Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia lapsia entiset koulukiusaajat kasvattaa?

Vierailija
04.03.2014 |

Kaikki yläasteen kiusaajat / häiriköt ovat nykyään perheellisiä. Mietityttää, että mitenköhän he kasvattavat tenaviaan? Sanovatko, he ettei toisia saa löydä ja kiusata vai, tajuavatko he edelleenkään tuommoisia asioita. Yläaste loppu 2006 ja monet heistä sai lapsen aika pian sen jälkeen, nyt on jo toinen / kolmas lapsi menossa. Yhelläkin jätkällä oli tapana aina hakta pienempiä luokkalaisia (lyödä limsapullolla, repulla ja töniä seinään jopa luokassa) nyt tää sama jätkä on 2. lapsen isä. Mietityttää vaan millaisia kauhukakaroita / kullannuppuja nämä kasvattavat.. Onko kokemusta.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaajat ovat olleet koulukiusaajia ollessaan itsekin lapsia. Heillä on ollut sen jälkeen mahdollista aikuistua ja kehittyä; kuka nyt sitten mitenkin on mahtanut mahdollisuutensa käyttää. Minä olen enemmän huolissani siitä, millaisia lapsia kasvattavat aikuiset kiusaajat. Sellaiset jotka ihan keski-iässä ovat sitä mieltä, että tädin päälle voi heittää kuraa ja sitten loppuelämänsä kyyristellä nurkissa kun tätiin törmää. Tällaista esimerkkiä ja arvomaailmaa tuntemani "isä" siirtää lapsilleen.

Vierailija
42/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 09:37"]

Näin koulukiusattuna tekee pahaa lukea koulukiusaajien voivottelua. Että heillä on vaikeaa ja siksi kiusaavat, voi raukat. No minulla oli ja on edelleen vaikeaa kiitos heidän "vaikeuksiensa". Kaikki omat kiusaajani ovat menestyneet elämässä, ainakin tähän mennessä. Minä en.

[/quote]

Sinä olet nyt aikuinen, voit tehdä jotakin omalle pahalle olollesi. Lapset/nuoret eivät siihen kykene tilanteessa jossa ovat.

Kiusaaminen on aina väärin, mutta jos lapsella/nuorella on mielenterveysongelmia on heidän hyvin vaikea siihen saada apua ilman aikuisen tukea. Ja juuri sellaisia kiusaajat ovat, ilman aikuisen tukea olevia.

[/quote]

Eivät kaikki kiusaajat, osa varmasti. Osa vain lähtee mukaan kiusaamiseen. 

Ja toki voin tehdä, sitähän tässä on vuosia jo yritetty tehdä asialle jotain että saisi edes jostain vähän itseluottamusta kaivettua. Mutta kiusaamisella on joskus kauaskantoisia seurauksia, ainakin minun tapauksessani ja eivät ne hetkessä miksikään muutu. Tai sillä että yrittää vakuutella itselleen jotain, sillä kyllä se olettamus siitä että muut eivät pidä sinusta on aika syvälle iskostettu. Minusta vain tuntuu että monet joita ei ole kiusattu eivät ymmärrä sitä miten se voi vaikuttaa ja siten sitä ei oteta niin vakavasti. Ja sitten valitetaan kun Suomessa on yhteiskunnasta syrjäytyneitä sosiaalipummeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 09:54"]

Koulukiusaajat ovat olleet koulukiusaajia ollessaan itsekin lapsia. Heillä on ollut sen jälkeen mahdollista aikuistua ja kehittyä; kuka nyt sitten mitenkin on mahtanut mahdollisuutensa käyttää. Minä olen enemmän huolissani siitä, millaisia lapsia kasvattavat aikuiset kiusaajat. Sellaiset jotka ihan keski-iässä ovat sitä mieltä, että tädin päälle voi heittää kuraa ja sitten loppuelämänsä kyyristellä nurkissa kun tätiin törmää. Tällaista esimerkkiä ja arvomaailmaa tuntemani "isä" siirtää lapsilleen.

[/quote]

Tai ne aikuiset jotka nauravat toisten ulkonäölle ja pilkkaavat muita vähemmän menestyneitä aikuisia. Siirtävät suoraan lapsille kiusaamisen mallin. Kukaan ei näet synny kiusaajana, joten lapsen voi (ehkä jotain ihan poikkeustapauksia lukuunottamatta jos käytöksen aiheuttaa sairaus) kasvattaa niin että tämä kunnioittaa toisia eikä kiusaa. Eikä pura pahaa oloaan heikompiin. Toki kaikki kiusaajat eivät poimi kiusaamista kotoa, kyllä sitä koulustakin poimitaan, mutta pohjimmiltaan se aina opitaan aikuisilta.

Vierailija
44/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luinko nyt oikein, pitäisi ymmärtää kiusaajaa joka on pahimmillaan aiheuttanut monen vuoden tuskat lapsuuttaan elävälle toiselle lapselle. Useat koulukiusatut kärsivät näistä ongelmista vielä aikuisenakin, eikä huonoa itsetuntoa tuosta noin vaan aikuisena korjata. Tämä tiedoksi sille joka sanoi että aikuisena voi itse vaikuttaa asioihin.

Kerrotko, miten voin vaikuttaa siihen että pelkään uusia tilanteita niin paljon että saan paniikkikohtauksen uusien ihmisten edessä ? Jään mieluummin kotiin, kuin juoksen erilaisissa illanvietoissa.

Tai miten vaikutan siihen, että en luota ihmisiin ollenkaan, kaikki lapsuudessa käytti vain hyväkseen tavalla tai toisella ja naureskelivat sitten koulunkäytävillä, räkivät päälle ja pyörittivät roskapöntöissä. Monta vuotta. Siitä sanallisesta kiusaamisesta en edes aloita.

Luotan vaan sokeasti ? Menen saamaan sen paniikkikohtauksen jotta siitä voidaan sitten "yhdessä" vitsailla ?

Ei kiitos.

Vierailija
45/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:04"]

Siis luinko nyt oikein, pitäisi ymmärtää kiusaajaa joka on pahimmillaan aiheuttanut monen vuoden tuskat lapsuuttaan elävälle toiselle lapselle. Useat koulukiusatut kärsivät näistä ongelmista vielä aikuisenakin, eikä huonoa itsetuntoa tuosta noin vaan aikuisena korjata. Tämä tiedoksi sille joka sanoi että aikuisena voi itse vaikuttaa asioihin.

Kerrotko, miten voin vaikuttaa siihen että pelkään uusia tilanteita niin paljon että saan paniikkikohtauksen uusien ihmisten edessä ? Jään mieluummin kotiin, kuin juoksen erilaisissa illanvietoissa.

Tai miten vaikutan siihen, että en luota ihmisiin ollenkaan, kaikki lapsuudessa käytti vain hyväkseen tavalla tai toisella ja naureskelivat sitten koulunkäytävillä, räkivät päälle ja pyörittivät roskapöntöissä. Monta vuotta. Siitä sanallisesta kiusaamisesta en edes aloita.

Luotan vaan sokeasti ? Menen saamaan sen paniikkikohtauksen jotta siitä voidaan sitten "yhdessä" vitsailla ?

Ei kiitos.

[/quote]

Kiitos tästä kirjoituksesta. Valitettavan tuttua. Sosiaaliset tilanteet ahdistavat järjettömästi. En luota toisiin ihmisiin vaan jatkuvasti on muuri päällä, enkä kerro miten oikeasti menee edes niille kavereille jotka minulla on. Heitä nään myös harvoin koska itse harvemmin tapaamisia ehdotan, he sitten onneksi kuitenkin pitävät yhteyttä. Parisuhdetta on ihan turhaa edes yrittää etsiä kun tilanne on tämä ja luotto muihin niin nollassa. Ajatuskin siitä että pitäisi päästää joku niin lähelle on ihan absurdi. Ja ahdistava. 

Vierailija
46/96 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 08:30"]

Kai niistäkin kiusaajia tulee. Kuinkas muuten. Ei omena kauas puusta putoa. Luulen, että nämä koulukiusaajat eivät itse edes tienneet kiusaavansa ja näin huonot käytöstavat ja ilkeys jatkuvat sukupolvelta toiselle.

[/quote]

Tiedän 2 aiikuista kiusaajaa. Ihan hirveitä kiusaajia on molempien lapset. Äideiltään oppineet. Aivan satavarmasti joku lapsista joutuu joskus vankilaan tai saa pahasti turpiinsa, sen verran idiootteja on. Niihän sitä sanotaan sairaiden vanhempien lapset joutuvat maksamaan vanhempiensa teot.

Vierailija
47/96 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 08:30"]

Kai niistäkin kiusaajia tulee. Kuinkas muuten. Ei omena kauas puusta putoa. Luulen, että nämä koulukiusaajat eivät itse edes tienneet kiusaavansa ja näin huonot käytöstavat ja ilkeys jatkuvat sukupolvelta toiselle.

[/quote]

Tiedän 2 aiikuista kiusaajaa. Ihan hirveitä kiusaajia on molempien lapset. Äideiltään oppineet. Aivan satavarmasti joku lapsista joutuu joskus vankilaan tai saa pahasti turpiinsa, sen verran idiootteja on. Niihän sitä sanotaan sairaiden vanhempien lapset joutuvat maksamaan vanhempiensa teot.

Vierailija
48/96 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:04"]

Ei kiitos.

[/quote]

Siis etsä tosiaan tiennyt, et miten nää asiat Suomessa ratkaistaan? Tässä pari maistiaista. Kerron lopussa oman kokemukseni. Kiva- koulu hankkeen kotisivuilta, toinen lause kysymyksen "mikä saa kiusaamaan" alla:  "On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että kiusaamiseen syyllistyvät usein aivan tavalliset, terveet ja mukavat lapset".

Toinen, mun henkilökohtainen suosikkini ja systeemi josta olen itsekin saanut nauttia, on VERSO. Tässä kiva artikkeli, jossa on haastateltu tätä koulukiusaamisen (eikun siis anteeksi, pienien kinojen ratkaisemikseksi) poistamiseksi suunniteltua järjestelmää. Artikkelin nimi on: Kiusaaminen ei poistu kouluista koskaan.

Verso on vertaissovittelua. Se perustuu näkemykseen, jonka mukaan konflikteissa on pohjimmiltaan kyse vuorovaikutuksen puutteesta. Kun nuoret saavat siinä apua, he pystyvät itse ratkaisemaan kinansa. Sovittelija johdattelee osapuolet sopua kohti, mutta ei ratkaise ongelmaa heidän puolestaan.

"Kukaan ei Versossa saa pahiksen tai uhrin roolia. Kumpikin sopan osapuoli saa kertoa omista tunteistaan. Nuoret oppivat vuorovaikutusta, empatiaa ja konfliktin sopimista", Gellin kuvailee.

Olen itse päässyt kokemaan ton verson voiman yläasteella, josta on nyt pari vuotta. Minua kiusattiin systemaattisesti kolmosluokalta ysiluokalle, ja ysiluokalla puututtiin ensimmäisen kerran asiaan. Lapsena oli väkivaltaa, isompana kiusaaminen keskittyi joko a)täydelliseen ignooraamiseen, minua siis ei ollut olemassa eikä minua noteerattu millään tasolla, istuin hiljaa kello 8-15 b) ignooraaminen rikottiin vain satunnaisesti toisten halutessa ilmaista kuinka ruma olen, kuinka he eivät halua minua ryhmään, kuinka minun pitää istua yksin jne.

Niin tosiaan, ysillä puututtiin asiaan kun sain pitkän kirjeen luokan tytöiltä, jossa he pyysivät minua tappamaan itseni ja suosittelivat eri tapoja tähän. Luovutin kirjeen opettajalle, ja me pidettiin verso kokous, jossa oli tytöt vastaan minä. Arvaatkaapa pari kertaa, kuunneltiinko minun "vuorovaikutustaitoja "tytöt kilpaa huusivat omaa tarinaansa, vai menikö se siihen, että oli kyllä totisesti hyvin arvokas kokemus tälle nuorelle toi verso.

Juttu päätyi siihen, että pari kiusaajista valittiin koulun näytelmään esittämään pääosia, koska nuoret päätyivät purkamaan turhautumistaan ja esiintymishaluaan negatiivisella tavalla, ja tarvitsivat positiivisen kanavan tuoda itseään esiin.

Mut palkittiin asiasta niin, että tytöt pyysivät anteeksi, täysin vilpittömästi siis, ja jatkettiin täysin samaa rataa. Opettaja, joka siis on vuosikaudet hyväksynyt, että minä olen ainoa joka tekee parityöt yksin koska kukaan ei halua parikseni ja on korvaansa lotkauttamatta kuunnellut kaikki maailman haukkumasanat tunnilla mua kohtaan, kehotti lopettamaan turhan ujostelun ja menemään reippaasti porukkaan. voisin kuulemma vaikka ehdottaa tytöille yhteistä leffailtaa.

Siis leffailtaa. Oikeasti. Ihmisen kanssa, joka lupasi tarvittaessa auttaa minua etsimään sopivaa hirttoköyttä.

Minut tunnistaa tarinasta, mutta onko sillä väliä.

Mä olen pahoillani kaikkien puolesta, joiden lapsia kiusataan. Valitettavasti suomen kouluissa vain ollaan asennoiduttu siihen, että riitaan tarvii aina kaksi ja nuo tilanteet ovat "kinojen selvittelyjä", eikä sitä että kuusi on hakannut yhden matkalla kouluun ja pyritään loppuun asti muistamaan kuinka kiusaajat ovat lapsia, eli siis viattomia.

Onnea niille jotka ovat elämässään selvinneet kouluhelvetin jälkeen. Minä luultavasti tulen toteuttamaan kiusaajien toiveen.

[/quote]

Olen äärettömän surullinen ja pahoillani siitä, kuinka sinua kiusattiin. Vielä järkyttävämpää on se, kuinka huonosti koulu hoiti asiaa. Opettajien pitäisi hävetä. Jos yhtään lohduttaa, et ole ainoa kiusattu, joka on joutunut kokemaan julmaa kiusaamista ja opettajien kyvyttömyyttä puuttua asiaan. Olen vahvasti sitä mieltä, että pitkään jatkunut kiusaaminen on mahdollista vain silloin, kun opettajat eivät aidosti ole kiinnostuneita puuttumaan kiusaamiseen. Itseasiassa voi olla irvokasta, jos opettajat esittelevät ylpeinä KiVaa ja Versoa, mutta koulussa on pitkäkestoista kiusaamisesta. Meillä kotona poikani entistä koulua kutsutaankin PaHa-kouluksi ja kiusaamista käsittelevää ryhmää Pervo-kerhoksi.

Ja kyllä. Minä olen Äiti, joka teki muutaman vuoden kaikkensa, jotta kiusaaminen loppuisi. Niin siinä kävi, että jouduimme vaihtamaan koulua. Mikään selitys ei saa minua muuttamaan mielipidettäni noista KiVa-koulumateriaalinkin 'tavallisiksi' kutsumista kiusaajista: he olivat julmia paholaisia, heidän vanhempansa moraalittomia ja tunteettomia, koulun henkilökunta mieleltään suorastaan rikollisia. Pahoja ihmisiä.

Toivon sinulle hyvää. Muista, että kiusaajasi ovat moraalisesti sinua alempiarvoisia, pohjasakkaa. Nauti elämästäsi ja rakenna siitä sinulle hyvä, ihana elämä.

[/quote]

Kerro vielä PaHaKoulun nimi, niin tiietään me muutkin. Onko hämeestä?

Vierailija
49/96 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mutta näinhän se menee!! Vanhempi tietää tässä tapauksessa elämän pelinsäännöt, miten verkostoitua, hoitaa suhteita, evoluutioonhan kuuluu että heikommat yksilöt ei pärjää. Jos on terävät kyynärpäät, pääsee elämässä eteen päin ja parhaille paikoille. Näin se vaan menee. Turha inistä muuta.

[/quote]

Mutta kun me ei olla petoja. Meillä pitäis olla hyvin kehittynyt äly. Pakko sanoa että parhaimmat tyypit joita eläessäni oon tavannut eivät ole olleet mitään kyynärpää veikkoja tai kiusaajia. Heidän seurassaan on mukava olla, he ovat fiksuja ja lahjakkaita. Mietin tässä just yks päivä että ennen valtionjohtoon Suomessakin pääsi tällaset ns. hyvät tyypit. Nyt koulukiusaajat, kyynärpääveikot ja väärentäjä-huijarit, jotka ei edes salaa sitä että ovat mulkvisteja. Mikä meni vikaan?

Vierailija
50/96 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Suomellakin menee helvetin huonosti. Ei nää verkostoituja-kiusaajat osaakaan hommaansa johon ovat kiilanneet väärin perustein.

Vierailija
51/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena pystyy itse vaikuttamaan omiin tunteisiinsa ja käytökseensä paljon paremmin kuin lapsena.

Tai vaikka oma-aloitteisesti hakeutumaan sinne terapiaan, jos kovin paljon ahdistaa.

Vierailija
52/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 07:47"]

Tiedän ainoastaan yhden kiusaajan tätä päivää, joten en voi yleistää mitenkään.

Heidän perheensä on se idyllisin, mitä tiedän, lapsia rakastetaan, kehutaan yms näkyvästi, myös facessa tykkäävät toisistaan ja tuntuu kuin muuta maailmaa ei olisikaan kuin he. Uskon, että lapsilla on hyvä olla ja toivon, etteivät toimi kuten äitinsä kouluvuosinaan.

[/quote]

Kuulostaa pahalta, tuollasita kiiltokuvajulkisivua ylläpitävät yleensä voivat todella huonosti.

[/quote]

Mutta emme tiedä, miten todellisuudessa voivat, siksi toivon, että hyvin. pelkään myös, että siellä saattaa joskus idylli pirskautua...

Vierailija
53/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävintä on, että Suomessa ei tuomita kiusaamista järjestelmällisesti ja yhteiskunnallisesti vaan se koko ajan hiljaisesti hyväksytään ja sitä pidetään yllä. Törmään jatkuvasti aikuisena sellaisiin tilanteisiin missä kiusaaminen mahdollistetaan ja sitä tehdään. Esim. koulun vanhempaintilaisuuksissa olen huomannut kuvioita, joissa on kiusaamisen elementit. Tästä voi kai vain tehdä päätelmän, että suomalaiset rakastavat kiusaajia.

Vierailija
54/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 04:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 04:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 03:57"]Itsekkin olin yläasteella kolukiusaaja ja nyt kun lapseni on sielä tuntuu että hän on koulun kingi varmaan sen takia että on hyvin sosiaalinen ja suosittu.

Että ihan terveitä lapsia heistä tulee ja menestyjiä.

[/quote]

Voiko ihminen enään enempää sekaisin olla, lievästi sanottuna pihalla :/

[/quote]taidat olla vaan kateelinen

[/quote]

Hei mutta näinhän se menee!! Vanhempi tietää tässä tapauksessa elämän pelinsäännöt, miten verkostoitua, hoitaa suhteita, evoluutioonhan kuuluu että heikommat yksilöt ei pärjää. Jos on terävät kyynärpäät, pääsee elämässä eteen päin ja parhaille paikoille. Näin se vaan menee. Turha inistä muuta.

Vierailija
55/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 08:03"]

Kiusatut: Grow up! Koittakaa antaa jo anteeksi!

[/quote]

Kiusatuilta vaaditaan unohtamista ja anteeksiantoa, mutta eikös kiusaajien kuuluisi pyytää ensiksi anteeksi kiusaamiltaan? Vai eikö heidän tarvitse?

Vierailija
56/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:41"]

Aikuisena pystyy itse vaikuttamaan omiin tunteisiinsa ja käytökseensä paljon paremmin kuin lapsena.

Tai vaikka oma-aloitteisesti hakeutumaan sinne terapiaan, jos kovin paljon ahdistaa.

[/quote]

Ja sinä uskot että terapia jotenkin hetkessä parantaa? Ennemmin itse olen oppinut ymmärtämään omaa käytöstäni ja sen syitä, mutta ei sekään ihmeitä ole minulle tehnyt. Varmaan siksikin että on todella vaikeaa terapiassakaan luottamuksellisesti puhua asioista.

Ja lapsiahan ne lapset juuri kiusaavatkin. Entä ne kiusatut lapset sitten? Kiusaajat pilaavat toisten lapsuuden ja kouluvuoden, ja pahimmassa tapauksessa aikuisenakin nämä kiusatut vielä kärsivät kiusaamisen jälkivaikutuksista. Eikä kiusaaminen ole vain lasten ongelma.

Vierailija
57/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 08:03"]

Kiusatut: Grow up! Koittakaa antaa jo anteeksi!

[/quote]

En minä itse ainakaan mitään kauheaa vihaa kanna sisälläni, tuskinpa minun kiusaajani halusivat että elämäni olisi nyt tälläistä. Tuskin ajattelivat (tai edes ajattelevat) asiaa. 

Mutta kyllä ne kiusaamisen jäljet silti minussa näkyy ja joka päiväiseen elämääni vaikuttaa, vaikka kuinka antaisin anteeksi. Ei täälläkään tunnu moni ymmärtävän ettei kiusaaminen ole mikään pikku juttu joka ei enää aikuiseen vaikuta koska aikuisen pitää ymmärtää kiusaaja-raukkoja.

Vierailija
58/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kiusaajien lapsista tulee käsittääkseni keskimääräistä useammin kiusattuja. Kieltämättä aika julma tapa saada "ansionsa mukaan", että oma lapsi joutuu kestämään sen, mitä itse tarjoili omille luokkatovereille lapsena. Osa kiusaajien lapsista on itsekin kiusaajia.

Kiusattuna oleminen ja kiusaaminenhan ovat saman ilmiön ja asenteen kaksi eri puolta: molemmat uskovat että ihmisillä on nokkimisjärjestys ja että vahvat jyräävät heikot. Minä en kiusannut eikä myöskään minua kiusattu, koska en uskonut tuohon järjestelmään. Kiusaaja ei tästä syystä saanut toiminnallaan itseään asetettua minun yläpuolelleni - minä kun pidän kaikkia samanarvoisina, erilaisuudesta riippumatta.

Näin minun äitini minut kasvatti, ja näin kasvatan itse omat lapseni. Kiusaajien ja kiusattujen vanhemmat taas opettavat lapsilleen tuota "viidakon lait" -henkistä soopaa.

Vierailija
59/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:17"]

Itse asiassa kiusaajien lapsista tulee käsittääkseni keskimääräistä useammin kiusattuja. Kieltämättä aika julma tapa saada "ansionsa mukaan", että oma lapsi joutuu kestämään sen, mitä itse tarjoili omille luokkatovereille lapsena. Osa kiusaajien lapsista on itsekin kiusaajia.

Kiusattuna oleminen ja kiusaaminenhan ovat saman ilmiön ja asenteen kaksi eri puolta: molemmat uskovat että ihmisillä on nokkimisjärjestys ja että vahvat jyräävät heikot. Minä en kiusannut eikä myöskään minua kiusattu, koska en uskonut tuohon järjestelmään. Kiusaaja ei tästä syystä saanut toiminnallaan itseään asetettua minun yläpuolelleni - minä kun pidän kaikkia samanarvoisina, erilaisuudesta riippumatta.

Näin minun äitini minut kasvatti, ja näin kasvatan itse omat lapseni. Kiusaajien ja kiusattujen vanhemmat taas opettavat lapsilleen tuota "viidakon lait" -henkistä soopaa.

[/quote]

Kaunista puhetta juu, mutta jos monet järjestelmällisesti välttelee yhtä lasta ja nimittelevät tätä vuodesta toiseen niin kyllä se lapseen vaikuttaa vaikka lapsi itse tietäisi kaikkien olevan samanarvoisia.

Niin ja itse olen kiusattu joka ei koskaan näyttänyt että kiusaaminen satuttaa. Tuskinpa kiusaajat edes tiesivät että satutti.

Vierailija
60/96 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:17"]

[/quote]

Kaunista puhetta juu, mutta jos monet järjestelmällisesti välttelee yhtä lasta ja nimittelevät tätä vuodesta toiseen niin kyllä se lapseen vaikuttaa vaikka lapsi itse tietäisi kaikkien olevan samanarvoisia.

Niin ja itse olen kiusattu joka ei koskaan näyttänyt että kiusaaminen satuttaa. Tuskinpa kiusaajat edes tiesivät että satutti.

[/quote]

Minun lastani nimitettiin monta vuotta kalkkunaksi ja hevoseksi, vaikka on ihan nätti tyttö. Mutta niin se vaan vaikutti, että nyt täysi-ikäisenäkin näkee edelleen itsensä rumana, outona ja tyhmänä. Ei ole koskaan seurustellut ja arvelee itse, ettei tule koskaan kenellekään kelpaamaan. Kaikki sanoo, että joo, kyllähän se käsitys muuttuu ja unohtuu, kun vielä vanhenee ja ehtiihän sitä vielä. Entä jos ei muutukaan? Nämä kiusaajat ja syrjäyttäjät totta kai seurustelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme