää mieti, luulkoot mitä luulevat. Tosin huomaan kyllä samoja katseita.

Vierailija
71/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma voi tosiaan olla ap:n sosiaalisissa taidoissa, ei niinkään siinä, että hänen elämäntavoilleen oltaisiin kateellisia.

Vierailija
72/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:58"]

[/quote]

Minä kyllä ymmärsin, että ap kertoo ajasta sen jälkeen kun ovat olleet 4-vuotiaita. "Ei syöneet ennen kuin vasta joskus 4-vuotiaana" - siis ovat syöneet 4-vuotispäivän jälkeen! Tämähän on ihan selvä.

Muuten, luin juuri että lapsille annetaan päiväkodissa makeita välipaloja terveellisten sijaan. Miksiköhän näin on? Siitä oli kaupungissamme iso juttu, ja kun oma lapseni menee hoitoon, aion kyllä yrittää vaikuttaa asiaan. Tuskin kuitenkaan onnistun.

[/quote]

Mutta ap oli kommentoinut muille "meillä ei syödä karkkia, eivät ole päässeet vielä sen makuun". Mikä ihmeen erikoisuus tuo nyt on, että taaperot eivät syö karkkia? Minkälaisten ihmisten kanssa ap on tekemisissä, jos tuo on pilannut ystävyyden... tai oikeasti, kuka viitsii vuosien päästä mainostaa tuota asiaa jotenkin heitä profiloivana :/

Vierailija
73/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sain selityksen sille, miksi nykyäidit ovat ihan mykkiä, eikä heidän kanssaan saa mitään juttua aikaiseksi. Nykyään täytyy siis olla kieli keskellä suuta, koska jokaikinen sana ja äänenpaino analysoidaan ja tehdään päätelmiä sosiaalisesta kyvykkyydestä. Ootte te nuoret ihmiset viisaita!

Vierailija
74/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku käy Ap:lla kylässä ja ap tarjoilee omia ruokiaan, niin silloin vieraileva perhe saa tyytyä siihen mitä on tarjolla. Mutta miten käy jos Ap kyläilee jossain, ja pöytään laitetaan einestä, ketsuppia ja karkkia? En ole nähnyt ikinä lasta joka ei karkkia lähtökohtaisesti ota, oli sittensyönyt sitä ennen tai ei. Miten Ap reagoit silloin? Vai pyydätkö tuttaviasi ottamaan ne pois pöydästä? Tuon olen itse huomannut vastaavissa tuttavissa, että heille ei saa edes tarjota mitä vaan, vaan kylässäkin heille pitää tarjotra heidän oman standardinsa mukaista ruokaa.

Vierailija
75/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:30"]

Viisauden vastakohta ei ole tyhmyys vaan fanaattisuus.

[/quote]

Fanaattisuus ON tyhmyyttä.

Vierailija
76/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kannattais ehkä relata. Lievästi vainoharhaista puuhaa...

Vierailija
77/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 15:29"]

Jos joku käy Ap:lla kylässä ja ap tarjoilee omia ruokiaan, niin silloin vieraileva perhe saa tyytyä siihen mitä on tarjolla. Mutta miten käy jos Ap kyläilee jossain, ja pöytään laitetaan einestä, ketsuppia ja karkkia? En ole nähnyt ikinä lasta joka ei karkkia lähtökohtaisesti ota, oli sittensyönyt sitä ennen tai ei. Miten Ap reagoit silloin? Vai pyydätkö tuttaviasi ottamaan ne pois pöydästä? Tuon olen itse huomannut vastaavissa tuttavissa, että heille ei saa edes tarjota mitä vaan, vaan kylässäkin heille pitää tarjotra heidän oman standardinsa mukaista ruokaa.

[/quote]

Kaikkeahan ei ole pakko ottaa, kahvipöydästä varsinkaan. Minua jo äiti opetti, että vain yhtä, korkeintaan kahta lajia maistetaan. Hyvä neuvo nykyäänkin omallekin lapselleni.

Vierailija
78/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 15:37"]

[/quote]

Kaikkeahan ei ole pakko ottaa, kahvipöydästä varsinkaan. Minua jo äiti opetti, että vain yhtä, korkeintaan kahta lajia maistetaan. Hyvä neuvo nykyäänkin omallekin lapselleni.

[/quote]

Jos perhe on kylässä ja olen tehnyt makaronilaatikkoa, ja laitan ketsuppipullon pöytään, jonka jälkeen perheenäiti pyytää minua piilottamaan sen jotteivät hänen lapsensä näe sitä. Eli samalla hän pakottaa meidänkin lapset olemaan syömättä ketsuppia. Sitä tarkoitin. En sitä että kaikkea olisi pakko maistaa, ei tietnkään ole.

Vierailija
79/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 15:40"]

[/quote]

[/quote]

Jos perhe on kylässä ja olen tehnyt makaronilaatikkoa, ja laitan ketsuppipullon pöytään, jonka jälkeen perheenäiti pyytää minua piilottamaan sen jotteivät hänen lapsensä näe sitä. Eli samalla hän pakottaa meidänkin lapset olemaan syömättä ketsuppia. Sitä tarkoitin. En sitä että kaikkea olisi pakko maistaa, ei tietnkään ole.

[/quote]

Piilotatko?

Vierailija
80/88 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 15:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Piilotatko?

[/quote]

En, vaan viestitän Ap:lle paheksuvalla katseella mielipiteeni :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme