Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten joillekin riittää "kaksi lukukertaa" tenttiin?

Vierailija
04.03.2014 |

Jos mun pitää lukea vaikka 2 kirjaa kirjatenttiin, ihanne olisi varmaan lukea ne ainakin 4-5 kertaa, mutta aika ei välttämättä riitä. Lukiessa pysyn kärryillä ja tuntuu että joo ihan selvää asiaa, mutta jo seuraavana päivänä voi tuntua että on unohtanut 80% lukemastaan. Muisti on niin heikentynyt, fuck.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin noita nippeleitä kysytään, ei niitä kannata opetella! Tee harjoitus: tiivistä joka kirjasta yksi luku yhden konseptin mittaiseksi, eli yritä tehdä optimaalinen tenttivastaus.  Tuo on harvinaisen helppo ja selkeä tentti, kun tiedät jo suoraan kysymystyypin. On vähän eri asia valmistautua esseevastauksiin kuin monivalintoihin (jolloin noita nippeleitäkin saatetaan kysyä).

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:11"]

Samaa olen tuskastellut... Olis yksi ikuisuustentti tekemäti ja siihen pitää lukea 3 kirjaa englanniksi. Jokaisesta kirjasta kysytään yhtä kokonaisuutta/lukua. Miten VOI ihminen muistaa tuollaista määrää asiaa? Tekstissä vielä vilisee poliittisten vaikuttajien nimiä ja vuosisatoja yms.

[/quote]

Vierailija
22/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmettelen tätä suurta paatosta "olennaisen omaksumisesta". Aikoinaan jouduin lukemaan isoja teoriakokonaisuuksia kirjallisuustieteessä. Tenttiin piti lukea iso lista kaunokirjallisuutta ja sitten vielä teoriaa muutama opus yleensä vielä englanniksi. Kirjat saattoivat olla melkoisia tiiliskiviä ja teoriaosuudet vaikeaselkoisia esseetyyppisiä pohintoja. Kyllä niistä jotenkin läpi mentiin - yleensä hyvällä tuurilla, mutta todella vaikea sen hankalasti hahmotettavan tietomäärän edessä  tehdä mitään yks yhteen tiivistelmiä "keskeisistä sisällöistä".  Keskeisyyskin riippuu niin paljon tentaattorin painotuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:54"]

siis häh? Ei yliopistolla ainakaan ole aina aikaa lukea tenttikirjoja moneen kertaan (parhaimmillaan tenttialue yli 1000 sivua). En ole koskaan lukenut yhtään tenttikirjaa useampaan kertaan, yksi kerta on riittänyt.

terveisin FM (humanistinen)

[/quote]

Täällä humanistinen jatko-opiskelija. Tuskinpa meidän oppiaineessamme monikaan on tyytynyt lukemaan tenttikirjallisuuden vain kerran. Sen verran vaativa ala.

Yrittävätkö täällä jotkut vähän esittää coolia, että 'en ole koskaan lukenut yhtä kertaa useammin ja oikeastaan en koskaan lukenut yhtäkään kertaa yhtään mitään mutta osasin silti aina kaiken, minä kun osaan erottaa olennaisen ja muut eivät'...

Vierailija
24/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:30"]

Esimerkiksi yliopiston laajoihin kirjatentteihin ei kukaan pysty eikä ehdi lukea samaa kirjaa monta kertaa, kyllä ne keskeiset asiat täytyy löytää ja vaikka aiemmin kerrotusti laittaa ranskalaisilla viivoilla ylös jo kerralla.

[/quote]

Minun laajat kirjatenttini yliopistolla olivat 11, 8, 7, 5 opinto_viikkoa_, ehkä pari muuta. Luin kirjat läpi ainakin 3 kertaa, lukeminen nopeutuu suuresti toisella kertaa. Kertaakaan en opetellut keskeisiä asioita, kaikki oli keskeistä. En tehnyt muistiinpanoja, edes ranskalaisia viivoja. Noista tenteistä tein ?kaikki kesätentteinä. Aina menivät heti läpi, arvosanat vaihtelivat, 3 en saanut koskaan.

Vierailija
25/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä joudun lukemaan kirjat läpi ja tekemään muistiinpanoja ja kertaamaan niitä tärkeimpiä kohtia kymmeniä kertoja! En tosiaan muista asioita yhdellä kertaa. Mulla on muutenkin muistivaikeuksia. Esimerkiksi saatan saada ihmisen naaman silimieni eteen, esim Jenni Haukio, mutta nimi ei vaan tule mieleen. Oon ihan lukossa, enkä vaan saa sitä ihan tuttua perusjulkkiksen nimeä mieleeni. Ihan sama tenteissä, asia jää usein "seinän" taakse päässä ja lyö ihan tyhjää. Jostain toisesta asiasta taas osaan säveltää ja päätellä hyvinkin paljon, mutta yksityiskohtien muistamisessa mulla on suuria vaikeuksia, just nimet, paikannimet, käsitteet jne. Sen takia asioita on pakko päntätä useita kertoja. Aloitan kirjan lukemisen hvyissä ajoi ja viimeiset 2 vkoa pänttään vaan niitä tärkeimpiä kohtia kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
26/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä joudun lukemaan kirjat läpi ja tekemään muistiinpanoja ja kertaamaan niitä tärkeimpiä kohtia kymmeniä kertoja! En tosiaan muista asioita yhdellä kertaa. Mulla on muutenkin muistivaikeuksia. Esimerkiksi saatan saada ihmisen naaman silimieni eteen, esim Jenni Haukio, mutta nimi ei vaan tule mieleen. Oon ihan lukossa, enkä vaan saa sitä ihan tuttua perusjulkkiksen nimeä mieleeni. Ihan sama tenteissä, asia jää usein "seinän" taakse päässä ja lyö ihan tyhjää. Jostain toisesta asiasta taas osaan säveltää ja päätellä hyvinkin paljon, mutta yksityiskohtien muistamisessa mulla on suuria vaikeuksia, just nimet, paikannimet, käsitteet jne. Sen takia asioita on pakko päntätä useita kertoja. Aloitan kirjan lukemisen hvyissä ajoi ja viimeiset 2 vkoa pänttään vaan niitä tärkeimpiä kohtia kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
27/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:41"]

Temppu on lukea kerran hitaasti ja ajatuksella. Jos tajuat, että et muista mitä juuri luit, täytyy lukea vaikka sama sivu heti uudestaan.

[/quote]

Tätä olen yrittänyt. Johtaa siihen, että ei pääse yhtä sivua pitemmälle. En vaan muista mitään.

Vierailija
28/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yksi lukukerta riitä jos ymmärtää lukemansa? Eikö ajatus kuitenkin ole oppia ja ymmärtää asia, eikä vain muistaa kirjan teksti tentin ajan? En koskaan lukenut kirjoja moneen kertaan. Vain yhden kerran ja ajatuksen kanssa. Lukiessani varmistin itselleni, että ymmärsin kuinka asiat menee. Vertasin mielessäni teoriaa käytäntöön. Näin tentti meni hyvin, pystyi osoittamaan asian ymmärtämisen ja vieläpä vuosia valmistumisen jälkeen olen pystynyt soveltamaan oppimaani tietoa työelämässä.

Vierailija
29/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:10"]

Temppu on lukea kerran hitaasti ja ajatuksella. Jos tajuat, että et muista mitä juuri luit, täytyy lukea vaikka sama sivu heti uudestaan.

[/quote]

Tätä olen yrittänyt. Johtaa siihen, että ei pääse yhtä sivua pitemmälle. En vaan muista mitään.

[/quote]

Mulla ihan sama. Saatan lukea sivun vaikka 10 kertaa, mutta asia ei jää päähän, kun mielenkiintoa sitä pakkopullaa kohden ei ole. 

Vierailija
30/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:10"]

[/quote]

[/quote]

Mulla ihan sama. Saatan lukea sivun vaikka 10 kertaa, mutta asia ei jää päähän, kun mielenkiintoa sitä pakkopullaa kohden ei ole. 

Vierailija
31/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41: Kerro, miten oppii ymmärtämään ne asiat.

Vierailija
32/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:54"]

siis häh? Ei yliopistolla ainakaan ole aina aikaa lukea tenttikirjoja moneen kertaan (parhaimmillaan tenttialue yli 1000 sivua). En ole koskaan lukenut yhtään tenttikirjaa useampaan kertaan, yksi kerta on riittänyt.

[/quote]

Täällä humanistinen jatko-opiskelija. Tuskinpa meidän oppiaineessamme monikaan on tyytynyt lukemaan tenttikirjallisuuden vain kerran. Sen verran vaativa ala.

Yrittävätkö täällä jotkut vähän esittää coolia, että 'en ole koskaan lukenut yhtä kertaa useammin ja oikeastaan en koskaan lukenut yhtäkään kertaa yhtään mitään mutta osasin silti aina kaiken, minä kun osaan erottaa olennaisen ja muut eivät'...

[/quote]

No jos olet humanistisen jatko-opiskelija, niin varmaan tiedät, että harva siellä todellakaan tenttikirjallisuutta useaan otteeseen tankkaa. Naurettavaa väittää muuta. Ei vain ole aikaa, ja lisäksi yliopistoon mennessä olisi suotavaa osata syväsuuntautunut opiskelutyyli jo sen verran hyvin ettei sille ole edes tarvetta.

-Humanisti myös

Vierailija
33/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:54"]

[/quote]

[/quote]

No jos olet humanistisen jatko-opiskelija, niin varmaan tiedät, että harva siellä todellakaan tenttikirjallisuutta useaan otteeseen tankkaa. Naurettavaa väittää muuta. Ei vain ole aikaa, ja lisäksi yliopistoon mennessä olisi suotavaa osata syväsuuntautunut opiskelutyyli jo sen verran hyvin ettei sille ole edes tarvetta.

-Humanisti myös

[/quote]

On erilaisia humanistisia aineita. Sinun aineesi kuulostaa roskalta.

Vierailija
34/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole käytössä luentokalvoja tai -muistiinpanoja eikä kirjoittele niitä itselleen kirjasta, niin sitten ymmärrän toki, en vain ole koskaan törmännyt tällä tavalla opiskelevaan tyyppiin.

45

Vierailija
35/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:27"]

[/quote]

[/quote]

-Humanisti myös

[/quote]

On erilaisia humanistisia aineita. Sinun aineesi kuulostaa roskalta.

[/quote]

Olisipa kiva tietää, mistä aineesta valmistuu näin sivistyneitä keskustelijoita. No, minulla sentään on sen verran ymmärrystä etten hauku koko oppiainetta yhden tapauksen vuoksi. Minun aineeni oli muuten englantilainen filologia.

45

Vierailija
36/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Täälläpä on hirveästi taas amisseja, jotka tekeytyy akateemisiksi. Vihje: puhe sivistyksestä, käytöstavoista yms. on nollan arvoista, kun puhutaan asiaa.

Tsemppiä! Kyllä te vielä joskus opitte!

Vierailija
37/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:51"]Jaha. Täälläpä on hirveästi taas amisseja, jotka tekeytyy akateemisiksi. Vihje: puhe sivistyksestä, käytöstavoista yms. on nollan arvoista, kun puhutaan asiaa.

Tsemppiä! Kyllä te vielä joskus opitte!

[/quote]

Yllä syy siihen, miksi humanisteille nauretaan. Mutta ymmärrän sinua kyllä: kun ei voi päteä osaamisella eikä palkkatasolla ja sivistynyt olemuskin puuttuu, mitä jää jäljelle? Amiskorttipa tietenkin.

T. Kovien tieteiden edustaja

Itse aiheeseen: meillä ei opiskeltu kirjoja vaan asiaa, usein ei edes ollut mitään tenttikirjoja vaan kurssimoniste ja lista hyvistä lähdeteoksista, joita kukin sai käyttää niin kuin parhaaksi näki.

Vierailija
38/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ylipistoon sisään lukemalla koealueen kerran. Viimeisiä sivuja luin matkalla junassa aamulla ennen pääsykoetta. Voitinko?

Ja kyllä opiskelemalleni alalle on vaikea päästä. Yllätin itsenikin.

Vierailija
39/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:18"]

41: Kerro, miten oppii ymmärtämään ne asiat.

[/quote]

Minulla se tepsi kun ajattelin, mitä lukemani oikeasti tarkoittaa. Yksinkertaistin lauseita mielessäni (tenttikirjoissa osataan asiat jo pelkällä kieliasulla esittää niin vaikeaselkoisesti). 

Tuo teorian käytäntöön vertaaminen ja käytännön esimerkkien etsiminen oli ainakin minun kohdallani erittäin toimiva vaihtoehto. Jos joku asia tenttimeteriaalissa tuntui ylitsepääsemättömän vaikeaselkoiselta, etsin lisätietoa muista lähteistä ymmärtämisen tueksi. Myös erilaisten matriisien kehittäminen lukemisen ja ajatusten tueksi auttoi. Asian pohtiminen eri näkökulmista auttoi myös.

Matemaattisten kaavojen purkaminen "miten kukin muuttuja vaikuttaa toisiin muuttujiin ja missä suhteessa". Näin matemaattisten kaavojen soveltaminen eri tilanteissa oli helpompaa.

Tämän jälkeen tentissä pystyi kertomaan asian omin sanoin ja myös esittämään omia ajatuksia aiheesta. Kun pystyi esittämään asian ymmärryksen ja omia ajatuksia, tentistä sai aina hyvän arvosanan.

Tämä opiskelutekniikka on hidas, sen myönnän, mutta asiat jää kerralla mieleen ja pysyvät siellä paremmin. Samalla työelämän kannalta erittäin tärkeä teorian soveltamistaito kehittyi siinä sivussa. Tosin ei minulla mennyt ainakaan yhtään enempää aikaa tenttiin valmistautumisessa kuin joillain toisilla, jotka lukivat tenttikirjat useaan kertaan.

Minulla päämääränä oli asioiden oppiminen ja ymmärtäminen, ei pelkästään tentistä läpi pääseminen ulkoaoppimisen avulla.

Minun muistini on sen verran huono, etten muista ulkoa lukemiani, satoja tenttialueita vuosien takaa... Siksi minulle on helpompaa pyrkiä ymmärrykseen kuin ulkoa muistamiseen. Opintoja kun on nuoruudesta ja lisää aikuisiältä.

41

Vierailija
40/57 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:38"]

Pääsin ylipistoon sisään lukemalla koealueen kerran. Viimeisiä sivuja luin matkalla junassa aamulla ennen pääsykoetta. Voitinko?

Ja kyllä opiskelemalleni alalle on vaikea päästä. Yllätin itsenikin.

[/quote]

Mitä sinä voitit? Ketkä tuli tokaksi ja kolmanneksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi