Mitä tapahtuu kun jättää ulosottokirjeet huomioimatta....?
Meillä on siis sellainen tilanne, että mies on ajautunut rahallisesti siihen pisteeseen että ulosottokirjeitä tulee ovista ja ikkunoista ja nyt hän ei edes avaa niitä enään. Olen yrittänyt muistuttaa niiden avaamisesta ja asioiden hoitamisesta ja lähes pakottanut häntä ottamaan yhteyttä velkaneuvojaan. Mitään ei ole tapahtunut. Miestä ei ilmeisesti vaan kiinnosta hoitaa asiaa, odottaa vaan mitä tapahtuu seuraavaksi.
Missä vaiheessa tänne alkaa tulla ulosottomiehiä kantamaan tavaraa pihalle? Tai mihin asti tämä tilanne voi pahimmillaan kehittyä tuon miehen väliinpitämättömyyden takia? Pitäisikö tässä ottaa omat tavarat ja lapsi matkaan ja lähteä pois?
Kommentit (35)
Niin ja unohdin mainita että haastemies kyllä tulee tuomaan lappua henk. kohtasesti jossain vaiheessa, jos miehes ei reagoi kirjeisiin mitään. Mulle haastemies toi yllättäen lapun oven eteen sillon aikoinaan.
Mitäs jos minä avaan oven kun kerran kotona olen jatkuvasti, voiko ulosoton hoitaa ilman että asianosainen on paikalla? Siinä vaiheessa ei vissiin ole väliä mikä tavara kuuluu minulle ja mikä avokille?
-aloittaja
Mitäs jos minä avaan oven kun kerran kotona olen jatkuvasti, voiko ulosoton hoitaa ilman että asianosainen on paikalla? Siinä vaiheessa ei vissiin ole väliä mikä tavara kuuluu minulle ja mikä avokille?
-aloittaja
En nyt oikein tiedä tilanteita, missä ulosottomies olisi ihan ovelle tullut.
Itselläni ulosotossa erilaisia exän tekemiä velkoja, joista olen yhteisvastuussa.
Kotiin tulee vaan ulosottomieheltä kirjeitä, mutta mitään ei ole ikinä maksettu. Se saatavien saldo vaan kasvaa.
Nimittäin mitään normaaliin elämään liittyviä esineitä/asioita ei ulosmitata. Eli kukaan ei ulosmittaa kodin normaalia irtaimistoa. Ei kalustusta, telkkaa, tietokonetta jne... ei niitä kukaan ulosottomies käy hakemassa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:06"]
-aloittaja
[/quote]
Olet velvollinen osoittamaan itsellesi kuuluvat tavarat (jos niillä olisi merkitystä ulosotossa) ja selvittämään sen minkä tiedät miehen taloudellisesta tilanteesta. Et ainakaan saa tietoisesti antaa vääriä tietoja miehen taloudesta, työpaikasta jne.
Ei tosiaan olla naimisissa. Avoliitossa vaan eikä tällä menolla naimisiin kyllä mennäkään. Yhteistä omaisuutta ei oikeastaan ole, auto miehen nimissä ja asutaan vuokralla...
-aloittaja
Ja miksi sun aloittaja pitäs kerätä kamas ja lähtee lapsen kans pois? Ei sinulta aleta viemään mitään tavaroita, miehesi ongelmahan tämä on. Koitat nyt puhuu sille järkee. Jos on niin tyhmä ettei tajua eikä kiinnosta asian eteen tehdä mitään, niin omapa on asiansa. Mutta jos töissä käy niin kyllä ulosottomies sen saa tietää ja palkasta lähtee rahaa, sille ei mahda mitään.
Auto ulosmitataan mieheltä kyllä....paitsi jos myy sen.
Niin, pitäis vissiin sen takia lähtee pois että sais omat raha-asiat edes kuntoon. Tai siis että saisin rahaa. Nyt eletään siis miehen palkalla ja mun surkealla vanhempainrahalla (jolla ei maksa kuin puolet vuokrasta ja omat henk.koht. laskut).
Mietin vaan että pärjäisinkö omillani (tukien varassa) paremmin ko tässä suhteessa jossa perheen tuloista vastaa mies joka ei välitä asiasta? Siksi harkitsen lähtöä.
-aloittaja
Pärjää ne monet muutkin ihmiset pienillä rahoilla. Miksi sinä et pärjäisi? Mutta yleensä parisuhteessa toista tuetaan ja autetaan vaikeissa tilanteissa, eikä heti pakata kamoja ja häippästä kun toisella on ongelmia. Jos rakastatte toisianne ja suhteessa muuten kaikki ok, niin miksi lähteä meneen ja jättää toinen oman onnensa nojaan? Miehesikin varmasti omassa päässään tuskailee asian kanssa ja voi nolottaakin koko tilanne, koita nyt tukea sitä, puhua rauhallisesti ja saada sen päähän järkeä.
Mutta jos tilanne ei parane ja toinen on aivan hällä väliä asenteella, niin lähtisin itekin lätkimään jossain vaiheessa. Kyllä aikuisen ihmisen täytyy osata vastata omista teoistaan ja olla itse aktiivinen toimimaan.
Mulla mennyt nyt koronan aikana luotot ja 2 puhelua tullut haastemieheltä, joka ystävällisesti ilmoitti, että on tulossa kirjeitä lähiaikoina ja maksat, jos kykenet jne..
Ovelle tulevat lappujen kanssa, jos eivät puhelimella saa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein tiedä tilanteita, missä ulosottomies olisi ihan ovelle tullut.
Itselläni ulosotossa erilaisia exän tekemiä velkoja, joista olen yhteisvastuussa.
Kotiin tulee vaan ulosottomieheltä kirjeitä, mutta mitään ei ole ikinä maksettu. Se saatavien saldo vaan kasvaa.
Nimittäin mitään normaaliin elämään liittyviä esineitä/asioita ei ulosmitata. Eli kukaan ei ulosmittaa kodin normaalia irtaimistoa. Ei kalustusta, telkkaa, tietokonetta jne... ei niitä kukaan ulosottomies käy hakemassa.
Miten voit olla vastuussa veloista joita et ole itse tehnyt?
Ei sinne kukaan tulo tuosta noin vaan tavaroita kantamaan yhtään mihinkään. Eikä ulosottomiestä kiinnosta pelkät huonekalut. Tiedän kokemuksesta nämä asiat, mulla on ulosotossa paljon rahaa.
Aluksi aukasin kirjeet aina, mutta lopulta en, koska tiesin etten kykene maksamaan mitään koska ei ollut varaa, en siis käynyt töissä.
Jos miehes käy töissä, niin ehdottomasti kirjeet auki, ottamaan yhteyttä ja sopimaan maksusta. Palkasta lähtee se tietty osa joka kuukausi niihin ulosottomaksuihin, sen voi ite ulosottomiehen kanssa sopia tai joissain tapauksissa se lähtee ihan automaattisesti palkan tultua tililtä.
Ei mitään järkeä antaa niiden velkojen kasvaa ja olla tekemättä asialle yhtikäs mitään.
Jos teillä on auto ja jos se on miehen nimissä, niin se saattaa lähteä ulosmitattavaksi, mikäli sen rahallinen arvo on suuri. Auto ja palkka on ne, joista aletaan karhuamaan. Mitään telkkareita, tietsikoita ja huonekaluja ei ulosmitata.
Koita nyt puhua ukolles järkeä, tympeetä se on mutta ei kuitenkaan maailmanloppu. Tsemppiä!