Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö somen ikärajat? Esim. WhatsApp on K16.

Vierailija
04.03.2014 |

Alla olevassa listassa ovat suosituimpien sosiaalisten median palveluiden ikärajat.

Facebook: Yksiselitteisesti 13 vuotta.

Twitter: Twitter sanoo, ettei palvelua ole tarkoitettu alle 13-vuotiaille. Yhtiö sanoo poistavansa alle 13-vuotiaan käyttäjän tilin ilmoituksen saatuaan.

WhatsApp: Nuorten suosioon nousseen WhatsAppin ikäraja on 16 vuotta. Ikärajan sanallinen muotoilu on hieman horjuvaa, mutta käyttöehdoista löytyy selkeä jos olet alle 16-vuotias, et saa käyttää WhatsApp-palvelua" -virke.

Instagram: Ikäraja on yksiselitteisesti 13 vuotta.

Snapchat: Itsetuhotutuvia kuvaviestejä välittävän palvelun ikäraja on 13 vuotta. Tämän liäksi löytyy Snapkidz-palvelu, jossa alle 13-vuotiaat voivat ottaa ja muokata omakuvia, mutta eivät luoda käyttäjätiliä ja lähettää kuvia puhelimesta eteenpäin.

Ask.fm: Ihmisille esitettäviin anonyymeihin kysymyksiin perustuvalle palvelulle on yksiselitteinen 13 vuoden ikäraja.

Youtube ja Google+: Googlen Facebook-kilpailija Google+:ssa on useimmissa maissa Suomi mukaan lukien 13 vuoden ikäraja. Espanjassa raja on 14 ja Hollannissa 16 vuotta. Youtube-tunnukset luodaan myös nykyisin Google+:n kautta. Youtube-katselua ei rajoiteta muuten kuin että lapsilta kiellettyjä videoita voi katsella vain yli 18-vuotias sisäänkirjautunut käyttäjä.

Kik: Matkapuhelimissa toimivan pikaviestimen käyttö on alle 13-vuotiailta kielletty. 13–18-vuotiaat tarvitsevat luvan huoltajaltaan, mutta tätä ei käytännössä valvota.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun, tytön koulussa 3-luokkalaiset käyttää whatsappia ja instagramia. et...,,, so what-.-öööä.

Vierailija
82/93 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi whatsappin ikäraja on K16?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mejän perheeseen tulis enemmän laskuja jos whatsapissa on 16v ikäraja😐

Vierailija
84/93 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vissiin vähän ulalla mutta miten niin whats up on ilmainen? Kyllähän netin käyttö maksaa jos ei wifiä ole lähettyvillä...

Siis tietty nykyään kaikilla on pakettisopparit puhelimessa mutta silti on väärin sanoa jotta wu n käyttö olis ilmaista...

Mulla on 3 ala-aste ikäistä ja ei, he EI todellakaan tule saamaan mitään some appsia puhelimeen vielä pariin vuoteen.

Kaveripiirissä on 4 tapausta nettikiusaamisesssa: sekä facen että instan sekä varsinkin whats upin kautta. Kavereiden lapsia siis on kiusattu. Kiusaajien vanhempia ei kiinnosta mitä lapset tekevät, uskovat sokeesti mitä lapsensa kertovat, VAIKKA on ollut kuvakaappaukset yms näytettävänä..

Ja kyllä, kaikista on tehty lopuksi rikosilmoitus kun ei loppunut...

Vierailija
85/93 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse whatsapissa viestitellään 9.v kanssa. Kyllä sillä on vielä 6 v kavereita joilla WhatsApp.

en kyllä nyt lähtöä poistaa siitä whatsappia kun ei tuu mitään mikä ei soveltuis alle 16 v

Vierailija
86/93 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

WhatsAppin käyttöehdoissa lukee: You must be at least 13 years old to use this service.

Vierailija
87/93 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, mutta yli kymmenvuotiaat osaavat jo käyttää tietokonetta ja esim. sähköpostia. Minusta se pitäisi edes sallia.

Vierailija
88/93 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltää...

Vierailija
89/93 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, mutta yli kymmenvuotiaat osaavat jo käyttää tietokonetta ja esim. sähköpostia. Minusta se pitäisi edes sallia.

Mun viisivuotias osaa lukea joten annanko käteen Fifty shades of gray-kirjan?

Vierailija
90/93 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun viisivuotias osaa lukea joten annanko käteen Fifty shades of gray-kirjan?

Jos osaa lukea englanniksi, niin miksi ei?

Vierailija
91/93 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo ole laillisesti sitovia, mutta toki voivat poistaa tilin mikäli saavat selville.

Vierailija
92/93 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Ei edelleenkään muuta mihinkään sitä tosiasiaa, että sekä 9v että 11v tarvii wa:ta päivittäin harrastuksissaan ja koulussaan. FB;tä ei kukaan alle 18v edes halua käyttää. Tai twitteriä. Tai ask:ia. Instaa ja snappiä käyttää meidän 16v, pienemmät eivät sen perään ole kyselleet. Google+ on käytössä kaikilla, koska se mahdollistaa seuratapalvelun käytön. 

Vierailija
93/93 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän