Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikaystäväni korjaa puhettani päivittäin, usein väärin

Vierailija
11.11.2020 |

Miten jaksaa muuten ihanaa ihmistä, joka jatkuvasti korjailee "kielioppivirheitäni" ja vieläpä väärin. En ole luonteeltani jankkaaja, yleensä totean vain "ahaa" tai "itse asiassa kumpikin muoto on oikein" tai "tällä kertaa taidat olla erehtynyt". En ala riitelemään, inttämään tai työntämään sanakirjaa toisen naamaan, mutta kieltämättä vähitellen alkaa ärsyttää kun hän ei usko minua.
Tänään whatsappissa käytin viestissäni sanaa "tällaisesta" ja mies vastasi vain "*tälläisestä :)". Sanoin että molempia voi käyttää, mutta "tällaisesta" on oikein tai oikeampi muoto. Vastauksena aiheen vaihto ja nauruhymiö. Ärsyttävää.
Tai sitten pari pv sitten.. jotain oikeaa asiaa, minua kiinnostavaa juttua selitin, niin hän keskeytti "sanoitko että alkaa tulla talvi, se on kyllä alkaa tulemaan". Okei.. no ei sitten puhuta siitä mun asiasta, vaan kieliopista. Ja jälleen sanoin että molemmat on ok, mutta "alkaa tulla" on kyllä perinteisempi ja oikeampi tapa sanoa.

Pitääks mun alkaa riidellä ja korottaa ääntä jotta tuo loppuu? Ärsyttävää.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän on vastannut, kun kerrot asian ärsyttävän?

Vierailija
2/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano joku kerta, kun ei ole mitään kielioppiaiheista kiistaa, että sinua vit*ttaa tuo nipotus. Että se on tosi keljua ja ilkeää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on samanlainen jankkaaja. Ei näe metsää puilta vaan alkaa sanoista inttämään. 

Ei parannettavissa.

Vierailija
4/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt miksi pitää aina korjata lauseet? Kertoo vaan poikaystävän omasta heikosta itsetunnosta kun "korjailee" toisen virheitä. Ja noinkin viaton "kiusaaminen" saattaa ajan myötä muuttua kunnon gaslightiksi, eli myöhemmin hän on aina oikeassa ja sinä väärässä kaikesta muustakin, ehkä pikku hiljaa tällä tavalla kouluttaa. Kysy asiasta vähän napakammin seuraavan kerran, tai sitten vedät kunnon pulttiriidat niin luulisi loppuvan.

Vierailija
5/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihana mies iskee jälleen. :D

Vierailija
6/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ärsyttävää ja varsinkin jos korjailee väärin vieläpä.. Itse tykkään suoraan puhumisesta ja sanoisin ystävällisesti mutta napakasti, että perusarjessa (whatsappissa ym.) ei ole tarvetta korjata ihan kaikkea. Tai että ainakin tsekkaisi vaikka ensin jostakin kielitoimiston sivuilta, että onko ylipäätään tarpeen korjailla.

Vierailija
7/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä vaihtoon. Ei tuollaista jaksa jatkuvasti kuunnella.

Vierailija
8/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se puhe on hyvä antaa ensin jonkun toisen katsottavaksi, ennenkuin sen menee julkisesti pitämään. Ja suhtautua nöyrästi korjausehdotuksiin.

Vierailija
9/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ignooraa nuo "virheiden korjaamiset". Eli jatka selittämistäsi niin kuin et olisi edes kuullut/nähnyt hänen kommenttiaan. Jos se tuntuu liian vaikealta, suhtaudu siihen niin, että hän vain ajattelee ääneen. (joka voi ainakin posittain olla tottakin.)

Vierailija
10/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jaksat tuollaista vittuilua päivästä toiseen?

Vierailija
11/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika raskaan ja pikkusieluisen kuuloinen tyyppi.

Vierailija
12/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jättäisin kyllä äijän yksinään puhumaan kieliopista ja suhde loppuisi siihen. 

Vierailija
13/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on totta, niin itse alkaisin tehdä niin, että alkaisin todistamaan poikaystävälle hänen olevan väärässä. Whatsapp-keskusteluihin linkkiä vaan Kielitoimiston sanakirjaan.

14/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolta menee usein sanat sekaisin, mutta olen tottunut niihin ja tiedän mitä se oikeasti tarkoittaa. Se esim. sanoo usein, että tuo kaupasta jogurttia (tämäkin varmaan väärin kirjoitettu) vaikka tarkoittaa siis piimää! En jaksa oikaista, kun tiedän, ettei se syö jogurttia, tuon piimää. Monissa sanoissa tulee kummallinen virhe, Se kyllä siis tietää mitä on piimä ja jogurtti jne., mutta jotenkin tulee koko ajan ihmeellisiä virheitä, mutta pärjätään kyllä. Ulkopuolisille joudun joskus korjaamaan kyllä, kun eivät he voi tietää.

Tuollaisista puhekielen (oletetuista) kielioppivirheistä nipottaminen on aivan sairasta ja typerää. Mikä helvetin opettaja se luulee olevansa?

Vierailija
15/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle, että alkaa lähtemään, jos nipotus ei lopu.

Vierailija
16/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestäis. 

Suomentaisin, että jos tuo ei lopu, niin saa jankata yksinään jatkossa. 

Vierailija
17/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä onko nuo olevinaan vitsejä?

Vierailija
18/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia voi käyttää😂😂😂😂 diagnoosini on, että olette molemmat aivan yhtä tyhmiä.

Se sana on VAIN JA AINOASTAAN "tällaisesta."

Vierailija
19/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän on vastannut, kun kerrot asian ärsyttävän?

Nämä piilovìttuíłevat viestit ovat niiiiin perus palstalla, varmaan yksi ja sama tyyppi näiden takana 😂😂😂😂 kommentoit piiłovíttuìłua koskevaan ketjuun piilovíttuìlemąłĺa, öööö😂😂😂

Vierailija
20/30 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on helkutin outoa jos vielä korjaa väärin! Siis kun yleensä tuollainen huomauttelu kertoo joko erittäin niposta asenteesta, tai jopa ehkä nepsypoikkeavuudesta (ihmiselle on todella tärkeää oikeakielisyys, niin tärkeää että se menee yli sosiaalisten käytösnormien noudattamisen tai sitten ihminen ei kykene neuropoikkeavuuden vuoksi ymmärtämään mikä on sosiaalisesti hyväksyttävää käytöstä), mutta siis silloinhan ihminen on todella kiinnostunut oikeakielisyydestä, eikä siis "korjaa" toista väärin! Eli tämän perusteella väittäisin että tämä "muten niin ihana" tyyppi tekee tuota tahallan ärsyttääkseen ja dissatakseen, ja on vielä kaiken lisäksi niin urpo, että ei edes osaa itse kielioppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän