Miksi jotkut ihmiset ostavat uusia vaatteita joka kuukausi?
Esim viimekuussa paita ja pari pakettia sukkia, sitä ennen talvitakki alesta, ja tässä kuussa farkut ja uudet kengät? Voisitteko mitenkään miettiä omaa rahan kulutustanne ja miettiä tarvitseeko niitä uusia vaatteita oikeasti ostaa niin usein ja tiheästi? Tässä on kuitenkin maapallon hyvinvointi ja resurssien riittävyys kyseessä sillä planeettamme ei kestä jos kaikki ihmisetkin jatkaa kerkakulutustaan vanhaan malliin vaan on muututtava. Puhumattakaan siitä että me normaalit ihmiset emme kärsi vastaavanlaisesta shoppailu addiktiosta kuin te kuukausi tolkulla uusia vaatteita ostavat. Ja mitä te edes teette niillä vaatteilla, tuskin edes ehditte niitä käyttämään ja vaatekaappi pursuaa täyteen tungettuna. Joten nyt ottakaa oikeasti itseänne niskasta kiinni, ryhdistäytykää ja lopettakaa se kulutus!
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Itse shoppailin kuukausittain ihan vain siksi, että materialistina minulle tuli siitä hyvä mieli. Sitten tulin raskaaksi ja olen (itselleni) shoppaillut ehkä pari kertaa, siinä raskausviikolla 15 äitiysvaatteita (ennakkoon kesää varten) ja sitten tyyliin viikolla 25 syksyyn/talveen sopivia äitiysvaatteita, joista tuli todettua, että vähemmälläkin olisi pärjännyt, koska koronan takia olinkin äitiyslomaan saakka etätöissä ja meinasi siten kaikki kivat vaatteet jäädä käyttämättä. Onneksi on voinut sentään neuvola- ja sairaalakäynneille "laittautua" näihin vaatteisiin. Itsehän siis nautin kivoista vaatteista ja ihan omaksi ilokseni, en muiden. Voin vallan hyvin käydä pierulegginsseissä ilman rintaliivejä kaupassa, mutta on se kiva joskus laittaa nätti hame ja neule päälle. Viimeksi ostin itselleni merinovillapipon ihan tarpeeseen, ja huivin samaa sävyä heräteostoksena, vaikka sitä en tosiaankaan olisi tarvinnut. Mutta onhan se söpönnäköinen sen pipon ja hanskojen kanssa :D
Vauvalle olen sen sijaan shoppaillut vaikka mitä niin kaupoista kuin kirppareiltakin. Piti jo jossain vaiheessa hillitä itseäni ja todeta, että pese nyt ensin ne olemassa olevat vaatteet, että nähdään minkä verran mitäkin kokoa ja vaatetta on, että tietää puuttuuko jotain. Mieskin tokaisi, että nyt rauhoitu vähäksi aikaa. Kirpparilta nyt voi hyvin ostaa niitä 50 sentin legginssejä varastoon ylimääräisiä, koska eivät maksa paljon mitään ja sitten voi tehdä niin, että vaihtaa vain aina uudet pöksyt ja kun saa koneellisen täyteen, sitten vasta pesee. Jos se pesukone laulaisi sen päivittäisen pyykkirumban sijaan vaikka vain joka toinen tai joka kolmas päivä :D
Ensimmäisenä vuotena vauva kasvaa ja vaatteita saa olla 4 eri kokoa. Vaatteet ehtivät olla vain kerran tai kaksi päällä.
4 vuoteen en oo ostanut yhtään vaatetta.
Varmaan ku haluaa uusia vaatteita
Voin hyvin ostaa joka kk uusia vaatteita ja sitten olla vuodenkin ostamatta yhtään. Riippuu täysin fiiliksestä, rahasta ja kauppojen tarjonnasta.
Ostan kyllä kaiken mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
4 vuoteen en oo ostanut yhtään vaatetta.
3 vuoteen en ole ostanut mitään vaatteita tai kenkiä. Enkä mitään turhakketa. Tilillä iso summa rahaa. Entinen ostelu ym. hävettää, miten paljon rahaa tuhlasin.
Lopetetaan vaan kaikki ostaminen ja seurauksena on suurtyöttömyys, konkurssit, masennussairaudet, itsemurhat.
Koska on varaa ja tykkään uusista vaatteista, kaipaan vaihtelua.
Laihduin sairauden vuoksi. Pakko oli useita vaatteita laittaa kierrätykseen ja ostaa vähin erin uusia tilalle. Joitakin vaatteita olen osannut pienentää, mutta en kaikkia.
Mutta täytyy myöntää, että niitä kaappeja tyhjentäessä saatoin ihmetellä jotain vaatekappaletta ja miettiä, että koskahan tuokin on tullut hankittua enkä kertaakaan ole pitänyt. Laiskuuttani en ole ehkä saanut aikaan sitä, että olisin palauttanut verkkokauppaan ei niin mieluisan tai vääränkokoisen vaatteen. Ajatuksissa on ollut ehkä kirpparipaikan vuokraaminen, mutta sitäkään en ole saanut aikaan.
Olen ollut nuoruudesta asti kauppojen kiertelijä. Se oli minun ja äitini yhteinen harrastus. Ehkä äitini kokemat tiukat ajat, jotka jatkuivat siihen asti kun olin noin 12-vuotias vaikuttivat niin, että kun taloudellinen tilanne perheessä koheni, alkoi myös vapaa-ajan vietto kaupoissa. Tarjontakin oli runsaampaa. Mutta ei se nyt tarkoittanut jatkuvaa ostelua. Katseltiin ja mietittiin, että seuraavaksi voisi ostaa tai osaisiko tuollaisen mekon vaikka tehdä itse.
Jos nyt jälkikäteen mietin, mikä on eniten vienyt rahaa niin se on a. asunto ja b. auto ja c. matkustelu. Lapsi ei ole hankinta eikä ostos, ei kuulu joukkoon. Mutta kai täällä nyt elääkin pitää eikä säästellä aikaan tulevaan. Sitku päivä voi jäädä nimittäin näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan vaan kaikki ostaminen ja seurauksena on suurtyöttömyys, konkurssit, masennussairaudet, itsemurhat.
Olen tämän kirjoittaja. En kyllä itse osta omasta mielestäni kovinkaan paljoa mutta jotain lähes joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun nykyään ostamisesta on tehty hirveä synti (kaikki sitä tekee silti vieläkin...).
On kuitenkin ihan kiva näyttää suurinpiirtein siistiltä, muodinmukaiselta ja omantyyliseltä. Tämä vaatii sitä, että välillä ostetaan uutta ja hylätään vanhaa, joka ei toiminutkaan niin hyvin itselle kuin olisi toivonut.
Tietysti olette kaikki niitä, joilla tyyli on hioutunut niin, että virhearviointeja ei tapahdu ikinä.. Uskon, että ihmiset ostaa yhä aika paljon, mutta nyt sitä vaan piilotellaan enemmän ja kehutaan puolestaan sitä, kuinka vähän on kulutettu.Miksi pitää näyttää muodinmukaiselta?
Muoti menee muutenkin sykleissä. Eikö viime sykliltä jäänytkään vaatteita vai heititkö ne pois?
Jos joku nauttii siitä? Mitä outoa siinä on?
Miksi muiden shoppailu noin kutittaa sun percttä?? Mä ostan joka kuukausi jotain joko itselleni, lapsille tai miehelle 🤷
Itsellä asia on päinvastoin, mikäli asiat on elämässäni hyvin ja olen tyytyväinen, saatan ostella uusia vaatteita. Mutta jos masentaa ja asiat päin peetä, ei mitkään rätit tuo elämääni yhtään sen suurempaa iloa, silloin ei ole mitään fiilistä kulkea kaupoissa tai selailla nettikauppoja.
Minä en ole juurikaan vaatteisiin tuhlannut elämäni aikana. Silti olen kuullut pukeutuvani kauniisti.Lapset olen aina pitänyt ehjissä ja puhtaissa vaatteissa. En heillekkään ole turhaan liikoja ostellut.Pärjää ihan vähällä vaatemäärällä kun tietää tyylinsä ja ostaa laadukkaampaa tuotetta.Nyt sain taas idean olla ostamatta mitään tavaraa puoleenvuoteen. Tykkään suunnittelusta ja aika tarkasta taloudenhoidosta. En ole kuitenkaan pihi etten muistaisi läheisiäni lahjalla kun on sen aika ja vähän muutenkin yritän olla vieraanvarainen. Niin ja tykkään hyvästä ruuasta ja perhe myös. Myös kierrätys on hyvä ajatus jos jää joku hyvä tuote tarpeettomaksi:)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä asia on päinvastoin, mikäli asiat on elämässäni hyvin ja olen tyytyväinen, saatan ostella uusia vaatteita. Mutta jos masentaa ja asiat päin peetä, ei mitkään rätit tuo elämääni yhtään sen suurempaa iloa, silloin ei ole mitään fiilistä kulkea kaupoissa tai selailla nettikauppoja.
Hm. Mulla juuri toisinpäin. En ehkä ostele liikaa silloin jos olen onnellinen. Ostelen paljon kaikkea tyypillisesti silloin jos yritän täyttää tyhjiötä
Mulla oli UK:ssa hyvä ja halpa luottokauppa. Jotenkin ounastelin, että se ei tule kestämään ikuisesti, joten hamstrailin sieltä vaatteita järjettömän halvalla. Sitten tuli brexit, tullimaksut ja inflaatio, ja nyt olen ihan tyytyväinen kun on uutta vaatetta varastossa riittävästi eikä tarvitse mitään Zalandon sikamaisen hintaisia vaatteita ruveta tilailemaan. Hinnat osin jopa kymmenkertaisia siihen hintatasoon verrattuna, johon olin tottunut.
Se on masennus, jonka luullaan helpttavan kun saa jotain uutta roinaa. No helpottaa se puoleksi päiväksi.