Mikä on teillä vanhin käytössä oleva kodinkone?
Meillä on miehen vanhempien Itä-Saksasta tuoma pieni sähkögrilli, joka on jostain 70-luvun alusta. Erinomaisesti toimii edelleen! Myös vatkain on monta kymmentä vuotta vanha.
Kommentit (400)
Vaimo meidän emäntä 56 v. Toimii aina ei petä. Minä isäntä petän.
Kuivauskaappi 80-luvulta, toimii moitteettomasti. Sähkövatkain on noin 25 vuotta vanha.
Philipsin sähkövatkain, ihanan retro oranssi, ostettu -73, ensimmäinen ostamani kodinkone ja toimii edelleen erinomaisesti.
Leivänpaahdin 80-luvulta ja toimii edelleen täydellisesti. Oli 10-15 vuotta sitten joku lahjaksi saatu digipaahdin joka hajosi kättelyssä. Onneksi en ehtinyt hävittää vanhaa pois, enkä hävitä ennen kuin kuolee lopullisesti. Jos kuolee.
Moccamasterin kahvinkeitin vuodelta 1998.
Meidän mökillä on pölynimuri joka on 70-luvulta. Toimii edelleen. Mökkiä ei edes lämmitetä talvisin, joten se on kestänyt vuosikymmeniä kaikki talvipakkasetkin.
Mähän vein sinne kerran uuden imurin, että olisi alakerrassa ja yläkerrassa oma imuri, niin se uusi imuri ei kestänyt yhtäkään talvea. Kyllä ennen tehtiin laatua. Niin ja siellä on myös upon liesi ollut alusta asti. Jääkaappi hajosi jossain kohtaa ja siihenkin hommasin vanhan jääkaapin koska tiesin ettei uudet kestä. Ja hyvä idea oli koska siitäkin on jo 16 vuotta kun sen jääkaapin sinne vein ja on kestänyt. En tiedä tarkkaan miten vanha se on, mutta kaiketi 80-luvulta kun se on sellainen ruskea mitä ne silloin oli.
Sähkövatkain 50-luvulta. Parempi kuin nykyajan vatkaimet
Löysin pakkauksen. Kyseisen laitteen hinta oli 199 markkaa. Eli noin 50€. Nyt sen 2020 mallin hinta on 60-70€.
Emaloitu leivänpaahdin. Veikkaisin, että on 1960-luvulta. Löysin roskista. Olen käyttänyt jo 10 vuotta ja toimii yhä ongelmitta. On lisäksi tosi kauniisti muotoiltu. Toinen on höyrysilitysrauta, jonka kaverini antoi minulle käytettynä lahjaksi, koska ei itse tarvinnut. En tiedä, milloin oli hankkinut, koska oli jo tuolloin käytetyn näköinen. Tuosta on aikaa jo 29 vuotta, mutta rauta toimii edelleen moitteettomasti.
Haisevatko vanhat sähkövatkaimenne? Itselläni on vuosia käyttämättä muovipussissa odotellut vatkain, ostettu joskus 2000-luvun alkuvuosina. Vatkain toimii hyvin ja nopeasti (turbovaihdekin löytyy, mutta sillä lentää kyllä jo ruoka pitkin seiniä), mutta käyttäessä siitä tulee vieno käry, ei otsonin haju kuitenkaan. Uskallanko käyttää? Savua ei sentöön näy.😂
Meillä oli astianpesukone yli 35 vuotta, ja toimi edelleenkin, mutta päätettiin sitten vaihtaa ekologisempaan. Kun kerrottiin myyjälle vanhasta koneesta, sanoi heti, että "Ai Siemens Lady".
Saksasssa osattiin ennen ainakin tehdä laatua.
Dildo vuodelta 1934. Toimii nesteillä ja rasvalla!
Separaattori vuodelta 1927
Tehdään sillä joskus kutun juuston rasvan erotukseen itselle
Leivänpaahdin, tämä ollut perheessämme jo 70 luvulta lähtien ja pelkästään omassa päivittäisestä käytössä vuodesta 1987. Merkki on Finca ja valmistettu Länsi-Saksassa.
Paahdan tällä myös karjanpiirakat ja joka päivä on yhä käytössä.
-Mies 49v
Mökin hella 1970-luvulta. Hyvin toimii.
Vatkain ja sauvasekoitin ensimmäiseen kotiin ostetut 1994
Mankeli 1966.Miten siemens lady astianpesukone 35 vuotta kestänyt entisaikaan kun oma Siemens jo meni 7 vuoden jälkeen kun alkoi pumpusta vuotamaan eli ei kannattanut korjata.
Wanha Singer. Sellainen poljettava 1920- luvun malli. Ompelukone toimii vielä oikein hyvin.
Minulle esiteltiin VorWerk (?) -merkkinen vatkain , jossa porakone-istukkakin n.1950-1960 . Jääkaappini ovat -70-luv. kestäviä Rosenlew-kaappeja , aina olleet käytössä . Kahvikeitin on DDR : AKA K-109 n.v-84 . Liesituuletin ja 60-cm hella -60-luv. Strömberg . Paras ostos ikinä lähes ilmainen (39mk) 24.11.1980: Made in U.S.A. General Electric - 230V. herätyskello , hz -aika , aina ajassa (-kesä-aika) . Mikro-uuni on -86 Philips M510 ja kahvikeittimen lisäksi olleet vuokralaistenkin käytössä .
Täällähän on ihmisillä tosi vanhoja toimivia laitteita! Itsellä on vain moccamaster-kahvinkeitin ja dualit-leivänpaahdin, molemmat vuodesta 1995 olleet käytössä lähes jokapäivä. Paahtimeen olen muutaman kerran joutunut uusimaan vastuksen, mutta se on ollut oma vika, kun olen tunkenut liian paksun viipaleen paahtimeen, ja vastus on siksi kärähtänyt. Viime kerralla tuli sellainen parannus, että olivat laittaneet vastuksen jonkinlaisen kalvon väliin, niin ei voi enää kärähtää. Moccamasterista ollaan vaihdettu muovinen kahvipannun kansi. Molemmat oli ostettaessa opiskelija/osa-aikatyöbudjetilla tosi kalliita, mutta käytännössä ovat hyvinkin olleet hintansa arvoisia. Todennäköisesti ainakin leivänpaahdin on ikuinen. Siinä ei ole sellaisia osia, mitkä voisivat mennä rikki. Paitsi tietenkin jos jää murskaimeen puristuksiin ;D