Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset ostavat uusia vaatteita joka kuukausi?

Vierailija
10.11.2020 |

Esim viimekuussa paita ja pari pakettia sukkia, sitä ennen talvitakki alesta, ja tässä kuussa farkut ja uudet kengät? Voisitteko mitenkään miettiä omaa rahan kulutustanne ja miettiä tarvitseeko niitä uusia vaatteita oikeasti ostaa niin usein ja tiheästi? Tässä on kuitenkin maapallon hyvinvointi ja resurssien riittävyys kyseessä sillä planeettamme ei kestä jos kaikki ihmisetkin jatkaa kerkakulutustaan vanhaan malliin vaan on muututtava. Puhumattakaan siitä että me normaalit ihmiset emme kärsi vastaavanlaisesta shoppailu addiktiosta kuin te kuukausi tolkulla uusia vaatteita ostavat. Ja mitä te edes teette niillä vaatteilla, tuskin edes ehditte niitä käyttämään ja vaatekaappi pursuaa täyteen tungettuna. Joten nyt ottakaa oikeasti itseänne niskasta kiinni, ryhdistäytykää ja lopettakaa se kulutus!

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tapa. Joku mania. Tunnistan itsessäni.

Pyrin vähentämään. Rahat loppuu.

Vierailija
2/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän kovasti anteeksi mutta minusta ei ole paljoa, jos vuodessa ostan uusia vaatteita ja kenkiä joka kuukausi. Meitä asuu perheessämme minä ja teini-ikäinen poikani. Pojalle joudun ostamaan joka vuosi uudet talvikengät, kengät kevääksi, sandaalit kesäksi, kengät syksyksi. lisäksi hän on tähän mennessä tarvinnut uuden talvitakin- ja housut joka vuosi. Vanhat ovat olleet pienet. Vähintään kerran vuodessa joudun ostamaan välikausitakin ja housut. Myös sormikkaat ja talvihanskat jäävät pieniksi.

Itselleni joudun ostamaan vuosittain vähintään rintaliivejä, sukkia, alushousua ja pari kerrastoa. Olen päiväkodissa töissä, ja pesen sisävaatteet joka päivän jälkeen. Siksi vaatteet myös kuluvat. Vuosittain ostan ihan töitä varten pari trikoopaitaa ja parit housut. Lisäksi töitä varten tarvitsen lämpimät talvikengät. Ne joutuu ostamaan kahden vuoden välein, kun kuluvat niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että maailma hukkuisi vaateröykkiö saastaan.

Vierailija
4/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vielä kävin toimistotöissä, niin saatoin ostaa uusia vaatteita lähes joka kuukausi ihan vain siitä syystä, että mulla oli joku keksitty "paine" näyttää hyvältä ja olla jotain uutta vaatetta päällä jatkuvasti.

Onneksi en enää käy sellaisissa töissä ja enää en juurikaan osta uusia vaatteita kuin ihan todelliseen tarpeeseen ja sellaista tarvetta ei kyllä tule olemaan hetkeen, sillä kaapit suorastaan pursuaa vaatetta :(

Vierailija
5/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän tota tyyliä aiemmin, mut nyt kun olen ollu etätöissä viime keväästä, en oo tainnu ostaa yhtään vaatekappaletta tänä vuonna.

Eikun olenhan - häämekon.

Vierailija
6/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostelen aika usein. Tulee hyvä mieli. Samoin kun neulon jatkuvasti itselleni villasukkia uusista väreistä ja väriyhdistelmistä.

Vierailija
7/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vaatteiden ja kenkien ostaminen loppui tai väheni kun hommasin kalliit/laadukkaat ns. kulmakivet vaatekaappiin.

Vierailija
8/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain tarpeeseen. Haluan käyttää mahdollisimman paljon kokonaan luonnonkuituisia vaatteita.

En jaksa selkata keinokuituisia vaatteita, löytyisikö jotain.

Vierailija
9/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa vähemmän kun ostaa yhden vaatteen kerrallaan eikä kaikkia tarvitsemiaan vaatteita kertarysäyksellä. Monella ihmisellä ei ole kovin suuret kuukausitulot ja esim 100 euroa käytetystä talvitakista on jo itsessään iso raha.

Vierailija
10/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan yleensä yhden vaatteen vuodessa. Enempää ei tarvitse.

Vierailija
11/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsestäni ainakin huomannut, että yritän shoppailulla täyttää jotain sisäistä tyhjiötä. Eihän se tietenkään auta, sen hetken on se hyvä olo, mutta sen jälkeen taas sama tyhjyys jäytää. Jostain olen lukenut, että tällainen pakonomainen ja turhanpäiväinen shoppailu voisi olla myös masennuksen oire.

Jännä, että itse tiedostan tämän kaiken omassa käytöksessäni, mutta silti se himo ja tarve ostaa kuitenkin aina iskee. Jostain tulee vain aina se ajatus, että tarvitsen vielä sitä tai tätä tai tuota, tai sitten teen kaupoissa jatkuvasti heräteostoksia.

Vierailija
12/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurisidonnaista. Tanskassa jos ei osta ainakin yhtä vaatetta kuukaudessa, aletaan vaivihkaa tiedustelemaan onko masennusta tai mies joka rajoittaa rouvan rahankäyttöä...

Vierailija
13/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa lässyttää. Keskity omaan elämääsi ja lopeta muiden kyttääminen niin ahdistuskin helpottaa.

Vierailija
14/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydän kovasti anteeksi mutta minusta ei ole paljoa, jos vuodessa ostan uusia vaatteita ja kenkiä joka kuukausi. Meitä asuu perheessämme minä ja teini-ikäinen poikani. Pojalle joudun ostamaan joka vuosi uudet talvikengät, kengät kevääksi, sandaalit kesäksi, kengät syksyksi. lisäksi hän on tähän mennessä tarvinnut uuden talvitakin- ja housut joka vuosi. Vanhat ovat olleet pienet. Vähintään kerran vuodessa joudun ostamaan välikausitakin ja housut. Myös sormikkaat ja talvihanskat jäävät pieniksi.

Itselleni joudun ostamaan vuosittain vähintään rintaliivejä, sukkia, alushousua ja pari kerrastoa. Olen päiväkodissa töissä, ja pesen sisävaatteet joka päivän jälkeen. Siksi vaatteet myös kuluvat. Vuosittain ostan ihan töitä varten pari trikoopaitaa ja parit housut. Lisäksi töitä varten tarvitsen lämpimät talvikengät. Ne joutuu ostamaan kahden vuoden välein, kun kuluvat niin paljon.

Sain aloituksesta sen käsityksen että kyse on yhden ihmisen ostoksista. 

Jouduin minäkin ostamaan kasvaville lapsille koko ajan lisää, kun jäivät pieniksi tai hajosivat.

Itselleni olen ostanut tänä vuonna 

kolme paria sukkia, kahdet rintaliivit (entiset venyneet), lenkkitossut (entiset hajosivat) lämpimät sukkahousut, yöpaidan (entinen hajosi)

Talvea varten tarvitsen vielä pitkän toppatakin kun edellinen hajosi viine keväänä.

Eikä sitten muuta.

Vierailija
15/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ne on tuolla tavarapaljousketjussa valittamassa kun kaikki paikat on täynnä vaatteita.

Vierailija
16/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt yrittänyt olla ostamatta (jo kohta pari vuotta), mutta nyt esim. tänä vuonna on ollut pakko ostaa melkein joka kuukausi jotain, koska vanhat, pitkään palvelleet, on hajonneet niin, ettei niitä enää voi korjata.  Lähinnä kenkiä ja ulkovaatteita.

Parit sukat ostin, kun piti saada nettikaupassa tilaus täyteen, että sain ilmaiset postikulut, mutta niitä en ole vielä avannutkaan paketista, vaan ne odottaa, että vanhoja menee rikki sen verran, että tarvitsen käyttöön.

Esim. töihin en aio ostaa vaatteita kuin siinä tapauksessa, että luottoyhdistelmästä joko osa pitää uusia, esim. farkut (mulla on yhdet työfarkut, ostan uudet, kun vanhoja ei enää kehtaa käyttää töissä).

Olen pikkuhiljaa herännyt enemmän ja enemmän siihen, kuinka vähän vaatteita ihminen loppujen lopulta tarvitsee. Tietyt rikkimenevät on toki korvattava uusilla vastaavilla, mutta isoa osaa ei tarvitsisi edes korvata, jos niistä luopuisi joko muuten tai rikki mentyä. Minusta on myös hienoa, että ihmiset tähän enemmän ja enemmän havahtuu. Toivoisin, että tätä saataisiin opetettua myös nuoremmille. Toki lapsilla on kasvun vuoksi tarve uusille vaatteille, mutta voitaisiin opettaa, että jokaista vaatekokoa ei tarvitse olla vaatekaapit täynnä vaan samoja vaatteita yhdistelemällä pääsee pitkälle.

Vierailija
17/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain aloituksesta sen käsityksen että kyse on yhden ihmisen ostoksista. 

Jouduin minäkin ostamaan kasvaville lapsille koko ajan lisää, kun jäivät pieniksi tai hajosivat.

Itselleni olen ostanut tänä vuonna 

kolme paria sukkia, kahdet rintaliivit (entiset venyneet), lenkkitossut (entiset hajosivat) lämpimät sukkahousut, yöpaidan (entinen hajosi)

Talvea varten tarvitsen vielä pitkän toppatakin kun edellinen hajosi viine keväänä.

Eikä sitten muuta.

Kyllä, mutta silti ärsyttää ihmiset jotka jatkuvasti kommentoi ja moittii sitä että ostat kasvaville lapsille usein vaatteita etkä esim valmiiksi isoja XXL-vaatteita joissa on sitä "kasvuvaraa useiksi vuosiksi".

Vierailija
18/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun nykyään ostamisesta on tehty hirveä synti (kaikki sitä tekee silti vieläkin...).

On kuitenkin ihan kiva näyttää suurinpiirtein siistiltä, muodinmukaiselta ja omantyyliseltä. Tämä vaatii sitä, että välillä ostetaan uutta ja hylätään vanhaa, joka ei toiminutkaan niin hyvin itselle kuin olisi toivonut.

Tietysti olette kaikki niitä, joilla tyyli on hioutunut niin, että virhearviointeja ei tapahdu ikinä.. Uskon, että ihmiset ostaa yhä aika paljon, mutta nyt sitä vaan piilotellaan enemmän ja kehutaan puolestaan sitä, kuinka vähän on kulutettu.

Vierailija
19/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt yrittänyt olla ostamatta (jo kohta pari vuotta), mutta nyt esim. tänä vuonna on ollut pakko ostaa melkein joka kuukausi jotain, koska vanhat, pitkään palvelleet, on hajonneet niin, ettei niitä enää voi korjata.  Lähinnä kenkiä ja ulkovaatteita.

Parit sukat ostin, kun piti saada nettikaupassa tilaus täyteen, että sain ilmaiset postikulut, mutta niitä en ole vielä avannutkaan paketista, vaan ne odottaa, että vanhoja menee rikki sen verran, että tarvitsen käyttöön.

Esim. töihin en aio ostaa vaatteita kuin siinä tapauksessa, että luottoyhdistelmästä joko osa pitää uusia, esim. farkut (mulla on yhdet työfarkut, ostan uudet, kun vanhoja ei enää kehtaa käyttää töissä).

Olen pikkuhiljaa herännyt enemmän ja enemmän siihen, kuinka vähän vaatteita ihminen loppujen lopulta tarvitsee. Tietyt rikkimenevät on toki korvattava uusilla vastaavilla, mutta isoa osaa ei tarvitsisi edes korvata, jos niistä luopuisi joko muuten tai rikki mentyä. Minusta on myös hienoa, että ihmiset tähän enemmän ja enemmän havahtuu. Toivoisin, että tätä saataisiin opetettua myös nuoremmille. Toki lapsilla on kasvun vuoksi tarve uusille vaatteille, mutta voitaisiin opettaa, että jokaista vaatekokoa ei tarvitse olla vaatekaapit täynnä vaan samoja vaatteita yhdistelemällä pääsee pitkälle.

Voi jos monet muutkin ymmärtäisivät tämän ja heräisivät. Mutta taitaa olla turha toive. Siihen asti minä ainakin jatkan ihmisten valmistamista ja kulutuskulttuurista saarnaamista aina siihen asti kunnes potkaisen tyhjään ja sukellan arkkuun. Jos edes jotain saisi muutettua ihmisten ostoskayttäytymisessä.

Vierailija
20/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsestäni ainakin huomannut, että yritän shoppailulla täyttää jotain sisäistä tyhjiötä. Eihän se tietenkään auta, sen hetken on se hyvä olo, mutta sen jälkeen taas sama tyhjyys jäytää. Jostain olen lukenut, että tällainen pakonomainen ja turhanpäiväinen shoppailu voisi olla myös masennuksen oire.

Jännä, että itse tiedostan tämän kaiken omassa käytöksessäni, mutta silti se himo ja tarve ostaa kuitenkin aina iskee. Jostain tulee vain aina se ajatus, että tarvitsen vielä sitä tai tätä tai tuota, tai sitten teen kaupoissa jatkuvasti heräteostoksia.

Voisit miettiä sitä, että mitä oikeasti saat siitä vaatteiden ostamisesta? Itsekin sanot, että se on vain hetkellinen ilo. Kannattaa opetella pienin askelin viivyttämään sitä iloa. Jos näet kivan vaatteen, ensin nukut vaikka yön yli ennen kuin ostat (jos vielä haluat). Sitten odotatkin seuraavaa viikonloppua esimerkiksi, jne. Toinen mitä kannattaa kokeilla, on miettiä, mikä on sen vaatteen hinta ja arvo oikeasti: kuinka kauan sinun täytyy tehdä töitä, jotta voit ostaa vaatteen? Jos haluaisit vaikka 50€ maksavan vaatteen, kauanko menee, että nykyisellä tuntipalkallasi tienaisit riittävästi sen ostamiseen? Vieläkö se on sen arvoista? Tai: mitä muuta voisit saada 50€llä? Jos säästäisit 50€ nyt joka kuukausi kesään asti, mitä voisit tehdä sillä säästyneellä 350€:llä kesällä? Olisiko se kuitenkin mukavampi vaihtoehto?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme