Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipomot lisää gluteenia leipiin :(

Vierailija
03.03.2014 |

Nyt kyllä loppui leivän osto tai ainakin katson tarkkaan onko leipään lisätty viljaproteiinia eli gluteenia. Iho-oireita ollut jo kauan, mutta testeissä ei näy keliakia... vielä.

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/teemat_1/gluteeniton_ruokavalio_kannattaako_se

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen alkanut seurata vähän leipien tuoteselostuksia ja kyllähän sitä lisättyä gluteiinia löytyy melkein kaikista leivistä! Jopa Vaasan ruispaloista, joita ennen syötiin joka viikko. Nyt ostan Fazerin puikuloita, niissä ei vehnägluteiinia tai -proteiinia ole.

Lisägluteiinihan on leipomoille ihan lottovoittokeksintö: ei maksa mitään ja saa leivän paisumaan ja pysymään silti koossa. Eli vähemmällä määrällä taikinaa saadaan aikaiseksi isompi leipä, joka ostajalle on herkullisemman näköinen. Ainoa huono puoli tuossa vaan on tosiaan se, että ihmiskeho ei osaa käsitellä tätä valvavaa määrää gluteiinia, mikä meille joka paikasta puskee. Osalla se näkyy sitten ihan diagnosoituna keliakiana, osalla erityyppisinä omituisina suolisto-, iho- ym. vaivoina.

Nyt leipomot on hoksanneet, että osa kuluttajista välttelee lisättyä gluteiinia - ja ovat alkanee nimetä saman aineen terveellisemmän kuuloiseksi venhäproteiiniksi!

Vierailija
2/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se keliakia testeissä näy, jos noudatat gluteiinitonta ruokavaliota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä gluteiiniko on nyt uusi natriumglutamaatti? Aiemmin kelvannut ihan hyvin ja sitten yhtäkkiä muuttuukin itse pirun keksinnöksi? Hohhoijaa.

Vierailija
4/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä gluteiiniko on nyt uusi natriumglutamaatti? Aiemmin kelvannut ihan hyvin ja sitten yhtäkkiä muuttuukin itse pirun keksinnöksi? Hohhoijaa.

Vierailija
5/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 20:40"]

Eihän se keliakia testeissä näy, jos noudatat gluteiinitonta ruokavaliota. 

[/quote]

En ole noudattanut gluteenitonta, ei se kaikilla näy siitä huolimatta.

Vierailija
6/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saathan sinä edelleenkin ostaa natriumglutamaattileikkeleesi (vai onko niitä enää eli puriko kuluttajien kapina niin hyvin, että katosivat?) ja gluteiinileipäsi. Minä olen niin laiska noudattamaan mitään erityisiä ruokavalioita, että teen sen, mitä voin terveyteni eteen, mutta mahdollisimman helpon kautta :) Ja leipien tuotesisältöjen lukeminen on aika helpppoa ja parissa viikossa sitä jo muistaakin ainakin muutaman sopivan tuotteen.

Vierailija
7/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeni. GLUTEENI.

Vierailija
8/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteiinia lisätään jauhoihin paremman sitkon ja korkeamman proteiinipitoisuuden vuoksi.

Vierailija
9/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 20:57"]

Gluteiinia lisätään jauhoihin paremman sitkon ja korkeamman proteiinipitoisuuden vuoksi.

[/quote]

Niin jotta leipä olisi muhkeampi ja ilmavampi. Gluteenille herkistyneitä on yhä enemmän, on vatsaongelmia ja iho-ongelmia.Tuo nyt ei mitenkään edesauta terveyttä, että juuri sitä herkistävää ainesosaa lisätään tietentahtoen...

Vierailija
10/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhkea ilmava leipä on parempaa ;)

Vierailija
11/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeesti lopettakaa se leivän syöminen , kun tehdään ongelma siitäkin. Toisekseen miksi ette itse leivo leipäänne, kun siitä tulee paljon parempaa ja on halvempaakin. Se on laiskuutta eikä mitään muuta. Oikeasti allergiset leipoo itse, koska kaupasta ostetutut on aika kamalan makuisia. Ainakin ne leipoo jotka minä tiedän. 

Vierailija
12/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sivusta seurannut ystäväperheen lasten keliakiaepäilyjä ja kaikkea sitä säätöä, mitä rukiin, vehnän ja ohran välttelystä seuraa, joten ajattelin, ettei sen gluteenin välttelystä voi ainakaan haittaa olla omille lapsillekaan, vaikkei meillä varsinaisesti keliakaa suvussa olekaan.

Ja joku sanoi, että ennenkin kelvannut, niin ehkä onkin, mutta kai sitä ihminen saa oppia uutta. Ja laittaa edes pieniä periaatteellisia kapuloita esim. leipomoteollisuuden rattaisiin, kun ehdoin tahdoin voittoa tavoitellessaan laittavat tuotteisiin terveyttä rassaavaa ainetta.

nro 2

Vierailija
13/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla alettiin leipomoissa tunkea tuota gluteenia lisätä leipä taikinoihin. Keliakian määrä on tainnut rajusti nousta sen myötä. Ei kestä suolisto sitä määrää. Ongelmaa ei varmasti olisi ilman tuota gluteenin lisäämistä :(.

Vierailija
14/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin, yllä joku sauhusi gluteenista ja kertoi reippaasti syövänsä vain ruisleipää. Niin, siinä rukiissakin on just sitä samaa gluteenia, eli aivan samaa kuin vehnässä ja ohrassakin.

Jos oikeasti haluaa välttää gluteenia suolistosairauden ja vilja-allergian takia ja syödä leipää, sepä onkin helpommin sanottu kuin tehty: mistään ei tahdo löytää täysin gluteenitonta leipää, jossa ei olisi muita suolta ärsyttäviä aineita (inuliini, yms.), ja joka olisi tuoretta ja vielä maistuisi leivälle eikä sahajauholle.

Olen syönyt Kaura 100% keipää, mutta siinäkin voi olla vehnää ja ruista...

huoh.

Vierailija
15/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:18"]

70-luvulla alettiin leipomoissa tunkea tuota gluteenia lisätä leipä taikinoihin. Keliakian määrä on tainnut rajusti nousta sen myötä. Ei kestä suolisto sitä määrää. Ongelmaa ei varmasti olisi ilman tuota gluteenin lisäämistä :(.

[/quote]

No eipä se gluteeni yksinään sitä aiheuta.

Keliakia vaatii gluteenialtistuksen lisäksi tietyn geenin, sekä yleensä myös perimän.

Tosin, valtaosalle, joille nämä "kriteerit" täyttyvät, ei silti puhkea koskaan keliakiaa.

Syy, miksi keliakia edes tulee meille pienelle osalle, on tuntematon.

Vierailija
16/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteini on viljan sitko, se kuuluu leipään.

Vierailija
17/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:18"]

[/quote]

No eipä se gluteeni yksinään sitä aiheuta.

Keliakia vaatii gluteenialtistuksen lisäksi tietyn geenin, sekä yleensä myös perimän.

Tosin, valtaosalle, joille nämä "kriteerit" täyttyvät, ei silti puhkea koskaan keliakiaa.

Syy, miksi keliakia edes tulee meille pienelle osalle, on tuntematon.

[/quote]

Ei tarvitse puhjeta keliakiaa, gluteeni voi muutenkin aiheuttaa terveysongelmia.

"Oireita gluteeniherkkyydestä voivat olla esimerkiksi jatkuvat infektiot ja sairastelut, iho-oireet, mielialanvaihtelut ja autoimmuunisairaudet, kuten vaikka reuma tai jopa syöpä."

http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/antti-heikkila--onko-sinulla-naita-oireita--ratkaisu-tervehtymiseen-on-helppo/134254

Vierailija
18/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä taas vouhkataan. Mutta ainahan ihmisten täytyy keksiä selityksiä omalla huonolle ololleen, joka johtuu monesti jostain ihan muusta, kuin siitä mitä kulloinkin syytetään. Gluteenia on kaikissa normaalissa leivissä, se, että sitkoa eli gluteenia lisätään leipiin, ei juurikaan muuta leivän ravitsemuksellisia ominaisuuksia, ainoastaan leipoutuvuutta. 

Jos on keliakia, niin silloin ei tietenkään voi käyttää mitään gluteenipitoista leipää, jos taas keliakiaa ei ole, niin normaalia leipää voi syödä normaalin määrän, ei sillä ole merkitystä, onko siihen lisätty häviävän pieni osa gluteenia luonnollisen gluteenin lisäksi.

Vierailija
19/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:57"]

Gluteini on viljan sitko, se kuuluu leipään.

[/quote]

Joo mutta extra gluteeni mitä leipomot lisää taikinaan myynnin edistämiseksi, ei kuulu leipään. Se on lisäaine. Vähän kuin lisäisi maitoon maitoproteiinia.

Vierailija
20/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipoutuvuuden takia lisätään gluteenia taikinoihin. Saadaan parempi sitko taikinaan ja taikina on helpompaa käsitellä.

Suuri osa työvaheista tehdään koneellisesti ja siksi gluteenilisä on tarpeen.

En pidä gluteenia mörkönä, olen sitä ostanut kotiinkin. 1-2 % jauhojen painosta lisättyä gluteenia ei todellakaan ole haitaksi.

Ennemmin olisin huolissani paranneaineista joita lisätään leipomotuotteisiin, liuta E-koodeja.