Narsisti yrittää provosoida – mietin, olisiko paras tapa vain olla niin kuin ei tajuaisi mitään?
Ja käyttäytyä häntä kohtaan ystävällisesti ja asiallisesti? Näyttää, ettei hänellä ole minuun mitään valtaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin yhdestä narsistista nopeasti eroon, kun teeskentelin niin tyhmää, etten muka tajunnut sen manipulaatioyrityksiä. Aina kun se alkoi säätää jotain, annoin ymmärtää, että luulin sitä kaikkea vitsiksi. Kikattelin väärissä kohdissa ja olin muutenkin hönön oloinen.
Ne siirtyy aika nopeasti uuteen uhriin, jos ne ei saa ihmisestä irti sitä, mitä ne tarvii.
Olen huomannut että ihan oikeastikin yksinkertaiset ihmiset säästyy narsistilta. Kun ei yhtään osaa lukea tilanteita, ei ymmärrä syy ja seuraussuhteita eikä tajua mistä puhutaan niin narsisti menettää nopeasti mielenkiintonsa sellaiseen ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin yhdestä narsistista nopeasti eroon, kun teeskentelin niin tyhmää, etten muka tajunnut sen manipulaatioyrityksiä. Aina kun se alkoi säätää jotain, annoin ymmärtää, että luulin sitä kaikkea vitsiksi. Kikattelin väärissä kohdissa ja olin muutenkin hönön oloinen.
Ne siirtyy aika nopeasti uuteen uhriin, jos ne ei saa ihmisestä irti sitä, mitä ne tarvii.
Olen huomannut että ihan oikeastikin yksinkertaiset ihmiset säästyy narsistilta. Kun ei yhtään osaa lukea tilanteita, ei ymmärrä syy ja seuraussuhteita eikä tajua mistä puhutaan niin narsisti menettää nopeasti mielenkiintonsa sellaiseen ihmiseen.
youtubesta löytyy englanniksi gray rock eli harmaa kivi menetelmä. eli esiinnytään narsistille välinpitämättömästi esim.töissä sanotaan aamulla huomenta työpaikan narsistille ja sen jälkeen ei puhuta mitään. jos narsisti ärsyttää niin ei reagoida tai pelästytä vaan tuijotetaan narsistia ilmeettömänä ja vastata voi jotain jaaha tms. puutaheinää. ei tehdä mitään narsistin käskyjen, mukaan vaan keskitytään omiin töihin. esim. eli tarkoitus on olla neutraali ja välittämättä narsistista. keskitytään omaan elämään ja omaan työhön-narsisti jätetään yksin kiukutteleen.
Lakukissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti sanomani että hän voi myös tulkita minkä tahansa reagoimattomuuden tahalliseksi "kiusaamiseksi" ja saada tästä syyn kostaa. Niin tai näin, aina väärinpäin.
Mistä te näitä narsisseja aina löydätte kun minä en pitkän elämäni aikana ole tavannut yhtäkään.
Narsisti. Nykyajan muotisana. Harva edes tietää mitä se oikeasti edes tarkoittaa ja pitää sisällään. Jopa monella ammattilaisella menee diagnoosit päin mäntyä kun ollaan ihan pihalla asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te näitä narsisseja aina löydätte kun minä en pitkän elämäni aikana ole tavannut yhtäkään.
Tapa ilmaista että on hankalan ja riidanhaluisen, mahdollisesti hyvin itsekkään ihmisen kanssa tekemisissä. Onhan näitä. Turhan löysästi heitetty "diagnoosi" kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulut siis noihin yllä mainittuihin. ”Autuaita ovat yksinkertaiset”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeetön itsetyytyväisyys on toiminut yhden kohdalla. Se ettei reagoi voimakkaasti yhtään mihinkään, on vain rauhallinen ja keskittyy siihen, miten voi edistää omaa hyvinvointiaan. Vähän niin kuin narsistihenkilön omin keinoin siis, mutta passiivisella vastarannalla höystettynä.
Luin että ilmeetön itsetyydytys ja tuli mieleen, että sitäkin kannattaa kokeilla.
Freudilainen. Siitä puhe...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole minäkään narsistia tavannut koskaan, sinun kaltaisiasi typeryksiä kyllä montakin.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti. Nykyajan muotisana. Harva edes tietää mitä se oikeasti edes tarkoittaa ja pitää sisällään. Jopa monella ammattilaisella menee diagnoosit päin mäntyä kun ollaan ihan pihalla asiasta.
Vähän off topic
Olen opettaja aikuiskoulutuksessa. Ehkä en tiedä, mitä narsisti oikeasti tarkoittaa, mutta kyllä välillä ihmettelen joitain opiskelijoita. Nyt minulla on erityisen hankala tapaus käsiteltävänä. Hänellä on kaikki koko ajan pielessä, paitsi silloin, kun saa jostain tehtävästä hyvän arvosanan. Kun saa huonomman perusteluineen, hän syyttää opettajaa epäselvitä ohjeista tai ohjeiden muuttamisesta. (Kas, kun kaikki muut ovat ymmärtäneet ohjeet oikein). Tai syyttää, että käsken häntä tekemään ylimääräisiä asioita (olen kirjoittanut ”jatkossa suosittelen sinua tekemään x”) tai milloin mitäkin... kuulemma opintojakson nimikin on väärä eikä kuvaa sisältöä. Ja sekin on opettajan syy.
Kun hän tulee sähköpostilla linjoja pitkin, niin hänen puheensa vilisee itsekehua ja itsensä korostusta ja sitä, kuinka kanssaopiskelijat arvostavat hänen osaamistaan ja hän osaa niin hyvin johtaa muita.
Joo, ehkä minä taas tässä vain auon päätäni narsismista, mutta vaikka diagnoosia ei olisi, niin kyllä kyseisessä ihmisessä paljon on häikkää. Näitä tulee aika ajoin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole minäkään narsistia tavannut koskaan, sinun kaltaisiasi typeryksiä kyllä montakin.
Ok. Minkäslainen typerys minä olen oikein?
Montako laudaturia sinä kirjoitit? Mikä oli gradusi aihe?
Minä olen naimisissa narsistin kanssa, ja todennäköisesti 99% tapaamistaan ihmisistä ei ikimaailmassa arvaisi. Heidän mielestään kyseessä on mitä hurmaavin, ystävällisin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeetön itsetyytyväisyys on toiminut yhden kohdalla. Se ettei reagoi voimakkaasti yhtään mihinkään, on vain rauhallinen ja keskittyy siihen, miten voi edistää omaa hyvinvointiaan. Vähän niin kuin narsistihenkilön omin keinoin siis, mutta passiivisella vastarannalla höystettynä.
*passiivinen vastarinta, ei ehkä -ranta.
:D Aion ottaa passiivisen vastarannan käyttöön jokapäiväisessä kielenkäytössäni!
Olen toiminut noin ja aivan kuin se ensimmäisen kerran ja joskus välillä auttaisi mutta jos narsisti on joku sukulainen tai läheinen jonka kanssa enemmän tekemisissä niin silloin huomaa että se alkaa pitämään sinua tyhmänä ja vietävänä kokonaisuudessaan , olet sitten tollukampi ihminen hänen silmissään kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tavannut yhden elämäni aikana. Pelkään häntä vieläkin, vaikka en ole nähnyt kuuteen vuoteen. Mutta tämän jälkeen varmasti tunnistan narsistin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*passiivinen vastarinta, ei ehkä -ranta.
:D Aion ottaa passiivisen vastarannan käyttöön jokapäiväisessä kielenkäytössäni!
Kiitos! Saat luvan ottaa.
narsismi esiintyyy työelämäs,kodeis,kouluis. just esim.myrkyllisyytenä,ihmeellisinä vaatimuksina läheisil.jatkuvana ilkeilynä ja kiusaamisena. narsisti on itsekäs ja kylmä ihminen, joka ajattelee omaa etua.osaa kyl esiintyä aluksi ystävällisenä ja normaalina. esim ensin maireasti kehuu jotain naamatusten ja selän takana haukkuu ym.työpaikan ja koulun kiusaaja on usein narsisti. tuhoaa ilmapiirin omien henkisten ongelmiensa takia. en voi uskoo ettette olisi tavannu ketään koskaan.
Luin että ilmeetön itsetyydytys ja tuli mieleen, että sitäkin kannattaa kokeilla.