Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten joillekin riittää "kaksi lukukertaa" tenttiin?

Vierailija
04.03.2014 |

Jos mun pitää lukea vaikka 2 kirjaa kirjatenttiin, ihanne olisi varmaan lukea ne ainakin 4-5 kertaa, mutta aika ei välttämättä riitä. Lukiessa pysyn kärryillä ja tuntuu että joo ihan selvää asiaa, mutta jo seuraavana päivänä voi tuntua että on unohtanut 80% lukemastaan. Muisti on niin heikentynyt, fuck.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:27"]

Luin tenttikirjat aina kerran, aina en sitäkään. Olen hyvä lukija ja kirjoittaja ja saan kerättyä tiedon kirjoista paljon tehokkaammin kuin aloittelija. Taidosta se on kiinni.

[/quote]

Ai sinä muistat asiat kirjasta, jota et ole lukenut kertaakaan? No oletpa tosi taitava - selvänäkijöiden sukua, kenties?

[/quote]

itse asiassa se on aika helppoa, jos on lukenut jotain muuta kuin tuon tenttikirjan ja pari muuta pakollista. Kirjasta oppii vähän johdantoa ja sisällysluetteloa silmäilemällä aika hyvin päättelemään, mistä ne sisältävät. Joskus päättely onnistuu ilman näitäkin kun katsoo esim, millaisen aukon puuttuva tenttikirja kokonaisuuteen jättää. Ei mikään umberto econ william baskervillen erikoisoikeus, vaan ihan normaalia logiikkaa.

Vierailija
2/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:27"]

Luin tenttikirjat aina kerran, aina en sitäkään. Olen hyvä lukija ja kirjoittaja ja saan kerättyä tiedon kirjoista paljon tehokkaammin kuin aloittelija. Taidosta se on kiinni.

[/quote]

Ai sinä muistat asiat kirjasta, jota et ole lukenut kertaakaan? No oletpa tosi taitava - selvänäkijöiden sukua, kenties?

[/quote]

No ehkä tässä tarkoitettiin, että kirjoja ei välttämättä luettu kertaakaan kokonaan kannesta kanteen. Musta tuntuu, että en oo viimeisen viiden vuoden aikana lukenu ainuttakaan tenttikirjaa täysin kokonaan ja varmasti en yhtään kirjaa useampaan kertaan. Tärkeät asiat oon tietysti saattanut lukea ja kerrata kirjasta useamminki.

Itsekin suosin muistiinpanojen tekemistä, koska se auttaa muistamaan ja jäsentämään kokonaisuuksia ja asioiden välisiä yhteyksiä paremmin kuin pelkkä lukeminen. Ranskalaisia viivoja paremmin toimii käsitekartat. Joskus saatan myös pelkästään lukea, mutta en vain lue ja lue mahdollisimman nopeasti ja moneen kertaan, vaan pysähdyn miettimään ja pohtimaan asioita, keksimään omia esimerkkejä ym. joiden avulla opeteltavat asiat on helpompi yhdistää aiempiin tietoihin ja kokemuksiin. Tällaiset keinot siis toimii itselläni.

Tärkeintä on löytää itselle ja opiskeltaviin asioihin sopivat opiskelutavat. Jotkut asiat vaativat tietysti ulkoaopettelua, mutta yleensä tuollainen pelkkä tenttikirjojen kahlaaminen ei tuota parasta tulosta ja se oppiminen ei välttämättä ole kovin syvällistä.

Ja kannattaa aina pitää mielessä ko. kurssin tavoite. Yleensä niissä tenttikirjoissa on myös sellaista asiaa, joka ei varsinaisesti liity kurssiin: tuskin niitä asioita siis tentissäkään kysytään. Tietenkään lisäsivistys ei haittaa ja jos asia kiinnostaa, niin siitä vain opiskelemaan niitäkin asioita, mutta jos haluaa opiskella taloudellisesti niin sieltä kirjoista voi hyppiä aika paljon yli ja keskittyä niihin keskeisiin asioihin paremmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin muistikapasiteetti alkoi laskea siinä 22. ikävuoden tienoilla ihan selvästi. Siihen asti oli riittänyt kun kerran luki alueet läpi. Muutos tapahtui yhden kesän aikana. Surullista, miten aikaisin ihmisen rapautuminen alkaa. 

Vierailija
4/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle sopiva opiskelutekniikka.

Jos opit kuulemalla - lue teksti ääneen / nauhoita ja kuuntele omaa lukua / keskustele asiasta opiskelutoverin kanssa

Jos opit näkemällä - tee esimerkiksi käsitekarttoja

Jos opit kirjoittamalla - kirjoita lukiessasi koko ajan muistiinpanoja

Jos opit jotenkin muuten - kokeile vaikkapa neuloa lukiessasi, muovailla sinitarraklönttiä käsissäsi lukiessasi tm. aktivoi aivoista muitakin alueita muulla tekemisellä. Kokeile lukea tenttiin seisaaltaan tai jopa kävellen.

Vierailija
5/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:40"]

En ole ikinä lukenut tenttikirjaa useammin kuin kerran... Miten jollain voi riittää aika tahkota tuhansia sivuja uudestaan johonkin yksittäiseen tenttiin?

[/quote]

Sama, pääsykoe tietenkin asia erikseen. Lukiossakin luin vain edellisenä iltana. Yliopistossa hyvä jos kertaalleen ehtii kirjat lukea. Joskus olen tainnut mennä lukemattakin tenttiin. En ole hyvä vastaaja, vaikka tietäisinkin asioita, joten en stressaa numeroista, kunhan läpi menee.

Vierailija
6/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erillistä kaksi yliopistotutkintoa. En ole varmaan koskaan lukenut yhteenkään tenttiin kaikkia kirjoja kannesta kanteen. Arvion aina sisällysluettelon perusteella mikä on oleellista ja mikä ei. Panostan mielestäni oleellisiin asioihin, joista tein muistiinpanoja. Tarkoituksena ei yleensä tenteissä kyllä ole opetella mitään asiaa ulkoa vaan ymmärtää asia. Tämä on sitten aivan päinvastoin pääsykokeissa. Niihin piti opetella asioita ulkoa ja opettelin kirjat lukemalla n. 15 kertaa läpi. 

Vierailija
7/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä lukukertojen määrällä ole väliä. Voisin itsekin retostella

, että luen tenttikirjallisuuden aina vaan kerran. Se on totta, mutta yhtä totta on se, että samassa ajassa kun minä luen kerran, saattaa joku toinen lukea neljä kertaa. Jos oppimisen tehokkuutta haluaa vertailla, kannattaa vertailla lukemiseen käytettyä aikaa eikä sitä, kuinka monta kertaa on jonkun tekstin lukenut.

Vierailija
8/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis häh? Ei yliopistolla ainakaan ole aina aikaa lukea tenttikirjoja moneen kertaan (parhaimmillaan tenttialue yli 1000 sivua). En ole koskaan lukenut yhtään tenttikirjaa useampaan kertaan, yksi kerta on riittänyt.

terveisin FM (humanistinen)

Vierailija
9/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran lukeminen, harppominen, muistiinpanojen teko. Sisällysluettelon lukemisellakin pärjää, varsinkin jos aiheesta on ollut myös luentoja. Tosin omalla alalla tieteellisen scheissen jauhaminen johonkin teoksen teoriaan linkitettynä on hyvää kamaa. Mulla nelonen arvosanana kaikista kokonaisuuksista, tenttitulokset kolmosesta vitoseen.

Vierailija
10/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:53"]

Kyllä mulla ainakin muistikapasiteetti alkoi laskea siinä 22. ikävuoden tienoilla ihan selvästi. Siihen asti oli riittänyt kun kerran luki alueet läpi. Muutos tapahtui yhden kesän aikana. Surullista, miten aikaisin ihmisen rapautuminen alkaa. 

[/quote]

Öh, tää on nyt ohis, mutta tuo ei liene kovin yleistä. Muisti voi heikentyä väliaikaisesti monista syistä, tyypillisimmin varmaankin stressin takia. Myös se heikentää muistia, että on paljon asioita muistettavana. Tuskin muisti vielä parikymppisellä rapautuu, elämä vaan muuttuu hurjaa tahtia.

Ja itse asiaan: lukutekniikkoja ei ole yhtä oikeaa vaan jokaisen on löydettävä omansa. Oppiainekin vaikuttaa siihen, miten paljon pitää opetella ulkoa. Oma periaatteeni on ollut se, etten opettele mitään ulkoa: jos jokin asia ei ole järkeiltävissä aiemmasta tiedoista tai niin keskeinen, että muistan (esim terminologian) ulkoa ilman opettelua, en ala opetella tenttiin ulkolukuna. Unohtaisin kuitenkin, joten oppi menisi hukkaan.

Vierailija
11/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

en ole tuo alkuperäinen kommentoija, mutta vastaan kuitenkin kun on kokemusta asiasta. Olen lukuisat kerrat mennyt tenttiin niin, etten ole lukenut kaikkea (enkä ole koskaan lukenut yhtään tenttikirjaa useampaan kertaan, osa jäänyt lukematta kokonaan tai selattu 10min läpi) - silti olen suoriutunut tenteistä loistavin arvosanoin. Ei siellä tentissä kysytä kirjoja rivistä riviin, kokonaisuudet pitää osata, hallita ja ymmärtää + soveltaa, niillä pääsee jo pitkälle

Vierailija
12/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu tentistä. Pääsykokeisiin luin kolme kirjaa pariin kertaan, joista toisella kerralla kirjoitin muistiinpanot ja kertailin sitten niistä. Opiskellessa en lukenut kertaakaan kokonaisia kirjoja läpi, vaan käytin lähinnä luentomateriaaleja, muistiinpanoja ja nettiä. Kirjat avasin vasta jos em. tietolähteet eivät antaneet tarpeeksi hyvää kuvaa asiasta.

Vierailija
13/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 jatkaa

... minäkin muuten suosittelen opiskelutekniikoiden parantamista, ellei kyseessä nyt ole joku lääkiksen erikoistumistentti.

Vierailija
14/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:55"]

Yhden kerran lukeminen, harppominen, muistiinpanojen teko. Sisällysluettelon lukemisellakin pärjää, varsinkin jos aiheesta on ollut myös luentoja. Tosin omalla alalla tieteellisen scheissen jauhaminen johonkin teoksen teoriaan linkitettynä on hyvää kamaa. Mulla nelonen arvosanana kaikista kokonaisuuksista, tenttitulokset kolmosesta vitoseen.

[/quote]

kuulostaa kasvatustieteeltä...

Vierailija
15/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:44"]

[/quote]

[/quote]

itse asiassa se on aika helppoa, jos on lukenut jotain muuta kuin tuon tenttikirjan ja pari muuta pakollista. Kirjasta oppii vähän johdantoa ja sisällysluetteloa silmäilemällä aika hyvin päättelemään, mistä ne sisältävät. Joskus päättely onnistuu ilman näitäkin kun katsoo esim, millaisen aukon puuttuva tenttikirja kokonaisuuteen jättää. Ei mikään umberto econ william baskervillen erikoisoikeus, vaan ihan normaalia logiikkaa.

[/quote]

Mitä opiskelet? Varmaan jotain höpöhöpöä...

Vierailija
16/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa ei se määrä vaan se laatu eli ratkaisevaa on se, kuinka lukee eikä se, kuinka paljon lukee.

Vierailija
17/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen tuskastellut... Olis yksi ikuisuustentti tekemäti ja siihen pitää lukea 3 kirjaa englanniksi. Jokaisesta kirjasta kysytään yhtä kokonaisuutta/lukua. Miten VOI ihminen muistaa tuollaista määrää asiaa? Tekstissä vielä vilisee poliittisten vaikuttajien nimiä ja vuosisatoja yms.

Vierailija
18/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin hauskaa ku kaikki neuvoo toisiaan, vaikka voi olla ihan erilaiset opinnot kyseessä, jotka vaatii erilaista opiskelua. Jotkut melkein ylpeilee ettei lue kirjoja, kun taas jossain kirjat on ainoa materiaali saatavilla. Riippuu hyvin paljon siitä mitä opiskelee.

Vierailija
19/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin hauskaa ku kaikki neuvoo toisiaan, vaikka voi olla ihan erilaiset opinnot kyseessä, jotka vaatii erilaista opiskelua. Jotkut melkein ylpeilee ettei lue kirjoja, kun taas jossain kirjat on ainoa materiaali saatavilla. Riippuu hyvin paljon siitä mitä opiskelee.

Vierailija
20/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kerran jos sitäkään, enkä tee muistiinpanoja. Ennen tenttiä selailen kirjaa ja katson tärkeimmät kohdat. Ihan hyvin toimii, nelosia ja vitosia yleensä tulee tenteistä. Itse ihmettelen miten jollakin voi olla aikaa lukea monta kertaa kirjat ja tehdä vielä muistiinpanoja! Multa kestäisi varmaan maisteriksi valmistuminen 20 vuotta sillä tyylillä, meidän tiedekunnan tentteihin joutuu lukemaan ainakin hirveitä opuksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän