Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abiturientin kehno rahatilanne, mitä teen?

Vierailija
05.03.2014 |

olen siis kevään ylioppilas, asun edelleen kotona ja vanhempani ovat hyvätuloisia Eli en saa opintotukea. MUTTA en saa heiltä mitään rahallista tukea :/

Olen yrittänyt hakea töitä mutta en ole pystynyt ottamaan opiskelujuni päälle juuri mitään. Joudun maksamaan kaiken ns. ylimääräisen itse: puhelinlasku, koulukirjat (enää ei onneksi niitä), harrastukseni ja aknenääkehoidot. Viimeksi ravintolassa äiti ehdotti että maksaisin oman annokseni itse, kun hän itse oli pyytänyt minua mukaan syömään.

Kuulostaa varmaan jonkun korvaan turhalta valitukselta, mutta tuntuu välillä tukalalta,mitään "turhaa" ei ole mahdollisuutta ostaa. En käy oikeastan koskaan kaverien kanssa ulkona, osta meikkejä tai vaatteita. Tuntuu vaikealta olla kun kukaan ei huoli töihin ja kotoa en voi muuttaa koska rahaa ei ole.

Pyrinkö vaan töihin hinnalla millä hyvänsä vai onko minulla mitään mahdollisuutta mihinkään tukeen?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kettu, olen pahoillani puolestasi. Oletko laskenyt kelan laskurilla paljonko saat kun muutat kotoa pois? Sinuna hankkisin opuskelupaikan ja opiskelijakämpän mahdollisimman kaukaa. Saat kuitenkin ylioppilaslahjaksi rahaa?

Vierailija
2/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni, että voiko abiturientti ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja saada työttömyyskorvausta? Toki siis sen jälkeen, kun kirjoitukset on ohi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:47"]

Tuli mieleeni, että voiko abiturientti ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja saada työttömyyskorvausta? Toki siis sen jälkeen, kun kirjoitukset on ohi...

[/quote]

Mielestäni ei, sillä koulun kirjoilla ollessaan abiturientti on päätoiminen opiskelija - eikä siis ole työtön.

Vierailija
4/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt joku yhtälössä ei toimi. Et ole töissä, et saa kelan tukia etkä vanhemmilta yhtään rahallista tukea ja joudut silti maksamaan itse mm. puhelinlaskut. Millä ihmeen rahalla olet sen maksanut?

Ettei kyse ole siitä, että vanhempasi kyllä antavat sulle rahaa, mutta sitä on mielestäsi liian vähän?

Vierailija
5/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet vaikka jonku vuokrafirman kautta tekemään vuoroja

Vierailija
6/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä ensinnäkin: lastenvalvojaan tai sosiaalityöntekijään. Sitten toisesksi oikeusaputoimistoon. Vanhemmat ovat velvollisia elättämään lapsensa 18 ikävuoden jälkeenkin, jos nämä opiskelevat (ja varsinkin kun opiskelevat vasta lukiossa) tietysti harrasukset ja muut ylimääräiset eivät välttämättä kuulu maksettaviin. ja ota yhteyttä heti huomenna.

Misspäin asut? etsitään yhdessä lähin oikeusaputoimisto.

http://www.laki24.fi/keskustelu.php?id=56028

Vierailija
7/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:54"]

Ota yhteyttä ensinnäkin: lastenvalvojaan tai sosiaalityöntekijään.

[/quote]Lastenvalvoja selvittelee isyyttä, hänelle ei kuulu toimeentuloasiat. 

Vierailija
8/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:50"]

Nyt joku yhtälössä ei toimi. Et ole töissä, et saa kelan tukia etkä vanhemmilta yhtään rahallista tukea ja joudut silti maksamaan itse mm. puhelinlaskut. Millä ihmeen rahalla olet sen maksanut?

Ettei kyse ole siitä, että vanhempasi kyllä antavat sulle rahaa, mutta sitä on mielestäsi liian vähän?

[/quote]

No jospa ap on ollut töissä kesällä ja säästänyt? Niin itse aikoinaan maksoin vaatteeni, autokouluni ja kaiken viihteen lukiossa.

Vierailija
9/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, opintolainasta kuullut koskaan? jos pointtina on saada vain jotain "turhaa" eikä töitä ole niin jääkö vaihtoehtoja?

Vierailija
10/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:54"]

Ota yhteyttä ensinnäkin: lastenvalvojaan tai sosiaalityöntekijään.

[/quote]Lastenvalvoja selvittelee isyyttä, hänelle ei kuulu toimeentuloasiat. 

[/quote]

öö, lastenvalvojalla voi sopia myös koulutusavustuksesta samoin kuin niistä elatusavuista. Harvempi taitaa kuitenkaantarvita isyyden selvitystä :O

Vierailija
11/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:10"]

Ap, opintolainasta kuullut koskaan? jos pointtina on saada vain jotain "turhaa" eikä töitä ole niin jääkö vaihtoehtoja?

[/quote]

Opintolainaa ei saa, jos ei saa opintotukeakaan.

Vierailija
12/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja ja olen joka ikisen lukion kirjan maksanut (uudet paitsi 1) maksan puhelinlaskun, vaatteet sun muut , se on itsestäänselvää. Tosin poikani ei ole vielä abi mutta varmasti maksan ensivuonnakin.

Vierailija
13/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, asun helsingissä kantakaupungissa ja se tässä onkin hullunkurista: rahatilanteeni on huomattavasti huononpi kuin esimerkiksi ystävilläni jotka asuvat yhden vanhemman kanssa esim idässä ja saavat opintotukea vanhemman tulojen perusteella.

En nyt ole varsinaisesti kadekaan, mutta minusta elämään kuuluu muutakin kuin pelkästään aivan pakolliset välttämättömyydet kuten ruoka, vesi ja katto pään päällä.. En tiedä onko se aivan kohtuuttomasti pyydetty. Jos saan töitä en luultavasti pääse opiskelemaan syksyllä :/ 

Ja en saanut viime kesänä kesätöitä, olin silloin alaikäinen. Minulla on osakkeita jotka olen saanut jo kuolleelta isoisältäni. Harkitsen jopa niiden myymistä jotta saisin tuloja, tuntuutyhmältä tulevaisuutta ajatellen :/

ap

Vierailija
14/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap ihan mahdoton ajatus olla ilman mitään "turhaa" sinne ylppäreihin asti? Ilmeisesti olet tähänkin menenssä pärjännyt ilman, pari kk sinne tänne ei luulisi tuntuvan enää millään. Ei se yhteiskunta toimi niin..

Vierailija
15/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:47"]

Voi kettu, olen pahoillani puolestasi. Oletko laskenyt kelan laskurilla paljonko saat kun muutat kotoa pois? Sinuna hankkisin opuskelupaikan ja opiskelijakämpän mahdollisimman kaukaa. Saat kuitenkin ylioppilaslahjaksi rahaa?

[/quote]

minulla ei ole suurta sukua, joten tuskin merkittävästi. Haluaisin jäädä opiskelemaan kotikaupunkiini (ala jonne haluan ja jonne minulla on mahdollisuuksia on vain täällä) :/

Vierailija
16/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, todellakin ensin sinne lastenvalvojaan yhteyttä. Jos asutte pienessä kunassa, niin lastenvalvoja on todennäköisesti kunnan sosiaalityöntekijä (siis erilistä lastenvalvojaa ei ole)

Tästä linkistä saa pikkuisen lisää tietoa:

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/konsultointi/lastensuojelunavohuolto/kysymys/?groupId=0eb6c7a4-e752-4845-a51e-be9d5b599247&announcementId=f09a0193-d819-4a2e-b026-10be00b900da

Sitten jos vanhemmat eivtä tuosta lastenvalvojan luona käymisestä usko, että esim. lukion kirjat, ruoka, vaatteet, lääkkeet yms sellainen kuuluu vanhempien kyetessään kustantamaan, niin sitten hakemusta käräjäoikeuteen.

Joten huomenna soittoa niin lastenvavojalle kuin oikeusaputoimistoon.

Kuitenkin muistä tämä: vanhempien ei tarvitse maksaa uusia vaatteita, jos sinulla on jo 1-2 farkut, jalkaan sopivat kengät, muutama paita, ulkovaatteet. Heidän ei myuöskään tarvitse kustantaa meikkejä tai harrastuksia ym. ylimääräisiä asioita.

Vierailija
17/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:50"]

[/quote]

en ole saanut rahaa sen jlkn kun täytin syksyllä 18, rahaa on ollut säästötilillä ja esim kirppisansioita.

Vierailija
18/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta linkistä, näytän sen äidille ja isäpuolelle tänään. En haluaisi rikkoa välejä heihin rahan takia :(

Vierailija
19/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan maksaa autokoulun ja avitan myös kun myöhemmin lukion jälkeen opiskelee. Toki kesätöihin ens vuonna täytyy jo mennä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän