Haaste tarkan euron ruoanlaittajille: 200 euroa loppukuuksi
Nyt pitäisi kahden ihmisen ruoat saada loppukuuksi taiottua 200 eurolla.
Pakkasessa on marjoja + joulukinkkua. Kaapeissa puurohiutaleita, jauhoja, papuja, linssejä, muutama purkki tonnikalaa ja tomaattikastiketta, yms.
Itse laihdutan ja pyrin syömään terveellisesti, paljon vihanneksia jne. Mieluiten kotimaisia. Kaksi kertaa viikossa olisi suotavaa olla kalaa (ei kalapuikkoja tms epäterveellistä).
Mies ei syö tonnikalaa, puuroja tai uunimakkaraa.
Millaiset viikkomenut saan 200 eurolla taiottua neljäksi viikoksi?
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:41"]
Mies ei syö keittoja, kaalia, porkkanaa, lanttua, tonnikalaa, katkarapuja.
[/quote]
Miksi?
[/quote]
Se ei vaan tykkää. En tiedä, miksi. EI vaan syö. Jos porkkanaa on hitunenkin jossain, ei syö. Tonnikala ja katkaravut on "ihme matoja". Keitot ei vaan kelpaa. Esim. hernekeitto, ei syö. Vetää sit vaan leipää hulluna, jos teen keittoa. Ei syö edes mustikkakeittoa.
[/quote]
entä jos ei ole leipää? Idiootti äijä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:52"]
Äsken kävin kaupassa. Ostin:
Kilon kotimaisia lähiseudulla tuotettuja tomaatteja, 5,95
ykkösmaito 1,12
lakton maito 1,75
raejuusto 2,39
viili 2kpl 0,90
perunoita lähes 2 kg 1,76
kermaviili 0,65
jogurtti 0,52
astianpesuaine 1,79
mango 1,32
kiivi 2 kpl 0,68
herkkusieni 2,69
pinaatti 2,30
ruusukaali 1,49
oregano ruukussa 2,69
salaatti 1,59
parmesaanijuustoa 5,89
Lanttu 0,33
cheddarjuustoa 1,39
karpalokapseleita 15,00
500 g broilerin sisäfileitä tarjouksessa 6 euroa.
[/quote]
Millä tuon saa alemmaksi?
Karpalokapseleita mun on pakko ottaa yksi aamulla, yksi illalla. Muuten on edessä vti- ja antibioottikierre, niistä en voi luopua.
[/quote]
Pois: tomaatit, raejuusto, jogurtir, mango, kiivit, pinaatti, ruusukaali, oregano, salaatti, parmesan, cheddar, broileri.
korvaat ne tomaattimurskalla, kauden hedelmillä ja juureksilla, juusto pois tai halvinta edamia
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:54"]
No siehän haasteen heitit :-) Kun on noita rajoitteita.
Vähennä lihaa kaikessa, korvaa tai jatka sipulilla, porkkanaraasteella, tomaattimurskalla, soijarouheella. Käytä ainakin miehen ruuassa paljon perunaa. Kun käytät lihaa, käytä halpoja osia: ei fileetä tai paistijauhelihaa, vaan kassleria, sikanautaa ja broilerin koipipaloja.
Uunijuurekset toimii monen kanssa eikä oo kallista. Kiusaukset on halpoja ku ite pilkkoo perunat, mutta ei pakasteperunatkaan taloutta kaada. Munakkaat on hyviä kun niihin saa upotettua kaikki nahistuvat jämät jääkaapista :-) Kasviscurry tai chili con/sin carne on aika edullisia, pavut pitää nälkää ja maistuu miehellekin yleensä.
[/quote]
Soijarouhetta olen joskus käyttänyt, mutta sitten luin jostain, että se on epäterveellistä. Onko?
Mies ei syö niitä koipipaloja, vihaa lihan nyppimistä luista. Mies ei syö kassleria,liikaa rasvaa. Mies yleensäkin karttaa sianlihaa, kun kysyin hänen siskoltaan, miksi, johtuu kuulemma siitä, että heidän isä sai joskus päähänsä, että sianliha on kamalaa ja rasvaista ja mesosi aina, jos oli sianlihaa tarjolla. Niin sianlihaa ei sitten heillä syöty.
Sikanaudan mies maistaa vaikka makaronilaatikosta, syömättä jää.
Uunijuureksia se ei syö, jos niissä on porkkanaa ja/tai lanttua. Öööö.... Mitä jää jäljelle?
Tein tomaatti-spelttilisukkeen, jossa oli mm. papuja. Mies söi vaan sitten broileria, koska pavut oli liian kummallisia.
Outo, kun tortillatäytteessä ne pavut kelpaa.
:(
No jos loppukuuksi on 200 euroa käytössä niin teet miehellesi kelpaavia ruokia ja annoskokoja niin kauan kuin rahaa riittää. Loppukuun syötte puuroa tai vastaavaa mitä kuivakaappien ja pakastimen sisällöstä saa kaavittua. Jos miehellesi ei maistu niin syöminen on kuitenkin aina vapaaehtoista.
puuro on niin helkkarin hyvää kun pari päivää on syömättä, miehellesikin maistuisi kummasti kun ei ole muuta. Syö joka aamu litran puuroa, halpaa ja hyvää on.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:54"]
Ai, huomasinkin ettei miehesi syö keittoja...no, ehkä voisit kuitenkin itse syödä niitä. 31
[/quote]
Joo, itse syön mielelläni. Pitää sitten vaan kutsua joku syömään ne loput tai yrittää tehdä yhden hengen keitto. :)
Mä ostan aina 250g sikanautaa,kun niitä saa jostain eurolla. Siinä saa jo 500g 2e,kun 400g halvimillaan on aina 1.99. Tonnikala on huono vaihtoehto kilohintaan katsottuna. Kannattaa selailla alet läpi ja ostaa pakkaseen.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:55"]
unohda se broilerin sisäfilee, lähialueen tomaatit ja tuoreyrtit :DDD vittu että osaa olla tyhmiä ihmisiä
[/quote]
Ne lähialueen tomaatit on ainoita, jotka maistuu joltain tähän aikaan vuodesta. Pitäähän sitä nyt vähän tuoreyrttejäkin olla...
Mun ongelma on kai se, että asuin Italiassa kolme vuotta ja totuin tekemään kaikkea tuoreesta. :(
Miehesi syö ihan liikaa. Onko hän hoikka? Ei kuulosta ollenkaan hyvältä tuo hänen ruokavalionsa, helvetisti lihaa (ja vielä kerralla) eikä kasviksia juuri ollenkaan. Yleensä juuri kasvikseton ruokavalio aiheuttaa sen nälän tunteen, lautasella kun pitäisi olla puolet kasviksia jotta ruoka oikeasti täyttää! Sinuna antaisin miehen ostaa ja laittaa itse omat ruokansa, jos kerran puputtaa lihaa tuohon tahtiin ja söisin itse terveellisesti ja edullisesti tässä ketjussa ehdotettuja ruokia.
Sori, mutta en itse jaksaisi katsella tuollaista norsoilevaa ja ahmattia miestä, oikein vihastuin kun luin nuo kaikki "rajoitteet" :D
- Suosittelen tekemään jokapäivä lämmin ruoka niin, ettei ns. muuta ylimääräistä tarvitse ostaa. Käytä perunoita, porkkainoita, ale lihoja yms. Vihanneksista niitä, jotka ovat halpoja sillä hetkellä.
- Tee leivät itse. Hiiva on 35cn ja jauhoja saa 1e/pussi. Mukaan leseitä yms. niin tulee terveellisemmin.
- Tee iltapuuro perheelle. Kaurahiutaleet 80cn/paketti ja riittänee koko perheelle n.3-4 kerraksi.
Mitä se mies syö, jos ei ole hänen herkkuaan tarjolla? Eikä rahaa? Onpa tyhmä mies. Kummasti syö puuroa, jos ei ole rahaa muuhun. Miksi teet hänelle yleensäkin ruokaa, anna tehdä itse jos noin nirso on.
[/quote]
No,se syö leipää. Niin,jos ei ole leipää, mitä se sitten syö... En tiedä. Pitää kai kokeilla.
Leivästäkin kelpaa vaan tietyt. Esim. limput ei käy, jostain syystä. Eikä näkkileipä.
Olen vasta tässä vuoden kuluessa havahtunut, että miehellä on kamalasti ruokarajoitteita. Aiemmin tuli ostettua kotiin paljon kaikenlaista (ja osa meni roskiin). Nyt, kun yritän säästää (ja mies marisee, että ruokaan menee liikaa kuussa), niin olen tajunnut, että mies ei syö sitä, ei tätä, ei tuota.
tämä ketju on taas esimerkki tyhmästä provosta. Ap jankkaa vaan mitä hänen mies ei syö, jos ei oikeasti ole rahaa kuin 200€ kolmeksi viikoksi niin ei kai siinä paljoa valikoida yrttejä. Tai sitten valkkaat ja huomaan, että viimeisenä viikkoa ei olekaan enää yhtään sahaa ja on pakko syödä mitä kaapista löytyy. Uskomatonta.
No on ne espanjalaisetkin tomaatit melko tuoreita. Punaisia ovat käsittääkseni,eikä mätiä. Maidot kannattaa aina katsos litrahinnan mukaan,niissä on yllättävän isojakin eroja.
Minuakin ärsyttää ap tuo sinun miehesi...ehkä kannattaisi tosiaan vain tehdä niin että vastaatte vain omista ruoistanne.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:01"]
ykkösmaito 1,12
lakton maito 1,75
raejuusto 2,39
viili 2kpl 0,90
kermaviili 0,65
jogurtti 0,52
astianpesuaine 1,79
mango 1,32
kiivi 2 kpl 0,68
herkkusieni 2,69
pinaatti 2,30
ruusukaali 1,49
oregano ruukussa 2,69
salaatti 1,59
parmesaanijuustoa 5,89
Lanttu 0,33
cheddarjuustoa 1,39
karpalokapseleita 15,00
[/quote]
Karpalokapseleita mun on pakko ottaa yksi aamulla, yksi illalla. Muuten on edessä vti- ja antibioottikierre, niistä en voi luopua.
[/quote]
Pois: tomaatit, raejuusto, jogurtir, mango, kiivit, pinaatti, ruusukaali, oregano, salaatti, parmesan, cheddar, broileri.
korvaat ne tomaattimurskalla, kauden hedelmillä ja juureksilla, juusto pois tai halvinta edamia
[/quote]
Pois pinaatti ja ruusukaalikin? Miksi?
Mitä ihmeen kauden hedelmiäostan nyt Suomessa? Eihän täällä kasva mikään!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:25"]
Syöttekö kaksi kertaa päivässä kotona? Mutta esim. 400g jauhelihaa maksaa 2,49e ja tomaattikastikkeen tekemällä sitä syö pari ateriaa pastan kanssa. Keitot ovat edullisia ruokia, makaronilaatikko ja kiusaukset samoin. Kyllä tuon rahan pitäisi aika helpostikin kahdelle ihmiselle.
[/quote]
400 g paketti naudan vähärasvaista jauhelihaa maksaa kyllä Pirkallakin joku 5,50 euroa. Mistä ihmeestä saat jauhelihaa noin halvalla?
Syömme kotona vaihtelevasti, joskus yksi, joskus kaksi kertaa päivässä. Minä saatan käydä töissä lounaalla, usein otan eväät. Mies käy lounaalla harvoin: elää kahvilla päivän ja mättää ruokaa kaksin käsin illalla.
Mies ei syö keittoja. Minä syön nykyisin aika vähän pastaa tai perunaa, enempi salaattia porkkana/lantturaastetta jne.
400 g jauheliha-tomaattikastike riittää meillä yleensä miehelle yhteen annoksen, mulle kahteen pienempään.
[/quote]
Onpa kallis jauheliha 5,50! sika-nauta on 2,49 ja naudan jauheliha 3-4€ 400g.
Kyllä mä sinuna unohtaisin säästotoiveet, jos mikään huokea ja ihan terveellinen ja tavallinen ei miehellesi kelpaa. Säästä jostain muusta, tai säästäköön mies, jos tietty ruoka on noin tärkeetä. Noilla spekseillä ei valitettavasti taida pystyä säästämään.
Älä suotta tästä tee elämää suurempaa kysymystä, anna ruuan maksaa, kun sen terveellisyys ja maku kerran teille noin paljon merkitsee.
Nosta 100€ ja anna miehelle ja sano että syö mitä tolla saat.
Ostat sitte ittelles kaaliruoka-aineksia, kananmunia, soijarouhetta, porkkanaa, raejuustoa, maitojauhetta yms. -30% lihaa, alennusleipää tai leipomosta 2-laatusta pakastimeen yms.
Varsinkin jos mies valittaa itse ruoan hinnasta, mutta eikös se johdukin pääosin siitä ettei hänelle mikään kelpaa??
ykkösmaito 1,12
lakton maito 1,75
raejuusto 2,39
viili 2kpl 0,90
kermaviili 0,65
jogurtti 0,52
astianpesuaine 1,79
mango 1,32
kiivi 2 kpl 0,68
herkkusieni 2,69
pinaatti 2,30
ruusukaali 1,49
oregano ruukussa 2,69
salaatti 1,59
parmesaanijuustoa 5,89
Lanttu 0,33
cheddarjuustoa 1,39
karpalokapseleita 15,00
[/quote]