Vääntäkää rautalangasta: miksi koira ei saa pelätä?
Mitä se haittaa jos koira tärisee muutaman tunnin nurkassa esim ilotulitusrakettien pelossa? Miksi koira ei saa pelätä? Mitä vahinkoa siitä on kenellekään? Kysyn siis ihan vilpittömästi. Itsellä ei ole koiria mutta pelkäähän lapsikin joskus jotain eikä se siihen kuole.
Kommentit (225)
Miltä itsestäsi tuntuisi, jos joutuisit istumaan nurkassa ja tärisemään pelosta?
Eli se ei tärisekään nurkassa vaan louskuttaa ja puree? Mistä sitten erottaa pelokkaan ja vihaisen koiran?
Minulla ei ole koiria mutta kai kyse on pelon asteesta. Ei kai pieni säikähdys haittaakaan. Mutta jo on koko illan paniikissa eikä voi siksi syödä ja juoda tai käydä ulkona tarpeillaan niin ei kai se ole terveellistä.
Plus eläin voi paniikissa karata ulkona tai loukata itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Miltä itsestäsi tuntuisi, jos joutuisit istumaan nurkassa ja tärisemään pelosta?
vietin tällä tavalla suurimman osan lapsuudestani. Olen ihan järjissäni silti.
Samat yliherkät koirat pelkää ukkostakin. Ei terve koira pelkää tavallisia yleisiä luonnonilmiöitä. Ylijalostuksen seuraus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten siksi haluat kaikkien muidenkin kärsivän samalla tavalla, myös syyttömien luontokappaleiden?
Eli ei tule mitään järkevää syytä? Jos Musti ei voi yhtenä iltana syödä ilta-apettaan niin onpa kauheaa
Vierailija kirjoitti:
Samat yliherkät koirat pelkää ukkostakin. Ei terve koira pelkää tavallisia yleisiä luonnonilmiöitä. Ylijalostuksen seuraus.
Mulla on sekarotuinen jota ei ole jalostettu yhtään ja pelkää pauketta ja ukkosta.
Ap:lle senverran että jos se pelko olisi pientä ei siitä haittaa olisikaan, mutta esim oma koira on uutenavuotena niin paniikissa että ei pysty syömään eikä juomaan, pissaa paniikissa kotona allensa, ulos ei voi mennä paukkeen takia ollenkaan, yrittää tunkea itseään kaikenmaailman pieniin rakosiin turvaan.
Ukkonen ei onneksi aiheuta noin suurta paniikkia mutta sitäkin pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten siksi haluat kaikkien muidenkin kärsivän samalla tavalla, myös syyttömien luontokappaleiden?
en halua, en vaan ymmärrä mitä haittaa yhden illan pelosta voi olla.
Saa. Joillakin eläimillä voi olla hyvin voimakas reagointi, oireet, joita koiran terveys ei enää kestä. Se voi olla kauhu monta tuntia, tyyliin koiran veri pakenee ja suu kuivuu tms. Joku voi saada sydänkohtauksen. Myös lintu voi kärsiä yöllä melukonsertin basson jytkeestä kaupungin alueella, ei saa puussa unta, ei osaa mennä paikkaan jossa se ei kuulu - vaikka seinusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos koira pelkää siitä tulee aggressiivinen. Ihan kuin ihmisestäkin.
Tarkoittaako tuo sitä ettei koiran omistaja pärjää silloin koiransa kanssa? Muuthan siinä ei ole vaarassa kun koira riehuu agressiivisena kotona. Ulkona oltava omistajansa hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ennen vanhaan koirat eivät sitten olleet aggressiivisempia ja yhtä pelokkaita kuin nykyään? Ei 90-luvulla vielä kirjoiteltu yleisönosastoille vetoomuksia ilotulitusten lopettamisesta, koska meidän Musti on paukkuarka.
Vierailija kirjoitti:
Eli se ei tärisekään nurkassa vaan louskuttaa ja puree? Mistä sitten erottaa pelokkaan ja vihaisen koiran?
Koira kompensoi omaa pelkoaan ja epävarmuuttaan agressiivisuudellaan. Jos koiralla on hyvä olla, ja luottaa ympäristöönsä sekä omistajiinsa, ei sen tarvitse olla agressiivinen.
Eikö sen voi vaan sulkea sitten vaikka vessaan jos vahinkopissa tulee eikä ruoka maistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekarotuinen jota ei ole jalostettu yhtään ja pelkää pauketta ja ukkosta.
Ap:lle senverran että jos se pelko olisi pientä ei siitä haittaa olisikaan, mutta esim oma koira on uutenavuotena niin paniikissa että ei pysty syömään eikä juomaan, pissaa paniikissa kotona allensa, ulos ei voi mennä paukkeen takia ollenkaan, yrittää tunkea itseään kaikenmaailman pieniin rakosiin turvaan.
Sehän on silloin omistajassa vika. Ei koira luonnostaan pelkää kovia ääniä, eihän meillä muuten olisi metsästyskoiria olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen voi vaan sulkea sitten vaikka vessaan jos vahinkopissa tulee eikä ruoka maistu?
Ilmeisesti ei voida, kun koiraa inhimillistetään liikaa. Ajatellaan, että kun itsekään ei viihtyisi yhtä iltaa suljettuna kylppäriin, niin ei koiraakaan voi laittaa, jos sille tulee paha mieli :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on silloin omistajassa vika. Ei koira luonnostaan pelkää kovia ääniä, eihän meillä muuten olisi metsästyskoiria olemassakaan.
Kaikkeni kyllä olen tehnyt että saisin pelon opetettua pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä pelkoa jatkuu viikkoja, kuukausia..
Mites jos koiran lihakset kiristyy ja kipeytyy pelätessä, sitten kipu? Entä kylmän vaikutus? Koiria pitää kuulostella mikä vointi.