Haaste tarkan euron ruoanlaittajille: 200 euroa loppukuuksi
Nyt pitäisi kahden ihmisen ruoat saada loppukuuksi taiottua 200 eurolla.
Pakkasessa on marjoja + joulukinkkua. Kaapeissa puurohiutaleita, jauhoja, papuja, linssejä, muutama purkki tonnikalaa ja tomaattikastiketta, yms.
Itse laihdutan ja pyrin syömään terveellisesti, paljon vihanneksia jne. Mieluiten kotimaisia. Kaksi kertaa viikossa olisi suotavaa olla kalaa (ei kalapuikkoja tms epäterveellistä).
Mies ei syö tonnikalaa, puuroja tai uunimakkaraa.
Millaiset viikkomenut saan 200 eurolla taiottua neljäksi viikoksi?
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:52"]
Äsken kävin kaupassa. Ostin:
Kilon kotimaisia lähiseudulla tuotettuja tomaatteja, 5,95 espanjalaiset on puolet halvempia
ykkösmaito 1,12
lakton maito 1,75 maitoa ei oikeasti tarvitse
raejuusto 2,39 lidlissä 80snt
viili 2kpl 0,90 lidlissä nämäkin halvempia
perunoita lähes 2 kg 1,76 ok
kermaviili 0,65 mihin tätä tarvitsee??
jogurtti 0,52 ai siis yksittäispakkaus? osta litran purkkeja !!!!
astianpesuaine 1,79 ok
mango 1,32
kiivi 2 kpl 0,68 miksi ostaa näin kalliita ja eksoottisia hedelmiä? omena ja appelsiini paljon halvempia, jos hedelmää haluaa, mutta marjat monella tapaa parempi vaihtoehto
herkkusieni 2,69 tuolla summalla olis saanu vaikka mitä järkevämpää.... vaikkapa perunaa ja sipulia
ruusukaali 1,49 ok
pinaatti 2,30
oregano ruukussa 2,69 siis onko nää tuoreyrttejä?? miksi?? ei täytä, täysin turhaa rahanmenoa
salaatti 1,59 ok
parmesaanijuustoa 5,89 tarviiko tätä edes kommentoida? turhaaturhaaturhaa!
Lanttu 0,33 iso OK !
cheddarjuustoa 1,39 juustoa ostit jo ylempänä, joka on tajuttoman kallista? miksei yksi kilon edam voi riittää??!
karpalokapseleita 15,00 jos kerran pakko niin..
500 g broilerin sisäfileitä tarjouksessa 6 euroa. haloo?? osta kanankoipia, jos broileria haluaa!!
[/quote]
Millä tuon saa alemmaksi?
Karpalokapseleita mun on pakko ottaa yksi aamulla, yksi illalla. Muuten on edessä vti- ja antibioottikierre, niistä en voi luopua.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:54"]
No siehän haasteen heitit :-) Kun on noita rajoitteita.
Vähennä lihaa kaikessa, korvaa tai jatka sipulilla, porkkanaraasteella, tomaattimurskalla, soijarouheella. Käytä ainakin miehen ruuassa paljon perunaa. Kun käytät lihaa, käytä halpoja osia: ei fileetä tai paistijauhelihaa, vaan kassleria, sikanautaa ja broilerin koipipaloja.
Uunijuurekset toimii monen kanssa eikä oo kallista. Kiusaukset on halpoja ku ite pilkkoo perunat, mutta ei pakasteperunatkaan taloutta kaada. Munakkaat on hyviä kun niihin saa upotettua kaikki nahistuvat jämät jääkaapista :-) Kasviscurry tai chili con/sin carne on aika edullisia, pavut pitää nälkää ja maistuu miehellekin yleensä.
[/quote]
Soijarouhetta olen joskus käyttänyt, mutta sitten luin jostain, että se on epäterveellistä. Onko?
Mies ei syö niitä koipipaloja, vihaa lihan nyppimistä luista. Mies ei syö kassleria,liikaa rasvaa. Mies yleensäkin karttaa sianlihaa, kun kysyin hänen siskoltaan, miksi, johtuu kuulemma siitä, että heidän isä sai joskus päähänsä, että sianliha on kamalaa ja rasvaista ja mesosi aina, jos oli sianlihaa tarjolla. Niin sianlihaa ei sitten heillä syöty.
Sikanaudan mies maistaa vaikka makaronilaatikosta, syömättä jää.
Uunijuureksia se ei syö, jos niissä on porkkanaa ja/tai lanttua. Öööö.... Mitä jää jäljelle?
Tein tomaatti-spelttilisukkeen, jossa oli mm. papuja. Mies söi vaan sitten broileria, koska pavut oli liian kummallisia.
Outo, kun tortillatäytteessä ne pavut kelpaa.
:(
[/quote]
No mieshänmarisee koko ajan,kun pitäisi olla pihviä, pihviä,pihviä vaan.
Sitten se menee kauppaan, ostaa tarjouksesta 2 kg naudanlihaa ja siitä menee yli puolet roskiin, koska kaksi ihmistä ei pysty sitä määrää syömään.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:55"]
unohda se broilerin sisäfilee, lähialueen tomaatit ja tuoreyrtit :DDD vittu että osaa olla tyhmiä ihmisiä
[/quote]
Tuo ostoslista ei kyllä tainnut olla ap:n?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:08"]
Kilon kotimaisia lähiseudulla tuotettuja tomaatteja, 5,95
ykkösmaito 1,12
lakton maito 1,75
raejuusto 2,39
viili 2kpl 0,90
perunoita lähes 2 kg 1,76
kermaviili 0,65
jogurtti 0,52
astianpesuaine 1,79
mango 1,32
kiivi 2 kpl 0,68
herkkusieni 2,69
pinaatti 2,30
ruusukaali 1,49
oregano ruukussa 2,69
salaatti 1,59
parmesaanijuustoa 5,89
Lanttu 0,33
cheddarjuustoa 1,39
karpalokapseleita 15,00
500 g broilerin sisäfileitä tarjouksessa 6 euroa.
[/quote]
Karpalokapseleita mun on pakko ottaa yksi aamulla, yksi illalla. Muuten on edessä vti- ja antibioottikierre, niistä en voi luopua.
[/quote]
Pois: tomaatit, raejuusto, jogurtir, mango, kiivit, pinaatti, ruusukaali, oregano, salaatti, parmesan, cheddar, broileri.
korvaat ne tomaattimurskalla, kauden hedelmillä ja juureksilla, juusto pois tai halvinta edamia
[/quote]
Pois pinaatti ja ruusukaalikin? Miksi?
Mitä ihmeen kauden hedelmiäostan nyt Suomessa? Eihän täällä kasva mikään!
[/quote]
nyt on ulkomaalaiset omenat halpoja ja jotkut sitrukset vaihdellen, seuraa mainontaa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:12"]
unohda se broilerin sisäfilee, lähialueen tomaatit ja tuoreyrtit :DDD vittu että osaa olla tyhmiä ihmisiä
[/quote]
[/quote]
Vai olikin..
Mut nyt tajusinkin, että ongelma on se, että mies ei syö juuri mitään eli nirsoilee yms. Teepä niin, että annat miehen käyttää 100e miten haluaa ja käytä sinä 100e itse. Anna miehen tajuta, ettei voi syödä sillain koska rahaa siihen ei yskinkertaisesti löydy.
Jos taasen on nälässä ennemmin kuin syö niitä porkkanoita/kasviksia yms. niin anna olla nälässä. Siinäpä oppii nirsoilemaan :D
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:54"]
No siehän haasteen heitit :-) Kun on noita rajoitteita.
Vähennä lihaa kaikessa, korvaa tai jatka sipulilla, porkkanaraasteella, tomaattimurskalla, soijarouheella. Käytä ainakin miehen ruuassa paljon perunaa. Kun käytät lihaa, käytä halpoja osia: ei fileetä tai paistijauhelihaa, vaan kassleria, sikanautaa ja broilerin koipipaloja.
Uunijuurekset toimii monen kanssa eikä oo kallista. Kiusaukset on halpoja ku ite pilkkoo perunat, mutta ei pakasteperunatkaan taloutta kaada. Munakkaat on hyviä kun niihin saa upotettua kaikki nahistuvat jämät jääkaapista :-) Kasviscurry tai chili con/sin carne on aika edullisia, pavut pitää nälkää ja maistuu miehellekin yleensä.
[/quote]
Soijarouhetta olen joskus käyttänyt, mutta sitten luin jostain, että se on epäterveellistä. Onko?
Mies ei syö niitä koipipaloja, vihaa lihan nyppimistä luista. Mies ei syö kassleria,liikaa rasvaa. Mies yleensäkin karttaa sianlihaa, kun kysyin hänen siskoltaan, miksi, johtuu kuulemma siitä, että heidän isä sai joskus päähänsä, että sianliha on kamalaa ja rasvaista ja mesosi aina, jos oli sianlihaa tarjolla. Niin sianlihaa ei sitten heillä syöty.
Sikanaudan mies maistaa vaikka makaronilaatikosta, syömättä jää.
Uunijuureksia se ei syö, jos niissä on porkkanaa ja/tai lanttua. Öööö.... Mitä jää jäljelle?
Tein tomaatti-spelttilisukkeen, jossa oli mm. papuja. Mies söi vaan sitten broileria, koska pavut oli liian kummallisia.
Outo, kun tortillatäytteessä ne pavut kelpaa.
:(
[/quote]
No mieshänmarisee koko ajan,kun pitäisi olla pihviä, pihviä,pihviä vaan.
Sitten se menee kauppaan, ostaa tarjouksesta 2 kg naudanlihaa ja siitä menee yli puolet roskiin, koska kaksi ihmistä ei pysty sitä määrää syömään.
[/quote]
no trollihan sinä olit. Anna olla.
Missä käyt kaupassa? K-market ja k-supermarket ovat aivan älyttömän kalliita.
Jos tarkoitus säästää ruokamenoissa niin meillä syödään päivittäin puuroa, kasvisruokia, erilaisia munakkaita, kiisseleitä, tarjousleipää (haen illalla myöhään tai ostan edelisen päivä leipää), lähikaupoista haen pelkkiä tarjouksia, maitoa juodaan vähemmän.
Säästetään ihan järkyttävän paljon mutta ei sitä aina jaksa sinkoilla niiden tarjousten perässä.
Pannarit ja pullat tyydyttää makeanhimoa ja on edullista tehdä.
Uunikasviksiin käy vaikka kukkakaali, paprika, kesäkurpitsa jne.
Sikanautajauhelihaa en syö kyllä minäkään, mutta kyllä naudan jauhelihaa saa alle neljällä eurolla 400g. Muutenkin tuo kauppalistasi on kallis. Missä kaupassa käyt? Meillä Prismassa esim perunat 59 senttiä kilo, rasvaton maito 85 senttiä litra jne.
Mä en siis osaa ostaa järkevästi ruokaa. Tuo listaus, missä oli lueteltu, mitä mun ei olisi kannattanut ostaa, sen todistaa. :(
Mutta kun sanotaan,että sieniä pitäs syödä mielellään kerran päivässä (en kyllä syö niin usein), niin miten sipuli voi ne korvata?
Täytyy alkaa käydä Lidlissä, jos siellä kerta kaikki niin paljon halvempaa.
Mä nyt vaan tykkään tuoreista yrteistä salaatissa ja ruoan päällä. :( Ja pitäisi olla terveellistäkin. Ne on kyllä Suomessa ihan härskin kalliita.
Noista kotimaisista, meidän mökkisaaressa kasvatetuista tomaateista en luovu. Sori. Ulkolaisia ei saa alas, ne on ihan raakoja. Noi onjotenkin saatu yhtä makoisiksi kuin olisi omalla seinustalla kasvaneet.
Ei hedelmien syöminen voi olla niin yksipuolista, että pelkkää omenaa vaan...
Syön jo itse marjoja kahdesti päivässä ison satsin (sieltä pakkasesta) ja puuroa joka aamu.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:12"]
[/quote]
[/quote]
Oli se.
ap
Sulle 100e ja miehelle 100e ja molemmat vastaa omasta ruokahuollostaan.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:14"]
Mut nyt tajusinkin, että ongelma on se, että mies ei syö juuri mitään eli nirsoilee yms. Teepä niin, että annat miehen käyttää 100e miten haluaa ja käytä sinä 100e itse. Anna miehen tajuta, ettei voi syödä sillain koska rahaa siihen ei yskinkertaisesti löydy.
Jos taasen on nälässä ennemmin kuin syö niitä porkkanoita/kasviksia yms. niin anna olla nälässä. Siinäpä oppii nirsoilemaan :D
[/quote]
Tämä oli kyllä hyvä neuvo! Sanon miehelle, että nyt on 200 euroa rahaa taloustilillä, tossa on sun satanen, tässä mun. Ja sitten kumpikin kokkailee omat sapuskat.
Tai sitten mies saa arpoa, miten tuolla eletään seuraavat 4 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:17"]
Mä en siis osaa ostaa järkevästi ruokaa. Tuo listaus, missä oli lueteltu, mitä mun ei olisi kannattanut ostaa, sen todistaa. :(
Mutta kun sanotaan,että sieniä pitäs syödä mielellään kerran päivässä (en kyllä syö niin usein), niin miten sipuli voi ne korvata?
Mä nyt vaan tykkään tuoreista yrteistä salaatissa ja ruoan päällä. :( Ja pitäisi olla terveellistäkin. Ne on kyllä Suomessa ihan härskin kalliita.
Noista kotimaisista, meidän mökkisaaressa kasvatetuista tomaateista en luovu. Sori. Ulkolaisia ei saa alas, ne on ihan raakoja. Noi onjotenkin saatu yhtä makoisiksi kuin olisi omalla seinustalla kasvaneet.
Syön jo itse marjoja kahdesti päivässä ison satsin (sieltä pakkasesta) ja puuroa joka aamu.
[/quote]
ei siniä tarvitse syödä kerran päivässä, jestas. suomalaiset tomaatit on kyllä kasvihuoneessa väkisin lampun alla kasvatettu, toisin kuin suurin osa ulkomaalaisista Talvella. Kyllä kolme viikkoa voi syödä vain omenaa ja appelsiineja Sekä banaania.
Ei tolla sun ajattelumallilla ole mahdollista syödä halvalla, mutta ei se kai ollut tarkoituskaan.
Jos miehesi rutisee ruokakauppaan menevän rahan määrästä, niin antaisin hänen ostaa KAIKEN ruuan vähän aikaa. Ei siis niin, että hän ostaa pihistellen itselleen ja luottaen, että sinä käyt hakemassa omasi ja samalla kätsysti täydennät esim. juuri leipä- jne. perusvarastoa (kas näinhän me naiset niin helposti tehdään). Ja lopputulema on, että sinä ostit taas kalliilla ja mies osti ruuat itselleen niiiiiin edullisesti. Ei näin, en usko että herättää tarpeeksi. Siis ellei mies osta, niin ei ole. Versio tästä samasta on, että päätätte ruokalistan ja mies ostaa listan mukaan tarvittavat aineet. Sellaisia ruokia, mitä yleensäkin teette ja joita mies syö. Tämä siis, jos mies on tottumaton kaupassakävijä. Ja tässäkin tarkkana, että mies ostaa esim. just sen jauhelihan, mitä suostuu syömään, eikä hinnat nähtyään fuskaa ja ota halvempaa. Sitten keskustellaan.
Mulla on 27e 2 viikoksi. Kylläpä naurattaa. Mutta pärjään.
Mutta joo, puuroa ja puuroa, aamulla ja illalla. Ikävä kyllä saatat joutua tinkimään mm. hedelmistä.
Uuniruokia, siihen perunaa, kaalia, porkkanaa, lanttua, sipulia, muuta halpaa. Tai sitten joku 1.99e vokkivihannespussi. Yrttejä. Itse kypsennän vuoan sekaan usein vielä ohraa ja lyön perään purkin kermaa, se täyttää meinaan. Ei tarvitse syödä moneen tuntiin uudestaan. Voitte kahdestaan syödä neljäkin päivää isoa vuokaa (tai loput pakkaseen). Edellä mainittu siis aterian rungoksi. Lihaksi pannun kautta mitä nyt milloinkin tarjouksessa olevaa, tonnikalaa, jauhelihaa kastikkeella tai ilman. Paista muutama jauhelihapihvi ja kastikkeeksi kermaviiliä. Linssiä, papua. Niistä saa hyviä kasvispihvejä. Itsekin vältän liikoja viljoja, niitä oppii kiertämään. Jätä mehut, vissyt, limpparit ym kauppaan.
Porkkana/pari on hyvä välipala.
Ja ei kauppaan jos ei ole ihan pakko mennä. Suunnittele ruokalista ja sen mukainen ostoslista josta ei lipsuta. Maitoa tarpeeksi kaappiin.
Ja pidä puhuttelu miehellesi. Ei hän nyt noin itsekästä prinsessaa voi olla tällaisella hetkellä. Tee ruoka ja sano että nyt on tarjolla tätä ja jos ei kelpaa niin olkoon syömäti.
Soijarouhe on huomattavasti terveellisempää kuin prosessoitu liha ja siitä saa tarvittavan proteiinin.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:17"]
[/quote]
ei siniä tarvitse syödä kerran päivässä, jestas. suomalaiset tomaatit on kyllä kasvihuoneessa väkisin lampun alla kasvatettu, toisin kuin suurin osa ulkomaalaisista Talvella. Kyllä kolme viikkoa voi syödä vain omenaa ja appelsiineja Sekä banaania.
Ei tolla sun ajattelumallilla ole mahdollista syödä halvalla, mutta ei se kai ollut tarkoituskaan.
[/quote]
No mä nyt ajattelin, että pystyykö Suomessa syömään terveellisesti, monipuolisesti ja edullisesti. Ilmeisesti sitten vaan ei. :( Täytyy sanoa miehelle, että mä en saa kuussa riittäämään sitä rahaa, jota ajateltiin talousmenoihin, hän voi kokeilla sitten seuraavaksi.
Tosin, aina jos mies menee kauppaan, se ostaa niitä ulkolaisia tomaattteja, vaikka pyysin kotimaisia. Sitten mä menen seuraavana päivänä ja ostan niitä kotimaisia tomaatteja. Sitten mies syö myös niitä ja kukaan ei syö niitä puoliksi vihreitä ulkolaisia ja sitten ne menee roskiin.
Kilon kotimaisia lähiseudulla tuotettuja tomaatteja, 5,95 espanjalaiset on puolet halvempia
ykkösmaito 1,12
lakton maito 1,75 maitoa ei oikeasti tarvitse
raejuusto 2,39 lidlissä 80snt
viili 2kpl 0,90 lidlissä nämäkin halvempia
perunoita lähes 2 kg 1,76 ok
kermaviili 0,65 mihin tätä tarvitsee??
jogurtti 0,52 ai siis yksittäispakkaus? osta litran purkkeja !!!!
astianpesuaine 1,79 ok
mango 1,32
kiivi 2 kpl 0,68 miksi ostaa näin kalliita ja eksoottisia hedelmiä? omena ja appelsiini paljon halvempia, jos hedelmää haluaa, mutta marjat monella tapaa parempi vaihtoehto
herkkusieni 2,69 tuolla summalla olis saanu vaikka mitä järkevämpää.... vaikkapa perunaa ja sipulia
ruusukaali 1,49 ok
pinaatti 2,30
oregano ruukussa 2,69 siis onko nää tuoreyrttejä?? miksi?? ei täytä, täysin turhaa rahanmenoa
salaatti 1,59 ok
parmesaanijuustoa 5,89 tarviiko tätä edes kommentoida? turhaaturhaaturhaa!
Lanttu 0,33 iso OK !
cheddarjuustoa 1,39 juustoa ostit jo ylempänä, joka on tajuttoman kallista? miksei yksi kilon edam voi riittää??!
karpalokapseleita 15,00 jos kerran pakko niin..
500 g broilerin sisäfileitä tarjouksessa 6 euroa. haloo?? osta kanankoipia, jos broileria haluaa!!
[/quote]
[/quote]