Mikä on teillä vanhin käytössä oleva kodinkone?
Meillä on miehen vanhempien Itä-Saksasta tuoma pieni sähkögrilli, joka on jostain 70-luvun alusta. Erinomaisesti toimii edelleen! Myös vatkain on monta kymmentä vuotta vanha.
Kommentit (400)
Imuri. Varmaan joskus 2000-luvun puolivälissä ostettu.
Kaulin sisällis sudan ajalta ja dildo jatko sodan lopulta.
Vasta viime kesänä vuonna 1990 ostamani mikroaaltouuni tuli tiensä päähän, eli kesti 31 vuotta.
Rakastajatar, viime yönä otettu käyttöön.
Asuntoni hella taitaa olla alkuperäinen, eli 70-luvun puolivälistä.
Upo-mankeli, v. 1982. Liinoja on vaihdettu usein, kone itse edelleen kunnossa ja käytössä.
Sähkövatkain vuodelta 1989, made in West Germany.
Perintömankeli, mummo saanut sen lahjaksi vuonna 1977. Hyvin toimii!
On varmaan tämä läppäri, jonka ostin joskus 2009. Seuraavana pesukone, tv ja tallentava digiboksi jotka kaikki about 2016 vuoden malleja. Loput vermeet on hajonneet ja lähivuosina joutunut ostaa uuden.
Mun pienehkö perussähkövatkain on ysärin loppupuolella.
Rosenlewin astianpesukone, 11 v vanha. Isäntä sanoo, että pitää käyttää loppuun asti. Huuhtelen tai pesen astiat ennen koneeseenlaittoa ja on vain kaksi perhenjäsentä, joten teräs hohtaa puhtauttaan. Toki pieniä pintavikoja on, mutta eivät haittaa käyttämistä.
Vatkain DDR-laatua 1970-luvulta täälläkin. Hiustenkuivain vuodelta 1999. Stereolaitteisto 1990-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Mankeli, 1965, huollon jälkeen toimii kuin unelma. Aarre.
80-luvun kahvinkeitin myös, ei pahastu jatkuvasta koneella pesemisestä.
Uskoo ken tahtoo. Keitätkö kahvit juuri pestyllä keittimellä?
Kodin yleiskone. Mentiin kihloihin -85
Panasonic iso mikroaaltouuni vuodelta 2004 :D
Paljon luotettavampi ja tilavampi kuin uudet mallit ja lämmittää tasaisemmin ja nopeammin. Jotkut vieraat ovat pelästyneet laitteen outoa hurinaa joka jatkuu noin minuutin sen jälkeen kun laite on sammutettu, mutta se on vain jokin mikron jäähtymiseen liittyvä toiminto (ainakin tässä käsityksessä ollaan😀)
Ainakaan mitään vaaraa mikro ei ole aiheuttanut ja tuo outo hurinakin on ollut uudesta asti.
Kerran tosin alkoi käry haisee kun vaimon siskonmukulat laittoi mukin kaakaota lämpenemään kymmeneksi minuutiksi ja ehti käydä liki yhdeksän minsaa ennen kuin tajuttiin ja joskus meinasi joutua kierrätykseen, kun ei mennyt päälle ja luultiin menneen rikki mutta se olikin talon sähköissä vika eikä pistorasiaan tullut virtaa.
Tämän lisäksi talossa on sinne sen valmistusvuonna 1970 ostettu UPO päältätäytettävä pesukone jota tosin ollaan korjailtu muutaman kerran nyt 2000luvulla ja vuonna 1972 tai 1973 ostettu vähän yli metrin korkuinen ja leveä jääkaappi jonka merkki ei nyt tuu mieleen koska se on kellarissa vain varalla koska keittiöön tuli kuukausi sitten Rosenlew jääkaappipakastin ja tuossa vanhassa on vain jääkaappi.
Mökillä olisi vaikka ja mitä vanhaa mun ja vaimon lapsuudenkodeista ja jopa mummoloista, mutta en ole niistä tehnyt mitään listaa. Taitaa ainakin vanha puuhella vaimon puretusta mummolasta olla ja mun isoäidin äidiltään perinnöksi saama Singer poljettava ompelukone.
oisko sauvasekoitin noin vuodelta 2002. Pyykinpesukone oli vähän vanhempi mutta meni just rikki.
Brother-ompelukone vuodelta 1969. Yhtä vanha kuin minä. On manuaalit ja kaikki vielä tallessa. Toimii hyvin kun vaan jaksaa öljytä. Täysmetallinen kone, sellaisia ei saa enää jossei osta teollisuuskonetta. Philipsin sähkövatkain on jostain 70-luvulta, ostin kirpparilta, täysin toimiva. Mikron taisin ostaa 2006, ja käytän niin kauan kun vaan toimii.
Monet vanhat laitteet ovat loppupeleissä turvallisempia kuin uudet. Kyllä tulipalotapauksissa usein se kärähtänyt laite on ihan nykyaikainen (siis alle kymmenen vuotta vanha). Ne tapaukset missä vanha laite syttyy tehdään vain isompi numero, koska se lisää uusien myyntiä kun pelotellaan vanhojen laitteiden omistajia heittämään ne uusien tieltä varastoon tai kesämökeille :D
Palolaitokseltakin tulee suosituksia heittää kaikki vanhan malliset televisiot pois muka erittäin korkean tulipaloriskin takia ja siinä samassa vielä väittävät ettei ole yhtään tapausta missä taulu TV olisi syttynyt vaikka minäkin tiedän kaksi tapausta toisessa tuhoutui hylly jolla palamaan syttynyt taulu TV oli ja toisessa tuhoutui pelkkä TV ja takana olleen seinän tapetti mustui.
Tää putkitelevisioiden maine erittäin vaarallisina laitteina perustuu yhteen ainoaan merkkiin nimittäin kotimaiseen Saloraan. Sen valmistamat televisiot eivät sisällä jotain osaa joka katkaisee virran palon sattuessa mahdollistaen sen leviämisen laitteen ulkopuolelle. On sääli että muidenkin valmistajien vanhoja mutta toimivia laitteita heitetään pois yhden merkin laatuheikkouksien takia :(
En minä putkitelkkaa olohuoneeseeni enää mielellään ottaisi kun viisi vuotta menty jo taulutelevision kanssa jonka kuvanlaatu on paljon tarkempi, mutta esimerkiksi kesämökilläni on edelleen vanha Sonyn putkitelevisio olohuoneessa ja makuuhuoneessa Bego merkkinen pieni matkatelevisio joka myös vanhalla kuvaputkella ja en usko että kumpikaan hajoaa mun ja vaimon elinaikana (ollaan 50v)