Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haaste tarkan euron ruoanlaittajille: 200 euroa loppukuuksi

Vierailija
04.03.2014 |

Nyt pitäisi kahden ihmisen ruoat saada loppukuuksi taiottua 200 eurolla.

Pakkasessa on marjoja + joulukinkkua. Kaapeissa puurohiutaleita, jauhoja, papuja, linssejä, muutama purkki tonnikalaa ja tomaattikastiketta, yms.

Itse laihdutan ja pyrin syömään terveellisesti, paljon vihanneksia jne. Mieluiten kotimaisia. Kaksi kertaa viikossa olisi suotavaa olla kalaa (ei kalapuikkoja tms epäterveellistä).

Mies ei syö tonnikalaa, puuroja tai uunimakkaraa.

Millaiset viikkomenut saan 200 eurolla taiottua neljäksi viikoksi?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:15"]

Missä käyt kaupassa? K-market ja k-supermarket ovat aivan älyttömän kalliita.

[/quote]

No onko tässä maassa paljon vaihtoehtoja? Sekä K-kaupoissa että S-kaupoissa, mikä nyt on matkan varrella. Suomessa on hemmetin vaikea valita kauppoja, kun valinnanvaraa ei ole. Paitsi Lidl. Ei osu ihan kotimatkan varrelle, mutta ehkä alan suosimaan sitä.

Vierailija
62/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan sitä, että olette yhden kuukauden erillisissä ruoissa, niin mies näkee mitä sillä satasellaan saa kaupasta. Sinä kyllä tulet toimeen kun viilaat vähän noita ostoksiasi kuten täällä on neuvottu.

Tuoreita yrttejä kannattaa kasvattaa itse, jos vähänkään viitsii. Herneenversot syntyvät nopeimmin ja saat jotain tuoretta ruokiisi. Parmesanin sijasta suosittelen pangrittataa eli oliiviöljyssä paistettuja leivänmuruja. Ovat todella maukkaita ja tähän voi käyttää vaalean leivän jämät. K-kaupoissa on joskus niitä superpäiviä, jolloin monet hedelmät ovat tyyliin euron kilo. Itse olen ainakin ostanut koko rasian kiivejä tuohon hintaan. Kaaleista tekee tosiaan monipuolisia ja maistuvia keittoja, vokkeja ja uuniruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, täällä oli kyllä paljon hyviä vinkkejä! Kiitos niistä.

ja todellakaan, en ollut provo. Meiltä meni viime kuussakin varmaan kilo naudanlihaa roskiin, kun mies hamstrasi sitä tarjouksesta, laittoi uuniin,sitten se ei jostain syystä sille kelvannutkaan. Jätti sen vieläsisältä niin raa'aksi, etten mäkään iljennyt sitä enää kylmänä sitten syödä.

Kun mies menee kauppaan, se hamstraa aina. 12 pulloa limonadia, isoja pulloja, koska ne oli tarjouksessa. Monta litraa jäätelöä, katsos, kun sillä säästää. Jne.

Kun Cittarissa viimeksi oli ne hedelmätarjoukset, se osti kaksi kaupan korillista hedelmiä. Nehän pilaantui iso osa,kun ei kukaan ehdi niin paljon syömään hedelmiä. Jotain greippejä varsinkaan.

Nyt olen tajunnut, että ongelma ei ole minussa vaan miehen nirsoilussa. Teen tästedes sellaista ruokaa, mikä on terveellistä ja halpaa. Vaikka keittoja. Jos mies ei syö, pakastan osan. Purkoon mies kynsiään, jos ei terveellinen ruoka kelpaa.

ap

Vierailija
64/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:57"]

Mitä se mies syö, jos ei ole hänen herkkuaan tarjolla? Eikä rahaa? Onpa tyhmä mies. Kummasti syö puuroa, jos ei ole rahaa muuhun. Miksi teet hänelle yleensäkin ruokaa, anna tehdä itse jos noin nirso on.

[/quote]

No,se syö leipää. Niin,jos ei ole leipää, mitä se sitten syö... En tiedä. Pitää kai kokeilla.

Leivästäkin kelpaa vaan tietyt. Esim. limput ei käy, jostain syystä. Eikä näkkileipä.

.

[/quote]

Kokeile. Ihan oikeasti kokeile. Ja pidä pääsi. Lyö pöytään näkkäripaketti. Kyllä se jossain vaiheessa kelpaa. Sori vaan mutta miehesi kuullostaa jotenkin niin... arggh!

Minkä ikäisiä olette?

Vierailija
65/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tingi tuoreyrteistä etkä parmesanista eikä mies syö kuin kallista ja tarkasti määriteltyä, niin mietipä mistä VOIT tinkiä. Jos se ei ole ruoka, niin ehkä sanomalehti, kallis kasvovoide, muut hygieniatuotteet? Vähennä autoilua, lopeta elokuvissa käynti, luovu kanavapaketista. Sama kai mistä ne kympit tai sataset kuussa säästyy, jos ruokaostoksista on noin vaikea tinkiä.

(Oletkohan muuten se sama ihminen/provo, joka halusi säästää, mutta EI niin kovin tarpeellisista manikyyreistä, irtoripsistä tai koiranpennun leluista...)

Vierailija
66/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät:

Appelsiinit 0,70€/kilo.

Banaanit n. 1€/kg

Vierailija
67/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että nyt varmaan kuolette nälkään, kun mikään ei käy. Mutta jos on tärkeempää kuin syödä yksi kk huonommin, niin ihan sama, käyttäkää jo omaa järkeä. Wtf

Vierailija
68/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija, jolla on kuukaisittain noin 70e ruokaostoksiin käytössä. Maitotuotteista syön X-tran maitorahkaa, 500g 98snt. Sen kanssa vaikka pilttiä, pakastemarjoja, vähän jogurttia, Fun lightia tai mitä kaapista ikinä sattuukaan löytymään. Maitorahkassa mukavasti proteiinia ja kalsiumia. Komboon liraus rypsiöljyä, pitää nälkää paremmin.

Sitä soijarouhetta! Pakastevihanneksia ja soijarouhetta wokkipannulla, vaikka makaronia tai riisiä sekaan ja hyvää on. Soijarouhetta voi oikeasti laittaa ihan minne vain, tässäkin on proteiinia. Jos miehesi inisee (tästäkin) niin voit sanoa että ratkaisu on tilapäinen.

Älä syö sitä leipää! Jätät leikkeleet, juustot ja muut nyt kiltisti sinne kauppaan, kestätte kyllä kuukauden ilmankin.

Vierailija
69/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:44"]

Mitä se mies syö, jos ei ole hänen herkkuaan tarjolla? Eikä rahaa? Onpa tyhmä mies. Kummasti syö puuroa, jos ei ole rahaa muuhun. Miksi teet hänelle yleensäkin ruokaa, anna tehdä itse jos noin nirso on.

[/quote]

No,se syö leipää. Niin,jos ei ole leipää, mitä se sitten syö... En tiedä. Pitää kai kokeilla.

Leivästäkin kelpaa vaan tietyt. Esim. limput ei käy, jostain syystä. Eikä näkkileipä.

.

[/quote]

Kokeile. Ihan oikeasti kokeile. Ja pidä pääsi. Lyö pöytään näkkäripaketti. Kyllä se jossain vaiheessa kelpaa. Sori vaan mutta miehesi kuullostaa jotenkin niin... arggh!

Minkä ikäisiä olette?

[/quote]

Se menee sitten vaan itse kauppaan ja ostaa kolme pussia leipää, joista 2,5 pussia homehtuu... Kokeilin viime viikolla,että oli vaan ruisleipää..

37v.

Vierailija
70/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:30"]

No mä nyt ajattelin, että pystyykö Suomessa syömään terveellisesti, monipuolisesti ja edullisesti. Ilmeisesti sitten vaan ei. :( Täytyy sanoa miehelle, että mä en saa kuussa riittäämään sitä rahaa, jota ajateltiin talousmenoihin, hän voi kokeilla sitten seuraavaksi.

[/quote]

Normaalit ihmiset pystyy syömään terveellisesti ja edullisesti ja vielä niinkin, että pystyy ostamaan niitä 6e/kg suomalaisia tomaatteja, jos niitä välttämättä haluaa. Miehesi ei noilla rajoitteilla siihen pysty.

Ja siis oikeasti, kilo naudanlihaa roskiin! Järkkyä.

Vierailija
71/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:01"]

Se menee sitten vaan itse kauppaan ja ostaa kolme pussia leipää, joista 2,5 pussia homehtuu... Kokeilin viime viikolla,että oli vaan ruisleipää..

37v.

[/quote]

Laita ne leivät pakastimeen, jos miehesi ei tajua.

Vierailija
72/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:45"]

Jos et tingi tuoreyrteistä etkä parmesanista eikä mies syö kuin kallista ja tarkasti määriteltyä, niin mietipä mistä VOIT tinkiä. Jos se ei ole ruoka, niin ehkä sanomalehti, kallis kasvovoide, muut hygieniatuotteet? Vähennä autoilua, lopeta elokuvissa käynti, luovu kanavapaketista. Sama kai mistä ne kympit tai sataset kuussa säästyy, jos ruokaostoksista on noin vaikea tinkiä.

(Oletkohan muuten se sama ihminen/provo, joka halusi säästää, mutta EI niin kovin tarpeellisista manikyyreistä, irtoripsistä tai koiranpennun leluista...)

[/quote]

No, se parmesaani oli tarkoitettu risottoon, en mä sitä normisti osta. Vaikka meillä kotona se kyllä on jääkaapin vakiovaruste (siis vanhempien luona), kun isän on saatava pastaan parmesaania. :)

Ei kai sanomalehdestä voi tinkiä.... :O Mikä koti se sellainen on, johon ei tule saomalehteä?!? Sori, mutta meille on aina tullut sanomalehti, en osaa olla ilman, tulisi tyhmä olo...

Käytän apteekin voiteita. Allergian vuoksi en voi käyttää mitä tahansa, mutta ei nuo todellakaan ole kovin hintavia.

Hygieniatuotteissa sama juttu, käytän Sebamedin pesunestettä (iso täyttöpakkaus on hyvin riittoisa) ja sellasta tietyn merkin shampota ja hoitoainetta, jota päänahkani kestää, 10 euroa pullo. Yksi pullo riittää mulle n. 2,5 kuukaudeksi.

Elokuvissa en käy edes kertaan kuukausi, kun täällä tulee niin huonosti mitään hyviä leffoja. Oopperassa ja teatterissa käyn, oopperassa 2 x vuodessa, teatterissa useammin. Ne voi vaihtaa 10 euron vaihtoehto/harrastelijateattereihin ja kirkon ilmaiskonsertteihin.

Autoilun vähentämistä voisin harkita. Yhteen suuntaan bussilippu meille maksaa 3,50, alekortteja ei ole. En tiedä, säästääkö sillä paljon. Mut jotain.

Kanavapakettia ei ole eikä tule. Telkkari on mulle evvk. Koiraa ei ole. Irtoripset, yäk, en huoli. Manikyyrissä olen joskus käynyt, viimeksi ennen häitä.

Vierailija
73/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:41"]

Otappa ap itse asioista selvää jollei mikään mitä täällä ehdotetaan kelpaa Sinulle? :)

[/quote]

Sehän tässä onkin hankalaa, kun sitä halpaa ruokaa pitäisi saada näillä spekseillä.

Onko Suomessa siis mahdotonta syödä terveellisesti kotimaista ruokaa edullisesti?

[/quote]

Ei ole mahdotonta syödä edullisesti, jos ei nirsoile (vrt. esim. miehesi).

Vierailija
74/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Tapa miehesi

2.Syö

Hyvää, ilmaista ruokaa. Mitään ei maksa kuin hieman vaivaa. Jos mies ei riitä voit käydä hakemassa naapurin eukon kylkiäisiksi. Myös omat raajat ovat syötävissä.

T.Kannibaali

Vierailija
75/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:45"]

[/quote]

No, se parmesaani oli tarkoitettu risottoon, en mä sitä normisti osta. Vaikka meillä kotona se kyllä on jääkaapin vakiovaruste (siis vanhempien luona), kun isän on saatava pastaan parmesaania. :)

Ei kai sanomalehdestä voi tinkiä.... :O Mikä koti se sellainen on, johon ei tule saomalehteä?!? Sori, mutta meille on aina tullut sanomalehti, en osaa olla ilman, tulisi tyhmä olo...

Käytän apteekin voiteita. Allergian vuoksi en voi käyttää mitä tahansa, mutta ei nuo todellakaan ole kovin hintavia.

Hygieniatuotteissa sama juttu, käytän Sebamedin pesunestettä (iso täyttöpakkaus on hyvin riittoisa) ja sellasta tietyn merkin shampota ja hoitoainetta, jota päänahkani kestää, 10 euroa pullo. Yksi pullo riittää mulle n. 2,5 kuukaudeksi.

Elokuvissa en käy edes kertaan kuukausi, kun täällä tulee niin huonosti mitään hyviä leffoja. Oopperassa ja teatterissa käyn, oopperassa 2 x vuodessa, teatterissa useammin. Ne voi vaihtaa 10 euron vaihtoehto/harrastelijateattereihin ja kirkon ilmaiskonsertteihin.

Autoilun vähentämistä voisin harkita. Yhteen suuntaan bussilippu meille maksaa 3,50, alekortteja ei ole. En tiedä, säästääkö sillä paljon. Mut jotain.

Kanavapakettia ei ole eikä tule. Telkkari on mulle evvk. Koiraa ei ole. Irtoripset, yäk, en huoli. Manikyyrissä olen joskus käynyt, viimeksi ennen häitä.

[/quote]

Nyt on pakko sanoa, että voi kulta pieni... Toivottavasti et ole luonnossa samanlainen jankkaaja ;-) Ei tää sun yhtälö nyt vaan toimi niin, että torppaat käytännössä jokaisen saamasi neuvon tai mielipiteen! Nuo rasvat ja manikyyrit ja sanomalehdet oli vaan heittoja ja kannusteita sulle, että miettisit, mistä voisit luopua, ei sun tartte meille selitellä, mistä et luovutai säästä.

Annan esimerkin: Haluan juoda tuoremehua joka päivä. Teenkö niin? En, koska pystyn luopumaan siitä ja nauttimaan sitten kahtena sunnuntaiaamuna kuussa oikein ihanasta kylmäpuristetusta omenamehusta. Arkena juon vettä. Sen sijaan en luovu siitä, että lapsille on aina hedelmiä ja kalaruokaa kahdesti viikossa. Tämän taatakseni luovun kahtena muuna päivänä lihan ostamisesta ja teen kasvissosekeiton.

Mutta mulla onkin oikeesti vähän tiukkaa rahasta enkä voi leikkiä tuota sinun mielikuvitusleikkiä säästämisessä. Mun kodissa ei heitettäisi kiloa naudanlihaa tai 2,5 pakettia leipää roskiin. Naurettavaa puhua säästöistä tuollaisilla kulutustottumuksilla.

Vierailija
76/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:44"]

[/quote]

.

[/quote]

Minkä ikäisiä olette?

[/quote]

37v.

[/quote]

Öööö.... laittakaa pakastimeen!

Vierailija
77/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ja todellakaan, en ollut provo. Meiltä meni viime kuussakin varmaan kilo naudanlihaa roskiin, kun mies hamstrasi sitä tarjouksesta, laittoi uuniin,sitten se ei jostain syystä sille kelvannutkaan. Jätti sen vieläsisältä niin raa'aksi, etten mäkään iljennyt sitä enää kylmänä sitten syödä.

"

Miten olisi lihan uudelleen lämmittäminen ja loppuun asti kypsentäminen?

Myös pakastin on teillä varmaan olemassa?

Vierailija
78/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kuin avauksen. Vastaan vain kala-asiaan. 

Kalaa saatte kun menette torille tai halliin ja ostatte silakoita. Perkaatte ne ja teette erilaisia uunisilakoita (loputtomasti variaatioita erilaisin maustein ja liemin), silakkalaatikkoa, paistettuja silakoita, silakkapihvejä jne. Silakkaherkkujen kanssa kuoriperunoita tai muusia (johon voi oivasti sekoittaa esim parskaalia, porkkanoita, kukkakaalia, juuriselleriä, palsternakkaa - mitä nyt kaupasta sattuu halvalla samaan).

Hallista voitte samalla reissulla saada pussillisen kalanruotoja, ellette täysin ilmaiseksi niin alinakin melkein. Niistä keitätte hyvän liemen ja liemestä juuresten ja mausteiden kanssa herkullisen "kalattoman kalakeiton". Ruisleipää kaveriksi. 

Käytä ruuantähteet uusiin ruokiin.  

Vierailija
79/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialainen ja thaimaalainen ruoka on pääasiallisesti kasvispohjaista, mut mausteet tekee niistä todella maukkaita. Kannattaa tutustua, esim.

peruna-linssi-tomaattipata, mausteina valkosipulia, sipulia, jeeraa, korianteria, chiliä, paprikaaja curryä. jauhelijapihvi kylkeen, ja pihviin täyteainekseski jopa puolet leipää, ja vaikka juustoraastetta, paprikaa, maustekurkkua, oliivia, ym

ja olen sitä mieltä että jos säästätte, säästätte yhdessä, ei niin että sinä,säästät ja mies ei välitä.

Vierailija
80/101 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä heitä niitä vääriä ulkolaisia tomaatteja roskiin vaan jatkojalosta ne. Leikkaa kahtia, mausta esim. pippurilla ja yrteillä ja juustoraasteella. Laita tomaatit uuniin kun valmistat siellä muuta ruokaa. Hyvä lisuke.

Osta tarjouksessa olevia hedelmiä. Esim. nyt on ananas kiivi ollut edullista.

Jatka kastikkeita kasviksilla, tee esim Bolognialainen jauhelihakastike.