Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Mitä kieliä osaat puhua?

Vierailija
05.03.2014 |

Itse osaan englantia ja toki suomea, lisäksi vähän ruotsia ja saksaa.

Haluaisin oppia vielä venäjää ja espanjaa, pitäisi saada ensin muut kielet paremmalle tasolle.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi, englanti, slovakki, venäjä. Pakkoruotsia huonosti. Ranskaa olen opiskellut, mutta se on unohtunut.

Vierailija
22/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi helvetti.. perus AV setti, kaikki maailman kielilahjakkuudet kokoontuneet tanne :D Itse puhun VAIN suomea, sujuvaa englantia, ranskaa ja espanjaa, ja olen pitanyt itseani todella hyvana kielissa, kehuja olen saanut todella monilta, muussa en paljon olekaan alykas.. mutta nakojaan av:lla jaan kaikkien jalkoihin.. No, taallapa voi kuka tahansa vaittaa itseaan vaikka Jeesukseksi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielenä suomi ja ruotsi. Englantia täysin sujuvasti, ranskaa ja espanjaa niin että pärjään arkipäivässä.  Venäjän alkeet. Lisäksi ymmärrän norjaa.

Haluaisin oppia vielä italiaa, se on mielestäni kaunis kieli ja varmaan sujuu hyvin kun kerran osaan muita samankaltaisia kieliä.

Vierailija
24/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea, englantia ja ranskaa natiivitasolla. Ruotsia niin etta kaytan sita toissa. Espanja ja japani ovat valmiita kayttoon "brush up"in jalkeen.

Vierailija
25/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea, englantia, viroa ja espanjaa. Ruotsia ja ranskaa jonkin verran. Saksalla pärjään tavalliset matkailutilanteet, mutten osaa sen enempää.

Vierailija
26/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedättekö te, kolmea kieltä natiivitasolla puhuvat, mitä tarkoittaa natiivitaso?

Vierailija
27/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:22"]

tiedättekö te, kolmea kieltä natiivitasolla puhuvat, mitä tarkoittaa natiivitaso?

[/quote]

Osaan muutamia laulun sanoja ja lausumiseni on sinne päin

:)

Vierailija
28/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielenä suomea, erinomaisesti englantia sekä hyvää ruotsia, saksaa ja espanjaa. Alkeet osaan myös vietnamista, sitä pitää opiskella vielä paljon. Portugali tai arabia olisi sitten vaikka eläkkeellä opeteltava.

Vierailija
29/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:11"]

Suomi, englanti, slovakki, venäjä. Pakkoruotsia huonosti. Ranskaa olen opiskellut, mutta se on unohtunut.

[/quote]

Ja tiez hovorim po slovensky!! :)

Suomi, englanti, saksa, ruotsi, espanja, slovakki, puola ja venäjä on kielet, jotka listaan CV:ssä, eli kielet joilla pystyn tekemään töitä. Suomi natiivi, englannista on suoritettuna TOEFL ja CERF tasolla C2, espanja on kielistä heikoin. Niiden lisäksi olen opiskelut harrastuspohjalta mandariinikiinaa, hindiä ja tanskaa.

Vierailija
30/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli: suomi. Tämän lisäksi osaan aika hyvin englantia ja ranskaa ja kohtuullisesti ruotsia ja saksaa. Muitakin kieliä olen hieman opiskellut mutta en väitä osaavani.

Latinaa olen lukenut ja voin suositella sitä kaikille romaanisista kielistä kiinnostuneille. Ei sitä puhumaan opi mutta kielioppi on selkeä ja auttaa todella paljon esim. ranskan, italian ja espanjan opiskelussa.

Vierailija
31/73 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi äidinkielenä. Englanti lähentelee natiivia, koska asun pysyvästi englanninkielisessä maasta. Ruotsista kirjoitin E:n, mutta ei ole tullut kertaakaan 15 vuoteen tarvittua, joten enää en pääsisi varmaan läpi. Espanjaa ja Ranskaa opiskelen tällä hetkellä.

Vierailija
32/73 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyen edelliseen taatusti rehelliseen mielipiteeseen vastaan: suomi ja ruotsi. Suomi on äidinkieli ja Ruotsissa olen asunut ja pidän sen kielitaitoa yllä.  Englanti on heikko, osaan sitä tarvittaessa  juuri sen verran kuin on pakko. Saksaakin olen lukenut, mutta esim. yo-kirjoituksissa en kirjoittanut.  Ymmärrän sitä jonkin verran, varsinkin kirjoitettuna, mutta en juurikaan osaa puhua.

Vierailija
33/73 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:56"]

Te kieli"nerot": kuinka monta vuotta olette asuneet maissa, joissa puhutaan näitä kieliä? Niin, ette ole. Ja luulette, että "osaatte" niitä kieliä.

Olen asunut vuosia ulkomailla, työskennellyt kansainvälisissä yrityksissä ja puolisoni on ulkomaalainen. Osaan oikeasti suomen lisäksi erittäin hyvin kolmea muuta kieltä.

[/quote]

22 vastaa:

En ole koskaan edes käynyt yhdessäkään englanninkielisessä maassa, paitsi vaihtanut pari kertaa Lontoossa lentokonetta. Tästä huolimatta englantini on testatusti tasoa C2. Koe kattaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän, kuullunymmärtämisen ja sanasto- ja kielioppiosion, joten testi on melko laaja. Myös TOEFL-testin olen suorittanut hyvällä arvosanalla.

Olen opiskellut pitkän saksan ja lukion jälkeen opiskellut sitä myös yliopistossa. Olen viettänyt Saksassa 4 kuukautta, joka siis ei ole todellakaan pitkä aika, mutta kuitenkin niin pitkä, että siinä ajassa ehtii prepata suhteellisen sujuvan A-saksan (yo-kirjoituksissa laudatur) varsin kohtuulliselle tasolle ja ennen kaikkea tutustua paikallisiin, joiden kanssa ylläpitää kielitaitoa vielä myöhemminkin. En ole suorittanut saksassa virallista kielitaitotestiä, mutta yliopistossa suorittamani kurssit ovat olleet B2-C1-tasoisia. Tämä oli tosin ennen oleskeluani Saksassa, joten uskallan sanoa etenkin puhutun saksani olevan nyt parempaa kuin tuolloin.

Vaihdoin lukiossa opettajan kehotuksesta keskipitkästä ruotsista pitkän puolelle. Kirjoitukset sujuivat mallikkaasti, ja kielelle on löytynyt käyttöä lukion jälkeenkin aktiivisesti, koska osa suvustani on kaksikielistä.

Aloitin lukiossa lyhyen espanjan, josta kirjoitin eximian. Sen jälkeen opiskelin sitä lisää yliopistossa. Taitotasokseni arvioisin B1-B2. Ymmärrän lukemani ja kuulemani todella hyvin, mutta puheen tuottamisessa on kankeutta. Olen tekemisissä espanjan kanssa kolme kertaa viikossa harrastukseni takia.

Olen asunut yhteensä 5,5 vuotta Puolassa, joista 4 vuotta putkeen. Olen suorittanut virallisen kielitestin tasolla B2 ja tällä hetkellä harkitsen meneväni C2-tason testiin. Ostin jo peräti preppauskirjankin. En kuitenkaan ole varma viitsinkö maksaa testimaksua, kun en ole tarvinnut kielitaitotodistusta tähänkään asti töiden saamiseen. Saa nähdä.

Slovakkia puolestaan opin ja opiskelin asuessani vuoden verran Slovakiassa. Siltä vuodelta on jäänyt kavereita, joiden kanssa ylläpidän kielitaitoani. Slovakki on myös sen verran samankaltainen kieli kuin puola, ettei slovakin oppiminen ollut kovinkaan suuri haaste.

Venäjää taas olen opiskellut lukiossa ja lisäksi se oli yliopistossa pääaineeni.

Taitotasot menevät (matalimmasta korkeimpaan) A1, A2, B1, B2, C1, C2, D (D on natiivi).

Ylläpidän ja kehitän kielitaitoani aktiivisesti ja tavoitteellisesti. Ilman sitä taitoni ruostuvat, kuten on ikävä kyllä käymässä espanjan suhteen. Olen kuitenkin huomannut, että vaikka jokin kieli painuisikin väliaikaisesti taka-alalle ja unholaan, se palaa todella nopeasti takaisin mieleen, kun alan taas käyttää sitä aktiivisesti.

En siis ole oppinut kielitaidostani kuin pienen osan ulkomailla asuessani, mutta silti se on ihan testatustikin korkealla tasolla. Kielitaidon ylläpitäminen ja oppiminen on tietenkin helpompaa, jos asuu maassa, jossa sitä kuulee ja käyttää päivittäin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö motivaatio ja oma aktiivisuus voisi tuoda todella hyviä tuloksia myös Suomessa opiskellessa.

Vierailija
34/73 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan puhua suomea.

Olen lukenut ruotsia, saksaa, englantia ja ranskaa, mutta mitään niistä en osaa puhua.

Vierailija
35/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi (C2)

Englanti (C1-C2)

Ruotsi (vähintään vahva B1) minimitaso: käytynä lukion oppimäärä ja saman verran liiketalousruotsia, lisäksi hoitoalan ruotsi ja kansalaisopiston keskustelukursseja viitetasona B2)

Saksa (vahva B1 tai heikohko B2; käytynä monta kansalaisopiston keskitason kurssia tasolla B1 tai B2 ja lukion lyhyt ja pitkä saksa)

Ranska (vahva B1, ehkei ihan B2) (käytynä noin 30 opintopistettä kirje- ja kansalaisopiston kursseja)

Espanja (lukion pitkää kieltä vastaava määrä kokonaisopintoja, tuottamisessa taso yltänee lukion A-kielen taitotavoitteisiin B1.2 tasolle asti)

Italia (lukion lyhyen kielen asiat ja paljon täsmentäviä lisäopintoja, tuottamisessa ei varmaan ihan B2)

Portugal (lukion lyhyttä kieltä vastaava työmäärä ja muuta itseopiskelua, enintään B1.1)

Viro (kursseja käyty aineenopettajan vähimmäistaitotasolle asti, vahva B1 tai heikohko B2)

Venäjä (lyhyen kielen työmäärä ja vähän päälle, muutaman kerran osallistumista B1-tason kurssille. Tuottamistaso vähintään vahva A2. Kokonaistaso enintään B1)

Kursseja käyty myös monessa muussa mutta minkäänlaista käytännön osaamista ei ehditty hankkia.

-Mies 28v-

Vierailija
36/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kieli"nerot": kuinka monta vuotta olette asuneet maissa, joissa puhutaan näitä kieliä? Niin, ette ole. Ja luulette, että "osaatte" niitä kieliä.

Olen asunut vuosia ulkomailla, työskennellyt kansainvälisissä yrityksissä ja puolisoni on ulkomaalainen. Osaan oikeasti suomen lisäksi erittäin hyvin kolmea muuta kieltä.

Vierailija
37/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Ei kai se sinulta ole pois jos joku on vaikka aktiivisen harrastuksen kautta oppinut vai oletko katkera?. Noilla osaamisilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä ilman jonkinlaista tarkkaa asteikkoa. Kielitaidon määrittää eurooppalainen taitoasteikko (aasialaiset sun muut kielet omaavat sitten omat mittarinsa) ja kuka tahansa voi osallistua Suomessa kielitutkintoihin. Laiska ja huonosti oppiva kohdemaassa asuja ei välttämättä vedä vertoja aktiiviselle harrastajalle, joka ei ole ikinä käynyt kielialueella.

Vierailija
38/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 21:05"]

[/quote] Ei kai se sinulta ole pois jos joku on vaikka aktiivisen harrastuksen kautta oppinut vai oletko katkera?. Noilla osaamisilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä ilman jonkinlaista tarkkaa asteikkoa. Kielitaidon määrittää eurooppalainen taitoasteikko (aasialaiset sun muut kielet omaavat sitten omat mittarinsa) ja kuka tahansa voi osallistua Suomessa kielitutkintoihin. Laiska ja huonosti oppiva kohdemaassa asuja ei välttämättä vedä vertoja aktiiviselle harrastajalle, joka ei ole ikinä käynyt kielialueella.

[/quote]

Aika harvinaista se kyllä on, että mikään "harrastuneisuus" oikeasti tarjoaisi paremman kielitaidon kuin se, että elää arkea ja tekee töitä jollain kielellä. Se on tietysti eri asia, jos nyt puhutaan jostain expat-kotirouvista tai ainoastaan samasta lähtömaasta peräisin olevien keskellä asuvista. Mutta näitä on kai lopulta aika harvassa?

Vierailija
39/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomea äidinkielenää. Englantia sujuvasti. Saksaa sen verran, että pärjää, mutta kieliopissa virheitä. Ruotsia pikkasen, tosi pikkasen.. Ja sit ranskaa kans pikkasen. Ei muuta:)

Vierailija
40/73 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Luuletko olevasi ainoa oikeasti kieliä osaava ja ulkomailla vuosia asunut tällä palstalla?