Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listataan tuppukylien "totuuksia"!!

Vierailija
05.03.2014 |

Mulle tulee mieleen:

Kaikki koulutetut ovat "herroja" ja heihin ei voi luottaa

Saunakaljan ostaminen tarkoittaa alkoholiongelmaa

Fyysinen työ on ainoa oikea työ miehelle.

Paras automerkki on mersu

Yrittäjät ovat ketkuja ja rikkaita tai persaukisia luusereita. Yrittäminen ei oikeastaan ole rehellisen ihmisen ammatti.

Kommentit (478)

Vierailija
401/478 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkukylä kirjoitti:

Tuppukylästä itsekin:

- pettäminen on arkipäivää, puolisoita vaihdellaan ristiin

- kuka tahansa voi tulla kylään kysymättä, parhaimmillaan ovi käy koko ajan

- toimistotöitä ei pidetä oikeina töinä

- pankissa ja asiamiespostissa voi asioida ilman henkkareita

- kylän ulkopuolisia tuijotetaan häpeilemättä kaupassa ja huoltoasemalla

- ylipainoisia on paljon

- kauppaan voi lähteä ihan minkänäköisenä tahansa, esim. crocseissa ja pyjamassa

- kateus kukoistaa

- kaikista (jopa lähimmistä ystävistä) puhutaan selän takana paskaa

- ryyppäminen ja kännissä toilailu on täysin hyväksyttävää vielä aikuisenakin ja tälle naureskellaan

- suuri osa ihmisistä on enemmän tai vähemmän masentuneita

- ristiriidat "ratkaistaan" nyrkein

Huohh....

Kävin viime kesänä ilmajoella, mieheni on sieltä kotoisin. Olin hämmästynyt kuinka paljon siellä on 70 ja 80-luvulla syntyneitä jotka eivät ole koskaan asuneet missään muualla. Ajatukset oli muutamalla joita tapasin niin aika suppeita.

Vierailija
402/478 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intti on iso juttu maalaispojille

Totta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/478 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:32"]

Naisten hyväksytyt ammatit on kokki, kampaaja ja jos on ihan vähän parempaa väkeä, muttei vielä ns. herra, niin sairaanhoitaja. Nin ja tuossa olikin sitten koko kylän ainoat työpaikat.

No onhan yleensä posti ja pankki, mites niiden työntekijät (postineiti, pankkineiti?), tai kunnalla töissäolevat esim. opettajat, kunnantoimistotyöntekijät, toimistosihteeri terveyskeskuksessa, mikä kuuluu mihinkin luokkaan?? Hihityksin ihmettelen tätä "jakoa" en ole kuullutkaan, ihmettelempä tällaista luokittelua!!

Esim. onko eläinlääkäri "herra"??? Siis sehän iskee kätensä lehmän suoleen/synnytyskanavaan, työskentelee aika raadollisissa olosuhteissa (siemennys, synnytykset, lopetukset jne), ei todellakaan ymmärrä, tälläaista herrajakoa... Kerropas mikä logiikka näissä on ja miksi? :D:D

Tämä jaottelu taitaa olla sama kuin 50-luvun vanhoissa korumaisissa elokuvissa.

Vierailija
404/478 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:32"]

Toisaalta esim. ikätovereistani (n. 25-vuotiaat), jotka ovat jääneet kotipaikkakunnalle, huokuu se junttius tietyllä tavalla. Pukeudutaan samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten, hankitaan lapset heti, kun ammattitutkinto on taskussa, muutetaan vanhempien naapuriin ja ollaan isän autokorjaamolla töissä. Viikonloppuisin kaljaa ja poikien saunailta. Kerran kuussa ryhdytään hurjiksi ja lähdetään ihan kaupunkiin asti - samaan teiniräkälään, jossa ollaan käyty monta vuotta.

Ohis. Uskokaa tai älkää, samaa se on urbaanin pääkaupunkimme lukuisissa lähiöissä kasvaneilla ja niihin jääneillä. Identiteetti perustuu kaupunginosaan, pois ei muuteta, kerran kuussa lähdetään Kallioon baariin. Naiset ehkä pari kertaa vuodessa keskustaan. Jokainen tolkun ihminen muuttaa pois apsuuden lähiökylästä opiskeluvaiheessa. Palatakseen EHKÄ lasten kanssa 15 vuotta myöhemmin.

Aika outo käsitys mutta saattaa joidenkin kohdalla pitää paikkansa. Olen asunut itse lähiössa ja myös keskustassa. Käyn lähes joka päivä keskustassa varsinkin nyt kun olen työtön. Työssäkin olin 20v keskustassa. Minulla asuu myös kavereita ja sukulaisia eri puolilla pk-seutua. Koen koko Helsingin "omaksi kyläksi", en vain tiettyä lähiötä. Nuo landejutut allekirjoitan, vanhemmat olivat kotoisin itä-suomalaisesta tuppukylästä ja pelkät kesälomanvietot riittää tuon toteamiseen. Jonkun verran sitä on täälläkin juuri sellaisten kesken jotka ovat asuneet samoilla kulmilla vaikka 40v.

Vierailija
405/478 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta muistui mieleeni. Olimme kesälomareissulla Joensuun seudulla ja paluumatkalla päätettiin ajaa jonkin lähikylän läpi. Olisiko ollut Polvijärvi tjn? Kylä on liioittelua, siinä meni tie jonka varrella oli kauppa eikä paljon muuta. Tien varrella oli kuitenkin 3 keski-ikäistä isäntää seisomassa, ohi ajaessamme kaikki 3 kääntyivät katsomaan autoa ja seurasivat niin kauas kuin näkivät. Pelottava fiilis :) Tiesivät ilm kaikkien kyläläisten autot.

Ette tainneet ihan kylän läpi mennä. Siellä on "päätien" varrella kauniit kirkot, sekä evlut että ortodoksi. Sen lisäksi kunnanvirasto ja terveyskeskus. Muutama kauppa ja pari pienempää kauppaa, matkahuolto ja jonkunlainen linja-autoasema. Omakoti-rivariasutusta myös siinä kylillä.

Vierailija
406/478 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:48"]

Listatkaa myös niitä paikkakuntia. Haluaisin muuttaa pienelle paikkakunnalle johonkinpäin Uudenmaan rannikkoa, onko kokemuksia? Loviisa? Pernaja? Karjaa? Inkoo? Siuntio? Pohja? Tammisaari? Varoittakaa jos on aihetta!

Hämeenkyrö, juuri kaikki stereotypiat mitä on listattu

Läheltä eli Ylöjärvi. Olen sieltä muuttanut Treelle 12v sitten ja kuvaukset osuvat. En ole täysin ns standardityyppi joten kyllä olin tosi outo... täällä Treella kukaan ei kyttää, juorua eikä hauku. Täällä saa hengittää.

Kun sain lapsia, en tosiaan palannut halpojen tonttien perään kotikonnuille vaan jäimme Treelle. Asumme kerrostalossa lapsiperheenä, huih! 😁

Vierailija
407/478 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain Pohjanmaalla aina kummeksuvia katseita, kun kerroin olevani kotoisin pääkaupunkiseudulta. Sitä seurasi ymmärtäväinen nyökyttely, kun kerroin, että vanhemmat ovat tästä lähikylistä. Ajattelivat mut sitten ikään kuin paluumuuttajaksi eikä kummalliseksi kaupunkilaiseksi, joka ei ymmärrä mihin on muuttanut. 😀

Vierailija
408/478 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain Pohjanmaalla aina kummeksuvia katseita, kun kerroin olevani kotoisin pääkaupunkiseudulta. Sitä seurasi ymmärtäväinen nyökyttely, kun kerroin, että vanhemmat ovat tästä lähikylistä. Ajattelivat mut sitten ikään kuin paluumuuttajaksi eikä kummalliseksi kaupunkilaiseksi, joka ei ymmärrä mihin on muuttanut. 😀

todella karua

Vierailija
409/478 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pikkukylä kirjoitti:

Tuppukylästä itsekin:

- pettäminen on arkipäivää, puolisoita vaihdellaan ristiin

- kuka tahansa voi tulla kylään kysymättä, parhaimmillaan ovi käy koko ajan

- toimistotöitä ei pidetä oikeina töinä

- pankissa ja asiamiespostissa voi asioida ilman henkkareita

- kylän ulkopuolisia tuijotetaan häpeilemättä kaupassa ja huoltoasemalla

- ylipainoisia on paljon

- kauppaan voi lähteä ihan minkänäköisenä tahansa, esim. crocseissa ja pyjamassa

- kateus kukoistaa

- kaikista (jopa lähimmistä ystävistä) puhutaan selän takana paskaa

- ryyppäminen ja kännissä toilailu on täysin hyväksyttävää vielä aikuisenakin ja tälle naureskellaan

- suuri osa ihmisistä on enemmän tai vähemmän masentuneita

- ristiriidat "ratkaistaan" nyrkein

Huohh....

Kävin viime kesänä ilmajoella, mieheni on sieltä kotoisin. Olin hämmästynyt kuinka paljon siellä on 70 ja 80-luvulla syntyneitä jotka eivät ole koskaan asuneet missään muualla. Ajatukset oli muutamalla joita tapasin niin aika suppeita.

Aivan varmasti

Vierailija
410/478 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee, tulee niin ikävä rakkaaseen tuppukylään, jossa kasvoin ja josta muutin opiskelujen perään tänne pääkaupunkiseudulle ja kun täältä löytyi puoliso, niin tänne jäin. Tunnistan monta juttua näistä kerrotuista, alkoi suorastaan ääneen naurattaa se, että jos juot perjantaisin ruuan kanssa viiniä, olet juoppo. Mutta jostakin syystä monet näistä tuppukylämäisyyksistä koen myös lämminhenkisinä, ei esim. se uteliaisuus läheskään aina ole pahantahtoisuutta.

Epäilen tosin että rakas tuppukyläni on muuttunut nykyaikaisemmaksi nuoren polven myötä, muutin sieltä pois 36 vuotta sitten.

Vierailija
411/478 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri oli kerran vuokrannut mökin jostain Savosta juhannukseksi ja sinne mentiin. Juhannusaatto oli lauantai ja hyvä ilma, käytiin saunassa ja laitettiin grilli tulelle. Eiköhän tämä maajussi, jolla oli pellot siinä vieressä, niin tule levittämään lietelantaa juhannusaattona klo 18.

Kun ne hommat täytyy tehdä, oli joulu tai juhannus.

Me ei koskaan saatu viettää juhannusta, joulua, pääsiäistä tai mitä vaan juhlaa ilman, että ei olisi töitä tarvinnut tehdä, jos ei muuta, niin joku elukka päätti juuri aattona tai naapurin vihkiäispäivänä poikia tai saada poikimishalvauksen. Tai jotain. Mutta sitähän on vaikea sellaisen ymmärtää, joka käy töissä virka-aikana (jos käy töissä) tai muuten on säännölliset työajat ja voi jättää työhuolet taakseen, kun sulkee työpaikan oven.

Maanviljelijän tyttärenä ja vaimona voin sanoa että pitää pitkälti paikkansa. Mutta ei kyllä ole ihan pakko sontaa ajaa juhlapäivinä. Lapsuudenkotini naapurin isäntä ajoi lantaa joka ikinen vappu. Osoitti siten mieltään "kommunisteille". Myös äitienpäivä kului samoissa merkeissä, tiedä sitten oliko äititrauma myös. Mutta isäni piti ko. toimintaa moukkamaisena.

Vierailija
412/478 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää!

Vierailija
413/478 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki leipomiset ja ruoat pitää tehdä alusta asti itse, muuten olet huono emäntä ja mikä lie kokotti koko ihminen.Korostuu vielä joulun aikaan.

Tämä on niin totta! Siis edelleen, vaikka mitä yritetään naistenlehdissä lukijoille opettaa. 10 litran pullataikina pitää laittaa lauantaina nousemaan ja pakastimessa pitää aina olla tarjottavaa, itse leivottua, kun joku päättää pölähtää kahveille jollain asialla.

Vierailija
414/478 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki leipomiset ja ruoat pitää tehdä alusta asti itse, muuten olet huono emäntä ja mikä lie kokotti koko ihminen.Korostuu vielä joulun aikaan.

Tämä on niin totta! Siis edelleen, vaikka mitä yritetään naistenlehdissä lukijoille opettaa. 10 litran pullataikina pitää laittaa lauantaina nousemaan ja pakastimessa pitää aina olla tarjottavaa, itse leivottua, kun joku päättää pölähtää kahveille jollain asialla.

Olen kotoisin pohjois-pohjanmaalta. Tämä on täyttä totuutta ja arjen faktaa seillä edelleen.

Vierailija
415/478 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tähän yhden tekijän, joka kutistaa ja rajoittaa elämää vielä lisää: tuppukylä jossa suuri lesta-väestö! Karmeaa. Pahoinvointia sisällä noissa valtavissa perheissä, kulussit kunnossa ja lisänä kyttäys ja paheksunta!

Vierailija
416/478 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika raskasta luettavaa. Alkaa ahistaa.

Vierailija
417/478 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, meinasin nostaa vanhan ketjun, mutta nyt ei tarvi nostaakaan vaan voi hyvällä omallatunnolla kirjoittaa. Itsekin olen junttikylästä kotoisin. Junttikylässä ei ole tiedetty muita tapoja elää kuin se perinteinen. Lapsia on oltava, perhe on yhteisön mukainen normi ja korkeastikouluttautuneet ovat herroja, joita pitää halveksua. Vain amisammatti katsotaan oikeaksi ammatiksi. 

Itse olen diplomi-insinööri. Olisittepa kuulleet vanhojen sukulaisten kauhistelua, kun 70-luvulla harva pääsi yliopistoon ja akateemisuutta ei pidetty rahvaalle soveliaana. Millään ei ymmärretty kun selitin, että nykyään Suomessa koulutus on ilmaista.

Niin ikään kauhisteltiin sitä, kun en ole naimisissa eikä ole lapsia eikä tule. Varmaan epäilevät homoksi. 

Kauhistelivat kun kerroin, että työkavereistani insinööritoimistossa noin puolet on naisia! Ajatella, naisia insinööreinä. Hyvä ettei vanhalle miehelle tullut sydänkohtausta. 

Sitäkin kauhisteltiin, kun kerroin ettei yksikään nuori nainen enää alistu käveleväksi kodinkoneeksi. Ne ajat ovat menneitä. 

Vierailija
418/478 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppen!

Vierailija
419/478 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ehta kaupunkilaispoika, mutta työn vuoksi joudun usein vierailemaan noissa kylissä ja aika usein joku paikallinen mamma ahdistelee seksuaalisesti, vihjalua (heidän mielestään varmaan flirttailua) ja suoranaista kourimista. En edes ole mikään hunks tyyppinen komistus vaan tavallinen laihaläski silmälaseineni ja harvenevilla hiuksilla. Myönnän että joskus on tullut lähdettyä peliin mukaan ja vähän kutitellut jotain maalaisrouvaa.

Vierailija
420/478 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä varmaan mennään käymään pikkukylässä pohjanmaalla. Minä olen muuttanut sieltä pois heti lukion jälkeen, asunut ja tehnyt töitä ulkomailla ja menin sitten vielä naimisiin ruotsinkielisen miehen kanssa. Hyvin epäilyttävää ja outoa.

Entiset luokkakaverit, joita näen käydessäni siellä näyttävät aivan järkyttäviltä tankeilta kouvolatukka-tyyliin. Ovat monet naimisissa jo toista kierrosta, mutta toki samalta kylältä olevan miehen kanssa. Parinvaihtoa sekin, mutta konservatiivisesti niin että pitää mennä naimisiin (miel. kirkkohäät) ja sitten 5 vuoden kuluttua erotaan kun "ei sitä paskiaista kestä" ja kohta ollaankin aviossa sen kaverin kanssa.

"Pitää" olla kastellitalo jossa joku kuisti, pari autoa, lapsille mopot ja mökijät ennekuin niiden niskalihakset on edes kehittyneet mitään ajamista kestämään.

Ja joko mainistin painoindeksin?? Se on vähintään 35 kaikilla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi