Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsisti yrittää provosoida – mietin, olisiko paras tapa vain olla niin kuin ei tajuaisi mitään?

Vierailija
11.11.2020 |

Ja käyttäytyä häntä kohtaan ystävällisesti ja asiallisesti? Näyttää, ettei hänellä ole minuun mitään valtaa?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te näitä narsisseja aina löydätte kun minä en pitkän elämäni aikana ole tavannut yhtäkään.

Olen opettaja amk:ssa. Sormieni välitse menee vuosittain ehkä 500 opiskelijaa.

Jos narsisteja on 1 % väestöstä. Eli Törmään vuosittain viiteen narsistiin.

Jos heitä on 3 5, mikä lienee yleisin arvio, niin törmään 15 narsistiin.

Joidenkin arvioiden mukaan heitä on jopa 5 %, eli tapaan heitä aika paljon.

Tämä yhtenä vuonna. Ensi vuonna taas seuraavat 5, 15 tai 25.

Sitä seuraavana vuonna taas.

Vierailija
42/69 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen naimisissa narsistin kanssa, ja todennäköisesti 99% tapaamistaan ihmisistä ei ikimaailmassa arvaisi. Heidän mielestään kyseessä on mitä hurmaavin, ystävällisin ihminen.

Voisitko avata hieman enemmän puolisosi käyttäytymistä? Minua kiinnostaa aihe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen naimisissa narsistin kanssa, ja todennäköisesti 99% tapaamistaan ihmisistä ei ikimaailmassa arvaisi. Heidän mielestään kyseessä on mitä hurmaavin, ystävällisin ihminen.

No lyhyesti sanottuna haluaa aina olla oikeassa. Hänen asiansa ovat tärkeämpiä kuin minun, tai ei hän oikeastaan monesti muista, että minulla edes olisi mitään asioita. Valehtelee paljon, mutta niin vakuuttavasti ettei juurikaan jää kiinni.

Vierailija
44/69 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toiminut noin ja aivan kuin se ensimmäisen kerran ja joskus välillä auttaisi mutta jos narsisti on joku sukulainen tai läheinen jonka kanssa enemmän tekemisissä niin silloin huomaa että se alkaa pitämään sinua tyhmänä ja vietävänä kokonaisuudessaan , olet sitten tollukampi ihminen hänen silmissään kaikessa.

”Tollukan poistoon” itsestä auttaa se kun teet itsestäsi kiireisen ja vaikeasti tavoitettavan ihmisen: et vastaa koskaan hänen puheluihinsa. Joskus lähetät lyhyen tekstiviestin, mutta et soita takaisin. Joskus todella harvoin voi soittaa takaisin, mutta tällöinkin aikaisintaan seuraavana päivänä. Et raportoi tekemisiäsi etkä varsinkaan fiiliksiäsi lyhyitä ’kyllä’ ja ’ei’-vastauksia enempää.

Et vastaile tekstiviesteihin tai sähköpostissa esitettyihin kysymyksiin, jne. Eli otat etäisyyttä, harvennat tapaamiskertoja, osoitat että sinulla on elämä. Ja niin sinä saat elämän.

Vierailija
45/69 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs esittää nöyrää ja kiitollista. Ja hajutonta. Ja mautonta...

Ap... 🤫

Vierailija
46/69 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lyhyesti sanottuna haluaa aina olla oikeassa. Hänen asiansa ovat tärkeämpiä kuin minun, tai ei hän oikeastaan monesti muista, että minulla edes olisi mitään asioita. Valehtelee paljon, mutta niin vakuuttavasti ettei juurikaan jää kiinni.

Niin tuttua. Toisen asiat ovat täysin yhdentekeviä, pääsääntöisesti niitä ei edes muisteta. Koska minäminäminä ja mun.

Vierailija
47/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Olen yksi narsistisen parisuhdelihamyllyn läpikäynyt - ja saanut valtavaa apua vertaistuesta, terapiasta sekä  ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden matskuista; ja aloin miettiä, josko voisin laittaa myös oman panokseni likoon. Niinpä käynnistin viime kuussa taloudellista hyötyä tavoittelemattoman Youtube-kanavan (+FB) 'Narsisti vs. minä', josta toivon olevan hyötyä heille, jotka ovat joko yhä narsistisessa parisuhteessa tai sellainen on historiassa. Toipuminen on pitkä prosessi, jossa muiden ihmisten avulla on suuri osuus. Toivottavasti löydän tätäkin kautta juuri ne ihmiset, kenelle tämä matsku resonoi. Kaikkea hyvää eloonne toivoilee Kirsi Toinintytär. https://www.youtube.com/channel/UCUA9IzlEdYYBpC-lOh_UEmA/videos

Vierailija
48/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te näitä narsisseja aina löydätte kun minä en pitkän elämäni aikana ole tavannut yhtäkään.

Kuulut siis noihin yllä mainittuihin. ”Autuaita ovat yksinkertaiset”.

No enpä ole minäkään narsistia tavannut koskaan, sinun kaltaisiasi typeryksiä kyllä montakin.

Narsisteja on tilastollisesti yhtä paljon kuin bipolaarihäiriöisiä. Joten varmasti tunnet aivan kuten bipojakin. Vaikka heitä on vain noin 1.5-4% väestöstä niin niiden määrä elämässäsi riippuu ihan siitä missä piireissä liikut. Ja kun tunnet yhden narsistin niin voit olla varma, että silloin ympäristössäsi on myös sosiopaatteja, psykopaatteja ja näiden avustajia apaatteja.

Vierailija
49/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ystävällisesti, vain asiallisesti. Kannattaa tutustua erilaisiin provosointikeinoihin, niin osaat varautua.

Mistä voi tutustua?

Suosittelen ”Psykopaatit ympärilläni”

Vierailija
50/69 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsi Toinintytär kirjoitti:

Moi! Olen yksi narsistisen parisuhdelihamyllyn läpikäynyt - ja saanut valtavaa apua vertaistuesta, terapiasta sekä  ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden matskuista; ja aloin miettiä, josko voisin laittaa myös oman panokseni likoon. Niinpä käynnistin viime kuussa taloudellista hyötyä tavoittelemattoman Youtube-kanavan (+FB) 'Narsisti vs. minä', josta toivon olevan hyötyä heille, jotka ovat joko yhä narsistisessa parisuhteessa tai sellainen on historiassa. Toipuminen on pitkä prosessi, jossa muiden ihmisten avulla on suuri osuus. Toivottavasti löydän tätäkin kautta juuri ne ihmiset, kenelle tämä matsku resonoi. Kaikkea hyvää eloonne toivoilee Kirsi Toinintytär. https://www.youtube.com/channel/UCUA9IzlEdYYBpC-lOh_UEmA/videos

Moi! Olen katsonut varmastikin kaikki videosi. Olet todella hyvä sanoittamaan sen mitä narsismi on. Kerrot tämän uhrin näkökulmasta. Jokainen voi netistä lukea mikä on narsisti. Sillä tiedolla ei mielestäni ole tietoa etsivän kannalta merkistystä,vaan sillä mikä on oudon pahan olon tunne uhrin kannalta.Vasta iän myötä jokainen joka tuntee epämääräistä pahaa oloa suhteessa vanhempiin, kumppaniin tms. hoksaa ottaa selvää mistä tämä johtuu. Kiitos videoistasi ja paneutumisestasi. Tiedät siis mistä puhut. On paljon auttanut kohdallani. Suomen maassa on harmi ja yleensäkin, ettei narsistilla ole ns. rikosvastuuta toisen mielenterveyden viedessään. Narsistiltahan puuttuu sairaudentunto. Nämä saavat sitten huseerata työelämässä ja parisuhdemarkkinoilla miten haluavat. Lakia heille ei löydy. Kaikkien pitää vain juosta pakoon.milloinkahan tulisi pakolliseksi mielenterveystesti( todella hyvin suunniteltu, koska narsisti tunnistaa ja osaa valehdella edukseen) ennenkuin saa työpaikan. Kiitos jokatapauksessa asian eteen puurtamisesta, kertomisesta.827

Vierailija
51/69 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa aina kirjaimellisesti siihen, mitä hän kysyy. Ole aina askelen edellä ja oleta aina kaikkein pahinta, koska sitä latua narsistin toiminta menee. Esim. kerran eräs sukulaisnarsisti, johon on olen nyttemmin katkaissut tyystin välini, alkoi huokailla, että voi kun hänellä on paineita töissä. Hän odotti että kysyisin tarkentavia lisätietoja. Tuijotin vain ja mietin että jaa-a, mihinkähän hän pyrkii. Hän sitten jatkoi, että kun häntä kehutaan töissä niin paljon, että hänelle tulee niistä kehuista paineita, ja nauroi iloisesti alkaen kertoa jostain erityisen kehuvasta kommentista. Keskeytin hänet ja sanoin, että ulkoilua suositellaan kaikille ahdistuneisuudesta kärsiville, ja että onkohan hän muistanut mennä tarpeeksi ajoissa nukkumaan, riittävä unensaantikin on tärkeää. Päätin puheenvuoroni siihen, että kehotin tarvittaessa käymään työterveyslääkärillä, ennen kuin paineista tulee burn out. Ja kävelin tilanteesta pois. 

Vierailija
52/69 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toiminut noin ja aivan kuin se ensimmäisen kerran ja joskus välillä auttaisi mutta jos narsisti on joku sukulainen tai läheinen jonka kanssa enemmän tekemisissä niin silloin huomaa että se alkaa pitämään sinua tyhmänä ja vietävänä kokonaisuudessaan , olet sitten tollukampi ihminen hänen silmissään kaikessa.

Narsistin silmissä kannattaa olla tollukka. Mitä hyödyttömämpi ja turhempi, sen parempi. Sellaisesta narsisti ei usko voivansa hyötyä ja siksi hän antaa sellaisen olla rauhassa.

Narsistilta ei kannata yrittää saada mitään arvostusta. Jos hän arvostaa sinua, hän haluaa käyttää sinua ja hyötyä sinusta, ja siitä taas seuraa vaan ikävyyksiä.

Vierailija
53/69 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on paras keino. 

Vierailija
54/69 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teit itsellesi kysymyksen että saat mukapäteä paskaa.  🤣🤣🤣

Vierailija
55/69 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin silmissä kannattaa olla tollukka. Mitä hyödyttömämpi ja turhempi, sen parempi. Sellaisesta narsisti ei usko voivansa hyötyä ja siksi hän antaa sellaisen olla rauhassa.

Narsistilta ei kannata yrittää saada mitään arvostusta. Jos hän arvostaa sinua, hän haluaa käyttää sinua ja hyötyä sinusta, ja siitä taas seuraa vaan ikävyyksiä.

Tämä nimenomaan,itse aina jauhan narskulle kuinka köyhä ja mitätön olenkaan. Ja nauran sitten omissa oloissani,kun pääsin eroon narsistista 😂

Vierailija
56/69 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla samaa mieltä ja voi hyvin sanoa että on eri mieltä. Mutta ei kannata alkaa perustelemaan, tuhlaat vain aikaasi väittelyssä. Vastapuoli ei hyväksy todisteita toiseen suuntaan.

Vierailija
57/69 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulut siis noihin yllä mainittuihin. Autuaita ovat yksinkertaiset.

No enpä ole minäkään narsistia tavannut koskaan, sinun kaltaisiasi typeryksiä kyllä montakin.

Narsistia ei tunne, ennen kuin sen on kerran tunnistanut. Sen jälkeen narsistin keinot vähenee murto-osaan. Ne jotka "eivät ole tavanneet narsistia" ovat joko narsistien otollisimpia kohteita, tai sitten ovat sillä toisella puolella. Itselläkin meni vuosikymmen ihmetellen työkaverin outouksia ennen kuin tajusin. Tuli käytettyä ihan liikaa energiaa "tyhjään tynnyriin" puhumiseen. Tunnistamisen jälkeen tyyppiä oli helppo käsitellä. Narskut on loppujen lopuksi aika stereotyyppisiä tapauksia omassa "erityislaatuisuudessaan."

Vierailija
58/69 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävintä on silloin, kun on yhteinen lapsi narsistin kanssa. Hän tekee kaikkensa, että sinuun sattuu, jos et halua elää hänen kanssaan ja jatkat omaa elämääsi ilman narsistin jatkuvaa painostusta ja käskyjä toimia niin tai näin. Kaikkihan menee ihan hyvin siihen asti, kun olet täsmälleen samaa mieltä narsistin kanssa kaikesta mitä hän sanoo tai tekee, etkä missään nimessä kritisoi häntä tai hänen tekemisiään koskaan, sillä narsistihan ei ole koskaan väärässä.

Minä sanon kaikille -jotka minulta kysyvät kuinka narsistin kanssa kannattaa toimia - JUOKSE! Äläkä koskaan katso taaksesi. Valitettavasti se ei aina ole mahdollista (esimies, yhteinen lapsi tms)

Vierailija
59/69 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan parhaillaan narsisti-exäni uusperhekuviota surullisena, sen takia, että tiedän kuinka tällekin suhteelle tulee käymään. Ja kun uudella kumppanilla on pieni lapsi, se särkee sydämeni, sillä itsekin olen yrittänyt pyristellä eroon narsistista ja hänen järjettömistä tempauksistaan, enkä oikeasti tule olemaan vapaa ennen kuin yhteinen lapsemme on täysi-ikäinen. Kuinka siis suhtautua tilanteeseen? Täydellisellä välinpitämättömyydellä? Vaikeaa, koska narsisti satuttaa toimillaan myös lapsia. Pitäisikö uudelle kumppanille kertoa? En usko, että hän uskoisi mitään mitä kertoisin, niin täydelliseltä narsisti tässä vaiheessa vielä yrittää vaikuttaa. Ehkä narsisti onnistuu yrityksissään, ehkä ei. Lopputulema on kuitenkin jossain vaiheessa edessä, ja se tuskin on kaunista katseltavaa.

Vierailija
60/69 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaisee aivan kaikki välit narsistiin. Jos narsisti on jo sisällä perheen piirissä ja ystävystynyt kavereidesi kanssa, joudut sitten nämäkin jättämään, koska hän sieltä onkiii tietoonsa kuulumisiasi, 

Totaalinen blokkaus on ainut keino ja vie vuosia päästä eroon, lähestymiskielto harkinnan arvoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi