Abiturientin kehno rahatilanne, mitä teen?
olen siis kevään ylioppilas, asun edelleen kotona ja vanhempani ovat hyvätuloisia Eli en saa opintotukea. MUTTA en saa heiltä mitään rahallista tukea :/
Olen yrittänyt hakea töitä mutta en ole pystynyt ottamaan opiskelujuni päälle juuri mitään. Joudun maksamaan kaiken ns. ylimääräisen itse: puhelinlasku, koulukirjat (enää ei onneksi niitä), harrastukseni ja aknenääkehoidot. Viimeksi ravintolassa äiti ehdotti että maksaisin oman annokseni itse, kun hän itse oli pyytänyt minua mukaan syömään.
Kuulostaa varmaan jonkun korvaan turhalta valitukselta, mutta tuntuu välillä tukalalta,mitään "turhaa" ei ole mahdollisuutta ostaa. En käy oikeastan koskaan kaverien kanssa ulkona, osta meikkejä tai vaatteita. Tuntuu vaikealta olla kun kukaan ei huoli töihin ja kotoa en voi muuttaa koska rahaa ei ole.
Pyrinkö vaan töihin hinnalla millä hyvänsä vai onko minulla mitään mahdollisuutta mihinkään tukeen?
Kommentit (28)
Miksi hyvätuloiset vanhempasi eivät elätä sinua? Vai oletko sinäkin niitä "tiedostavia" nuoria, jotka uhmakkaasti ovat sitä mieltä, että yhteiskunnan on elätettävä täysikäinen nuori? Moni jopa kuvitelee, etteivät vanhemmat muka edes halua maksaa lastensa kohtuullisia kuluja. Millainen sopimus sinulla on vanhempiesi kanssa? Pyydäpä vanhempiasi vakavaan perheneuvotteluun. Vai minkä verran saat rahaa käyttöösi ruuan ja asunnon lisäksi? Onko sinulla viikko- tai kuukausiraha? Oletko opinut taitavaksi rahankäyttäjäksi? Vai oletko loppakoura?
Meillä abiturientti saa rahaa sossusta. Olen vakavasti sairas eläkeläinen eikä minulta jää rahaa hänen elättämiseensä. Hän maksaa sossun rahoista myös oman osuutensa vuokrastamme, koska siihen saa rahaa ja meillä on tarve tähän tukeen. Esikoinen tienasi kesätöistä niin hyvin, että pärjäsi omillaan, mutta häneltä en viitsinyt vuokraosuutta ottaa, koska hän säästi opiskelua varten. Kuopuksella on omat syynsä välttää työn tekoa lukion aikana (kesää lukuunottamatta) mutta siitä en nyt halua enempää kertoa. Syy on kyllä hyvä ja todellinen, joten älkää please tulko huutamaan töiden tekemisestä. Lukiolaisen ei tarvitse ottaa lainaa, sillä koulutus ei valmista ammattiin, jota tekemällä voisi lainan maksaa takaisin. Sossuun mennessä on hyvä olla tietoinen tästä, sillä lainaa he ensiksi sieltäkin tarjoavat.
Sinulla olisi ollut oikeus saada avustusta biologiselta vanhemmalta elatusavun päättymisen jälkeen. Kun nuori täyttää 18 voi pistää oikeusaputoimiston kautta hakemuksen ja saada elatusmaksua vastaavan summan niin kauan kuin lukio kestää.
Oma lapseni haki päätöksen käräjäoikeuden kautta ja se on ulosmittauskelpoinen.
Jos äitisi ei anna rahaa on sulla mahdollisuus samalla tavoin saada käräjäoikeuden päätöksellä rahaa lukion loppuun saakka.
Jokainen tarvitsee rahaa elämiseensä ja äidilläsi on tietysti ensisijainen velvollisuus maksaa kulujasi koska asutte samassa taloudessa. Äitisi tulot on ilmeisesti niin suuret ettet ole saanut opintorahaa.
Koeta jaksaa. Tulee mieleen että yrittääkö äitisi ja isäpuoli häätää sua kotoasi pois kun olet tullut täysi-ikäseksi. Kannattaa keskustella avoimesti asiasta heidän kanssaan.
Elääkö biologinen isäsi? Voisitko muuttaa hänen luokseen?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:31"]
Hei! Itselläni oli siis ihan sama tilanne viime vuonna. Kaverit alkoivat kaikki saada töitä ihan joka nurkasta, mutta itse en jostain syystä vaan saanut. Joten minusta tuli sitten puhelinmyyjä :D LivePromoters oli yhtiöön nimi, ne ottaa siis oikeasti kaikki jotka eivät ole ihan täyshulluja. Syynä se että useimmat lähtee alle kuukaudessa (kai?). Itse kestin pari kuukautta, sitten menin kesäksi ulkomaille töihin yo-rahojen avulla. Mäkkäristä on kai aika helppoa saada töitä, pari kaveria ainakin sai ilman että heillä oli mitään erikoista työkokemusta.
Onnea! :)
[/quote]
kiitos :) Mäkkäriä en melkein muistanutkaan
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:32"]
Miksi hyvätuloiset vanhempasi eivät elätä sinua? Vai oletko sinäkin niitä "tiedostavia" nuoria, jotka uhmakkaasti ovat sitä mieltä, että yhteiskunnan on elätettävä täysikäinen nuori? Moni jopa kuvitelee, etteivät vanhemmat muka edes halua maksaa lastensa kohtuullisia kuluja. Millainen sopimus sinulla on vanhempiesi kanssa? Pyydäpä vanhempiasi vakavaan perheneuvotteluun. Vai minkä verran saat rahaa käyttöösi ruuan ja asunnon lisäksi? Onko sinulla viikko- tai kuukausiraha? Oletko opinut taitavaksi rahankäyttäjäksi? Vai oletko loppakoura?
[/quote]
Mahdoitkohan lukea koko aloitusta ?
ap
Sinuna yritäisin etsiä sellaista työtä, jossa pärjää ilman koulutusta ja työkokemusta. Pikaruokapaikat ovat yksi vaihtoehto, toisena tulee mieleen esim. henkilökohtaisena avustajana toimiminen vammaiselle henkilölle. Siihen ei usein vaadita mitään työkokemusta, tärkeintä on oma-aloitteisuus ja reipas asenne.
Hei! Itselläni oli siis ihan sama tilanne viime vuonna. Kaverit alkoivat kaikki saada töitä ihan joka nurkasta, mutta itse en jostain syystä vaan saanut. Joten minusta tuli sitten puhelinmyyjä :D LivePromoters oli yhtiöön nimi, ne ottaa siis oikeasti kaikki jotka eivät ole ihan täyshulluja. Syynä se että useimmat lähtee alle kuukaudessa (kai?). Itse kestin pari kuukautta, sitten menin kesäksi ulkomaille töihin yo-rahojen avulla. Mäkkäristä on kai aika helppoa saada töitä, pari kaveria ainakin sai ilman että heillä oli mitään erikoista työkokemusta.
Onnea! :)