Suojatien eteet TÄYTYY pysähtyä
Olin aivan totaalisen hämmästynyt kun luin tuoan aiemman viestiketjun vastauksia. Siis tosi moni kirjoitteli "ettei jaksa pysähtyä kun ehdin ensin jne". AIVAN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ. Laki määrää, että jos jalankulkija on aikeissa astua suojatielle, on auton pysähdyttävä. Ja autoilija siis kaikissa olosuhteissa vastaa siitä, että auto myös pysähtyy. Siihen on jumaliste pysähdyttävä te kermaperse idiootit!!! Myös siis te. Siinä on ihmisten henki kyseessä. Jalankulkija menee ensin. Piste.
Kommentit (93)
71... Tuleeko sinulle liikennevaloissakin punainen yllätyksenä? Jalankulkija suojatielle astumaisillaan vastaa punaista valoa.
Jossain vaiheessa jouduin vaihtamaan bussia joka aamu Ala-Malmilla niin, että bussista jäätyäni ylitin tien vastakkaisella puolella olevalle pysäkille. Kyseisessä risteyksessä on valot, mutta lähes joka aamu suojatien ylitse huristi auto vielä valojen vaihduttua vihreäksi. Ensimmäisellä kerralla olin vähän hämmästynyt, mutta pian huomasin tuon olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Kyseiset valot vaihtuu vielä aika nopeasti takaisin vihreäksi. Miten voi olla ihmisillä noin kiire?
eihän siihen tarvii pysähtyä, väistämisen voi tehdä hidastamalla ja suurimmaks osaks jos on vähänkään silmät päässä ku ajaa ni ei tarvii pysähdellä ja kaikki pääsee sovinnolla. Lapset kyllä väistetään niin että oikeesti nähdään että ne pääsee yli. Yleensä ne onkin niin fiksuja että odottavat että auto pysähtyy. Aikuinen osaa kyllä arvioida lähestyvän ajoneuvon nopeutta, ainakin suurimmasta osasta oon huomannu että näkevät. Pahin ongelma on mun mielestä se kun viereisellä kaistalla ajava ei tajua pysähtyä kun toinen auto päästää jalankulkijoita yli.
Mulle ei ole koskaan tullu vastaan sellasta jalankulkijaa joka hyökkää ihan puskista eteen yhtäkkii. Ei vaikka ajan yli 60000km/v työkseni + vapaa-ajan rundit. Ja ajan kyllä ihan pääkaupunkiseudulla oikein persläven ytimessä. Niitä seisoskelijoita on kyllä riittäny, jotka ei oikein oo ees menossa vai onko? mutta riittäköön tilanteessa sitten se, että kenenkään päälle ei ajeta pääsi se seisoskelija tien yli ennen tai jälkeen ajoneuvon.
joo, muualla muttei suomessa. suomessa on tosi ärsyttäviä jalankulkijoita, aina tunkemassa tien yli. en minä voi hiljentää, mulla on kiire abc:hen heseen!
Kun olen auton ratissa pyrin ajamaan pysähtelemättä määränpäähäni. En tykkää suojatien reunassa roikkuvista ihmisistä enkä päästä niitä yli jos ei ole ihan pakko. Jalankulkijat ja pyöräilijät aiheuttavat paljon vaaratilanteita säntäämällä tielle yllättäen jostakin puskan takaa ja eivät edes viitsi vilkaista olisiko siinä tiellä mahdollisesti joku auto jota vois ehkä pikkasen varoa. Talvikeleillä auto kun ei pysähdy kuin seinään vaikka kuinka painaisi jarrua, en ymmärrä miksei jalankulkijat tätä tajua. Se on niille varmaan sanottu kuitenkin joskus.
Jalankulkijana väistän itse aina autoja, annan tietä ja odotan että autot menevät ensin. Tunnen oloni mukavammaksi jos saan ylittää tien ilman, että joku siinä mulkoilee mua auton ratin takaa.
Ei mulla muuta tästä aiheesta.
Mutta kun ei niistä toikkaroitsijoista tiedä, että mitä aikeita niillä on. Norkoilevat siinä risteyksen tienoilla pallo hukassa tai ovat perustaneet eläkeläisten ompeluseuran siihen.
No ei nyt ihan noinkaan. Ajoneuvon lähestyessä suojatietä sen TÄYTYY valmistautua pysähtymään, tämä siis vaikka lähellä ei olisi yhtään jalankulkijaa. Kun jalankulkija on astumassa suojatielle, niin tälle TÄYTYY antaa ESTEETÖN kulku, hyvissä ajoin hidastaminen on parempikin ratkaisu kuin suojatien etteen äkkijarrutus. Mutta tarvittaessa on siis pysähdyttäväkin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:59"]
Kun olen auton ratissa pyrin ajamaan pysähtelemättä määränpäähäni. En tykkää suojatien reunassa roikkuvista ihmisistä enkä päästä niitä yli jos ei ole ihan pakko. Jalankulkijat ja pyöräilijät aiheuttavat paljon vaaratilanteita säntäämällä tielle yllättäen jostakin puskan takaa ja eivät edes viitsi vilkaista olisiko siinä tiellä mahdollisesti joku auto jota vois ehkä pikkasen varoa. Talvikeleillä auto kun ei pysähdy kuin seinään vaikka kuinka painaisi jarrua, en ymmärrä miksei jalankulkijat tätä tajua. Se on niille varmaan sanottu kuitenkin joskus.
Jalankulkijana väistän itse aina autoja, annan tietä ja odotan että autot menevät ensin. Tunnen oloni mukavammaksi jos saan ylittää tien ilman, että joku siinä mulkoilee mua auton ratin takaa.
[/quote]Eikö olisi älykkäämpää liikkua liikennesääntöjen mukaan?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 13:59"]
[/quote]
Hahaha hauska. jalankulkijoiden pitäisi väistellä autoja :D entäs liikennesäännöt? Taidat olla niin tyhmä ettet niitä ymmärrä :D
pyrin ajamaan pysähtelemättä
kai nää teiden ritarit ajaa sitten punasiakin päin?
vittu mitä kusipäitä, oikeesti
Juuri näin alkuperäisenä tarkoitin.
Tieliikennelaki 32§: "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."
Jos ihminen jää vaikka bussista tai täällä Helsingissä raitiovaunusta, päästää sen ratikan menemään ja olisi sitten astumassa suojatielle, niin varmasti suurin osa autoista on änkeämässä siihen väliin. Jos jalankulkija seisoo suojatien edessä ja katselee pälyillen lähestyvää autoa (pysähtyykö tuo vai ei?), niin joka ikisessä oikeusportaassa menee 100% varmasti läpi, että henkilö on silloin astumassa suojatielle. Autoilijan on katsottava, onko suojatien reunassa ihmisiä, jotka ovat tuloillaan suojatielle ja jos on, niin silloin on pysähdyttävä. Siinä ei ole harkinnan paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:00"]
Mutta kun ei niistä toikkaroitsijoista tiedä, että mitä aikeita niillä on. Norkoilevat siinä risteyksen tienoilla pallo hukassa tai ovat perustaneet eläkeläisten ompeluseuran siihen.
[/quote]Pysähdy ja kysy että tarviiko apua ylitykseen jos ei muuten lähde yli. Itselleni on 27 kortillisen elämän aikana käynyt kahdesti niin että jalankulkija ei mene yli vaikka pysähdy. Vanhempia mummeleita, otti varmaan pumpusta ja piti jäädä levähtämään.
Minä olen 198 cm pitkä ja yli 110 kg painava, eli varsin isokokoinen mies. Olen viimeiset 2 vuotta ollut pienten lasten kanssa kotona ja usein ulkoilemme ja teitäkin joudumme ylittämään. Ei ole aivan 1 tai 2 tai edes 10 kertaa, kun olen autoilijan pysäyttänyt ja käynyt sanomassa muutaman melkoisen painavan sanan hänen suojatiekäyttäytymisestään. Kummasti se tuntuu autoilijan vastaanottokykyyn vaikuttavan tämä palautteen antajan iso koko. Voi olla, että pienenä perheenäitinä olisin saanut useampiakin haistatteluja aktiivisuudestani. Nyt en kertaakaan... :) Mutta tärkeintä on, että viesti menee näille tolloille perille. Oli se palautteen antaja sitten kuka tahansa.
Asun Helsingin keskustassa, ja täällä tietysti on paljon valoristeyksiä, joissa ei joudu miettimään kuka menee milloinkin. Valottomissa risteyksissä etenkin taksit ajavat tyynesti suojatien yli, vaikka olisin jo puolivälissä menossa. Autoilijoiden ylimielisyys on alkanut sen verran ärsyttää, että menen aina yli ellei onnettomuus näytä satavarmalta. Aina ovat pysähtyneet...
Mä en koskaan säntää suojatielle katsomatta molempiin suuntiin tai silloin kun autoja ajaa ohi. Kyllä mä voin odottaa, että se autosuma pääsee sujuvasti menemään, eipähän tule vaaratilanteita.
Kerran ajoin autoa kun isä ja pieni poika, ehkä 3-vuotias, kävelivät kävelytiellä. Mulla oli hiljainen vauhti, ehkä 30km/h ja näin kävelijät jo kaukaa. Isä jäi seisomaan selin suojatien eteen odottamaan kun poika jäi tonkimaan maata. Ajoin toki eteenpäin. Yhtäkkiä isä pomppaakin katsomatta kumpaankaan suuntaan suojatielle. Poika jäi seisomaan kävelytielle ja katsoi kumpaankin suuntaan. Tietenkin pysähdyin ja päästi pojankin suojatien yli. Kerrassaan esimerkillisesti isä hoiti tilanteen poikansa nähden!
Pointti on se, että myös se kävelijä osaa olla idiootti.
Tästä lähtien teen päätelmän jokaisesta autoilijasta, joka ei anna tilaa mennä suojatien yli, että he ovat
1. Huonolla itsetunnolla varustettuja
2. Öykkäröiviä
3. He eivät ymmärrä yksinkertaisia sääntöjä...
4. ... Mistä voi päätellä heidän älykkyysosamääränsä
5. ... Mistä taas voi päätellä, että jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Täytyykin alkaa ottaa ylös näitä rekkareita, onneksi minulla todella hyvä muisti. Samoin vinkkaan poliisille muutaman hyvän paikan, josta saa valtiolle mukavan summan rahaa idioottien lompakoista. En nimittäin voi käsittää, miten tyhmä on ihminen joka ei ymmärrä yhtä lyhyttä lakitekstin pätkää plus Suomessa käytettyä sanaa SUOJATIE.
älkää mammat vaan autoilko suomen ulkopuolella! voi pamahtaa syyte, muualla euroopassa kun pitää päästää jalankulkija yli, vaikkei suojatietä olis mailla halmeilla.
pysykää siellä espoossanne
" suojatiellä on autoilijalla yliajo-oikeus."
"suojatiellä ei saa pyöräillä"
"
Auton alle jäänyt lapsi joutui maksamaan korvauksia
"
http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml
Olen maailmalla paljon kulkenut, ja täytyy sanoa, että suomalaiset ovat kyllä niin pirun jääräpäisiä MINÄminä-juntteja.
Mielestäni suojatielle kannattaa astua, vaikka auto ei hidastaisikaan. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että saa astuttua myös takaisinpäin tai juostua äkkiä, jos autoilija on itsepäinen. Jos/kun tästä seuraa äkkijarrutuksia tai peräänajoja, niin se on ihan autoilijan oma vika. Siis tietenkään ei saa missään nimessä rynnätä auton eteen suoraan, mutta jos autolla on hyvät mahdollisuudet pysähtyä (vaikka se ei pysähtyisi), niin itse ainakin astun tielle. Koska lain mukaan se menee näin. Ja joissain paikoissa ei muuten pääse ikinä tien yli, kun kukaan ei vapaaehtoisesti hidasta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 16:39"]
Täällä ihmiset ei taas ymmärrä miten se ajokulttuuri eroaa Helsingissä kuin jollain pienemmällä paikkakunnalla. Täällä "maalla" tilaa antavat niin jalankulkijat kuin autoilijat, kenelläkään ei ole kiire astua auton eteen tai ajaa toisen päälle, auto voi aivan hyvin antaa jalankulkijalle tilaa hidastamalla vauhtia kuitenkaan pysähtymättä. Täällä kukaan ei juokse ja käveli väkisin auton eteen, toisin kuin juuri pk-seudulla.
Helsingissä ihmiset kävelet röyhkeästi punaisia päin, joten siellä nyt ei tulisi mieleenkään olla pysähtymättä autolla suojatien eteen. Toista se on täällä maalla, täällä ihmiset jäävät välillä suojatielle odottamaan, että auto menee mielummin kuin kävelee alle. Näin teen itsekin, minulla ei ole jalankulkijana niin kiire, että en voisi yhtä lähestyvää autoa odottaa.
[/quote]
Ai jaa, mun kokemus on ihan toisin päin. Helsingissä osataan tavat puolin ja toisin. Muissa kaupungeissa, kaikki maailman porit turut mikkelit ja sun muut niin porukka vaan pelmahtaa äkkiyllättäen suojatielle yhtään katsomatta vaikka auto olisi ihan kohdalla jo... (työasioissa yhteen aikaan ajelin paljon ympäri Suomea...)
[/quote]
Itsekin on tullut ajeltua ja käveltyä vaikka missä. Helsingissä olen havainnut sen, että jalankulkijat kävelevät todella usein (verrattuna muihin pienempiin paikkakuntiin) röyhkeästi päin punaisia, joka kerta kun näyttää vähänkin siltä, ettei mistään tulisi autoa. Sitten lähdetään ylittämään tietä punaisilla ja autot joutuvat vihreillä pysäyttelemään etteivät ajaisi yli. Missään muualla en ole törmännyt jalankulkijoiden yhtä törkeisiin tienylityksiin.
Varmasti muuten kyllä veikkaan että pk-seudulla on joustavampia kun liikennettäkin on enemmän. Annetaan julkisille kulkuneuvoille paremmin tilaa jne.