Yliopisto-opiskelija, joka väitti, että miehellä ei voi olla kuukautisia sai kenkää kurssilta
https://twitter.com/joakimvigelius/status/1326260627535499264
On tämä aika erikoista.
Kommentit (870)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyseisellä kurssilla opiskelijana. Opettajalta saatujen sähköpostiviestien perusteella kurssilta erottamisen syynä ei ollut kommenttien sisältö miehistä ja kuukautisista, vaan kurssin chat-viestien jakaminen julkiselle foorumille ilman chattiin osallistujien suostumusta. Opiskelija on viimeisimmän sähköpostin mukaan palautettu kurssille. Itse "miehet, joilla on kuukautiset" kommentti luennolla koski trans-miehiä, jotka ovat vielä keskellä sukupuolenvaihdosta, eivätkä kuukautiset ole vielä loppuneet. (Se lasketaanko heidät oikeiksi miehiksi on asia erikseen).
Onko tämä suurikin yhteiskunnallinen ongelma? Pitäisikö heidän vuokseen jokaiseen miesten vessaan lisätä menkkaroskis, tai muuttaa kaikki vessat unisex-vessoiksi? Luulisi, että menstruoivat transmiehet haluavat pitää aika pientä ääntä menkoistaan. Tuliko kurssilla korjausehdotuksia?
Kuka on sanonut, että se on suuri yhteiskunnallinen ongelma? Kurssilla vain oli yhtenä puheenaiheena transsukupuolisten kohtaamat arjen haasteet, joita ei välttämättä tulla ajatelleeksi. Kuten tuo, että usein miesten vessakopeissa ei ole roskiksia. Ja jos Joakim olisi malttanut kuunnella luennon loppuun niin olisi saattanut selvitä, miksi toden totta joillain miesten vessoja käyttävillä saattaisi olla tarve sille roskikselle. Mutta ei se silti ole mikään elämää suurempi ongelma. Isompi ongelma on tämä vihamielinen asenne, millä tämä koko keskustelu on otettu somessa vastaan.
Kunnon persuperse. Ei olisi pitänyt ikinä palauttaa kurssille, olisi pitänyt ottaa tilalle joku tyyppi joka oikeasti haluaa opiskella eikä perseillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyseisellä kurssilla opiskelijana. Opettajalta saatujen sähköpostiviestien perusteella kurssilta erottamisen syynä ei ollut kommenttien sisältö miehistä ja kuukautisista, vaan kurssin chat-viestien jakaminen julkiselle foorumille ilman chattiin osallistujien suostumusta. Opiskelija on viimeisimmän sähköpostin mukaan palautettu kurssille. Itse "miehet, joilla on kuukautiset" kommentti luennolla koski trans-miehiä, jotka ovat vielä keskellä sukupuolenvaihdosta, eivätkä kuukautiset ole vielä loppuneet. (Se lasketaanko heidät oikeiksi miehiksi on asia erikseen).
Jos henkilöllä on toimiva kuukautiskierto, eikö se tarkoita että hänellä on silloin emätin, munasarjat ja kohtu, joten hän on nainen? Ja siinä tapauksessa herää kysymys, miksi menstruoivan naisen olisi mentävä miesten vessaan vaihtamaan tamponia? Miksi hän ei voi mennä naisten vessaan, jossa olisi myös ne kaivatut tamponiroskikset?
Translaki vaatii ns. koeajan, jolloin ihminen elää siinä sukupuolessa, mihin haluaa muuttua. Tällöin koko ulkoinen habitus voi olla hyvinkin miehinen, mutta kuukautiskierto on yhä toiminnassa. Tämä jakso saattaa kestää parikin vuotta. Uskoisin, että jos miehen näköinen ihminen menee naisten vessaan, niin hänet kyseenalaistettaisiin aika voimakkaasti. En minäkään naisen näköisenä haluaisi mennä miesten vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikkien chattiin osallistuneiden opiskelijoiden pitäisi pyytää anteeksi Joakimilta. Se, miten he hyökkäsivät joukolla Joakimin kimppuun vain siksi, että tämä kysyi ihan normaalin kysymyksen chatissä, ja alkoivat syyttää häntä transfobiseksi, on minusta kiusaamista. Miten olisi julkinen anteeksipyyntö seuraavalla luennolla?
Sitä saa mitä tilaa. Jos olisi osannut esittää kommenttinsa asiallisesti, niin varmasti olisi saanut asiallisia vastauksiakin. Kyllä tässä vaiheessa opintoja pitää osata jo purra kieleensä ja muotoilla asiansa paremmin.
Naisen näköisenä naisena, joka menstruoin (en tosin juuri tällä hetkellä), voin kertoa että läheskään kaikissa naisten vessoissa ei ole roskiksia. Normaaliälyisillä naisilla onkin aina mukana ns. "sidetasku" eli pieni pussi, johon se side taitellaan. Se ei sottaa sieltä pussista, eikä myöskään haise, jos et nyt sitä taiteltua sidettä lähde levittelemään ja tunge siihen veriklönttiin sieraimiasi.
Tämä asia on ongelma ehkä silloin 10-vuotiaana, mutta aikuiset osaavat kyllä ilman mitään "ongelmaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikkien chattiin osallistuneiden opiskelijoiden pitäisi pyytää anteeksi Joakimilta. Se, miten he hyökkäsivät joukolla Joakimin kimppuun vain siksi, että tämä kysyi ihan normaalin kysymyksen chatissä, ja alkoivat syyttää häntä transfobiseksi, on minusta kiusaamista. Miten olisi julkinen anteeksipyyntö seuraavalla luennolla?
Sitä saa mitä tilaa. Jos olisi osannut esittää kommenttinsa asiallisesti, niin varmasti olisi saanut asiallisia vastauksiakin. Kyllä tässä vaiheessa opintoja pitää osata jo purra kieleensä ja muotoilla asiansa paremmin.
Minusta tuossa esitystavassa ei ollut mitään erityisen epäasiallaistakaan. Miten siitä itse asiassa olisi saanut jotenkin neutraalimman? Sen sijaan nämä vasta "argumentit" olivat hyvin hyökkääviä ja henkilöön kohdistuvia.
Rikkikö siellä mennään, jos ei esitä näkemystään justiinsa silleen täydellisesti, kuin vastapuoli haluaa kuulla? Tuosta on aika lyhyt matka siihen, että täytyy käyttää toisen vaatimaa ja tunnustamaa kieltä ja silloin ollaan jo pakkonielty tämän vaatijan näkemys.
Siis Tampereen yliopisto saattaa aloittaa oikeustoimet Joakimia vastaan????
https://twitter.com/joakimvigelius/status/1327282225780568067/photo/1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa esitystavassa ei ollut mitään erityisen epäasiallaistakaan. Miten siitä itse asiassa olisi saanut jotenkin neutraalimman? Sen sijaan nämä vasta "argumentit" olivat hyvin hyökkääviä ja henkilöön kohdistuvia.
Rikkikö siellä mennään, jos ei esitä näkemystään justiinsa silleen täydellisesti, kuin vastapuoli haluaa kuulla? Tuosta on aika lyhyt matka siihen, että täytyy käyttää toisen vaatimaa ja tunnustamaa kieltä ja silloin ollaan jo pakkonielty tämän vaatijan näkemys.
Joakim ei julkaissut kaikkia omia kommenttejaan siitä chatistä.
Mutta sattuneesta syystä tuskin kellään muulla on niistä screen shotteja, kun ei varmaan ole tullut mieleen, että niitä tarvittaisiin johonkin. Näin jälkikäteen ne menneet chatit eivät enää näy.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole mistään muusta, kuin kostosta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tämä: "Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan dekaanin mukaan luennoitsijan puheet miesten kuukautisista ovat ”osa tietopohjaista opetusta”, josta vastaa kurssista vastaava lehtori."
Tietopohjaista opetusta? Voi apua apua apua.
Ja edelleen, ei kukaan sillä luennolla väittänyt, että mieheksi syntyneellä miehellä olis menkat. Nyt on tullut vain itkuparku siitä, että saako transmiehen luokitella mieheksi.
Vierailija kirjoitti:
allekirjoitatko transpakottamisen "sala"kerhossanne" olevan oikein? miksi transakotuksenne ei kestä julkista keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tämä: "Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan dekaanin mukaan luennoitsijan puheet miesten kuukautisista ovat ”osa tietopohjaista opetusta”, josta vastaa kurssista vastaava lehtori."
Tietopohjaista opetusta TRANSSUKUPUOLISUUDESTA.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa ihmiset, jotka eivät edes ole olleet sillä luennolla läsnä, triggeröityvät näistä yksittäisistä sanavalinnoista tai lauseista.
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen, ei kukaan sillä luennolla väittänyt, että mieheksi syntyneellä miehellä olis menkat. Nyt on tullut vain itkuparku siitä, että saako transmiehen luokitella mieheksi.
No tästähän tässä juuri keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo no transumies ei ole mies.
Se on hullu nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan tilanteessa, jossa ihmiset, jotka eivät edes ole olleet sillä luennolla läsnä, triggeröityvät näistä yksittäisistä sanavalinnoista tai lauseista.
Hululla naisella voi olla menkat. Ei se siitä miestä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota termiä "tietopohjainen opetus" käyttää yhteiskuntaiteteiden tiedekunnan dekaani Suomen Uutisten haastattelussa (kyllä, tiedän että Suomen Uutiset on persujen äänenkannattaja, ja tiedän että Joakim Vigelius on perussuomalaisen nuorison toinen varapuheenjohtaja, mikä käy selville myös tuosta jutusta):
"Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan dekaani Juho Saari kertoo Suomen Uutisille, että yliopisto on pyytänyt juristejaan selvittämään tapahtunutta yksityisyyden suojan näkökulmasta. Peruskysymys on, ovatko kurssiin liittyvät chattiviestit yksityistä viestintää vai opetukseen liittyvää, julkista viestintää.
Dekaani kertoo, että kurssilta poistettu opiskelija on nyttemmin palautettu kurssille juristien lausuntoa odotellessa.
Dekaani Saaren mukaan tässä ovat vastakkain sananvapaus, tietosuoja ja opiskelijoiden oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Saaren mukaan luennoitsijan puheet miesten kuukautisista ovat ”osa tietopohjaista opetusta”, josta vastaa kurssista vastaava lehtori."
https://www.suomenuutiset.fi/opiskelija-kyseenalaisti-yliopiston-opetuk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omat opiskeluajat ovat jo kaukana takanapäin, silloin oli tarjolla vain naistutkimuksen appro 15 ov siitä kiinnostuneillle humanistinaisille :)
Jos nyt opiskelisin yliopistolla ja sanoisin ääneen mitä ja miten ajattelen, niin olisin persona non grata, sosiaalisesti eksluudattu, nais/trans/younameit -fobiastigmattu ja saisin yksin hakata hanskaani kaiket illat.... Sairaaksi on yliopistotouhu mennyt.
Mutta samanlaista kiilusilmäisyyttä se oli varmaan 1970-luvulla kun taistolaiset hallitsivat opiskelijapolitiikkaa, vain yksi mielipide yhteiskunnasta sallittiin.
M44
Mä en ihan ymmärrä miksi sun yliopistoajat ja opiskelu pyöri niin paljon transkriittisten kannanottojen ympärillä, mutta itse tällä hetkellä yliopistotutkintoa suorittavana ihmisenä en kertaakaan opintojeni aikana ole joutunut keskustelemaan transasioista ja ihan hyvin pyyhkii.
No oikeastaan en ole transasiasta oikein mitään mieltä, muuta kuin "miehillä ei ole menkkoja" on ihan validi väite, kun se pitää yli 99 prosenttisesti paikkansa. En koe väitteen olevan transkriittinen. Myöskin väite "naiset eivät saa siemensyöksyjä" on ihan oikein eikä mielestäni mitenkään kriittinen tai vihamielinen.
Yhteiskunta/ihmistieteissä harva väite pitää yhtä hyvin kutinsa.
M44
En ole kanssasi sen kummemmin samaa kuin eri mieltäkään. En koe olevani psyykkisesti eriä sukupuolta kuin fyysisesti olen, mutta toisaalta mä en koe millään tavalla minua liikuttavana jos joku muu näin kokee. On ihan mahdollista, että transidetiteetin taustalla on jonkinlainen mielenterveydellinen häiriö, mutta en toisaalta näe siinä vaaraa itselleni jos joku haluaa tulla kohdatuksi miehenä vaikka hänellä pillu olisikin.
Toisaalta jos lähdetään siitä, että sukupuolen määrittää vain biologinen sukupuoli, niin tuleeko mun koko naiseuden kokemukseni pelkästään biologiasta vai onko edes olemassa mitään todellista sukupuolen kokemusta? Aina kuitenkin puhutaan kuinka naiset on naisia ja miehet miehiä niin kuin siinä olisi suurikin ero, ei pelkästään värkeissä, vaan koko päänsisäisessä maailmassa. Koetko sinä olevasi mies, vai onko miehisyytesi vain päättelyketjun tulos: "Ai mulla on pallit? Olen siis mies ja koen itseni mieheksi." Olisitko yhtä vaivattomasti nainen jos pallien sijasta olisi ollut pillu? Jos pelkästään värkit määrittää mitä sukupuolta me olemme, niin silloinhan miehillä ja naisilla ei ole sen kummempaa eroa kuin sukuelimet. Mikä on ihan mahdollista. Mutta jos myös samalla rummutetaan naisten ja miesten psyykksiä eroja, niin silloin on mielestäni hieman ristiriitaista typistää koko sukupuolikokemus (jos sellaista on) pelkästään biologisiin seikkoihin.
Lopulta ihmisen pään sisällöstä ja sen toimintamekanismeista tiedetään aika vähän. Siksi pitäisi kuitenkin aina jättää sijaa keskustelulle ja pyrkiä pitämään oma mieli avoimena. Enkä siis tarkoita sitä, että pitäisi pureksimatta niellä mitään ideologiaa. Mutta asioiden suoraviivainen teilaaminen niitä sen kummemmin pohdiskelematta tuntuu hieman tylsämieliseltä. Ja tämä pätee kaikkiin ääripäihin.
Kyllä sinun biologisen naiseuden kokemuksesi tulee ihan suoraan biologiasta, ja siitä tässä on puhe.
Mitä sitten pääsi sisällä tapahtuukaan, se ei saa sinua menstruoimaan tai ejakuloimaan. Mielen voima ei sentään ole niin suuri.
Miten niin? Jos nainen kokee esimerkiksi suurta pitkittynyttä stressiä, niin se voi vaikuttaa kuukautiskiertoon. Toisaalta valun pillustani jatkuvasti nesteitä mieleni voimalla (kun siis kiihotun). Mistä seksuaalinen halu tulee? Jos kaikki sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät ihmisen päänsisäiset tapahtumat ovat vain kromosomeihin ja testosteronin tai estrogeenin määrään perustuvaa lisääntymisbiologiaa, niin miksi ihmeessä on homoseksuaaleja? Joko se on selvitetty että mikä sen aiheuttaa? Jos on kokemus omasta seksuaalisuudesta, niin miten on mahdotonta että olisi kokemus omasta sukupuolesta?
Yritätkö tällä nyt kyseenalaistaa homoseksuaalisten sukupuolta? Olenkin itse asiassa odottanut milloin tämä tapahtuu.
En. Vaan toin vain esille sen, että tähän asiaan liittyy paljon asioita joita ei vielä tiedetä. Jos sukupuoli on puhtaasti lisääntymisbiologiaa, niin silloinhan seksuaalisuus on puhtaasti lisääntymiseen tähtäävä kokemus. Mutta kun se ei ole, sillä homoseksuaalit ei tunnetusti kykene lisääntymään keskenään. Mutta silti heidän päässään on tapahtunut jotain joka saa heidät haluamaan seksuaalisesti saman sukupuolen yksilöitä. Eli en ole kyseenalaistamassa homoseksuaalien sukupuolta, vaan heidän seksualisuutensa. Onko homouskin mielenterveysongelma jos kerran transsukupuolisuus on? Jos ne ovat, niin miten niitä tulisi hoitaa?
Toisaalta panee miettimään: voiko samaa sukupuolta olevat edes harrastaa seksiä keskenään? Jos nainen on vain naisen sukuelimet ja kromosomiston omaava henkilö ja mies on vain miehen sukuelimet ja kromosomiston omaava henkilö, niin onko seksikin vain sitä, että penis työntyy vaginaan? Sillä seksihän on vain lisääntymiseen tähtäävä akti. Onko anaaliseksi oikeasti seksiä?
Olen homoseksuaali, ja olen koko ikäni ollut mies, ja kiihotun ainostaan miehistä.
Onko sulla jotain kysyttävää tästä?
Joo no jos kerta haluat vastata. Onko anaaliseksi mielsetäsi oikeaa seksiä? Mitä mieltä olet, voisiko homoseksuaalisuuden kokemuksesi, joka selvästi ei palvele evoluution lisääntymisbiologisia tarkoitusperiä, johtua mielenterveysongelmasta?
Lisääntyykö kaikki naiset ja miehet? Ei lisäänny. Älä nyt jumalauta vertaa sukupuolta seksuaalisiin mieltymyksiin, ja vielä vähemmän mt-ongelmiin.
Vai onko kaikki dildoa käyttävät naiset hulluja?
Mä olen lesbonainen ja voin kyllä rehellisesti myöntää, että mieltymykseni naisiin on jonkinsortin aivotoiminnan häiriö verrattuna normaaliin aivotoimintaan. Ihminen on eläin siinä missä muutkin ja meillä on sisäsyntyinen tarve monistaa geenejämme, siksi meillä on sukupuolielimet ja niiden kanssa touhuaminen tuottaa mielihyvää. Mutta kun ihmisiä on miljardeja ja miljardeja, niin totta kai mukaan mahtuu myös sellaisia, joissa on jokin poikkeama. Kaikki eivät saa lapsia, kaikki eivät halua lapsia, kaikki eivät halua käyttää sukupuolielimiään sellaisten kumppaneiden kanssa / sellaiseen toimintaan joka eivät tarjoa edes mahdollisuutta lapsien tekemiseen. Ihminen on luova ja utelias eläin ja osaa keksiä kaikenlaisille leluille muita käyttötarkoituksia kuin vain sen, mitä varten se on tehty tai kehittynyt.
Olen myös synesteetikko, minkä voi myös katsoa olevan aivotoiminnan häiriö.
Nämä siis ihan vain neutraaleja huomioita, ilman arvolatausta. Kuka tahansa homoseksuaali tai synesteetikko voi elää hyvää elämää, koska kyseisissä poikkeamissa ei ole itsessään mitään itsetuhoisia tai vahingollisia piirteitä.
Transihmiset ovat mielestäni hieman eri kategoriaa, koska heillä voi olla niin voimakkaan vastenmielinen reaktio omaa kehoaan kohtaan, että he ovat valmiita leikkelemään siitä terveitä ja toimivia osia pois. Tai jos eivät pysty tekemään näin, niin heillä on kohonnut itsemurhariski. Siksi se on mielestäni lähempänä esimerkiksi anoreksiaa ja kauempana homoseksuaalisuudesta kuin mitä homoseksuaalisuus heteroseksuaalisuudesta.
Tsekatkaa tämän transmiehen päähine:
https://twitter.com/PrinxChiyo/status/1320669173471653889
Siinä vasta häiriint...luova käyttötapa käytetyille tamponeille. Mr Gay England -ehdokas hän. Transmiesten ja homojen menkkapride!