Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset ostavat uusia vaatteita joka kuukausi?

Vierailija
10.11.2020 |

Esim viimekuussa paita ja pari pakettia sukkia, sitä ennen talvitakki alesta, ja tässä kuussa farkut ja uudet kengät? Voisitteko mitenkään miettiä omaa rahan kulutustanne ja miettiä tarvitseeko niitä uusia vaatteita oikeasti ostaa niin usein ja tiheästi? Tässä on kuitenkin maapallon hyvinvointi ja resurssien riittävyys kyseessä sillä planeettamme ei kestä jos kaikki ihmisetkin jatkaa kerkakulutustaan vanhaan malliin vaan on muututtava. Puhumattakaan siitä että me normaalit ihmiset emme kärsi vastaavanlaisesta shoppailu addiktiosta kuin te kuukausi tolkulla uusia vaatteita ostavat. Ja mitä te edes teette niillä vaatteilla, tuskin edes ehditte niitä käyttämään ja vaatekaappi pursuaa täyteen tungettuna. Joten nyt ottakaa oikeasti itseänne niskasta kiinni, ryhdistäytykää ja lopettakaa se kulutus!

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, kun nykyään ostamisesta on tehty hirveä synti (kaikki sitä tekee silti vieläkin...).

On kuitenkin ihan kiva näyttää suurinpiirtein siistiltä, muodinmukaiselta ja omantyyliseltä. Tämä vaatii sitä, että välillä ostetaan uutta ja hylätään vanhaa, joka ei toiminutkaan niin hyvin itselle kuin olisi toivonut.

Tietysti olette kaikki niitä, joilla tyyli on hioutunut niin, että virhearviointeja ei tapahdu ikinä.. Uskon, että ihmiset ostaa yhä aika paljon, mutta nyt sitä vaan piilotellaan enemmän ja kehutaan puolestaan sitä, kuinka vähän on kulutettu.

Jos haluat ostaa ja teet paljon virheostoksia, niin osta edes laadukkaita vaatteita, jotta saat myytyä tai lahjoitettua ne eteenpäin, kun et itse enää tarvitse. Opettele myös tuntemaan itseäsi ja omaa tyyliäsi niin virhearvioinnit vähenee. Itseasiassa myös vähemmän vaihtoehtoja tuo vaatekaappiin selkeyttä ja sitä myöten helpottaa vaatevalintoja ja selkeyttää omaa tyyliä, johon ei niin helposti kyllästy.

Vierailija
22/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vähän tota tyyliä aiemmin, mut nyt kun olen ollu etätöissä viime keväästä, en oo tainnu ostaa yhtään vaatekappaletta tänä vuonna.

Eikun olenhan - häämekon.

Ostaa kallis mekko yhtä juhlaa varten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse shoppailin kuukausittain ihan vain siksi, että materialistina minulle tuli siitä hyvä mieli. Sitten tulin raskaaksi ja olen (itselleni) shoppaillut ehkä pari kertaa, siinä raskausviikolla 15 äitiysvaatteita (ennakkoon kesää varten) ja sitten tyyliin viikolla 25 syksyyn/talveen sopivia äitiysvaatteita, joista tuli todettua, että vähemmälläkin olisi pärjännyt, koska koronan takia olinkin äitiyslomaan saakka etätöissä ja meinasi siten kaikki kivat vaatteet jäädä käyttämättä. Onneksi on voinut sentään neuvola- ja sairaalakäynneille "laittautua" näihin vaatteisiin. Itsehän siis nautin kivoista vaatteista ja ihan omaksi ilokseni, en muiden. Voin vallan hyvin käydä pierulegginsseissä ilman rintaliivejä kaupassa, mutta on se kiva joskus laittaa nätti hame ja neule päälle. Viimeksi ostin itselleni merinovillapipon ihan tarpeeseen, ja huivin samaa sävyä heräteostoksena, vaikka sitä en tosiaankaan olisi tarvinnut. Mutta onhan se söpönnäköinen sen pipon ja hanskojen kanssa :D

Vauvalle olen sen sijaan shoppaillut vaikka mitä niin kaupoista kuin kirppareiltakin. Piti jo jossain vaiheessa hillitä itseäni ja todeta, että pese nyt ensin ne olemassa olevat vaatteet, että nähdään minkä verran mitäkin kokoa ja vaatetta on, että tietää puuttuuko jotain. Mieskin tokaisi, että nyt rauhoitu vähäksi aikaa. Kirpparilta nyt voi hyvin ostaa niitä 50 sentin legginssejä varastoon ylimääräisiä, koska eivät maksa paljon mitään ja sitten voi tehdä niin, että vaihtaa vain aina uudet pöksyt ja kun saa koneellisen täyteen, sitten vasta pesee. Jos se pesukone laulaisi sen päivittäisen pyykkirumban sijaan vaikka vain joka toinen tai joka kolmas päivä :D

Vierailija
24/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, kun nykyään ostamisesta on tehty hirveä synti (kaikki sitä tekee silti vieläkin...).

On kuitenkin ihan kiva näyttää suurinpiirtein siistiltä, muodinmukaiselta ja omantyyliseltä. Tämä vaatii sitä, että välillä ostetaan uutta ja hylätään vanhaa, joka ei toiminutkaan niin hyvin itselle kuin olisi toivonut.

Tietysti olette kaikki niitä, joilla tyyli on hioutunut niin, että virhearviointeja ei tapahdu ikinä.. Uskon, että ihmiset ostaa yhä aika paljon, mutta nyt sitä vaan piilotellaan enemmän ja kehutaan puolestaan sitä, kuinka vähän on kulutettu.

Jos haluat ostaa ja teet paljon virheostoksia, niin osta edes laadukkaita vaatteita, jotta saat myytyä tai lahjoitettua ne eteenpäin, kun et itse enää tarvitse. Opettele myös tuntemaan itseäsi ja omaa tyyliäsi niin virhearvioinnit vähenee. Itseasiassa myös vähemmän vaihtoehtoja tuo vaatekaappiin selkeyttä ja sitä myöten helpottaa vaatevalintoja ja selkeyttää omaa tyyliä, johon ei niin helposti kyllästy.

Tästä syystä vaatteita ei kannata koskasn ostaa massa tuotettuina liikkeistä, varsinkaan ketjuliikkeistä, vaan suosia enemmän paikallisia räötäleitä ja ompelimoita vaikka se maksaa vähän enemmän. Mutta se on pieni hinta nähden siihen että rahan saat takaisin laadussa. Ja voit samalla olla varma että kenelläkään muulla ei maailmassa ole samanlaisia vaatteita kuin sinulla.

Vierailija
25/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän mä teenkin, sitä vaan että totta kai myös välillä sattuu huteja eikä seole mikään maailman pahin synti. Enkä sanonut että tekisin PALJON virheostoksia.

Vierailija
26/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään velkainen ja rahaton, nyt olen korvannut huonolaatuisia vaatteita ja muovisia kenkiä käytännöllisemmillä.

Myös urheiluun tarkoitetut vaatteet puuttuivat kokonaan.

Vierailija
27/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa paljon ja antaa minun käyttää luottokorttiaan. Täytyyhän sitä käyttää. Olen sen arvoinen

Vierailija
28/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään velkainen ja rahaton, nyt olen korvannut huonolaatuisia vaatteita ja muovisia kenkiä käytännöllisemmillä.

Vierailija
29/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse shoppailin kuukausittain ihan vain siksi, että materialistina minulle tuli siitä hyvä mieli. Sitten tulin raskaaksi ja olen (itselleni) shoppaillut ehkä pari kertaa, siinä raskausviikolla 15 äitiysvaatteita (ennakkoon kesää varten) ja sitten tyyliin viikolla 25 syksyyn/talveen sopivia äitiysvaatteita, joista tuli todettua, että vähemmälläkin olisi pärjännyt, koska koronan takia olinkin äitiyslomaan saakka etätöissä ja meinasi siten kaikki kivat vaatteet jäädä käyttämättä. Onneksi on voinut sentään neuvola- ja sairaalakäynneille "laittautua" näihin vaatteisiin. Itsehän siis nautin kivoista vaatteista ja ihan omaksi ilokseni, en muiden. Voin vallan hyvin käydä pierulegginsseissä ilman rintaliivejä kaupassa, mutta on se kiva joskus laittaa nätti hame ja neule päälle. Viimeksi ostin itselleni merinovillapipon ihan tarpeeseen, ja huivin samaa sävyä heräteostoksena, vaikka sitä en tosiaankaan olisi tarvinnut. Mutta onhan se söpönnäköinen sen pipon ja hanskojen kanssa :D

Vauvalle olen sen sijaan shoppaillut vaikka mitä niin kaupoista kuin kirppareiltakin. Piti jo jossain vaiheessa hillitä itseäni ja todeta, että pese nyt ensin ne olemassa olevat vaatteet, että nähdään minkä verran mitäkin kokoa ja vaatetta on, että tietää puuttuuko jotain. Mieskin tokaisi, että nyt rauhoitu vähäksi aikaa. Kirpparilta nyt voi hyvin ostaa niitä 50 sentin legginssejä varastoon ylimääräisiä, koska eivät maksa paljon mitään ja sitten voi tehdä niin, että vaihtaa vain aina uudet pöksyt ja kun saa koneellisen täyteen, sitten vasta pesee. Jos se pesukone laulaisi sen päivittäisen pyykkirumban sijaan vaikka vain joka toinen tai joka kolmas päivä :D

Tarkennan vielä, että 50 sentillä tarkoitin 50 senttiä MAKSAVIA vaatteita, en vauvanvaatekokoa. Ihan niin hairahtunut minäkään en niihin pieniin söpöihin vaatteisiin ole, että hamstraisin tolkuttomasti kokoa, joka ei välttämättä mahdu vauvalle ollenkaan, tai mahtuu parhaimmillaankin parista viikosta kuukauteen.

Vierailija
30/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään rahaton, nyt olen korvannut huonolaatuisia vaatteita ja muovisia kenkiä käytännöllisillä.

Vierailija
31/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rahaton, nyt en ole. Vaatekaappi kaipaa uusimista.

Vierailija
32/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsestäni ainakin huomannut, että yritän shoppailulla täyttää jotain sisäistä tyhjiötä. Eihän se tietenkään auta, sen hetken on se hyvä olo, mutta sen jälkeen taas sama tyhjyys jäytää. Jostain olen lukenut, että tällainen pakonomainen ja turhanpäiväinen shoppailu voisi olla myös masennuksen oire.

Jännä, että itse tiedostan tämän kaiken omassa käytöksessäni, mutta silti se himo ja tarve ostaa kuitenkin aina iskee. Jostain tulee vain aina se ajatus, että tarvitsen vielä sitä tai tätä tai tuota, tai sitten teen kaupoissa jatkuvasti heräteostoksia.

Voisit miettiä sitä, että mitä oikeasti saat siitä vaatteiden ostamisesta? Itsekin sanot, että se on vain hetkellinen ilo. Kannattaa opetella pienin askelin viivyttämään sitä iloa. Jos näet kivan vaatteen, ensin nukut vaikka yön yli ennen kuin ostat (jos vielä haluat). Sitten odotatkin seuraavaa viikonloppua esimerkiksi, jne. Toinen mitä kannattaa kokeilla, on miettiä, mikä on sen vaatteen hinta ja arvo oikeasti: kuinka kauan sinun täytyy tehdä töitä, jotta voit ostaa vaatteen? Jos haluaisit vaikka 50€ maksavan vaatteen, kauanko menee, että nykyisellä tuntipalkallasi tienaisit riittävästi sen ostamiseen? Vieläkö se on sen arvoista? Tai: mitä muuta voisit saada 50€llä? Jos säästäisit 50€ nyt joka kuukausi kesään asti, mitä voisit tehdä sillä säästyneellä 350€:llä kesällä? Olisiko se kuitenkin mukavampi vaihtoehto?

Ihan toimivia vinkkejä varmasti monille, varsinkin, jos on tekee usein rahasta tiukkaa. Itse en ole niin nokonuuka rahan suhteen, että en varmasti edes huomaisi, onko mulla säästynyt kesään mennessä esim 350€. Olen kyllä jättänyt ostoksia välillä tekemättä, kun rupeaa ajattelemaan, että tarvitsenko muka tosiaan taas jonkin uuden vaatteen tai kolmannet kengät tässä kuussa, tai missä tilanteessa tulisin tätä käyttäneeksi, eikö edelliset ajaisi ihan saman asian jne.

Oleellisempaa on varmasti kysyä, mistä johtuu tai tulee se tyhjyys, mitä yritän täyttää. Ja jotta jotain muutosta tapahtuisi, olisi siihen juurisyyhyn käytävä käsiksi. Muutenhan vaan ajautuu riippuvuudesta toiseen ja jossain vaiheessa taas palaisin shoppailuriippuvuuteen. Tiedostan kyllä myös tämän toiminnan juurisyytkin itselläni, mutta niin kuin moni varmasti tietää, niin on paljon helpompaa hoitaa oiretta kuin itse varsinaista syytä siellä kaikkien oireiden takana.

Vierailija
33/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap tehnyt lapsia? Syötkö lihaa? Jos kyllä, sinulla ei ole varaa kritisoida.

Vierailija
34/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa ajatus että joku roikkuu kuukausi kaupalla vaatekaupassa ja tuhkaa kaikki rahansa vaatteisiin ostamalla uusia rättejä joka kuukausi sen sijaan että laittaisi rahan säästöön tulevaisuutta varten ja ostaa kaupasta vain sen mikä on vähimmäinen ja pakollinen välttämättömyys. Itselle on riittänyt se että monta vuotta on ostanut vain ruokaa ja vessapaperia. Mitään muuta en ole vuosiin kaupoista tarvinnut. Uusia vaatteitakaan ei ole ollut tarve ostaa kuin viimeksi 2006. Sen jälkeen ei ole tullut vaatekaupassa käytyä.

Vierailija
35/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roposia menee vaatteisiin verrattuna ruokaan johon menee se 100e/kk

Vierailija
36/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottavaa ajatus että joku roikkuu kuukausi kaupalla vaatekaupassa ja tuhkaa kaikki rahansa vaatteisiin ostamalla uusia rättejä joka kuukausi sen sijaan että laittaisi rahan säästöön tulevaisuutta varten ja ostaa kaupasta vain sen mikä on vähimmäinen ja pakollinen välttämättömyys. Itselle on riittänyt se että monta vuotta on ostanut vain ruokaa ja vessapaperia. Mitään muuta en ole vuosiin kaupoista tarvinnut. Uusia vaatteitakaan ei ole ollut tarve ostaa kuin viimeksi 2006. Sen jälkeen ei ole tullut vaatekaupassa käytyä.

Mikä sulla on se syy mitä varten säästät? Mihin aiot tulevaisuudessa säästösi käyttää?

Vierailija
37/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla on se syy mitä varten säästät?

Tulevaisuutta varten. Esim pahanpäivän varalle. On turvallinen olo kun säästössä on rahas eikä tarvitse surra ja stressata talousasioista.

Mihin aiot tulevaisuudessa säästösi käyttää?

En aio tuhlata sitä. Jos tulee joku kriisi tai yllättävä meno joka vaatii tavallista enemmän rahaa, niin lainaan sitä säästöistä.

Luulisit että näin ymmärtää tehdä jokainen järkevä ihminen.

Vierailija
38/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuutta varten. Esim pahanpäivän varalle. On turvallinen olo kun säästössä on rahas eikä tarvitse surra ja stressata talousasioista.

En aio tuhlata sitä. Jos tulee joku kriisi tai yllättävä meno joka vaatii tavallista enemmän rahaa, niin lainaan sitä säästöistä.

Varmasti jokainen järkevä ihminen ymmärtää laittaa säästöönkin rahaa. Annoit kuitenkin viestissäsi ymmärtää, että laitat säästöön kaiken, mikä jää yli pakollisista menoista, et ostele mitään vaatteita tms "ylimääräistä". Ajattelin, että säästät jotain isompaa varten, mutta ehkä sinulla on vain niin pienet tulot. Tuskin kukaan tarvitsee vain pahan päivän varalle satoja tuhansia euroja säästöön.

Vierailija
39/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tää kolahtaa. Ihan totta, turhaa vaatetta on ja se on epäekologista.

Luen sitä tavarapaljous-ketjuakin. Kaikki muu on tiptop, vain järkevä ja tarpeellinen määrä, laadukasta, ostan harvoin mitään mutta kun jotain tarvitsen niin aina kun mahdollista ostan suomalaista. PAITSI vaatteiden kohdalla tämä ei toteudu. Siinä on työtä, pitää opetella vielä ostamaan laadukkaampaa ja kestävämpää, mutta huomattavasti vähemmän. Ja olla ostamatta se, mille ei oikeasti ole tarvetta.

Vierailija
40/76 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti jokainen järkevä ihminen ymmärtää laittaa säästöönkin rahaa. Annoit kuitenkin viestissäsi ymmärtää, että laitat säästöön kaiken, mikä jää yli pakollisista menoista, et ostele mitään vaatteita tms "ylimääräistä". Ajattelin, että säästät jotain isompaa varten, mutta ehkä sinulla on vain niin pienet tulot. Tuskin kukaan tarvitsee vain pahan päivän varalle satoja tuhansia euroja säästöön.

Satoja tuhansia? Kai ymmärrät, että se on tavalliselle suomalaiselle palkansaajalle jo useiden vuosien nettotulo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän