Listataan tuppukylien "totuuksia"!!
Mulle tulee mieleen:
Kaikki koulutetut ovat "herroja" ja heihin ei voi luottaa
Saunakaljan ostaminen tarkoittaa alkoholiongelmaa
Fyysinen työ on ainoa oikea työ miehelle.
Paras automerkki on mersu
Yrittäjät ovat ketkuja ja rikkaita tai persaukisia luusereita. Yrittäminen ei oikeastaan ole rehellisen ihmisen ammatti.
Kommentit (478)
Voi pakko vielä jatkaa.
- lähin ABC-asema on the hengailumesta
- joku kuvailikin onnistuneesti naisten hiustyyliä, ja se pitää täysin paikkansa! Takaa pysty, dessä kieleke jossa todennäköisesti väritehoste
- vaatteista printtipaidat edustaa muotia ja muuten pukeudutaan aikalailla työvaatteisiin tai sitten jonkin halpa-sekatavarakaupan pissisvaatteita jäljitteleviin vaatteisiin jos halutaan olla cool. Naiset eivät käytä mekkoja missään paljoa linnanjuhlia pienemmissä tilaisuuksissa.
- niin ja surullinen tosiasia on se että kissoista ei huolehdita, koiristakin vähän niin ja näin, ehkä oikein todella hyvä metsästyskoira saattaa saada hoitoa jos sillä joku vaiva on. Eläinlääkäri on tuotantoeläimiä varten, ja hänenkin asenne lemmikkeihin saattaa olla että yks hailee:(
- Ruoka-asiat, jotka ovat kaupungeissa täysin arkipäiväisiä, saattavat olla eksoottisia/outoja/juuri nyt trendikkäitä. Esim. mozzarella, halloumi, smoothie, pavut, rucola, viini ruoan kanssa.
Mutta tuota naapurien kyttäystä ei meilläpäin ollut. Ei naapuriin saakka näe, hyvänen aika, välissä on molempien pellot! Autoliikennettä kyllä seurataan. Minun isäni tunnistaa kesät talvet meidän pihan autonrenkaanjäljistä kuka on käynyt kääntymässä sillä aikaa kun oltiin itse asioilla. Tositarina.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa tuppukylässä kylän "hienot" kantasuvut ovat maanviljelijäsukuja, jotka wannabe-kokoomuslaisia. Oikeita kokoomuslaisia kantasukuja (teollisuus- tai muu isompi yrityssuku tai virkamiessuku) ei ole. Kokoomuksen kannattajia siis on, mutta ovat kaikki maajusseja.
Kyllähän varmaan 99% maajusseista äänestää KePua vaaleissa :P
Tuppukylässä aina moikataan. Tulipa vastaan autolla tai kävellen, kättä pitää nostaa. Paitsi jos on joku kylähullu/muuten ärsyttävä tyyppi. Niitä ei tarvii moikata, tai edes puhua niille.
Kylään voi tupsahtaa kahville ihan ilmoittamatta. Kohtelias vieras tuo mukana pullaa, mutta kyllä se nyt pitää aina pullavara jo vieraita varten olla kotona.
Jos ei hymyillä kylällä käydessä, niin ollaan ylpeitä. Jos hymyillään, ollaan sekaisin.
Paras vaatemerkki on Marimekko.
Paras kahvimerkki on Presidentti/Juhlamokka.
Hienoin tilaisuus on Linnan juhlat.
Ihminen on juhlissa hieno, kun sillä on bling blingiä.
Salkkarit on hienoa väkeä.
Häissä on hienoa tarjota karjalanpaistia ja lohta. Unohtamatta aitoa Valion Brie-juustoa.
On hienoa värjätä raitoja hiuksiina ja leikata ne lyhyiksi.
Lääkäri on hienoin ammatti. Lääkäri on aina tosi älykäs.
Mielensäpahoittaja on upeaa kirjallisuutta.
Lapsi käy rippikoulun, totta kai.
Jos ei ole jumalaa, on jokin Korkein voima, totta kai.
Juhlissa on oltava aina paljon sokeria. Makea tekee juhlan
Ps. En puhu maalaisista, vaan tuppukylämaisista asenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa tuppukylässä kylän "hienot" kantasuvut ovat maanviljelijäsukuja, jotka wannabe-kokoomuslaisia. Oikeita kokoomuslaisia kantasukuja (teollisuus- tai muu isompi yrityssuku tai virkamiessuku) ei ole. Kokoomuksen kannattajia siis on, mutta ovat kaikki maajusseja.
Kyllähän varmaan 99% maajusseista äänestää KePua vaaleissa :P
Kyllä ne äänestää muitakin puolueita, etenkin kokoomusta ja RKP:tä.
Vierailija kirjoitti:
Tuppukylästä kotoisin oleva tätini kutsuu siskoaan "Helssingin Pirjoksi". Pirjo asuu Vantaalla.
Tästä mulla on sama kokemus. Kaveri on kotoisin maalta ja asuu Jumbon vieressä eli Helsingissä. :D
Vierailija kirjoitti:
Monet asiat ovat siellä syntiä, mutta yksi ei - rattijuoppous
Kyllähän nyt kotiin aina saa ajaa, vaikka vähän olis ottanutkin.
Mä en ymmärrä miten nämä on muka "tuppukylien" totuuksia. Itse ainakin tiedän runsaasti suurissa kaupungeissa asuvia jotka ajattelee täsmälleen samalla tavalla. Ovat duunari porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Varjele jos lapsesi ei mene rippikouluun vaikka kuuluu kirkkoon. Sitä päivitellään ja kauhistellaan. Voi voi, kun se lapsi ei pääse ikinä naimisiin ;(
Juu, tää on niin totta. Minä en mennyt rippileirille ja voi sitä kauhistelun määrää. Pakkohan sinne rippikouluun on mennä tai ei pääse ikinä koskaan naimisiin. Kirkkoherra oikein soitteli isälleni, siis isälle, jotta kävisin rippikoulun. Multa se ei tietenkään kysynyt mitään. Se olikin sitten se viimeinen niitti, olisin ehkä jopa sinne leirille voinut mennä jos multa itseltäni olis kysytty. Mahto papille olla kauhistus kun isäni ilmoitti, että päätös on minun, ei hän voi puolestani päättää. Isä tiesi tasan tarkkaan, ettei voi mua sinne leirille pakottaa. Isäni käski kysyä minulta, mutta ilmeisesti se oli kirkkoherralle liikaa. Ei nimittäin ikinä kysynyt multa asiasta vaan homma jäi siihen. Varmaan meidän perhe oli sen jälkeen se saatanallinen perhe, jossa isä ei päätäkään kaikesta vaan nuoriltakin kysytään :)
Niin ja muuten, olen rippikoulun käymättömyydestäni huolimatta aviossa :) Sellainen kuin maistraatti on näet keksitty, siitä huolimatta, että maalaisille se on ihan outo avioitumispaikka.
Vierailija kirjoitti:
Listatkaa myös niitä paikkakuntia. Haluaisin muuttaa pienelle paikkakunnalle johonkinpäin Uudenmaan rannikkoa, onko kokemuksia? Loviisa? Pernaja? Karjaa? Inkoo? Siuntio? Pohja? Tammisaari? Varoittakaa jos on aihetta!
Pernaja ehdottomasti. Appivanhempani ovat sieltä ja tuppukylä vasta onkin. Naapureita kytätään jatkuvasti ja niistä puhutaan selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listatkaa myös niitä paikkakuntia. Haluaisin muuttaa pienelle paikkakunnalle johonkinpäin Uudenmaan rannikkoa, onko kokemuksia? Loviisa? Pernaja? Karjaa? Inkoo? Siuntio? Pohja? Tammisaari? Varoittakaa jos on aihetta!
Pernaja ehdottomasti. Appivanhempani ovat sieltä ja tuppukylä vasta onkin. Naapureita kytätään jatkuvasti ja niistä puhutaan selän takana.
Kerro lisää Pernajasta? Yksi umpitollo entinen mainosmies-tuttuni muutti sinne.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta. Olen 4000 asukkaan kunnasta enkä ole asunut siellä 20 vuoteen. Käyn pari kolme kertaa vuodessa. Silti pari kesää sitten kävi niin, että kesälomakyläilyn jälkeen minulle soitti toisella puolella Suomea asuva lapsuudenystäväni. Hän kysyi olinko raskaana, koska minut oli nähty kylällä isomahaisena. Ei, olin vaan lihonut...
Et sitten tajunnut että lapsuudenystävä halusi luoda sinuun ystävyyssuhteen uudelleen ja tämä raskaus oli se aihe millä alkoi tätä vanhaa ystävyyttä lämmittää.
Mutta hohoijaa tosikko sinä kaupunkilainen näet asian omituisena ja nyt täällä kerrot että kuinka omituisia maalla ollan.
Itkisikö vai nauraisiko sitä että kuinka pieni ihminen olet, ja teitä on tässä ketjussa uskomattoman paljon.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:50"]
Oon asunut koko elämäni tuppukylässä ja naurettavaa lukea näitä.
Samaa mieltä. Onkohan nuo kirjoitukset kirjoitettu Huovisen kirjojen perusteella tai jotain? Joskus 50-luvulla voi useimpia noita juttuja voinut olla, ei nyt enää.
Olen kolmekymppinen ja asun Rovaniemellä. Tätä ei kai edes lasketa tuppukyläksi (?) ja voin allekirjoittaa näistä kokemuksista 99 %. Täällä myös nuoret toimivat ja ajattelevat just niin kuin tässä ketjussa. Tulisin hulluksi jos täällä pitäisi asua loppuikänsä. Upea luonto, mutta nämä ihmiset...
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää Pernajasta? Yksi umpitollo entinen mainosmies-tuttuni muutti sinne.
Siellä vallitsee nokkimisjärjestys. Ylimpänä ovat kartanoiden aateliset, sitten tulevat ruotsinkieliset vauraampien talonpoikien jälkeläiset jotka RKP:n mandaatilla toimivat kunnanisäntinä ja pikkuvirkamiehinä, sitten muu paikallinen väestö pääosin torppareiden jälkeläisiä, ja pohjana ovat suomenkieliset muualta muuttaneet. Siirtyminen luokkarajojen yli on mission impossible!
Nykyään Pernaja on liitetty Loviisaan mutta ei se ole miksikään muuttunut.
Rovaniemellä tyylikkyys ei tule kalliista muotivaatteista vaan kalliista tuuli- ja retkeilypuvuista (kesät talvet kahisee ja vinkuu) ja ravintolaankin lähdetään Parhaissa Vaelluskengissä. Sellaista ihmistä siis todella pidetään täällä kaikkein tyylikkäimpänä, kenellä on merkkivinkupuku. Huulipunaa käytetään vain yliopistolla, paitsi paikkakunnalla syntyneet. Paikkakunnalla syntyneen tuntee yliopistolla siitä, että päässä on sellainen lila-vihreä-keltakirjava villainen pääpanta korvia lämmittämässä. Muualla en ole noita nähnyt kuin pikkulapsilla. Ja kyse ei ole mistään armottomista sääoloista, kyllä täällä ollaan mauttomia ympäri vuoden säällä kuin säällä.
Yliopistokaupunkikin voi olla siis kunnon Tuppukylä.
Kaikki maahnmuuttjat on sitä sun tätä. Erilaisetnuoret on sitä sun tätä. Kaikki vähänkään erottuvat on sitä sun tätä. Riippuen mikä stereotypioita mihinki ryhmään liitetään, niin sitte sitä ollaan. Pienikin juttu voi leimata loppuiäksi esim. Korvista käyttävät miehet on kaikki homoja oli hyvin yleinen käsitys maaliskylissä vielä -90 luvalla... Voi olla vielläkin.
Mieheni on kotoisin maalta, itse olen kaupungista ja nykyisin asumme yhdessä minun kotikaupungissa. Hämmästyttää miten kaavoihin kangistuneita mieheni ja hänen perhe on. Heidän tapa toimia on ainoa oikea olipa kyse mistä tahansa. Olen myös huomannut että "halveksivat" jopa vähän meitä kaupunkilaisia. Oli ilmeet näkemisen arvoiset aikoinaan kun näkivät minut ekan kerran ja kuulivat että en olekaan samanlainen maalaistyttö.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on kotoisin maalta, itse olen kaupungista ja nykyisin asumme yhdessä minun kotikaupungissa. Hämmästyttää miten kaavoihin kangistuneita mieheni ja hänen perhe on. Heidän tapa toimia on ainoa oikea olipa kyse mistä tahansa. Olen myös huomannut että "halveksivat" jopa vähän meitä kaupunkilaisia. Oli ilmeet näkemisen arvoiset aikoinaan kun näkivät minut ekan kerran ja kuulivat että en olekaan samanlainen maalaistyttö.
Lisään vielä että kaiken lisäksi en edes ole mistään isosta kaupungista kotoisin. Päinvastoin melkein tuppukylä tämäkin on. Vain reilu 20 000 asukasta.
Kotoisin n. 8000 asukkaan laajasta maalaiskunnasta, jossa on pari kirkko+pankki+S-market keskustaa. Nyt kun palaan pääkaupunkiseudulta takas kotiseudulle, huomaan asioita joita en siellä asuessa tajunnut...:
- Tosi nuorena tehdään paljon lapsia ja mennään naimisiin ja ostetaan talo, mitä syrjempää sen parempi
- Kierrätys, eläinsuojelu, kasvisruoka = joutavanpäiväistä kaupunkilaistyttöjen hömpötystä
- Yläkoulun opettajat on isoja tekijöitä ja melkein julkkiksia
- kunnanjohtajaa vihataan, politiikka jakaa kansaa, keskustaa äänestämättömät ovat poikkeavia ja paheksuttavia
- autolla ajaminen on harrastus ja osa pojista menee traktorilla kouluun
- ihmisten ostokset: punaista maitoa, (tarjous)jauhelihaa, makkaraa, kaljaa, vaasan ruispalat, 90% ostoskoreista sisältää nämä, ja ehkä lööppilehden
- erilaiset verkostomarkkinointikutsut ovat oleellinen sosiaalisen kansakäymisen muoto naisille (eräät kynttilät, sisustustuotteet, terveystuotteet, alusvaatteet)
- rojut vaan metsään vaikka isommankin remontin jäljiltä
- kun ihmisiä on vähän, se vaan menee siihen, että samat ihmiset ovat toistensa sukulaisia, työkavereita, ystäviä, vihamiehiä, satunnaisia kännipanoja ja vaikka vielä asiakas-ammattilainen suhteessa ja näistä tulee sellainen verkosto että juoruja ja panettelua vaan sikiää vaikka ei ihmiset sen kierompia ole ja itse asiassa todella sydämellisiä suurimmaksi osaksi.
Silti olen onnellinen että kasvoin pienessä kunnassa landella. Oli turvallinen lapsuus ja ihana idyllinen kyläkoulu. Nyt aikuisena kotona käydessä meininki vaan huvittaa, mutta ahdistaisi jos siellä pitäisi vielä asua.
Arvostan yli kaiken maanviljelijöitä koska muuten kuolisimme kaikki nälkään. Heistä ei ole pahaa sanottavaa:)