Suojatien eteet TÄYTYY pysähtyä
Olin aivan totaalisen hämmästynyt kun luin tuoan aiemman viestiketjun vastauksia. Siis tosi moni kirjoitteli "ettei jaksa pysähtyä kun ehdin ensin jne". AIVAN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ. Laki määrää, että jos jalankulkija on aikeissa astua suojatielle, on auton pysähdyttävä. Ja autoilija siis kaikissa olosuhteissa vastaa siitä, että auto myös pysähtyy. Siihen on jumaliste pysähdyttävä te kermaperse idiootit!!! Myös siis te. Siinä on ihmisten henki kyseessä. Jalankulkija menee ensin. Piste.
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 15:09"]
Autoilijat: yksinkertainen kysymys: Miksi ette automaattisesti olisi pysähtymässä suojatien eteen, jos näette siinä kadun reunassa ihmisiä. En vaan ymmärrä, MIKSI?
[/quote]Siis lain mukaan autoilijan pitää valmistautua pysähtymään aina suojatietä lähestyessään, siis vaikka jalankulkijoita ei näkyisi missään, saati sitten jos suojatien läheisyydessä on mahdollisesti ylitysaikeissa ihmisiä. Menee varmaan pari sukupolvea vielä ennen kuin sivistystaso nousee sille tasolle että jalankulkijoiden annettaa ylittää tie rauhassa suojatiellä.
[/quote]
Edelleenkin tulkitsen seisoskelijan luopuvan oikeudestaan ylittää tie ennen autoa.
Saat valittaa siitä pukamat piukeina maailman tappiin saakka -ole hyvä!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 15:56"]
Hmmm... vähän pisti ajattelemaan tämä viestiketju. Ensinnäkään minulla ainakaan ei ollut hajuakaan mistään lakimääräyksistä. Ja ei kyllä suoraan sanoen ollut tullut yhtään ajateltua asiaa muutenkaan. Autoilijana sitä ehkä nimenomaan on ajatellut enemmän siltä kannalta, että "himputin törttöilevät jalankulkijat kun ovat eteen tulossa vaikka olen selvästi nähden vauhdilla tulossa". Ärsyttänyt että pitää jarrutella. Mutta ehkä tämä kuvio pitää ajatella uusiksi.
Jos olet tosissasi, tämä selittää miksi joskus vaikuttaa että autoilijoilla ei ole mitään tietoa näinkään tavallisista liikennesäännöistä. Se johtuu siitä ettei heillä ole. Jotenkin sitä luulisi, että niistä autokoulussa puhutaan.
Oma strategiani on pitää kaikkia muita liikkujia täysin arvaamattomina, mistään piittaamattomina sekopäinä. Se on toistaiseksi toiminut.
Suuri osa kortillisista ei ihan oikeasti osaa liikennesääntöjä, siitä tämä jatkuva törttöily johtuu. Kirjalliset kokeet pitäisi määrätä uusittavaksi viiden vuoden vällen. Jos ei pääse kirjallisesta kokeesta läpi, tai on saanut sakkoja tai kolaroinut, niin myös ajokoe pitäisi uusia. Näin saataisiin pahimmat tollot ja asennevaiset pois ratin takaa.
Autoilijat: yksinkertainen kysymys: Miksi ette automaattisesti olisi pysähtymässä suojatien eteen, jos näette siinä kadun reunassa ihmisiä. En vaan ymmärrä, MIKSI?
[/quote]
En minä jaksa jatkuvasti pysähdellä ja taas kiihdyttää ja pysähtyä. Ajan tasaista nopeutta ja jalankulkijat saavat odottaa siellä tien sivussa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:19"]
[/quote]Siis lain mukaan autoilijan pitää valmistautua pysähtymään aina suojatietä lähestyessään, siis vaikka jalankulkijoita ei näkyisi missään, saati sitten jos suojatien läheisyydessä on mahdollisesti ylitysaikeissa ihmisiä. Menee varmaan pari sukupolvea vielä ennen kuin sivistystaso nousee sille tasolle että jalankulkijoiden annettaa ylittää tie rauhassa suojatiellä.
[/quote]
Edelleenkin tulkitsen seisoskelijan luopuvan oikeudestaan ylittää tie ennen autoa.
[/quote]Saat olla kusipää. En vaan keksi jalankulkijalle mitään muuta syytä seistä suojatien edessä kuin se että on astumassa suojatielle, eli ylittämässä katua. Kai joku voi kerätä vaikka rekisterinumeroita, mutta en ole itse tavannut tällaista käytöstä.
Yhden kerran on käynyt niin että kun pysähdyin suojatien eteen, jossa joku läski ämmä seisoi kassien kanssa, niin hän käänsi selän. Peilistä näin että hän nousi johonkin ajoneuvoon, eli oli siinä odottamassa kyytiä.
[/quote]
En minä jaksa jatkuvasti pysähdellä ja taas kiihdyttää ja pysähtyä. Ajan tasaista nopeutta ja jalankulkijat saavat odottaa siellä tien sivussa.
[/quote]En minä jaksa jatkuvasti pysähdellä, vaan kävelen tasaista nopeutta. Autoissa on moottorit joilla liikkuminen on helppoa. Paremipi kun siirryt käyttämään julkisia jos ajaminen ei luonaa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]En minä jaksa jatkuvasti pysähdellä, vaan kävelen tasaista nopeutta. Autoissa on moottorit joilla liikkuminen on helppoa. Paremipi kun siirryt käyttämään julkisia jos ajaminen ei luonaa.
[/quote]
No kävele tasaista nopeutta sinne auton alle. Se ei paljon sinua lohduta, että syy oli auton jos henki on jo paennut ruumiista. Tässä asiassa mennään vahvimman oikeudella, joten jos ei huvita kuolla niin himmaa vaan sitä tasaista nopeutta kun näet auton.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:22"]
[/quote]
[/quote]Saat olla kusipää. En vaan keksi jalankulkijalle mitään muuta syytä seistä suojatien edessä kuin se että on astumassa suojatielle, eli ylittämässä katua. Kai joku voi kerätä vaikka rekisterinumeroita, mutta en ole itse tavannut tällaista käytöstä.
Yhden kerran on käynyt niin että kun pysähdyin suojatien eteen, jossa joku läski ämmä seisoi kassien kanssa, niin hän käänsi selän. Peilistä näin että hän nousi johonkin ajoneuvoon, eli oli siinä odottamassa kyytiä.
[/quote]
Et keksi? Vaikka juuri äsken sen tärkeimmän kirjoitin!
Se jalankulkija joka seisoskelee tien reunassa eikä astu suojatielle luopuu oikeudestaan mennä ensin. Syystä tai toisesta.
Joko ymmärsit?
Ei se minuA haittaa, jos joku päälleni ajaa. Minähän siitä korvaukset saan :)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:32"]
Ei se minuA haittaa, jos joku päälleni ajaa. Minähän siitä korvaukset saan :)
[/quote]
Tämä ei ole mikään jenkkilä. Autoilijan liikennevakuutus korvaa sinulle sairaanhoitokulut ja saat minimaalisen korvauksen siitä, jos sinulle jää pysyvä haitta. Senhän takia kannattaa vammautua.
Päästän aina jalankulkijat vaikka olisi kiire, koska itse kävelen paljon paikasta toiseen ja minua ei koskaan päästetä :D Tiedän miten raivostuttavaa se on, ja miten turhauttava tunne tulee esim. Tampereella välillä kun kukaan ei vahingossakaan päästä tien yli lenkillä ollessani ja siinä saa odotella monta minuuttia...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:57"]
Päästän aina jalankulkijat vaikka olisi kiire, koska itse kävelen paljon paikasta toiseen ja minua ei koskaan päästetä :D Tiedän miten raivostuttavaa se on, ja miten turhauttava tunne tulee esim. Tampereella välillä kun kukaan ei vahingossakaan päästä tien yli lenkillä ollessani ja siinä saa odotella monta minuuttia...
[/quote]
Ja sinullekin: reippaasti astut vaan suojatielle ja pakotat autot pysähtymään. Ei se sen vaikeampaa ole.
Minä teen noin ja pääsen ongelmitta yli missä vaan.
Itse Helsingissä asuvana, kaupungissa paljon autoilevana nelikymppisenä miehenä (eli varmaan juuri se stereotyppi kaahalevasta autoilijasta) en vähääkään tajua niitä, jotka eivät jaksa niitä kaupungissa ajon perussääntöjä ymmärtää. Ihmisiä on tulossa paljon sieltä ja tuolta. Niille jalankulkijoille on vaan annettava tilaa tulla. Monen monituista kertaa olen ollut kokoukseen menossa mielellä, että "helvattu olen taas myöhässä", mutta ei se kaahaaminen voita aikaa minuutista enempää. Ja samalla sitä vaarantaisi aivan turhaan ihmisten hengen. Työkaverini, hyvä ystäväni, ajoi pari vuotta sitten vanhuksen päälle suojatiellä. Onneksi ei kuollut. Mutta sen jälkeen meillä töissä on puhuttu (hänen aloitteestaan) ihan yleisesti siitä, että kokouksesta myöhästyminen on mitätöntä siihen verrattuna, että vaarannat kaahailullasi muiden turvallisuutta. Pysähtykää suojatien eteen jos joku vain vähänkin näyttää kadulle olevan tulossa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 15:49"]
Hmmm... vähän pisti ajattelemaan tämä viestiketju. Ensinnäkään minulla ainakaan ei ollut hajuakaan mistään lakimääräyksistä. Ja ei kyllä suoraan sanoen ollut tullut yhtään ajateltua asiaa muutenkaan. Autoilijana sitä ehkä nimenomaan on ajatellut enemmän siltä kannalta, että "himputin törttöilevät jalankulkijat kun ovat eteen tulossa vaikka olen selvästi nähden vauhdilla tulossa". Ärsyttänyt että pitää jarrutella. Mutta ehkä tämä kuvio pitää ajatella uusiksi.
[/quote]Oletko saanut ajokortin jostain arvonnasta? Nykyisin tieliikennelaki pitää osata aika hyvin saadakseen kortin. Vai oletko niin tyhmä että et ole tajunnut että ajokorttikokeen kysymykset koskee ihan oikeaa liikennettä?