Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu kun jättää ulosottokirjeet huomioimatta....?

Vierailija
06.03.2014 |

Meillä on siis sellainen tilanne, että mies on ajautunut rahallisesti siihen pisteeseen että ulosottokirjeitä tulee ovista ja ikkunoista ja nyt hän ei edes avaa niitä enään. Olen yrittänyt muistuttaa niiden avaamisesta ja asioiden hoitamisesta ja lähes pakottanut häntä ottamaan yhteyttä velkaneuvojaan. Mitään ei ole tapahtunut. Miestä ei ilmeisesti vaan kiinnosta hoitaa asiaa, odottaa vaan mitä tapahtuu seuraavaksi.

Missä vaiheessa tänne alkaa tulla ulosottomiehiä kantamaan tavaraa pihalle? Tai mihin asti tämä tilanne voi pahimmillaan kehittyä tuon miehen väliinpitämättömyyden takia? Pitäisikö tässä ottaa omat tavarat ja lapsi matkaan ja lähteä pois?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosottomieheen voi olla suoraan yhteydessä ja sopia hänen kanssaan myös maksusuunnitelmasta. 

Vierailija
2/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoi että olen "heti jättämässä kun on vaikeaa"...?

Mielestäni olen yrittänyt tukea tässäkin asiassa ja kannustanut hoitamaan asioita kuten tietysti kuuluu, mutta jos toista ei kiinnosta niin eikö se kerro jo vähän siitäkin että häntä ei kiinnosta miten meillä menee muutenkaan... rajansa kaikella. En minäkään kaikkea kestä yksin hoitaa. Ja tämä on asia jota en edes hänen puolestaan voi hoitaa...

-aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulosotto toimi kuin Aku Ankassa tyyliin "sohva ja taulut pihalle". Miehesi omaisuus ja tulot/varat saadaan ihan virallista tietä selville ja ulosmitataan esim palkasta automaattisesti tietty osuus. Autonkin ehkä ulosmittaavat, en osaa sanoa kun ei ole kokemusta. Sinuna pakkaisin lapsen ja kamat koska jo miehesi välinpitämättömyyys ja haluttomuus hoitaa asioitaan tulee olemaan iso ongelma parisuhteessa. Pärjäät yh:na siinä missä muutkin. Saat asumistuen, elatusavun (tai jos miehesi ei maksa, saat sen KELA:lta, 153 euroa/kk) ja yh-korotuksen lapsilisään (n. 50 euroa). Jos kovin tiukalle menee niin toimeentulotukea lisäksi. Jos jäät tuohon niin saat pelätä sitä päivää jolloin lähtee kattokin pään päältä. Tuo rahatilanne tulee vaan pahenemaan koska velka kasvaa korkoa koko ajan.

Vierailija
4/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pärjäät varmasti yksinäänkin. Sossusta saat rahaa ainakin sen verran, että pakollisten menojen jälkeen jää joku 700-800e

Vierailija
5/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun se maksais elatusmaksuja... edellisestäkin suhteesta lapsi ja niitä rahoja on eksä joutunut kelasta hakemaan. Arvatkaa onko mies avannut niitä kelasta tulleita kirjeitäkään...

Taidan laittaa varoituksen ilmoille. Ensi viikolla matkaan muksun kanssa isovanhemmille ja tulen kotiin vasta kun asioita on alettu näkyvästi hoitamaan. Jos ei niin uusi kämppä hakuun.

-aloittaja

Vierailija
6/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tulee teille kotiin ja ulosmittaa sun meikit, siivousvälineet ja pitsialusvaatteet. Myös tietokoneet, kännykät, telkkarit, ja etenkin lapsen lelut ja tuttelit.

Ei vaan. Mistä näitä ihmisiä oikein sikiää... Auto tai vene tai muu vastaava isompi omaisuus voidaan ulosmitata, mutta ei ne teiltä kotoa tuu mitään tilpehööriä hakemaan. Nää on näitä samoja tyyppejä jotka luuli että teeveelupatarkastaja vie telkkarin.

Jos miestä ei kiinnosta edes yrittää selvittää tilannetta niin kyllä sitten kannattaa lähteä menemään, tuskin se on kovin vastuullinen minkään muunkaan asian suhteen jollei aio tuota selvittää. Ulosottoahan ei voi pakoilla, palkasta ulosmitataan mitä mitataan, se on lähinnä ilmoitusluontoinen asia, eivät ne kysy mieheltäsi että sopiiko se hänelle. Helpommin asiat sujuvat jos hän on itse yhteydessä ulosottoon, mutta vaikkei olisi kyllä ne osansa ottavat joka tapauksessa.

Mistä velat ovat tulleet ja minkä verran niitä on? Pelaileeko, juoko, osteleeko mitä sattuu ja jättää maksamatta vai mistä noissa on kyse?

Älkää missään nimessä ainakaan menkö naimisiin.

Vierailija
7/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hyvää päivää. tsemppiä aapeelle.

Vierailija
8/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:30"]

Ihan kun se maksais elatusmaksuja... edellisestäkin suhteesta lapsi ja niitä rahoja on eksä joutunut kelasta hakemaan. Arvatkaa onko mies avannut niitä kelasta tulleita kirjeitäkään...

Taidan laittaa varoituksen ilmoille. Ensi viikolla matkaan muksun kanssa isovanhemmille ja tulen kotiin vasta kun asioita on alettu näkyvästi hoitamaan. Jos ei niin uusi kämppä hakuun.

-aloittaja

[/quote]

Sinuna ottaisin yhteyttä sossuun, lastenvalvojaan ja laittaisin asuntohakemuspaperit vetämään. rahatilannehan ei tule muuttumaan jos laskuja tulee ovista ja ikkunoista,  ja mies tuntuu kaikenkaikkiaan aika vastuuttomalta. Jossain vaiheessa voit joutua elättämään häntä jos menettää esim työpaikkansa. Tuo tilanne on sellainen että voit saada asunnon aika nopeastikin. Todennäköisesti pärjäät PAREMMIN yksinhuoltajana kuin tuollaisen miehen kanssa. Ehkä miehellä on muitakin ongelmia, peliongelma tms ja nuo ulosoton kirjeet ovat vain jäävuoren huippu. Kenties teidän tilanteenne on paljon huonompi kuin tiedätkään. Sinuna hankkisin äkkiä asunnon että teillä on ainakin asuminen turvattu. Kuulostaa vähän siltä että tuohon mieheen ei varoitukset enää tehoa jos noin piittaamattomasti hoitaa asioitaan eli sinun ilmoituksesi ei saa aikaan mitään todellista muutosta. 

Voisit ehkä ottaa yhteyttä ulosottoon ja kysyä mikä miehesi tilanne on, mitä on velkaa jne. 

Vierailija
9/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, en tarkoituksella ole tietämätön. En ole ollut vastaavassa tilanteessa ennen niin pakko kysyä ne "tyhmätkin" kysymykset. Enkä olettanut että ne mun alkkareita tulee tonkimaan... :)

Kaikki lähti vissiin silloin kun mies asui yksin edellisen eronsa jäljeen ja osti vempaimia ja kalusteita eikä niitä maksanut loppujen lopuksi. Enhän minä näistä asioista tiennyt ennen kuin muutin itse ukon kanssa yhteen ja huomasin että postista sikiää ulosottokirjeitä...

harmittaa että tilanne on päässyt näin pahaksi. Enkä luultavasti tiedä kokonaistilanteesta puoliakaan.

-aloittaja

Vierailija
10/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vaan sosiaalityöntekijään yhteys ja kerro tilanteesta. Luulisin että heillä on valtuudet selvittää myös miehesi velkatilanne ja saat ainakin apua asuntohakemuksen laatimiseen, mahdollisesti sosiaalihuollon "puollon sille/kiireellisyydelle ja auttavat eteenpäin myös elatusavun hakemisessa (joudut sen varmaan Kelalta hakemaan ja he puolestaan ulosmittaavat miehen palkasta elatusmaksut). Lastenvalvojalla on kuitenkin tehtävä ensin elatus- , huolto- ja tapaamissopimus. Vaadi yksinhuoltajuus ja valvotut tapaamiset aluksi: en luottaisi tuollaisen miehen kykyyn hoitaa lasta yksin. 

Kela:n elatusapu on noin 150 euroa kk ja se maksetaan kuun kymmenes päivä tai edellinen arkipäivä. Lisäksi, jos lastenvalvojalla vahvistetaan korkeampi elatusapu, saat siis tuon 153 euroa kuun kymmenes ja lisäksi loput ulosmitatut kuun 24.tai 25. päivä.

Saat myös asumistuen joka varmaankin kattaa suurimman osan vuokrasta jos olet vanhempainrahalla. Muista myös lapsilisän yh-korotus. 

Kumpi teillä vastaa vuokran maksusta? Jos se on miehesi, teillä saattaa olla jo vuokria rästissä ja häätö tulossa. Soita heti sos.toimistoon ja varaa aika niin pääset eteenpäin asiassa. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vain uusia tilanteita ja sitä varten on ammattilaisia jotka auttavat tilanteesta eteenpäin. 

Vierailija
11/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme molemmat vuokraa, eli puoliksi menee vaikka vanhempainraha on minun ainoa tuloni... sen tiedän että vuokraa ei ole rästissä, siitä olen pitänyt huolen (eli nalkuttanut tarpeeksi sen maksamisen tärkeydestä).

Kiitos kaikille vastaajille! Sain todella apua ja tukea päätöksien tekemiseen.

-aloittaja

Vierailija
12/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index.html

Tsemppiä, ap. Ei tavanomaista irtaimistoa yms. ulosmitata. Koita vielä rohkaista miestäsi ottamaan yhteyttä ulosottoon. Se helpottaa. Mulla oli veli samassa tilateessa muutama vuosi sitten. Helpompaa olla, kun asiat on selvitetty ja hiljalleen makselee pois.

Vierailija
13/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä oli lähteä auto, kun idiootteina laitettiin se velkaisen miehen nimiin, vaikka minä maksoinkin sen... Jouduttiin sitten raapimaan kasaan kohtalaisen kokoinen tukku rahaa auton arvoa vastaavasti, jotta vältettiin ulosmittaus. Jos kyseessä olisi ollut joku vain henkilöauto, olisi mun puolesta saanut vaikka mennä, mutta se on eräänlainen "erityistapaus", josta ei haluttu luopua. Nyt auto on sitten mun nimissäni.

Vierailija
14/35 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:06"]

Mitäs jos minä avaan oven kun kerran kotona olen jatkuvasti, voiko ulosoton hoitaa ilman että asianosainen on paikalla? Siinä vaiheessa ei vissiin ole väliä mikä tavara kuuluu minulle ja mikä avokille?

-aloittaja

[/quote]

Olet velvollinen osoittamaan itsellesi kuuluvat tavarat (jos niillä olisi merkitystä ulosotossa) ja selvittämään sen minkä tiedät miehen taloudellisesta tilanteesta. Et ainakaan saa tietoisesti antaa vääriä tietoja miehen taloudesta, työpaikasta jne.

[/quote]

Paskapuhetta. Voit ihan tietoisesti sanoa ihan mitä hyvänsä sylki suuhun tuo. Jos ulosotto ei kohdistu sinuun ja muutenkin jos ei tehdä ns virallista ulosottoselvitystä (joka tehdään ulosottovirastossa tms) niin mitään velvollisuutta puhua totta ei yksinkertaisesti ole. Eikä näitä yhteisasumuksia ratsata ikinä. Pitäisi olla jotain timantteja kotona, ja uo-miehen pitäisi jotenkin tietää asiasta. Normaalin koti-irtaimiston saa pitää. Auto voidaan käytännössä viedä vaikka vittuilunkin vuoksi vaikka se olisi halpa, tai vaikka se olisi toisen nimissä. Tyypillisesti pk-seudun uo-miehellä on sellaiset 2000 asiakasta, joten mistään ihan kevyestä syystä ei tulla käymään. Kannattaa hakea velkajärjestelyä tai muuten hoitaa asiansa, ulosotettavat pienetkin rahasummat kasvavat villisti korkoja ja muita maksuja ja pian tavallinen työ ei riitä edes niiden maksamiseen.

Vierailija
15/35 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi täällä taas huutaa oletuksiaan asiasta, josta eivät tiedä mitään.

Ensin tulee kirje ulosotosta. Se on ilmoitus, että tällainen asia on annettu ulosottoon. Kirjeessä on eräpäivä, johon mennessä lasku pitää maksaa. Kirjeessä on myös asiaa hoitavan virkailijan yhteystiedot, joskus voi olla aika varattuna minne ei tarvitse mennä.

Jos laskua ei maksa, niin ei sieltä kukaan oven taakse tule. Taidatte sekoittaa käräjäoikeuden haastemiehet ulosottoviranomaisiin. Saattavat soittaa perään, mutta eivät vainoa. Yrittävät vain tarkistaa, että tuliko kirje perille jos maksua ei näy.

Jos et maksa laskua, ei kukaan myöskään tule kantamaan huonekaluja pihalle. Ei ole ulosottoviranomainen häpeä, jos et maksa laskua. Maksamaton lasku vaan kasvaa kasvamistaan, tulee mukavat prosentit päälle jne.

Alkavat hyvin nopeasti ulosmittaamaan palkasta jättäen suojaosuuden tietysti. Vuoden ulosmittauksen jälkeen voi soittaa virastoon ja sopia kaksi kuukautta vuodesta (ei peräkkäisiä), jolloin eivät ulosmittaa. Myös veronpalautukset ulosmitataan.

Eli vaikka jätät laskut avaamatta, ulosotto ottaa kyllä saatavansa.

T. Eräs, joka maksoi kuukausi sitten viimeisen erän 30 000€ ulosottoveloista :)

Vierailija
16/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosottomies ottaa mieheen yhteyttä tavalla tai toisella, tulee esim. soittelemaan ovikelloa, jos miehes ei vastaa puhelimeen. Sossuun yhteys ja järjestelemään asioita.

Vierailija
17/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaisikohan haastemies jo piakkoin ilmestyä oven taakse?

Vierailija
18/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja muuta pois lapsen kanssa ja ota omat kamasi mukaan.

Vierailija
19/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ulosottomies tulee ovikelloa soittelemaan, jättää vielä lapun jos ei avata ja jos sitten ei ala kuulua yhteydenottoa tai ovea ei avata niin se avataan lukkosepän avulla. Melko nolo tilanne siinä vaiheessa.

Kannattaisi miehen nyt itse ottaa sinne yhteyttä ja mennä toimistoon tekemään ulosottoselvitys tuloista ja omaisuudestaan.

Vierailija
20/35 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotto taitaa aika lailla hoitaa itse itsensä jos velallinen ei reagoi, eli alkavat sitten vaan automaattisesti viedä miehesi palkasta/muusta tulosta suojaosan yli menevästä summasta 2/3.

Miehen on kyllä mentävä sinne velkaneuvontaan. Vastuutonta menoa, kun on lapsikin. Oletteko naimisissa ja onko teillä yhteistä omaisuutta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi