Listataan tuppukylien "totuuksia"!!
Mulle tulee mieleen:
Kaikki koulutetut ovat "herroja" ja heihin ei voi luottaa
Saunakaljan ostaminen tarkoittaa alkoholiongelmaa
Fyysinen työ on ainoa oikea työ miehelle.
Paras automerkki on mersu
Yrittäjät ovat ketkuja ja rikkaita tai persaukisia luusereita. Yrittäminen ei oikeastaan ole rehellisen ihmisen ammatti.
Kommentit (478)
ulkopaikkakuntalaiset tykkäävät kuten kolari/ylläs, kittilä/levi on niin ihania ihmisiä ja paskat oottakaa kun huomaatte että ku selän kääntää nii ei ne niin mukavia ihmisiä paikalliset oo, sivukylä on vielä pahempia hymyillään ja mukavasti ollaan kivoja mutta totuus on että ei muualta tulleita hyväksytä toivovat hiljaisuudessa että pääsisivät eroon.
Hah, tuleepa mieleen pari muistoa. Enoni perheineen asuu Karjaalla - taisi olla Sannäs - ja itsekin majailin nuorempana tuolla jonkin aikaa.
Kävi niin, että ajoin kevättalvella autoni ojaan! Kävelin enon talolle (jonne siis olin matkalla) ja pohdin mitäs nyt tehdään. Enon vaimo soitti jollekin naapurustossa asuvalle kaverille jota en ollut ikinä nähnyt. Meni vartti ja kaveri tuli traktorin kanssa. Hilattiin auto ojasta ja todettiin että ei mitään vaurioita. Ajelin sitten enon kämpille...en tiedä tuliko mitään juoruja. En tajunnut kossupulloakaan ostaa.
Enon vaimoineen asui siis keskellä peltoja. Muutaman kerran kävin lenkillä pitkin hiekkateitä, kirkkaan punainen Gant takki päällä. Enon vaimon ystävätär joskus totesi "så du var på liten lenkki..." oli nääs ajanut vastaan kun lenkkeilin. Tiedä sitten mitä juoruja.
Olen pääkaupunkiseudulta ja en pitänyt pipoista joten käytin mustaa barettia (halusin olla "individualisti" :D). Enon vaimo joskus totesi "ei kenelläkään muulla täällä oo....". Mahdoinko saada juoruja aikaan?
Tein hetken töitä Pelle H:n firmassa joka aina kehu käyvänsä lounaalla "på Golden Grill" ja vetävänsä pihvin.
Aikoinaan olin töissä hetken aikaa muualla Suomessa (Itä Suomi). Minusta tuli hyvä kaveri yhden jannun kanssa joka oli Hämeenlinnasta (ei mikään tuppukylä). Mutta koska omasin "vahvan hesalaisen aksentin" jannu oli "tarkkailut" mua pari kuukautta, että olenko lintu vai kala "kun ei hesalaisista tiedä". Olin kuulemma "epäilyttävän oloinen kaveri". Hyvä frendejä meistä tuli.
Samoin olin joskus nuoruuden tyttöystävän kanssa Jyväskylässä (ei tuppukylä) hänen serkuillaan. Olin kesätöitä ja pitkästä ajomatkasta aika väsynyt. En niin hirveesti jaksanut haastella. Nukuin pienet tirsat ja johan alkoi illemmalla juttu luistaa. Serkkutyttö totesi että oli pitänyt mua "ylpeenä hesalaisena, joka ei puhu maalaisille" vaikka olin vaan väsynyt. Homma selvisi ja tulimme hyvin toimeen.
Meinasin myös päästä käsirysyyn Jyväskylässä kun tämä serkkutyttö sanoi jollekin random jannulle "hän on vantaalta". "Ootsä joku karate jannu?" kuului komentti ja ilme näytti siltä että nyt lähtee. Tosiaan olen Vantaalta mutta sehän "on Hesaa".
Mutta kyllä ihme viha "hesalaisa" kohtaan elää maakunnissa.
Ymmärrän paremmin ne lukemattomat legendat joita kuulut kun fudista pelanneet luokkakaverit on kertoneet. Siis missä koko kylän nuoriso tulee vetämään "hesalaisia" nokkaan kun ovat olleet turneella jossain kehä 3 tuolla puolen.
Kaikki kunnon ihmiset (=tuppukyläläiset, myös koko ikänsä halvaantunut Reetta) ovat "kovia työ ihmisiä". Kaupungissa asuu työttömiä. Jotka on epäilyttäviä koska eivät näytä tuppukylän työttömiltä (=spurguilta).
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnon ihmiset (=tuppukyläläiset, myös koko ikänsä halvaantunut Reetta) ovat "kovia työ ihmisiä". Kaupungissa asuu työttömiä. Jotka on epäilyttäviä koska eivät näytä tuppukylän työttömiltä (=spurguilta).
Täällä maalla niitä oikeita töitä tehdään, ajetaan lantaa ja kaadetaan metsää! Ei siellä kaupungissa mitään oikeita töitä tehdä, ovat työttöminä tai pelaavat tietokoneella....
Jos et synny tuppukyläläiseksi (eli jostakin syystä muutit muualta) sinua syrjitään ja jos olet ollut näiden muka-hienojen tuppukyläläisten kiusaama lapsena/nuorena, niin sinua syrjitään aikuisena yhtälailla. Juorut syrjityistä ja kiusatuista ihmisistä kulkevat "suosittujen" henkilöiden mukana kuntarajojen yli and beyond.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tätä "yhteisöllisyyden" käsitettä puhuttaessa maaseudusta ja tuppukylistä. Itse asuin elämäni ensimmäiset 16 vuotta 300:n asukkaan kyläpahasessa, jossa useat suvut ovat olleet keskenään vihollisia vuosikymmenten ajan.
Esimerkiksi lapsuuteni paras kaveri sattui olemaan suvusta, josta omat sukulaiseni eivät pahemmin pitäneet ja pitivät heitä mm. ylpeinä ja välttelivät kanssakäymistä. Sukulaisillani on edelleenkin tapana haukkua minun kuullen kaverini sukulaisia vaikka olemme jo nuoria aikuisia. Toinen esimerkki; "seurustelin" yläasteella kotikylän pojan kanssa, joka oli myöskin liian ylpeästä suvusta ja hänenkin suvustaan otetaan yhä edelleen aika ajoin joku haukuttavaksi.
Näiden lisäksi tulee vielä mieleen kaksi muuta sukua joiden kanssa on jostain syystä pakko olla väleissä, mutta omat sukulaiseni puhuvat näistä aina selän takana pahaa, koska nämä suvut ovat heidän mielestään perinteisesti hulluja tai koppavia.
Että se siitä ihanasta "yhteishengestä". Uskomatonta, että kehtaavat itsekin joskus puhua siitä kuinka maalla "puhalletaan yhteen hiileen"..!
Ihmettelin lapsena oman sukuni riitelyä erään toisen suvun kanssa.
Sitten sukututkimusta tehdessä sain selville että eräs sukuni tytär oli vienyt sen toisen suvun tyttäreltä miehen, oikein ison talon isännän.
Ei se ihan noin mennyt mutta riita alkoi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tätä "yhteisöllisyyden" käsitettä puhuttaessa maaseudusta ja tuppukylistä. Itse asuin elämäni ensimmäiset 16 vuotta 300:n asukkaan kyläpahasessa, jossa useat suvut ovat olleet keskenään vihollisia vuosikymmenten ajan.
Esimerkiksi lapsuuteni paras kaveri sattui olemaan suvusta, josta omat sukulaiseni eivät pahemmin pitäneet ja pitivät heitä mm. ylpeinä ja välttelivät kanssakäymistä. Sukulaisillani on edelleenkin tapana haukkua minun kuullen kaverini sukulaisia vaikka olemme jo nuoria aikuisia. Toinen esimerkki; "seurustelin" yläasteella kotikylän pojan kanssa, joka oli myöskin liian ylpeästä suvusta ja hänenkin suvustaan otetaan yhä edelleen aika ajoin joku haukuttavaksi.
Näiden lisäksi tulee vielä mieleen kaksi muuta sukua joiden kanssa on jostain syystä pakko olla väleissä, mutta omat sukulaiseni puhuvat näistä aina selän takana pahaa, koska nämä suvut ovat heidän mielestään perinteisesti hulluja tai koppavia.
Että se siitä ihanasta "yhteishengestä". Uskomatonta, että kehtaavat itsekin joskus puhua siitä kuinka maalla "puhalletaan yhteen hiileen"..!
Ihmettelin lapsena oman sukuni riitelyä erään toisen suvun kanssa.
Sitten sukututkimusta tehdessä sain selville että eräs sukuni tytär oli vienyt sen toisen suvun tyttäreltä miehen, oikein ison talon isännän.
Ei se ihan noin mennyt mutta riita alkoi siitä.
Tapahtui siis 1840-luvulla.
- miesten elämä pyörii koneiden ympärillä. Mitä isommat, sen parempi. Sunnuntaisin niitä pestään painepesurilla tai sitten vain ajellaan mönkijällä / kelkalla edestakaisin. Pääasia on että koko ajan on joku polttomoottori käynnissä.
- naiset ovat enimmäkseen vain sisällä, korkeintaan käyvät maantiellä pyörähtämässä koiran tai lastenvaunujen kanssa. Nainen + kone tai nainen + lapio on sopimaton yhdistelmä.
- nurmikko on EHDOTON must. Perenna, sipulikukka tai kesäkukka on tuntematon käsite. Puutarhoissa on yleensä vain nurmikko ja marjapensaita. Joka syksy käydään poimimassa viinimarjat autiotupien pensaista mutta mitään muuta ei siellä tehdä.
- pihassa on oltava vähintään yksi autonromu
- joka talossa on häkissä iso metsästyskoira, riippumatta käydäänkö metsällä vai ei
- joka talossa on häkissä iso metsästyskoira, riippumatta käydäänkö metsällä vai ei-
Mikään muu koirarotiäu ei tule kyseeseen, mikäli siis haluaa pysyä kyläläisten silmissä kunnon talonpitäjänä!
Eli joku pystykorva, ajokoira, ehkä noutaja ja ehkä mäykkis ovat hyväksyttyjä.
Mitkään pienemmät, seuralliset koirarodut ei oo mistään kotoisin eikä niillä tee mitään.
Oman kylän Alkossa käyvät vain juopoiksi tiedetyt henkilöt. Kulissinsa pystyssä pitävät kunnon ihmiset käyvät autoillaan kaupungin Alkossa missä kukaan ei tunnista heitä.
Wöyketus johtuu siitä, kun nykyajan teinillä on tokaluokalaisen matikantaidot ja välttävä lukutaito. Tuppukylien puumerit eivät tiedä sen johtuvan wöykettäjän nerokkuudesta ja valveutuneisuudesta sekä veminismin saavutuksista!
Vierailija kirjoitti:
Oman kylän Alkossa käyvät vain juopoiksi tiedetyt henkilöt. Kulissinsa pystyssä pitävät kunnon ihmiset käyvät autoillaan kaupungin Alkossa missä kukaan ei tunnista heitä.
No tämäpä juuri! Esim meillä lukiossa oli oppilaiden joukossa täysin tiedossa ne opettajat, joille kuppi maistui. Varsinkin se, joka maanantaisin ajeli pyörällä koululle, naama tulipunaisena viikonlopun juomisesta, verenpaineet tapissa.
Niinpä vaan kävivät asioilla isossa taajamassa. Jossa joku oli kuitenkin nähnyt autoon lastattavan tonkkakaupalla juomia, ja muovipussissa kilisevät.
Ns. julkisesti viinaa ostavat ovat kylässä juopon maineessa forever.
Samoin ne, jotka liikkuvat taksilla: juoppojen tapa. Ainoastaan jalka kipsissä, tai vanhuuttaan voidaan hyväksyttävästi ajaa taksilla.
Se ei ole mikään mies joka ei armeijaa käy!
Tatuoidut on rikollisia ja huo""a.
Perunaa syödään paljon, ei riisiä tai makaronia
" Rumat ne vaatteilla koreilee"
Suomi - iskelmä on ainoaa oikeaa musiikkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä juuri! Esim meillä lukiossa oli oppilaiden joukossa täysin tiedossa ne opettajat, joille kuppi maistui. Varsinkin se, joka maanantaisin ajeli pyörällä koululle, naama tulipunaisena viikonlopun juomisesta, verenpaineet tapissa.
Niinpä vaan kävivät asioilla isossa taajamassa. Jossa joku oli kuitenkin nähnyt autoon lastattavan tonkkakaupalla juomia, ja muovipussissa kilisevät.
Ns. julkisesti viinaa ostavat ovat kylässä juopon maineessa forever.
Samoin ne, jotka liikkuvat taksilla: juoppojen tapa. Ainoastaan jalka kipsissä, tai vanhuuttaan voidaan hyväksyttävästi ajaa taksilla.
Tämä taksilla ajeluhan on aivan päivänselvä merkki juoppudesta! Ainoastaan kansanedustajat, sekä sairaat ja vanhukset on hyväksyttävä poikkeus säännöstä. Muut on juoppoja.
Juopioksi tiedetään myös vääjäämättä ravintoloitsijat. Ennen vanhaan tämä saattoi pitää jossain määrin paikkaansa. Nykyään ala kyllä aika tiukkaa, ettei siinä ehdi kovinkaan kokopäiväisesti taikka isolla kädellä ottamaan.
Ei niissä tuppukylissäkään enää olla takapajuisia. Koulutetaan nuoria, myös poikia. Ainoa asia, mikä harmittaa, on tuo hirvittävä juoruilu.
Minä olen lähtenyt tuppukylästä kymmeniä vuosia sitten. Olen asunut Helsingissä ja nyt Vantaalla. Täällä koen olevani samanarvoinen kuin muutkin. Siellä tuppukylässä minut luokiteltiin köyhäksi, kun meillä ei ollut maata, mehtää eikä lehemiä eikä katokorvausautoa. Ei koskaan enää sinne.
Kännissä sekoilu on aivan tavanomaista, js sille naureskellaan.
Toki siinä kohtaa kun paikallisen yrittäjän rouva oli illan tansseissa niin känässä, että pissasi siinä vaan seisaaltaan keskellä lattiaa housuihinsa. Sitä jo pidettiin vähän huolestuttavana.
Se asia, mistä pitäusi puhua on itsemurhien määrä nuorten miesten joukossa! Todella huolestuttavaa. Ja siihen pitää puuttua.
Mutta kun kukaan ei puhu eikä pukahda!