Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun aina sanotaan että hädässä pyydä apua, niin käykö mielessä että sitä ei vaan kaikki saa?

Vierailija
10.11.2020 |

Omat vanhemmat ilmoittavat että emme auta, kukin hoitakoon omat ongelmansa, appivanhemmat ilmoittaa että emme auta, sillä autamme vain tytärtämme ja johan me tämä sanottiin. Neuvola ei auta kun ei ole perhetyötä/lapsiperheen kotiapua kunnassa ollenkaan (joo tiedän, lakia rikotaan, niin tehdään monessa kunnassa), paikallinen kotipalvelufirma ei pysty ottamaan uusia asiakkaita?

En nyt tarkemmin jaksa selittää mistä oli kyse mutta tilapäisesta raskauden ajan komplikaatio joka johti liikuntakyvyttömyyteen.
Eikä syyllä ole väliä koska avaus koskee yleistä tilannetta. Erittäin monella ihmisellä on tilanne että vaikka soittaa joka paikkaan, isovanhemmat, sossu, neuvola, seurakunta, järjestöt... aina silti sanotaan että EI, emme auta.

Tällaista on monella. Suomessa on illuusio että apua saa kun vaan rohkeasti pyytää. Tämä ei ole totta.
Ja ihan sama homma monella yksinäisellä, sairaalla, työttömällä, vanhuksella, vammaisella.

Tuon ”apua saa kun pyytää” hokeman voisi lopettaa sillä se on oikeasti vahingollinen.

Kommentit (184)

41/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä boomeri-isovanhemmat varmaan pelkää joutuvansa samaan rooliin kuin omat vanhempansa, jos erehtyvät kerrankin auttamaan. No, ei heitä voi pakottaa, mutta turha toivoa sympatiaa sitten jos/kun itse tarvitsisivat apua 🙄

Kuulun boomer-sukupolveen, eli olen kohta 70-vuotias. Ymmärrän ikätovereitani hyvin.

Kun olimme lapsia, velvollisuutemme oli vahtia nuorempia sisaruksia ja tehdä kotitöitä joka päivä. Kun saimme lapsemme, olimme muuttaneet pois kotiseudulta kaupunkeihin, joissa ei ollut sukulaisten turvaverkkoja. Omat vanhemmat olivat vielä työelämässä, eivtkä voineet antaa lastenhoitoapua. Jouduimme pärjäämään omin voimin.

Saimme lapsemme aikuisiksi ja tuli aika huolehtia raihnaistuvista omista vanhemmista ja saattaa heidät hautaan. Nyt olikin jo omilla lapsilla lapsia, eli velvollisuus hoitaa lapsenlapsia. Myös rahaa pyydettiin milloin mihinkin, ikäpolveni mielestä tarpeettomaan kuten parempaan autoon ja ulkomaanmatkoihin.

En ihmettele, että moni ikätoveri on paennut eläkevuosikseen Espanjaan tai muualle, josta ei voida jatkuvasti hälyttää lapsenvahdiksi. On meidän vuoromme saada levätä ja nauttia elämästä viimeiset elinvuotemme terveenä ennen hoivakotia.

Jep, tästä(kin) syystä jätin lapset tekemättä. Vanhempani ovat sinun ikäisiäsi, en usko että olisivat jaksaneet auttaa maanitteluista huolimatta. Mutta siinä olen eri mieltä että nuoremmat haluaisivat rahaa enemmän turhuuksiin, kyllä se sinun sukupolvesi on se, joka nimenomaan haalii omaisuutta ja pitää omistamista tärkeänä. Boomerit myös nykyään matkustavat enemmän.  Mutta kukin tavallaan, elämästä pitää tietty nauttiakin.

Omt lapseni ovat myös lapsettomia, mutta ymmärtääkseni ympäristösyistä. Ehkä oma tuttavapiirini on poikkeuksellinen, sillä se ei ole matkustellut vaan kaikki liikenevä raha on annettu lapsille, että nämä pystyisivät opiskelemaan ja hankkimaan omistusasunnot. Vain kaksi tuttavaa on hankkinut asunnon Espanjasta, kumpikin heistä terveyssyistä. Lastenlasten hoidosta vapautuminen on tullut lisäbonuksena.

Vierailija
42/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu, meillä on ihania vanhempia jotka ovat aina halunneet auttaa. Nyt viimeisen 2 vuoden aikana loppui kuin seinään sekä mun että puolison vanhempien puolesta. Kaikki ovat muuttuneet kyynisiksi ja väsyneiksi.

Tää maailma on niin kamala paikka että se sairastuttaa jopa vanhoja ihmisiä!

Onneksi en tuu lapsia hankkimaan vaikka haluaisin. Olisi painajaimaista elää niiden kanssa tällaista elämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yleisesti puhutaan asiasta, että ei saa apua, niin sehän tarkoittaa, että yleisesti kukaan ei myöskään tarjoa apua kenellekään. Eli ketä itse autat? Miksi aina puhutaan siitä, että ei saa apua, katsokaa ensin peiliin, ketä sinä olet auttanut?

Se on kaksisuuntainen tie. En ole mennyt enää auttamaan erästä sukulaista, kun koskaan se apu ei ollut molemminpuolista, aina olisi vaan minum pitänyt auttaa heitä, he ei koskaan ehtinyt auttamaan ketään. Nyt valittavat, kun kukaan ei auta.

Vierailija
44/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi se apu, jota ap tarvitsee? Latenhoito, raha ...?

Vierailija
45/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama juttu, meillä on ihania vanhempia jotka ovat aina halunneet auttaa. Nyt viimeisen 2 vuoden aikana loppui kuin seinään sekä mun että puolison vanhempien puolesta. Kaikki ovat muuttuneet kyynisiksi ja väsyneiksi.

Tää maailma on niin kamala paikka että se sairastuttaa jopa vanhoja ihmisiä!

Onneksi en tuu lapsia hankkimaan vaikka haluaisin. Olisi painajaimaista elää niiden kanssa tällaista elämä.

Auttoiko heitä kukaan?

Vierailija
46/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä ap on auttanut? Kun se apu tapaa olla vastavuoroista. Sitten voi valittaa, kun itse on aina auttamassa kaikkia, eikä kukaan silti auta takaisin.

Omen auttanut vaikka ketä. Naapurin lapsiperheitä ja eritoten appivanhempia. Ihan turha ärsytysyritys kaataa minun syyksi tämä. Etkö osaa lukea aloitusta? Tarkoitus on keskustella yleisesti asiasta. Ap

Ja olet kaikilta pyytänyt apua, ja kaikki ovat kieltäytyneet? En usko, suomalaiset eivät kehtaa kieltäytyä auttamasta edes sellaista ihmistä, josta eivät pidä. Kun sitä porukkaa on kerran paljon joita olet auttanut, jaa se apu konkreettisiin asioihin, tyyliin a käy kaupassa, b ulkoiluttaa koiran ja c katsoo lapsia kun sinä käyt lääkärissä.

Vai mitä apua tarvitse, rahaako? Sitten voi olla eri asia. Sitäkin ihmettelen, miten huonoja suomalaiset ovat maksamaan avusta: kauppa tuo ostokset, siivooja on halpa jos tarvitsee vain tilapäisesti, ja naapuristossa joku vie koiran pientä palkkaa vastaan. Mutta on tärkeämpi säästää pari kymppiä.

Liikuntakyvyttömän kotiapu maksaa ostettuna viikossa 1800e. Ihan kaikilla ei ole sellaista rahaa. Jos ymmärtäisit lukemaasi ja äo:si oli riittävä, tajuaisit että ei ollut kyse kauppareissusta tai koiran käytöstä...

Eli tarvittava apu olisi ollut 1800 € rahaa? No en yhtään ihmettele, jos sellaista summaa ei saanut keneltäkään. 

- eri - 

Vierailija
47/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi se apu, jota ap tarvitsee? Latenhoito, raha ...?

Tarkoitus on keskustella yleisellä tasolla. Mutta aloituksessa oli myös se vastaus tähän kysymykseenkin. Jos vain olisit jaksanut sen lukea.

Vierailija
48/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä ap on auttanut? Kun se apu tapaa olla vastavuoroista. Sitten voi valittaa, kun itse on aina auttamassa kaikkia, eikä kukaan silti auta takaisin.

Omen auttanut vaikka ketä. Naapurin lapsiperheitä ja eritoten appivanhempia. Ihan turha ärsytysyritys kaataa minun syyksi tämä. Etkö osaa lukea aloitusta? Tarkoitus on keskustella yleisesti asiasta. Ap

Ja olet kaikilta pyytänyt apua, ja kaikki ovat kieltäytyneet? En usko, suomalaiset eivät kehtaa kieltäytyä auttamasta edes sellaista ihmistä, josta eivät pidä. Kun sitä porukkaa on kerran paljon joita olet auttanut, jaa se apu konkreettisiin asioihin, tyyliin a käy kaupassa, b ulkoiluttaa koiran ja c katsoo lapsia kun sinä käyt lääkärissä.

Vai mitä apua tarvitse, rahaako? Sitten voi olla eri asia. Sitäkin ihmettelen, miten huonoja suomalaiset ovat maksamaan avusta: kauppa tuo ostokset, siivooja on halpa jos tarvitsee vain tilapäisesti, ja naapuristossa joku vie koiran pientä palkkaa vastaan. Mutta on tärkeämpi säästää pari kymppiä.

Liikuntakyvyttömän kotiapu maksaa ostettuna viikossa 1800e. Ihan kaikilla ei ole sellaista rahaa. Jos ymmärtäisit lukemaasi ja äo:si oli riittävä, tajuaisit että ei ollut kyse kauppareissusta tai koiran käytöstä...

Eli tarvittava apu olisi ollut 1800 € rahaa? No en yhtään ihmettele, jos sellaista summaa ei saanut keneltäkään. 

- eri - 

Ei ollut. Ap

Vierailija
49/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja aika usein myös pilkataan siitä avun tarvitsemisesta.

Vierailija
50/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu.Itse on kakaransa ja omat asiansa hoidettava.Apua ei saa.Ei sukulaisilta,neuvolasta eikä muualtakaan. Vähiin on jäänyt yöunet ja oma aika. Kekusteluapu on juurikin se mitä saa,ei mitään muuta.Konkreettista apua on turha odottaa.Yksin on pärjättävä liikkumisvaikeuksien kanssa. Pakko kuljettaa eskariin kävellen ym.

Vierailija
51/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri - 

Ei ollut. Ap

Ei vaan kyse oli siitä, että joku tulee hoitamaan ja huolehtimaan liikuntakyvyttömästä, jotta Ap säästää 1800€.

Vierailija
52/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi valehdella, liikuntakyvyttömän paikka ei ole kotona ylipäätään vaan sairaalassa tai laitoksessa, saati yksin lapsista vastuussa. En usko että sinua olisi oikeasti liikuntakyvyttömänä edes kotiutettu, olet tyhmä provo. Omista leikkauksista kun on sairaalasta kotiutettu, on tarkasti kyselty onko minulla apua eikä olisi kotiutettu ellei apua olisi ollut, vaikka en ole ollut lähelläkään liikuntakyvytöntä.

Eikä ne appivanhemmat ole mitään ammattitaitoisia hoitajia jotka tarvitaan, jos olet oikeasti liikuntakyvytön.

Vierailija
53/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi valehdella, liikuntakyvyttömän paikka ei ole kotona ylipäätään vaan sairaalassa tai laitoksessa, saati yksin lapsista vastuussa. En usko että sinua olisi oikeasti liikuntakyvyttömänä edes kotiutettu, olet tyhmä provo. Omista leikkauksista kun on sairaalasta kotiutettu, on tarkasti kyselty onko minulla apua eikä olisi kotiutettu ellei apua olisi ollut, vaikka en ole ollut lähelläkään liikuntakyvytöntä.

Eikä ne appivanhemmat ole mitään ammattitaitoisia hoitajia jotka tarvitaan, jos olet oikeasti liikuntakyvytön.

Näin todella tapahtui, pysytyin kyllä siis lattiaa pitkin raahautuen liikkumaan. Kaksi viikkoa selvittiin näin että ryömien hoidettiin lapset, vähän huonolla hoidolla olivat mutta elossa ollaan :) keskustelun tarkotus oli YLEISELLÄ TASOLLA keskustella siitä että apua ei saa vailla pyytää. Minut todella laitettiin kotiin ja sanottiin että pärjäile, ja puhelukierros joka paikkaan oli yhtä tyhjän kanssa.

Lapsiperheen kotiapu (jos sitä olisi saanut) on toki maksullista sekin ja olisin ollut riemumielin siitä maksamassa.

Jospa nyt taas voisi palata AIHEESEEN eli yleisellä tasolla keskustella siitä että suomessa apua ei saa oikein mistään. Saivartelijat voi poistua ketjusta.

Vierailija
54/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tollo luulee että raajan murtumasta saa kotiapua tai laitospaikan? Buahahhaa! Kotiin sitä joutuu ja siellä kotona joutuu lapsensa itse hoitamaan normaalisti. Ettekö tajua että mitään sellaista apua ei ole? Isoissa kunnissa voi saada lapsiperheen kotiapua tuollaisissa mutta ei pienissä kunnissa.

Vierailija
55/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kamala tilanne jos siis on sairastunut ja vanhemmat / appivanhemmat ei auta edes silloin.

Onko tosiaan nykymaailma näin tunteeton ja epäreilu (siis toiset saa heti kun vähän vinkuu ja toiset ei vaikka tarve on aito)?

Yleensä näissä tarinoissa on kuitenkin kaksi puolta, joista vauva-palstalla ja muutenkin somessa kuullaan aina vain se yksi. AIka harva vanhempi ja appivanhempi nimittäin jättää hädässä auttamatta ihan vain ilkeyttään (varmaan näitäkin henkisesti sairaita on, mutta ihan minimaalienn osuus siiehn nähden, mitä esim. tämän palstan anoppiketjuista voisi kuvitella), vaan kyllä siell äon taustalla olemassa ihan todella isot syyt. Tässäkin tapauksessa, jos sekä omat että puolison vanhemmat ovat todenneet, että apua ei tule, tuskin on kyse vain siitä, että unohdettiin viime jouluna ostaa lahjat tai vielä sillipurkit yhteiseen pöytään. Samaa kertoo myös se, että ilmeisesti mitään muutakaan turvaverkkoa ei ole, eli sisarukset, mut sukulaiset, ystävät tai naapuritkaan eivät apua tarjoa. Tilanne on tietysti kamala silloin, kun on oikeasti hätä, mutta valitetaavasti tässäkin tapauksessa lienee kyse siitä, että niin makaa kuin petaa.

Tyypillistä aaveetä tehdä oletuksia ja sepittää tarinaa. Olen tuo johon viittasit. Ja minua on omat vanhempani jo lapsuudessa kaltoinkohdelleet ja pahoinpidelleet - ja nyt aikuisena sitten mitenkään eivät auta.

Mutta tosi kiva että pääsit pätemään ja syyttämään minua siitä että minulla on vanhemmat jotka ei auta. Varmaan sulle tuli oikein hyvä mieli kun pääsit pätemään ja syyllistämään minua. Ihan kuin en jo valmiiksi tunne häpeää siitä että huonon perheen lapsena minulta puuttui tukiverkko. Mutta pääasia että sinä sait hienon hetkesi ja pääsit lyömään lyötyä. Onnittelut!

Viittasin kyllä aloittajaan, mutta se, että otat jo täysin sinuun liittymättömän vauva-palstapostauksen heti henkilökohtaisesti, kertoo siitä, ettei sinunkaan puoleltasi nyt ehkä kaikki ole ihan niin puhtaasti niiden muiden vikaa.

Vierailija
56/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama mielenterveyshullu ketjussa jotka ei lue aloitusta ollenkaan, mutta hyökkii apn kimppuun. Tämä on palstan mielenterveyden taso. Lääkkeet!

Vierailija
57/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sitä ei saa jos vähänkään itse yrittää pärjätä.

Juuri näin. Mulla on tuttu, joka on saanut paljon kaupungilta apua kotiin. Hänellä on myös puoliso ja molempien äidit ottavat lapsia usein hoitoon ja auttavat muuten. Normaalit keskitulot ja tavalliset työt. Mutta kaveri onkin aivan hirveä valittamaan. Aluksi luulin itsekin, että hänellä on tavallista enemmän vaikeuksia, mutta kun opin paremmin tuntemaan tajusin, että monella kaveripiirissä oli vastaavia ongelmia, mutta hän teki niistä aina hirveän numeron. (Ja muuten siis ihan normaalisti toimimaan kykenevä ihminen, eli kyse ei ole siitä, että henkisesti kuormittaisi ylettömästi enemmän kuin muutkaan. Muistaa vaan aina ja joka paikassa kertoa kuinka vaikeaa on.)

Vierailija
58/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kamala tilanne jos siis on sairastunut ja vanhemmat / appivanhemmat ei auta edes silloin.

Onko tosiaan nykymaailma näin tunteeton ja epäreilu (siis toiset saa heti kun vähän vinkuu ja toiset ei vaikka tarve on aito)?

Yleensä näissä tarinoissa on kuitenkin kaksi puolta, joista vauva-palstalla ja muutenkin somessa kuullaan aina vain se yksi. AIka harva vanhempi ja appivanhempi nimittäin jättää hädässä auttamatta ihan vain ilkeyttään (varmaan näitäkin henkisesti sairaita on, mutta ihan minimaalienn osuus siiehn nähden, mitä esim. tämän palstan anoppiketjuista voisi kuvitella), vaan kyllä siell äon taustalla olemassa ihan todella isot syyt. Tässäkin tapauksessa, jos sekä omat että puolison vanhemmat ovat todenneet, että apua ei tule, tuskin on kyse vain siitä, että unohdettiin viime jouluna ostaa lahjat tai vielä sillipurkit yhteiseen pöytään. Samaa kertoo myös se, että ilmeisesti mitään muutakaan turvaverkkoa ei ole, eli sisarukset, mut sukulaiset, ystävät tai naapuritkaan eivät apua tarjoa. Tilanne on tietysti kamala silloin, kun on oikeasti hätä, mutta valitetaavasti tässäkin tapauksessa lienee kyse siitä, että niin makaa kuin petaa.

Katkeran boomerin sepitys.

44-vuotias kahden lapsen äiti kyllä olen. Ja hyvissä väleissä niin omien kuin puolison sukulaistenkin kanssa. Enkä koe tarpeelliseksi nimitellä ketään boomeriksi tai miksikään muuksikaan, koska moinen kertoo vain nimittelijästä itsestään - eikä mitään positiivista.

Vierailija
59/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin.

Vierailija
60/184 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista mutta totta. Huomaatteko ollenkaan miten hyvinvointivaltio on ihan 20-30 vuodessa alas ajettu. Monilla on vielä luulo ja mielikuva että apua saisi niinkuin kasarilla sai. Mutta kaikki sellainen on lopetettu.

Jää vain oikeastaan kiinnostamaan se, että mitä kaikkea sote-sektorin laajat virkamiesjoukot sitten tekee? Kun siellä on kaikkia perhepalveluyksikötä mutta joista ei kuitenkaan oikein oikeaa apua saa?

Ja vielä jos mietin pidemmälle: mihin suomen rahat ovat kadonneet? Mikä on selitys että kasarilla oli varaa hyvinvointiin ja palveluihin mutta nyt ei ole enää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan