Listataan tuppukylien "totuuksia"!!
Mulle tulee mieleen:
Kaikki koulutetut ovat "herroja" ja heihin ei voi luottaa
Saunakaljan ostaminen tarkoittaa alkoholiongelmaa
Fyysinen työ on ainoa oikea työ miehelle.
Paras automerkki on mersu
Yrittäjät ovat ketkuja ja rikkaita tai persaukisia luusereita. Yrittäminen ei oikeastaan ole rehellisen ihmisen ammatti.
Kommentit (478)
Kaikki leipomiset ja ruoat pitää tehdä alusta asti itse, muuten olet huono emäntä ja mikä lie kokotti koko ihminen.Korostuu vielä joulun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa huutokauppakeisaria ja hänen Heli vaimoaan. Siinä normaali tuppukylän pariskunta kaikin puolin. Vaikka ihan sydämmellisiä ihmisiä ovatkin ulospäin niin hyh helvetti mitä wt :D
No se Helin ulkonäkö ainakin on niin perus pikkukylien naisten ulkonäkö. Ei minkäänlasita tyylitajua, vartalot hirveen rumia, mauttomia tatuointeja ja "räväkästi" värjättyjä hiuksia. Asenne ja tapatoimia todella maskuliiniset.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä "yhteisöllisyyden" käsitettä puhuttaessa maaseudusta ja tuppukylistä. Itse asuin elämäni ensimmäiset 16 vuotta 300:n asukkaan kyläpahasessa, jossa useat suvut ovat olleet keskenään vihollisia vuosikymmenten ajan.
Esimerkiksi lapsuuteni paras kaveri sattui olemaan suvusta, josta omat sukulaiseni eivät pahemmin pitäneet ja pitivät heitä mm. ylpeinä ja välttelivät kanssakäymistä. Sukulaisillani on edelleenkin tapana haukkua minun kuullen kaverini sukulaisia vaikka olemme jo nuoria aikuisia. Toinen esimerkki; "seurustelin" yläasteella kotikylän pojan kanssa, joka oli myöskin liian ylpeästä suvusta ja hänenkin suvustaan otetaan yhä edelleen aika ajoin joku haukuttavaksi.
Näiden lisäksi tulee vielä mieleen kaksi muuta sukua joiden kanssa on jostain syystä pakko olla väleissä, mutta omat sukulaiseni puhuvat näistä aina selän takana pahaa, koska nämä suvut ovat heidän mielestään perinteisesti hulluja tai koppavia.
Että se siitä ihanasta "yhteishengestä". Uskomatonta, että kehtaavat itsekin joskus puhua siitä kuinka maalla "puhalletaan yhteen hiileen"..!
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oli kerran vuokrannut mökin jostain Savosta juhannukseksi ja sinne mentiin. Juhannusaatto oli lauantai ja hyvä ilma, käytiin saunassa ja laitettiin grilli tulelle. Eiköhän tämä maajussi, jolla oli pellot siinä vieressä, niin tule levittämään lietelantaa juhannusaattona klo 18.
Kun ne hommat täytyy tehdä, oli joulu tai juhannus.
Me ei koskaan saatu viettää juhannusta, joulua, pääsiäistä tai mitä vaan juhlaa ilman, että ei olisi töitä tarvinnut tehdä, jos ei muuta, niin joku elukka päätti juuri aattona tai naapurin vihkiäispäivänä poikia tai saada poikimishalvauksen. Tai jotain. Mutta sitähän on vaikea sellaisen ymmärtää, joka käy töissä virka-aikana (jos käy töissä) tai muuten on säännölliset työajat ja voi jättää työhuolet taakseen, kun sulkee työpaikan oven.
Itse olen kuollut ainakin 2 kertaa kylässä, josta olen kotoisin. Sen verran voin paljastaa, että V:llä alkaa kylän nimi. Ensin kuolin kolarissa (en siis ollut kyydissä, vaan kotona nukkumassa) ja sitten myöhemmin tehnyt kuulemma itsemurhan. En ole asunut siellä kuuteen vuoteen, onneksi.
Hurjimmat juorut liikkuu kuolleista vanhemmistani, kuulemma murhattu äitini (ei ole murhattu) ja mitä kaikkea. Kiva kuulla näitä juttuja kun tullaan kysymään ihan tosissaan, että miten näin kävi? Jutut on paisunu ihan mahdottomuuksiin...
Seurustelut on kuin kauniista ja rohkeista. Kaikki käy samat ukot ja akat läpi ja mitä draamaa! Helvetti sentään:D
Muistan, kun n. 10 vuotta sitten asuessani tuppukylällä, yläasteikäiset tulevat bensalenkkarit ajoivat kesät talvet peltoautollaan bussipysäkille päästäkseen koulubussiin... :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maahnmuuttjat on sitä sun tätä. Erilaisetnuoret on sitä sun tätä. Kaikki vähänkään erottuvat on sitä sun tätä. Riippuen mikä stereotypioita mihinki ryhmään liitetään, niin sitte sitä ollaan. Pienikin juttu voi leimata loppuiäksi esim. Korvista käyttävät miehet on kaikki homoja oli hyvin yleinen käsitys maaliskylissä vielä -90 luvalla... Voi olla vielläkin.
Ainakin silloin oli taatusti homo jos se korvis oli tietyssä korvassa, olisiko ollut että jos oli vasemmassa korvassa korvis, niin siitä sitten tiedettiin homoksi. Jos miehellä tai pojalla oli pitkät hiukset, oli tietysti huumeidenkäyttäjä tai ainakin liimanhaistelija. Kuulin eräänkin kerran ollessani ammattikoulussa kun minulle huudeltiin että "pitkätukka liimanhaistelija". Näin siis Kainuussa, tuossa sivistyksen kehdossa, 1990-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alussa. Sittemmin olen muuttanut pois sieltä, muutin Pohjois-Pohjanmaalle ja täällä pienehkössä kaupungissa en ole tuollaiseen käytökseen törmännyt. Ahdistavaa siellä Kainuussa oli asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maahnmuuttjat on sitä sun tätä. Erilaisetnuoret on sitä sun tätä. Kaikki vähänkään erottuvat on sitä sun tätä. Riippuen mikä stereotypioita mihinki ryhmään liitetään, niin sitte sitä ollaan. Pienikin juttu voi leimata loppuiäksi esim. Korvista käyttävät miehet on kaikki homoja oli hyvin yleinen käsitys maaliskylissä vielä -90 luvalla... Voi olla vielläkin.
Ainakin silloin oli taatusti homo jos se korvis oli tietyssä korvassa, olisiko ollut että jos oli vasemmassa korvassa korvis, niin siitä sitten tiedettiin homoksi. Jos miehellä tai pojalla oli pitkät hiukset, oli tietysti huumeidenkäyttäjä tai ainakin liimanhaistelija. Kuulin eräänkin kerran ollessani ammattikoulussa kun minulle huudeltiin että "pitkätukka liimanhaistelija". Näin siis Kainuussa, tuossa sivistyksen kehdossa, 1990-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alussa. Sittemmin olen muuttanut pois sieltä, muutin Pohjois-Pohjanmaalle ja täällä pienehkössä kaupungissa en ole tuollaiseen käytökseen törmännyt. Ahdistavaa siellä Kainuussa oli asua.
Tähän pitää lisätä vielä, että olin tietysti myös saatananpalvoja . :D
Miksi maaseudun tuppukylissä asuu ihan tutkimuksien mukaan onnellisempaa väkeä kuin kaupungeissa?
Tuleeko kaupungissa vitun katkeraksi?
t. tuppukylästä
Minusta paras Tuppukylän käännös englanniksi on one-horse town. Todella kuvaava.
Kohtahan ne kesämökkiläiset taas alkaa täällä parveilemaan. Ei siinä mitään, tuohan ne liikevaihtoa paikan yrityksiin. Ne vaan tahtoo luulla, että ne on jotakin olevinaan. Vaikka että ovat käyneet täällä kesäisin jo 30 -40 vuotta. Kaupunkilaisia ne silti. Aika harva osaa sen veneensä pitää ja siivota sillä tavalla, ettei siitä tule jotain sanomista kuitenkin. Liian isoa venettä ei kannata ostaa, vaikka olisi rahaakin. Koska ei ne osaa sitä kuitenkaan ajaa, ja sitten ne jurnuttaa liian hitaasti väyliä pitkin ja koko perheellä kissoja ja koiria myöten jotkut pelastusliivit päällä, isännälläkin....
Tämä ketju on yksi palstan parhaimpia. Jokaisen kannattaa tämä lukea aina silloin tällöin läpi. Ettei totuus unohtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on yksi palstan parhaimpia. Jokaisen kannattaa tämä lukea aina silloin tällöin läpi. Ettei totuus unohtuisi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:32"]
Naisten hyväksytyt ammatit on kokki, kampaaja ja jos on ihan vähän parempaa väkeä, muttei vielä ns. herra, niin sairaanhoitaja. Nin ja tuossa olikin sitten koko kylän ainoat työpaikat.
No onhan yleensä posti ja pankki, mites niiden työntekijät (postineiti, pankkineiti?), tai kunnalla töissäolevat esim. opettajat, kunnantoimistotyöntekijät, toimistosihteeri terveyskeskuksessa, mikä kuuluu mihinkin luokkaan?? Hihityksin ihmettelen tätä "jakoa" en ole kuullutkaan, ihmettelempä tällaista luokittelua!!
Esim. onko eläinlääkäri "herra"??? Siis sehän iskee kätensä lehmän suoleen/synnytyskanavaan, työskentelee aika raadollisissa olosuhteissa (siemennys, synnytykset, lopetukset jne), ei todellakaan ymmärrä, tälläaista herrajakoa... Kerropas mikä logiikka näissä on ja miksi? :D:D
Tää jako on kyllä ihan luonnollinen ja opittu ihan vaan perinnetietona. Eläinlääkäri on ollut siis yliopistossa eli herra. Opettajakin on parempaa väkeä, koska hän on opiskellut. Näiltä ammateilta usein vaaditaan aika hyvää käytöstä ja heitä kytätään, koska heitä on tuppukylässä niin vähän. Pahimpia herroja ovat kuitenkin ne, jotka ovat esim. politiikassa tai kunnanjohdossa mukana. Tämä johtuu siitä, että he eivät ole kunnon kansanihmisten kanssa oikeastaan tekemisissä ja vain aiheuttavat näille hankaluuksia ja ketkuilevat.
Niin ja pankkeja ja posteja ei enää ole tuppukylissä. Paketit haetaan kuules siwasta! Kaupan kassan ammatti on siis myös naiselle mahdollinen, mutta kauppa on koko ajan lopetusuhan alla, joten se on hieman epävarma ammatti se :(
ai kamala jos opettaja ostaa kaupasta olutta tai käy joskus paikallisessa nin siitä tietää kaikki, usein myös paheksutaan kun se on sentään opettaja niin ei se saisi juoda
Katsokaa huutokauppakeisaria ja hänen Heli vaimoaan. Siinä normaali tuppukylän pariskunta kaikin puolin. Vaikka ihan sydämmellisiä ihmisiä ovatkin ulospäin niin hyh helvetti mitä wt :D