Yliopisto-opiskelija, joka väitti, että miehellä ei voi olla kuukautisia sai kenkää kurssilta
https://twitter.com/joakimvigelius/status/1326260627535499264
On tämä aika erikoista.
Kommentit (870)
Heh. Minä olen ihan yliopistosta valmistunut biologi ja olen kyllä samaa mieltä, että biologisilla miehillä ei ole kuukautisia.
Viitaten ko. keskusteluun jossa joku kirjoitti, että "biologiaöyhöttäjät" eivät ole opiskelleet biologiaa.
Transmiehillä voi olla kuukautiset - oikein
Miehillä voi olla kuukautiset - väärin
Yliopistokin mädättää, kuka yllättyi?
Vierailija kirjoitti:
Heh. Minä olen ihan yliopistosta valmistunut biologi ja olen kyllä samaa mieltä, että biologisilla miehillä ei ole kuukautisia.
Viitaten ko. keskusteluun jossa joku kirjoitti, että "biologiaöyhöttäjät" eivät ole opiskelleet biologiaa.
Niin biologisilla miehillä ei ole, mutta sellaisesta ei tuossa chatissa puhuttukaan. Puhuttiin vaan miehistä, mikä on laajempi käsite.
Vierailija kirjoitti:
No olihan se nyt aika tökeröä ja tarkoitushakuista mennä tuota kyseenalaistamaan, jos kurssin aihe oli transsukupuoliset, kuten kuulostaa. Virallisesti he ovat miehiä ja heillä voi olla kuukautiset, vaikka biologisesti eivät olekaan miehiä.
Et tiedä millaista yliopistossa on, kun kuvittelet, ettei siellä saisi olla eri mieltä tai keskustella asioista. Kyseinen kurssi ei kuuluisi olla yliopiston järjestämä, jos siellä ei saa keskustella, olla eri mieltä ja kyseenalaistaa.
T. Yliopistosta valmistunut
Sukupuoli ei ole pelkkää biologiaa. On olemassa mm kulttuurinen ja juridinen ulottuvuus, joista jälkimmäinen on olennaista transihmisten kohdalla. Näin ollen juridisesti mies, joka on biologisesti nainen, voi menstruoida.
Typerä trolli tuo twiittaaja. Nolaa itsensä.
Jos miehellä voi olla kuukautiset niin mistä se veri ulos tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olihan se nyt aika tökeröä ja tarkoitushakuista mennä tuota kyseenalaistamaan, jos kurssin aihe oli transsukupuoliset, kuten kuulostaa. Virallisesti he ovat miehiä ja heillä voi olla kuukautiset, vaikka biologisesti eivät olekaan miehiä.
Et tiedä millaista yliopistossa on, kun kuvittelet, ettei siellä saisi olla eri mieltä tai keskustella asioista. Kyseinen kurssi ei kuuluisi olla yliopiston järjestämä, jos siellä ei saa keskustella, olla eri mieltä ja kyseenalaistaa.
Jos luennolla jää jankuttamaan aiheesta niin kyllä se pyritään saadaan loppumaan, ihan jo kurssikavereidenkin taholta. On tosi rasittavia nämä jankkarit, joita joskus luennoille eksyy, tuhlaavat kaikkien aikaa siinä kun pitäisi päästä itse aiheessa eteenpäin. Rakentava keskustelu on sitten erikseen.
T. Jo toista tutkintoaan opiskeleva
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli ei ole pelkkää biologiaa. On olemassa mm kulttuurinen ja juridinen ulottuvuus, joista jälkimmäinen on olennaista transihmisten kohdalla. Näin ollen juridisesti mies, joka on biologisesti nainen, voi menstruoida.
Sukupuoli nimenomaan on vain biologiaa. Juridinen sukupuoli voi olla mitä vain, sehän on lainsäätäjän päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin valmistunut yliopistosta. On ero tarkoitushakuisen loukkaamisen ja jankkaamisen (kuten tuossa chatissa) ja tavallisen mielipide-eroista keskustelun välillä.
Suomessako tämä tapahtui? En saa twiittiä puhelimella auki, sillä se vaatii kirjautumista Twitteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli nimenomaan on vain biologiaa. Juridinen sukupuoli voi olla mitä vain, sehän on lainsäätäjän päätettävissä.
Mikä se sitten on se ”juridinen sukupuoli”, jos sinäkin sen tuossa muodossa kirjoitat? Osa sukupuolta.
Väitteesi kumosivat toisensa.
Leila Koo kirjoitti:
Opiskelija ei ole jaksanut keskittyä luennolla tai ei pysty ymmärtämään aihetta. Ihmisellä voi olla poikkeava kromosomisto, epätyypilliset sisäiset ja ulkoiset sukupuolielimet tai vain kuukautisia muistuttavaa hormonitoimintaa, kuten linkin mukaan on 26% miehillä.
Ei ole olemassa mitään miehen kuukautisia missään muodossa. Se, että mies on pahalla tuulella, ei ole kuukautiset.
Ai niin nainenhan voi olla henkisesti mies nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessako tämä tapahtui? En saa twiittiä puhelimella auki, sillä se vaatii kirjautumista Twitteriin.
Suomessa joo
Poistettiin kurssilta, koska jakoi julkiselle foorumille kurssilla käytyä keskustelua. Zoomin chat taidetaan luokitella samaan kategoriaan kurssimateriaalin kanssa, eli ei olr lupaa jakaa eteenpäin.
Tuosta olisi voitu käydä mielenkiintoinen keskustelu, mutta puolin ja toisin vinkuminen ja itkeminen ei ole debattia nähnytkään. Sekä chatissa vinkujat että tämä twiittaaja itse ovat aika säälittäviä.
Kyseessä siis persunuorten varapuhis. Syy miksi poistettiin kurssilta oli kurssin chat-keskustelujen julkaisu ilman keskustelijoiden lupaa.
Itse en nähnyt, että kyse olisi nyt mielipiteen takia kurssilta pois potkimisesta vaan ns. yksityisen keskustelun julkaisemisesta sosiaalisessa mediassa. Monilla kursseilla voidaan käydä aika luottamuksellisia asioita ja niiden julkaiseminen ilman asianomaisten lupaa on törkeää.
Olihan keskustelun aloitus myös todella provo huomioiden tilanteen ja paikan. Kysymyksen ja kommentin voisi esittää omasta mielestäni rakentavammin jos oikeasti tähdätään oikeaan keskusteluun. Eikä me tiedetä, mitä luennolla on käyty tai oltiin sillä hetkellä käymässä.
Leila Koo kirjoitti:
Opiskelija ei ole jaksanut keskittyä luennolla tai ei pysty ymmärtämään aihetta. Ihmisellä voi olla poikkeava kromosomisto, epätyypilliset sisäiset ja ulkoiset sukupuolielimet tai vain kuukautisia muistuttavaa hormonitoimintaa, kuten linkin mukaan on 26% miehillä.
Miesten hormonivaihtelu ei kyllä liity kuukautisiin mitenkään 😃
Kuukautisiin tarvitaan kohtu ja naishormonit.
EI kannata väittää, että biologia on tiede. Kaikki on mahdollista nykyään, minäkin olen pupu.