Nuoret (alle 18v) äidit!
Mitä tukia saatte? Saako alle 18 vuotias äitiyspäivärahaa? Asumistukea jos asuu omassa asunnossa? Jos asuu vanhemmillaan, niin saako äitiyspäivärahaa? Kuka saa vauvan lapsilisän? nuori äiti vai mummu, jonka luona vauva ja äiti asuvat?
Kommentit (33)
Jee lisää yhteiskunnan loisijoita :)))
Siinä menee nuoruus jos olet raskaana. Kannattaisiko harkita keskeytystä?
Lottovoitto! Saat kaiken ja sossusta extrat päälle.
Olen kohta nelikymppinen, enkä ole raskaana.
Olen kohta 17 vuotiaan vauvakuumeisen teinin äiti, joka yrittää puhua teinilleen järkeä päähän. Ihailee ystäviään, jotka ovat saaneet vauvoja 16-17 vuotiaana. Näkee vain vaaleanpunaista höttö ja kun kaikki on niin ihanaa kun vauvat on niin söpöjä. Kaveripiirissä joku teiniäitibuumi menossa. Yrtitän edes kauhukuvilla tiukalla olevasta taloudesta hillitä sitä vauvakuumetta.
Koiranpentukuumeesta tämä alkoi. Voih, kun olisin sen koiran luvannut silloin.
Saa äitiyspäivärahaa ja tietysti lapsilisän.asumistuen myös jos asuu omassa kämpässä ja yleensä vielä toimeentulotukea.
Niin ja tyttö on laskeskellut, että hän saisi reilut 400 äitiyspäivärahaa, muutaman satasen asumistukea (jos kaksion vuokra on 600) lisäksi vauvan lapsilisät, ja me maksaisimme muutaman satasen elatusapua hänelle itselleen kun on alle 18v. ja lisäksi poikaystävän opintotuki ja poikaystävän saama elatusapu vanhemmiltaan.
Yhteensä hänen laskujen mukaan tulot olisivat about 1650 euroa, josta vuokraan menisi vain noin kaksi sataa. Heille jäisi siis 1450 asumiskulujen jälkeen käteen.
Onko totta?
Laskettu näin:
äitiyspäiväraha 400
asumistuki 400
lapsilisä vauvasta 100
elatusapu 250
elatusapu 250
opintotuki 250
menot: asuminen noin 200
Teini näkee vauvakuumeen lisäksi suuret rahahanat silmissään.
Vitsi mistä saa laadukkaan kaksion/kolmion 200 € , kun itä suomessa ei saa edes opiskelijakämppää 200 €.
Vanhempainrahaa n. 400, asumistukea 320e, ja lapsilisä vauvasta vähän yli 100:) olen 17 ja oma asunto on. Itse huolehditaan kaikki.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:52"]Vanhempainrahaa n. 400, asumistukea 320e, ja lapsilisä vauvasta vähän yli 100:) olen 17 ja oma asunto on. Itse huolehditaan kaikki.
[/quote]
Ja poilaystävä saa noin 500kuussa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:45"]
Vitsi mistä saa laadukkaan kaksion/kolmion 200 € , kun itä suomessa ei saa edes opiskelijakämppää 200 €.
[/quote]
Tarkoitin, että vuokra on noin 600 euroa / kk , johon saa asumistukea noin 400 euroa. Maksettavaksi jää siis 200 euroa per kk.
Mummeli hoitaa sitten kahta ellei kolmea lasta. Itse en alkaisi hoitamaan ko tilanteessa lasta vaan ehdottaisin suoraan aborttia
Jos tyttö malttaisi opiskella ammatin ja hankkia työpaikan, hän voisi saada äitiyspäivärahaa moninkertaisen määrän sitten myöhemmin ollessaan äitiyslomalla ;)
Miten tyttö on ajatellut järjestää ammattiin kouluttautumisen? Opiskelu vauvan kanssa on yhtä h***ettiä. Vähintään kannattaa odottaa, että täyttäisi 18 vuotta. Silloin pääsee jo baareihin ja voi olla, että biletys kavereiden kanssa valomerkkiin asti alkaa tuntua ihan mukavalta täysi-ikäistyneen elämältä. Puhumattakaan siitä, kun koko pitkän sunnuntain saa lojua krapulassa sohvalla ja mättää roskaruokaa. Vauvasta on vastuussa 24/7.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:42"]Niin ja tyttö on laskeskellut, että hän saisi reilut 400 äitiyspäivärahaa, muutaman satasen asumistukea (jos kaksion vuokra on 600) lisäksi vauvan lapsilisät, ja me maksaisimme muutaman satasen elatusapua hänelle itselleen kun on alle 18v. ja lisäksi poikaystävän opintotuki ja poikaystävän saama elatusapu vanhemmiltaan.
Yhteensä hänen laskujen mukaan tulot olisivat about 1650 euroa, josta vuokraan menisi vain noin kaksi sataa. Heille jäisi siis 1450 asumiskulujen jälkeen käteen.
Onko totta?
Laskettu näin:
äitiyspäiväraha 400
asumistuki 400
lapsilisä vauvasta 100
elatusapu 250
elatusapu 250
opintotuki 250
menot: asuminen noin 200
Teini näkee vauvakuumeen lisäksi suuret rahahanat silmissään.
[/quote]
Voiko muka saada opintotukea, jos saa äitiyspäivärahaa?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:16"]
Siinä menee nuoruus jos olet raskaana. Kannattaisiko harkita keskeytystä?
[/quote]
Höpöhöpö. Ei mulla mennyt nuoruus eikä aikuisuus eikä edes keski-ikä. Mihin se nuoruus menisi? Sain ekat lapset 18 ja 19-vuotiaana ja se jälkeen lisää kun ikä on alkanut 2:lla ja 3:lla ja vielä nelikymppisenäkin aion lisääntyä. Nuo teininä saadut lapset ovat aikuisia ja monessa suhteessa olen onnistunut kasvatuksessaan paremmin kuin moni muu. Eivät ole koskaan esim tupakoineet tai ryypänneet, toisella alle 20v unelmiensa vakituinen työpaikka:) Ikäistään fiksumpia nuoria. Ihan oikeassa olin nuorena kun tiesin mitä elämältä haluan, lapsia:) Ei ole mieli siitä muuttunut ja jos nyt eläisin nuoruuden uudelleen, tekisin samalla tavalla. En ymmärrä miksi vastuuttomuus, hilluminen ja hölmöily on joku nuoruuden ihanne jota sitten nykyään pitäisi jatkaa vielä jonnekin kolmekymppiseksi saakka.
Teinille voi kertoa faktoja:
Alapään repeämät ovat huomattavasti isompia nuorilla synnyttäjillä, kuin vanhemmilla.
Synnytyskomplikaatioita on enemmän.
Vammaisia lapsia syntyy enemmän.
Tämä voi tietysti kuulostaa aivan hatusta heitetyltä, mutta olen itse tämän nyt kantapään kautta oppinut. Minulla on 2 sukulaistyttöä, no toinen on miehen sukua, mutta läheisiä kumpikin. Molemmat saivat lapsen nuorena, 16- ja 17-vuotiaana.
Synnytys oli molemmilla vaikea ja repesivät pahasti. Kätilö oli toiselle sanonut, että estrogeenitaso on vielä matala alle 2-kymppisillä ja paikat ei kestä.
Toisella lapsella todettiin kromosomihäiriö pian syntymän jälkeen. Ei Down, vaan sellainen, että lapsi tulee kuolemaan alle 10-vuotiaana. Nyt 3-vuotiaana sokea, kuuro ja kannettava. Pystyy onneksi vielä nielemään.
Toinen tyttö oli todella väsynyt ensimmäisen puolivuotta kun lapsi vaati huomiota. Sitten lapsi alkoi saada kohtauksia, joita on tutkittu nyt 2 vuotta. Lapsella on kehityshäiriö aivoissa. Äidit eivät siis ole mitään sukua keskenään.
En sano, että näin käy kaikille, mutta näille kahdelle nuorelle naiselle olisin toivonut ihan toisenlaista elämää. Toinen ei ole saanut edes peruskoulua loppuun ja toisella ei ole mitään opintoja peruskoulun jälkeen.
Ja missä lasten isät? Täysin poissa.
Olen seurannut useimmat teiniäitiydestä kertovat sarjat ja dokumentit, joitakin blogejakin. Tottakai jokainen äiti rakastaa lastaan enemmän kuin mitään eikä kadu lastaan, mutta kukaan ei suosittelisi omaa valintaansa muille! Jokaisella tietämälläni teiniäidillä on yksi neuvo: hanki edes ammatti ensin.
Mielestäni on yllättävän suuri ero saada lapsi 17-vuotiaana tai 19-vuotiaana vasta ammattiin valmistuneena.
16 lisää että äiti ei hoitanut lapsiani, olin siis 17v kun raskaaksi tulin. Ihan itse hoidettiin ja aikuisia oltiin jo, mies 19v ja kävi töissä opintojen ohessa.
Muistutappa häntä, että sitä rahaa myös menee vaikka mihin. Tulosta netistä luettelo kaikista vauvalle ostettavista tavaroista, päälle vielä päivittäistavarat eli esim. mahdolliset maidonkorvikkeet, vaipat yms. Ja kun se vauva ei pysy vauvana kuin vuoden, koko ajan pitää maksaa lisää: vaatteita, leluja, rattaat, päivähoitomaksut, hygieniatarvikkeet, ruuat... Puhumattakaan siitä kun se lapsi on hujauksessa kouluikäinen ja tarvitsee puhelimen, repun, leluja, harrastuksia, viikkorahaa, koko ajan enemmän ja enemmän ruokaa kunnes teininä syö enemmän kuin itse syötte... Ja kaikki ne menot on heti pois omista meikeistä, vaatteista, keikkalipuista, uudesta puhelimesta, juhlimisesta jne jne.
Ja vuokra ei todellakaan ole 200e! Riippuen missä asuu, kaksion vuokrat ovat jotain 400-800e. Jossain vaiheessa pitää myös muuttaa isompaan asuntoon, kun lapsi kasvaa ja tavaraa alkaa kertyä -> vuokrat pompsahtavat taas ainakin parillasadalla. Pakollisiin kuluihin on lisäksi luettava esimerkiksi netti, puhelin, vesi, sähkö, vakuutukset ja terveydenhoitokulut. Ja ruoka maksaa väh. 100e/henkilö, jos kituuttaa makaroonilla ja soijarouheella- vähintään 200e/henkilö, jos haluaa syödä edes suht. koht. terveellisesti. Ja mitä kaikkea omaan asuntoon onkaan hommattava, kaikki kahvinkeittimistä pyyhkeisiin ja pyykinpesukoneeseen.
Voisit vaikka tehdä laskelman kaikista kuluista, mitä omaan kämppään muuttaminen vauvan kanssa tuleekaan maksamaan ekana vuonna, toisena vuonna, entä viidentenätoista vuonna... Ja verrata tuloja niihin. Ja koska pitää ajatella pahimman kautta, niin entä jos hän eroaakin jo raskausaikana lapsen isästä? Yksinhuoltajan tuloilla ei todellakaan juhlita. Toimeentulotukikin on naurettavan vähän per henkilö, esimerkiksi auton pitäminen on todella vaikeaa niillä summilla.
Up