Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeistä masennustako?

Vierailija
04.03.2014 |

Mistä tietää onko masentunut vai vain väsynyt? Olen 6kk ihanan vauvan äiti mutta pari päivää ollut todella vaikeaa. Lapsi heräilee nyt paljon (kääntyilee, haluaa tutin yms.) ja olen itse herkkäuninen. Yhteensä olen saanut viime päivinä neljä-viisi tuntia unta pätkissä. Päivisin olen aloitekyvytön, en saa lähdettyä vaunulenkille tai ostoskeskukseen tms. koska väsyttää ja tuntuu yksinkertaisesti liian vaikealta. Kotona olo ahdistaa myös koska lapsella jotain eroahdistusta, en saa postua huoneesta ilman huutoa ja päikkäritkin supistuneet tosi lyhyiksi, joten en saa hetken rauhaa. Itku on herkässä, mutta avun pyytäminen tuntuu todella vaikealta, kuin se olisi heikkoutta. Toisaalta en haluakaan antaa lasta hoitoon, muuta kuin isälleen. Mahtaisiko kunnon unet enää auttaa vai pitäisikö painua lääkäriin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin väsynyt. En todellakaan lähtisi minnekään ostarille pyörimään, vaan nukkuisin/lepäisin kaikki ajat mitä pystyisin sillä välin kun vauva nukkuu. 

Vierailija
2/5 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksesta puhutaan jos masentunutta mielialaa on kestänyt ainakin 2 viikkoa. Oireesi  voivat johtua vielä ihan uupumuksesta ja huonosta unesta, mutta uupumus voi laukaista kyllä mielenterveysongelmia. Siten on samantekevää olisitko diagnosoitavissa, koska hoito on sama. Tarvitset lepoa, vaihtelua päiviin, aikuisten seuraa, säännöllistä rytmiä. Teidän on nyt tartuttava lapsen isän kanssa tilanteeseen ennenkuin menet ihan epäkuntoon. Sinun on saatava nukkua. Isäkin voi ojentaa tuttia, sinuahan ei tarvita muuhun kuin imetykseen. 6-kuinen pärjää muutenkin jo hoidettavana. Pikku hiljaa voi luopua täydellisestä symbioosista vauvan kanssa ja suuntautua elämään muutakin elämää kuin vauvan ympärillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni samat oireet ja puoli vuotta synnytyksestä diagnoosina kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys toi paljon helpotusta mutta vieläkin "vaikeita" päiviä. Lapsi 2,5v En koennut olevani masentunut, surullinen tms, nautin suuresti äitiydestä, mutta olo oli vain niin vetämätön. Aloitekyvyttömyyttä, aivosumua..

Vierailija
4/5 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita Googleen DEPS. Löydät msennus"happotestin". Itse sain aika hurjat pisteet esikoiseni ollessa 4 kk ja onneksi lähdin hakemaan apua.

Vierailija
5/5 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vastaa:

Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy ja siihen on lääkitys. Kokeiden mukaan lääkityksen pitäisi olla suht kohdallaan. Suvussa on kyllä myös esim. kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja siksi mietin tässä että pitäisikö sitä lääkäriin mennä. Ärsyttävintä on se, kun haluaisin lähteä johonkin ja jos kaikki ei mene putkeen (lapsi kiukuttelee yms.), tulee ahdistus ja lähteminen jää kokonaan. Tulee itku ja raivoan. Lapsellekin tullut joskus tiuskastua ja siitähän tulee entistä parempi mieli. Viime yönä sain nukuttua noin kuusi tuntia ja olo on parempi. Pääsin jopa lähtemään ensimmäsitä kertaa perhekahvilaan ja tuli voittajafiilis. Ehkä tämä tästä...